Grodorna tystnar nu kl 17

Man kan med Conways metod dansa sig ur ett knuttrassel

Man kan med Conways metod dansa sig ur ett knuttrassel

Nu tror ni säkert att jag blivit galen, men ni har helt fel, jag har ju alltid varit det, vilket inte är så konstigt när man vistats vid olika institutioner så många år i rad, även om det nog är bättre att vistas vid just matematiska institutioner än andra akademiska institutioner. Men jag trivs så bra i akademin :-)  Varje dag går jag från KTH, genom Alba Nova, förbi SU och förbi Vetenskapens Hus (vars matematikavdelning jag medverkade i att bygga upp 2007-2008. Och Passare kom dit och introducerade en knutteoridans – Conways trassel – se under tangles här och här alla experiment). Här kan ni läsa och lära er hur man dansar sig ur ett trassel. Ni undrar säkert ofta vad vi matematiker gör, och det kan man ju verkligen fråga sig, men det är ju bara att fråga.

- Vad sysslar ni matematiker med egentligen?

 - Vi går mest runt och undrar över saker.

 - Jaha, vad undrar du över nu?

 - Typ vad jag sysslar med och varför…

 - Men det var ju det jag undrade!

- Jaha, är du också matematiker?

Om man inte kommer på något smart att visa så kan man ju ta något som är uppenbart, men som låter lite mer komplicerat eftersom man inför en massa begränsningar som man sätter dit för att förenkla för sig själv, som tex Sats: Låt f vara ett godtyckligt polynom i funktionsrummet av alla godtyckliga funktioner, sådant att alla koefficienter till f, utom dess högstagradskoefficient, är noll. Antag vidare att den nollskilda koefficienten är den multiplikativa inversen av talet 1/6. Då är f(1) ett perfekt tal närmare bestämt 6. Väldigt trevligt och meningslöst, jag överlåter beviset åt er. Ingen har nog  bevisat just den satsen förut. Dessutom är begreppet godtyckligt funktionsrum nytt.

Hotad av människan

Hotad av människan

Nä men nu tappade jag tråden, jag tänkte ni skulle tro jag blivit knäpp pga ett kort inlägg, men nu blev det ju inte så kort, vilket innebär att jag fortfarande är lika normal som förut, och alltså en normalvektor till den strategiska plan i mitt krypterade usb-minne med vars hjälp vi ska störta Genusväldet.  Jag tänkte också att ni skulle tro jag blivit galen för att jag tänkt tipsa om ett program på Kunskapskanalen, som just börjat, och som heter ”Grodorna tystnar”, och fråga er vad detta har med Gensuväldet att göra. Men det har det – det handlar om hur miljögifter, bla i form av p-piller som människor konsumerar, läcker ut i naturen och får grodor att bli missbildade, byta kön, och dö ut. Är det genusforskarna och radikalfeministerna som ligger bakom det här?  Jag har iaf aldrig bidragit med ett enda p-piller i mitt liv, så det är inte mitt fel om alla grodor, och även andra djurarter,  försvinner. Nu har programmet börjat – se det (50 min) på Kunskapskanalen nu (repris från i veckan).  Eller på  SVT Play.

Relaterat: Svensk exceptionalism och gender bending-kemikalier

40 kommentarer till Grodorna tystnar nu kl 17

  1. Li-Sam skriver:

    Intressant ilägg. Men om man nu inte är matematiker och har problem med varför 2+2 kakor =3 efter en kafferast och aldrig fick lära mig i skolan om alla dessa pollyfunkisar, höggradskufar, nollkoftor, mulpliverser osv. hur ska man då kunna räkna ut om man är genusskadad eller?

    Ur ett grodperspektiv kan man ju alltid leva på hoppet när alla andra håller käft och om jag nu kan dansa mig ur denna kommentar helskinnad, så varför inte en samba.

    Ja, jag lovar jag ska titta på SVT Play, men jag känner mig lite orolig över vart stegen i den där knutteoridansen leder? Till KTH, genom Alba Nova, förbi SU och förbi Vetenskapens Hus, eller?

  2. Rosenhane skriver:

    Tanja, jag tittade en stund och kan lungnt säga att Grodorna tystnar är ett av Svt:s/miljövänserjournalisternas sedvanliga hopkok som är ägnat att hålla klimathotsreligionen vid liv.
    I och för sig kan jag tänka mig att en och annan genustant från sekreteriatet blir grön av avund för det proffsiga framförandet men att dom skulle ha ett finger med i spelet, tja förresten, nog kan dom ha det; en vänsteridè kommer ju sällan ensam.

    Klimathot – genus – kvotering – hamaskramande/amerikahat – Grodorna tystnar mm; visst hänger det ihop!

  3. Axel Johnson skriver:

    Jag trodde att du syftade på bokmässan i Göteborg som stängde idag kl.17. Haha!

  4. Info skriver:

    KEMIKALIER I NATUREN

    och dessas påverkan på olika organismers reproduktionsförmåga har uppmärksammats tidigare av Tanja. Rosenhane rekommenderas läsning av följande två inlägg:

    DEN HOTADE MANNEN OCH DEN NYA DEFINITIONEN AV SVENSK

    http://tanjabergkvist.wordpress.com/tag/miljogifter/

    SVENSK EXCEPTIONALISM OCH GENDER-BENDING KEMIKALIER

    http://tanjabergkvist.wordpress.com/2009/11/22/svensk-exceptionalism-och-gender-bending-kemikalier/

    Vad gäller ”hopkok” som är ”ägnat att hålla klimathotsreligionen vid liv” så kan Rosenhane ta sig en titt på t.ex. ett litet inlägg av Olle Häggström (prof. i matematisk statistik) igår om vetenskapsförnekeri i Upsala Nya Tidning:

    http://haggstrom.blogspot.com/2011/09/professorgligt-vetenskapsfornekeri-i.html

    Ni av Rosenhanes magiska blick just upptäckta ”genustanter” och ”miljövänsterjournalister” – alltså Tanja Bergkvist, Olle Häggström och de forskare inom och utom Sverige, som de refererar till – känner ni er riktigt grundkommunistiska och tillplattade nu? Mitt (Infos) råd är att ni bara ska rycka på axlarna

  5. Tanja Bergkvist skriver:

    Axel, ha ha vilket sammanträffande :-) Jag vill minnas att jag deltog på bokmässan i Gbg för några år sedan där jag ingick i en mattepanel. Tror det var 2003, samma år som jag medverkade i TV i Vetenskapens värld och UR-serien om matematik. Skulle jag gå på bokmässan nu skulle jag nog känna igen en del folk som jag inte kände till förut, för jag antar att mediefolk smyger runt där? ;-)

    Rosenhane, jag vet att du är engagerad i koldioxidfrågan, själv har jag forftfarande inte haft tid att sätta mig in i den. Jag har länge tänkt läsa Stockholmsinitiativets debattartiklar http://www.stockholminitiative.com/debatt/ och som motvikt då Olle Häggströms i frågan: http://www.math.chalmers.se/~olleh/klimat.html

    Men fortfarande inte hunnit med det. Dock är jag ganska övertygad om att det finns ett klart samband mellan vissa (beteende)förändringar hos människor och djur och utsläpp av miljögifter, tex av det slaget som tas upp i Grodorna tystnar. Jag förstår inte hur man skulle kunna förneka det, det finns ju massvis med exempel. Har tidigare bara tagit upp detta en gång:

    http://tanjabergkvist.wordpress.com/2009/11/22/svensk-exceptionalism-och-gender-bending-kemikalier/

    Vilket oväsen, min dotter spelar på genustrumpeten!! Vänta…

    Så, nu har hon bytt rum, jag orkar inte med trumpetljudet när jag ska tänka :-) I vilket fall, det har lyfts fram otaliga saker på senare år, alltifrån amerikanska undersökningar som visat på ett entydigt samband mellan barn som har ADHD och ovanligt stora rester av bekämpiningsmedel i urinet (och sedan medicinerar man dessa med amfetaminliknande preparat istället för att ta itu med grundorsaken, helt galet – hur ska detta sluta, det kan man ju fråga sig…) till försämrad fertilitet och feminisering av män (se länk ovan) till följd av kemikalier i div produkter och utsläpp av hormonrester i vattendrag, och sedan har vi alla sojaprodukter med fytoöstrogener och alla tillsatser i maten, som glutamat och annat elände. För att inte tala om hormonstörande paraben i krämer.

    Rosenhane, du får skilja CO_2-frågan från det här med alla kemikalieutsläpp. På talk om det har jag fortfarande inte sett filmen ”Submission” som ska handla om det här. Måste göra det någon gång. Alltså inte filmen om islam, utan om kemikaliesamhället, här fanns info om den: http://www.underkastelsen.se/

    Som vetenskapsman, eller jag menar vetenskapsvarelse, så kan åtminstone inte jag förneka alla dessa rön. De är ingen vänsteridé. Att man sedan använder människors rädsla för klimathot för att genomdriva all möjlig annan politik är en annan sak. Jag oroas snarare av det akuta och lokala miljö(och därmed hälso-)hotet vi har omkring oss i vår vardag. Vilket påminner mig om att jag fortfarande inte läst boken Förgiftad ( http://www.bokus.com/bok/9789153435273/forgiftad-om-kemikalierna-i-vardagen-och-det-dolda-hotet-mot-var-halsa/ ) som jag köpt men inte öppnat än. Frågan är ju om man vågar det…

  6. Tanja Bergkvist skriver:

    Info, jaha, du kom också att tänka på det där tidigare inlägget om gender bending-kemikalier (har lagt det i inlägget nu) – telepati :-)

  7. Rosenhane skriver:

    Tanja, kemikalieutsläpp har ingenting med Co2 -alarmismen att göra mer än att det påfallande ofta är kärnkraftsmotståndare och fanatiska kemikaliealarmister(återigen finns ett samband) som helst av allt skulle vilja totalförbjuda periodiska systemet.
    Vad jag i all ödmjukhet efterlyser är bara lite sans, balans och en smula empiri.

    Info, om du refererar till Olle Häggström i klimatsammanhang är du ute på en rejäl cyceltur.

    Olle H är säkert en duktig statistikprofessor.
    Men han har också gjort sig känd som en rigid debattör i kliatsammanhang med för det mesta ad hominem och tarvligheter på lägsta nivå i sin argumentationsarsenal.
    Förmodligen någon låsning rent personligt ungefär som den rabiate professorn Erik Svensson i Lund.
    Gemensam nämnare vänsterextremism.
    Men han ska ha cred för sin golvsopning med Moria von Wrigt på södertörns folkhögskola, den gjorde han bra.

  8. Rosenhane skriver:

    Tanja, kemikalieutsläpp har ingenting med Co2 -alarmismen att göra mer än att det påfallande ofta är kärnkraftsmotståndare och fanatiska kemikaliealarmister(återigen finns ett samband) som helst av allt skulle vilja totalförbjuda periodiska systemet.
    Vad jag i all ödmjukhet efterlyser är bara lite sans, balans och en smula empiri.

    Info, om du refererar till Olle Häggström i klimatsammanhang är du ute på en rejäl cyceltur.

    Olle H är säkert en duktig statistikprofessor.
    Men han har också gjort sig känd som en rigid debattör i kliatsammanhang med för det mesta ad hominem och tarvligheter på lägsta nivå i sin argumentationsarsenal.
    Förmodligen någon låsning rent personligt ungefär som den rabiate professorn Erik Svensson i Lund.
    Gemensam nämnare vänsterextremism.
    Men han ska ha cred för sin golvsopning med Moria von Wrigt på södertörns folkhögskola, den gjorde han bra.

  9. Nordbo skriver:

    Jag undrar också vad jag gör och varför, men nu fick jag ett slags svar: jag är en matematiker. Fast jag är inte riktigt nöjd med det svaret, för jag har bara läst gymnasiets matematik och tycker inte om att vara dåligt insatt i min natur. Fast jag har en platonsk syn på tillvaron och där har de matematiska formerna en slags mellanställning mellan den illusoriska sinnesvärlden och de eviga formerna som vi kan ana i naturens lagbundenheter; likt skuggan av en fågel som flyger förbi ovan oss får oss att ana fågelns existens.

  10. Josef Boberg skriver:

    Jag är folkpensionär sedan fem år tillbaka – och har fullt upp med att göra INGENTING :!:

    Så hur folk i gemen hinner med att LöneSlaveriArbeta – genom att t ex knega som matematiker – övergår mitt förstånd.

  11. Galne Gunnar skriver:

    SVT Rapport ljuger svenska folket rakt i ansiktet:

  12. Info skriver:

    VIKTIG VETENSKAP VID GÖTEBORGS UNIVERSITET

    Nationella sekretariatet för genusforskning (vid GU) har bl.a. i uppdrag att informera svenska folket om viktig, genusvetenskaplig litteratur. Litteratur i uppfostringssyfte, med andra ord.

    Sekretariatets senaste boktips torde vara genusforskaren Eva Borgströms bok ”Den moderna homofobin”, presenterad som nyhet 2011-09-19.

    http://genus.gu.se/meromgenus/genusflodet/genusflodetdetalj//boktips–den-moderna-homofobin.cid1039373

    Den som till äventyrs skulle råka ha någon kvarvarande fläck på sin värdegrundskostym, t.ex. beträffande rätt till skattefinansierad, assisterad befruktning för lesbiska, får här lära sig hur han ska tvätta bort den.

    Eva Borgström har tidigare bl.a. bidragit i en antologi om Strindberg, ”Det gäckande könet”, medelst en egen ”queerläsning av Svarta fanor”. Helt tadelfri och värdegrundsriktig.

  13. QED skriver:

    Evolutionsneurologer: ”Överhättad hjärna får oss att gäspa”

    http://www.expressen.se/halsa/1.2573873/overhettad-hjarna-far-oss-att-gaspa

  14. QED skriver:

    ”Överhettad hjärna får oss att gäspa” ska det ju vara.

  15. Galne Gunnar skriver:

    Användandet av vitt papper kan leda till rasism, enligt ”expert”:

    http://goo.gl/cyksu

  16. mach skriver:

    Den irriterande ljusa fläcken på min bakgrunds skärmbild gjord av Nick Risingers collage på 37000 foton visar sig nu vara Stekt Ägg nebulosan! Passande ställe kanske att skjuta upp hela gusindustrin och deras gelikar till. Megastjärnan ligger 13000 ljusår bort så det borde räcka.

    http://www.svd.se/nyheter/utrikes/jattestjarnan-lyser-starkare-an-solen_6508998.svd

  17. Info skriver:

    VILKA UMEFORSKARE FÅR 17 MILJONER KRONOR?

    ”17 miljoner till umeforskare

    Två forskare i Umeå får stora anslag från Vetenskapsrådets särskilda satsning för att främja genusforskningen.

    Nio miljoner går till MALIN RÖNNBLOM vid Umeå centrum för genusstudier. Anslaget går till projektet Kritiska studier av jämställdhet – att teoretisera – politik och praktik.

    ANNE HAMMARSTRÖM, vid institutionen för folkhälsa och klinisk medicin får 8 miljoner kronor för projektet Hur är kön, genus och hälsa sammanvävda?”

    http://svt.se/2.33919/1.2551180/17_miljoner_till_umeforskare

    OCH NÄR ”FORSKNINGEN” ÄR AVSLUTAD?

    Blir då Malin och Anne professorer direkt, helt automatiskt, eller slussas de först vidare till högbetalda, personligt skapade tjänster som chefsgenusambassadörer, generaldirektörer för genus eller liknande?

    Jo, jo – ”Vetenskapsrådets särskilda satsning”… Vem har gett Vetenskapsrådet dess särskilda direktiv? Sjupartiet, naturligtvis. Och då närmast herrarna Reinfeldt och förre reklamkonsulten Schlingmann. I politiska sammanhang benämnd ”pr-strateg”.

  18. Jag älskar den där snabba, till halsbrytande gränsande hastigheten som orden forsar fram.

    ”If everything seems under control, you’re just not going fast enough”

    passande kommentar som jag lånat av Mario Andretti.

    Mario Gabriele Andretti (born February 28, 1940) is a retired Italian American world champion racing driver, one of the most successful Americans in the history of the sport. He is one of only two drivers to win races in Formula One, IndyCar, World Sportscar Championship and NASCAR (the other being Dan Gurney). He also won races in midget cars, sprint cars, and drag racing.

  19. theminimizer skriver:

    Betyder OT Off Topic eller On Topic?

    I alla fall. Matematik förbjuds ibland. Med stor sannolikhet, kanske 1,
    är Mengers Sponge förbjuden i vissa islamska länder, kanske alla
    http://en.wikipedia.org/wiki/Menger_sponge

    Troligen är det detta som är orsaken:
    http://www.nytimes.com/2011/06/28/science/28math-menger.html

  20. Robert skriver:

    @ theminimizer

    För mig är din postning obegriplig. Varför skulle Mengers Sponge vara förbjuden i vissa muslimska länder? Vad skulle de ha emot den menar du?

  21. Dalahestur skriver:

    ”Nu tror ni säkert att jag blivit galen”

    Tvärtom, det kommer inga grodor ur din mun – du tänker för exakt för det.

  22. Lennart W skriver:

    Oändligt många ”Davidstjärnor”!? Låter som en skröna tycker jag, men märkligare saker har väl hänt iofs. Fascinerande iaf att ett tvärsnitt av ”svampen” ser ut så där.

    Mer O.T.: Bra val av fysikpriset i år tycker jag. Sen bör de även ge till WMAP-gänget någon gång framöver som ju fått fram samma resultat + lite till, med en helt annan metod.

  23. theminimizer skriver:

    @Robert

    Ser du inte judestjärnorna? Menger, jude själv förresten, insåg nog inte dessas existens under sin levnad.

    Jag antar att jag inte behöver påminna om att Röda Davidstjärnan (Israels motsvarighet till Röda Korset) ser ut så här numera efter klagomål från, ja, ni vet vem:

    http://en.wikipedia.org/wiki/File:Flag_of_the_Red_Crystal.svg
    http://en.wikipedia.org/wiki/Magen_David_Adom

    Tänk att du öppnar en stor härlig melon och upptäcker att den är rutten inuti. Muslimen som öppnar Mengers Sponge, med det diagonala snittet, måste få samma känsla.

  24. Erik skriver:

    Marcus Claesson (fp) motionerar för ett nytt talsystem i svenskan …

    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13741149.ab

    ”– Många yngre språk har konstruerat sin talrad logiskt från första början. Men i och med att många språk i Europa är äldre, och vi har tagit influenser från Tyskland och germanska språk, så har vi en annan talrad som inte är logiskt uppbyggd.

    Du har lämnat en motion om det här till Folkpartiets landsmöte, skulle du vilja vara snäll och räkna till trettio på det logiska sättet?

    – Det börjar efter tio så: tioett, tiotvå, tiotre, tiofyra, tiofem, tiosex, tiosju, tioåtta, tionio, tvåttio, tvåttioett, tvåttiotvå, tvåttiotre, tvåttiofyra, tvåttiofem, tvåttiosex, tvåttiosju, tvåttioåtta, tvåttionio, trettio.”

  25. Kajsa skriver:

    Tanja…Jag är en tjej som har dragningar åt ditt håll gällande åsikter…men…jag känner att du gör för många politiska självmål som försätter debatten i sandlådan. Du har slagkraftiga argument på din sida! Det behövs inte mer. Det är frestande att använda ord som idioti, men alltså…snälla gör inte det, detta är för viktigt.

    /Kajsa

  26. Info skriver:

    REKORDKVINNA SLAKTAR ÄLGAR SOM EN HEL KARL

    Stort jubel i pressen:

    ”SKÖT FEM ÄLGAR PÅ FYRA TIMMAR
    Själv talar hon om det optimala jaktpasset, där allt gick hennes väg. Andra talar om rekordskytt. Den 37-åriga tvåbarnsmamman Jana Hedin Alsin fällde fem älgar under loppet av fyra timmar i Hasselaskogarna, rapporterar Hudiksvalls Tidning.

    Känns ofattbart. Var jag kom i Hassela möttes jag av gratulationer, säger Jana Hedin Alsin till tidningen.”

    http://www.svd.se/nyheter/inrikes/skot-fem-algar-pa-fyra-timmar_6550663.svd

  27. Galne Gunnar skriver:

    Läget Tanja? Du har väl inte tappat geisten? =p

    Sverigedemokraternas människosyn (av ”anonympatriotism”)

  28. Tanja Bergkvist skriver:

    Jag är verkligen ledsen jag varit inaktiv på bloggen på senare,
    men nu tentar studenterna i skrivande stund – så snart blir det väl
    äntligen lite lugn och ro! :-) Skulle ju lägga upp min Axesskrönika kom jag på, men jag hann ju inte göra det innan det var dags att skriva nästa, och sedan kom höstinfluensan också, men nu är man väl immun ett tag. Näväl, lägger upp den när alla tentor är rättade, krönikan alltså, inte höstinfluensan.

    Galne Gunnar,
    ”Läget Tanja? Du har väl inte tappat geisten? =p”

    Absolut inte, tvärtom håller jag på att bygga upp ett jättelikt världsomspännande intellektuellt nätverk, och bloggen har fått komma i andra hand en stund. ;-)

    Vad var det nu Steve Jobs sa: ”De som är galna nog att tro att de kan förändra världen är de som också gör det.”

  29. mach skriver:

    Härligt Tanja att se att du är tillbaka igen!! hoppas att dina stundenterna lyckas bra så att du slipper lägga ner alltför mycket tid på rättning och annat tidskrävande som stjäl tid från att skriva i din blogg :)

    Apropå Vetenskapsrådets utdelning av 17 miljoner till två Genusforskare på Umeå Universitet går att läsa i VK http://www.vk.se/Article.jsp?article=480892

    ”..Malin Rönnblom, universitetslektor vid Umeå centrum för genusstudier, får totalt 9 miljoner kronor för sitt projekt med titeln Kritiska studier av jämställdhet – att teoritisera politik och praktik.
    Anne Hammarström, professor vid institutionen för folkhälsa och klinisk medicin, får totalt 8 miljoner kronor för sitt projekt med titeln Hur är kön, genus och hälsa sammanvävda?”

    Titlar som dessa vittnar med all tydlighet om hur genusforskningen år efter år aldrig kommer att komma någon vart utan står och stampar på ruta ett. Samma frågor med en liten variation vevas om och om igen med enda garanterade slutsatsen att mer forskning krävs.

  30. Galne Gunnar skriver:

    Gud bevare oss för ”antirasister” http://goo.gl/1G3pC

  31. Galne Gunnar skriver:

    ”Absolut inte, tvärtom håller jag på att bygga upp ett jättelikt världsomspännande intellektuellt nätverk, och bloggen har fått komma i andra hand en stund. ;-)”

    Berätta mer Tanja!

  32. Galne Gunnar skriver:

    Islamister vill införa sharia-zoner i Köpenhamn http://goo.gl/BBDmn

  33. Torbjörn skriver:

    Det verkar som att det inte bara är grodorna som har tystnat. Vart tog du vägen Tanja?

  34. Tanja Bergkvist skriver:

    Torbjörn – jag är här :-) Som jag skrev i kommentaren ovan till Galne Gunnar, har jag varit lite upptagen på annat håll + att studenterna nyss tentat. Oroa dig inte, jag tystnar aldrig! Men jag är efter med att kommentera kommentarer, får gå igenom allt nu i helgen, ser fram emot det – får ju så mycket bra tips av er! :-)

  35. Tanja Bergkvist skriver:

    Galne Gunnar, berätta mer och berätta mer – jag kan väl inte berätta om mina planer, då ändras ju förutsättningarna och med andra ursprungsvillkor än de som ingår i min beräkning, eller jag menar planering, kan utfallet påverkas. Du får maila mig.

  36. ingvare skriver:

    Mach!
    Herreduminskaprevidhanshögrasida!!

    17 meloner. Och 9 meloner!
    Och så tror man att man har valt en djäkla bra karriär i IT och lärt sig en massa programmeringsspråk och ständigt vidareutbildat sig!!

    dum dum torsk!

  37. Jocke S skriver:

    Rosenhane tycks ha åstadklommit en rosenhöna, (eller en ”hen”?) av en fjäder nånstans ifrån.
    Miljön är grenen vi sitter på (och sågar på), oavsett allt annat!

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 879 andra följare

