Du når mig enklast på: tanjasblogg@gmail.com
Vill du gå en kurs i matematik eller har andra frågor som är relaterade till matematik så går det bra att maila på : tanjab@math.su.se
Du når mig enklast på: tanjasblogg@gmail.com
Vill du gå en kurs i matematik eller har andra frågor som är relaterade till matematik så går det bra att maila på : tanjab@math.su.se
februari 28, 2009 kl 3:59 e m
Vetenskap eller galenskap?
Tack för ditt inlägg. Har kämpat för rimlig jämställdhet i många år, men det finns gränser, och du har precis pekat på en. Är civilingenjör sedan 25 år tillbaka, men upplever tyvärr fortfarande att kvinnliga ingenjörer inte har samma möjligheter som manliga ingenjörer. Att bevilja bidrag för helt löjliga forskningar gör ju inte saken bättre.
Tack för bra läsning
/Kjell Y Svensson
februari 28, 2009 kl 9:14 e m
Jo, det ger ju alla genusvetare lite dåligt
rykte när vissa passerar gränsen, men alla anser väl att just deras eget projekt är det viktigaste.
Trumpet-genusprojektet var det roligaste jag stött på på länge. Man borde tacka VR för ett gott skratt!
mars 1, 2009 kl 9:36 e m
Tanja, det finns en tidning här i Göteborg kallad Göteborgs Fria Tidning, som bara kommer ut en gång i veckan. Temat för förra veckans nummer var genuspedagogik vid förskolorna. Man hävdade i en av artiklarna i tidningen att alla barn måste vara ”fria” från att påverkas vad det gäller ”könsroller”.
GFT hade i sitt nummer i förra veckan förskolan på Kvinnofolkhögskolan i Göteborg som ett exempel på en förskola där barnen skall vara ”fria” från att fastna i ”stereotypa könsroller”. När jag läste artiklarna i Göteborgs Fria förfasades och skrattade jag om vartannat (mest det senare). Vad är det här för människor, tänkte jag, och blev än mer förskräckt när jag insåg hur samma sorts människor inte bara får propagera för sina ståndpunkter i pressen, men även har makt att påverka undervisningen på Universitet och infiltrera pedagogiken på förskolor. Du kan läsa en av artiklarna i GFT här nedan:
Här genomsyrar genusfrågor allt
På Kvinnofolkhögskolan jobbar man hårt för att barnen ska få utvecklas fritt alldeles oavsett kön.
I världens mest jämställda land finns det mycket att förbättra. Det tycker man på Kvinnofolkhögskolans förskola, där man ständigt arbetar med genusperspektiv.
– Det är jätteviktigt att man arbetar med genus i redan förskolan eftersom många barn inte får det någon annanstans ifrån, menar Fariba Bassiri pedagog på Kvinnofolkhögskolans förskola.
Det är samling och barnen sitter i en ring på små, små stolar. Förskolelärarna Eva Fahl och Fariba Bassiri sitter också i ringen. Alla ska i tur och ordning säga en sak som man är bra på. Eva börjar:
– Jag är bra på att spela ishockey.
Barnen fortsätter en efter en. Arya säger att han är bra på att sy, Damon är bra på att baka tårta och Mingus är bra på att leka. Fariba säger att hon är bra på att borra med borrmaskin.
Här på förskolan arbetar man utifrån ett tydligt genusperspektiv som genomsyrar allt arbete. Bland annat arbetar man med kompensatorisk pedagogik. Det innebär att flickor och pojkar delas upp i olika grupper och får träna på färdigheter som traditionellt anses tillhöra det andra könet.
Fariba Bassiri berättar att hon märker stor skillnad på hur bra tjejer och killar är på att uttrycka känslor. Hon menar tjejerna har lärt sig de tidigt genom att de varit nära vuxna och uppmuntrats till närhet och att uttrycka känslor.
– Killar uppmuntras istället till att vara självständiga, ”Gå du dit bort, det klarar du!” säger man till dem.
Det avståndet har berövat pojkarna det språket, menar Fariba Bassiri, vilket är något de aktivt arbetar med att förändra här på förskolan. På samlingen gör de värderingsövningar då barnen får säga saker de är bra på eller bra egenskaper de har, till exempel att de är omtänksamma. På så sätt får även pojkarna ett mer utvecklat ordförråd.
– Om en pojke säger att han är bra på att spela fotboll så säger vi ”Ah, du menar att du är bra på att samarbeta”.
Själv har Fariba Bassiri läst både genuspedagogik och deltagit i jämställdhetsprojektet Våga bryta mönstret. Att arbeta med ett genusperspektiv är en självklarhet för henne.
– Alla barn ska ha möjlighet att utveckla alla sina förmågor utan tanke på vilket kön de har, säger hon.
Medan pojkarna behöver mer fokus på intimitet och att uttrycka känslor behöver flickorna lära sig våga ta plats och känna sig starka.
Barnen har varit ute på gården och lekt. När de ska gå in hjälps alla åt att bära in leksakerna i förrådet.
– Tullia, du som är så stark kan du bära det här bandymålet, frågar Eva Fahl en av flickorna. Tullia tar sig genast an uppgiften och bär, med viss möda, målet bort till förrådet. Hon ser stolt ut.
Fariba Bassiri säger att det alltid finns nya saker att lära sig, att förbättra när det handlar om jämställdhetsarbete.
– Jag trodde att jag var medveten tidigare, men efter utbildning i genus har jag märkt att det var så mycket jag missade i arbetet med barnen.
Hon berättar att hon blev uppmärksam på subtila saker som tonläge och kroppshållning gentemot barnen.
– Jag kommer själv från en familj som inte var jämställd alls så det har man i ryggraden och det är lätt att falla tillbaka. Därför är det viktigt att vara medveten hela tiden och gå tillbaka till sig själv och tänka genus.
På eftermiddagen äter de mellanmål.
– Ser du Lea, vad stark tjejen är? frågar Fariba Bassiri och pekar på yoghurtpaketet.
– Jaaa, svarar Lea.
På baksidan av paketet är det en bild av en tjej som med raka armar lyfter en kille. En illustration till en text om att man blir stark av protein.
– Vad är det hon lyfter, fortsätter hon.
– En hel pojke, svara Lea.
I Göteborg har man satsat mycket på att få in ett genusfokus i förskolan. Projekt som Jämt i Göteborg, utbildningar i genuspedagogik och regelbunden handledning till förskolepedagoger är några av de satsningar som gjorts.
13 av de 15 förskolor i Göteborg som FRIA pratat med uppger att de arbetar aktivt med att bryta traditionella könsmönster hos barnen. Och Lisa Anderson Tégner, genuspedagog som utbildar förskolepersonal i genusfrågor, märker en ökad efterfrågan av genuskurser.
– Jag märker ett stort intresse från förskolor av att få mer kunskap om hur man arbetar med genusperspektiv, det finns en stor nyfikenhet, säger hon.
Hennes uppfattning av läget i Göteborg är att de flesta förskolor har haft minst en föreläsning i genus medan vissa arbetar mycket hela tiden med genuspedagogik. De flesta ligger någonstans däremellan.
– Det som ofta krävs är att cheferna är intresserade och anmäler arbetsgruppen till kurser i genus, menar Lisa Andersson Tegnér.
De lokala riktlinjerna för arbetet med jämställdhet i förskolan finns Göteborgs stads budget. Där står det tydligt att förskolan ska arbeta för att öka jämställdheten och uppmuntra barn och ungdomar att göra val som bryter mot traditionella könsroller. Det står också att det ska finnas genuspedagoger i verksamheten som kan stödja jämställdhetsarbetet.
– Sen är det upp till de styrande i varje stadsdel att genomföra det, säger Inger Rydström, planeringsledare för jämställdhetsfrågor i Göteborgs stad.
Hennes uppfattning är att de flesta stadsdelar arbetar med genusfrågor i förskolan, men de gör det på olika sätt. Hon poängterar att om det ska till en förändring måste man integrera genus i förvaltningens alla verksamheter.
– Det går inte att genomföra förändringsarbete på en isolerad arbetsplats, det handlar om strukturer. Därför menar hon att det är viktigt att man utbildar ledare inom förvaltningen i frågor om jämställdhet.
Moa Sandblad
GöTEBORG tisdag, 17 februari 2009 | 14:24
Tanja, Tack för din blogg och dina artiklar i Svd. De utgör lite välbehövlig frisk luft i ett alltmer unket debattklimat i Sverige.
Hälsningar, Rainer Sooaru
Ps
du som har förmågan att skriva väl genomtänkta och humoristiska artiklar kunde väl skriva en artikel om det speciella ordförråd som feministerna har lagt sig till med: ”dubbelarbetande kvinnor”, ”kvinnofälla”, ”könsroller” etc.
Ds
mars 1, 2009 kl 10:06 e m
Hej Rainer! Jag känner igen den typen av textmassa från statens offentliga utredningar, och ja, jag ska satsa på en artikel där jag reder ut genusvetarnas begrepp, ska bara sätta mig in i de exakta betydelserna först i så fall, om det nu går, då själva definierandet av begrepp ju ses som en manlig härskarteknik….
mars 2, 2009 kl 2:10 e m
Oops, kanske har jag gjort misstaget att blanda ihop begreppen genusvetenskap och feminism, och kanske definierar Du dig själv som feminist. Vad vet jag. I så fall ber jag om ursäkt.
mars 2, 2009 kl 3:51 e m
Begreppet är ju så mångtydigt att ingen längre vet vad det betyder. Genusvetarna vill säkert gärna sätta likhetstecken mellan dessa. Jag tycker inte det är problematiskt att kvinnor och män statistiskt sett har olika egenskaper sålänge dessa värderas lika, så det betyder väl att jag är särartsfeminist. Vissa extremfeminister kallar ju barnafödande för kvinnofälla och samtidigt gnäller de över att kvinnliga egenskaper inte värderas tillräckligt högt, medan andra inte alls erkänner att det finns kvinnligt resp manligt. De pratar om det men målet är att visa att det inte finns något typiskt manligt resp kvinnligt. Vad som är normalt kan ju antingen definieras som statistiskt mest förekommande, eller så något man satt som norm. Även här verkar genusvetarna inte medvetna, eller struntar i alla fall i att klargöra, vilken av dessa två definitioner de avser.
mars 12, 2009 kl 4:47 e m
hej tanja!
(om att tillämpa den klassiska idén om demokratimodellen in absurbdum/på fel sätt??)
tycker du att detta verkar logiskt/förnuftigt?:
En politiskt vald person, säger att vi måste bli fler medlemmar i våran patientförening, för att politikern ska kunna föra våra medlemmars situation på hans ”dagordning”. Patientföreningen är borrelia-och TBE-föreningen, där många åker utomlands för att få hjälp mot sin konstaterade, eller förmodade svårbehandlade kroniska borreliainfektion.
Det som politikern har sagt låter ungefär som:
-jo, ni måste bli fler som blir slagna, innan vi kan ta upp eran fråga på dagordningen här i politiken.
Är detta sunt förnuft? Är detta att tillämpa demokratimodellen på helt fel sätt?? Att ju större gruppen är, desto mer ska man diskutera deras fråga. Vilket nonsnen säger jag att denna politiker sagt till våran ordförande.
mars 12, 2009 kl 10:52 e m
hej igen!
jag borde inte kalla det för ”demokratimodellen”, i mitt förra inlägg. Men jag menar liksom denna grej med att personer som jobbar inom myndigheten, ofta säger att man måste vara ett visst antal, för de ska ta upp frågan på sin dagordning. Och detta kan bli lite fel, som jag ser det.
mars 14, 2009 kl 8:21 e m
Ebba, jag förstår vad du menar, men det beror väl på
tidsbrist hos de anställda och inte något principiellt
(hoppas man ju).
mars 23, 2009 kl 12:32 e m
Hej Tanja! Det var länge sedan!
Hittade din blogg av en slump. Gillar det jag läser.
mars 31, 2009 kl 2:58 e m
Vill bara uppmuntra till fortsatt skrivande om genus-vansinnet.
Det är en omfattande socialt experiment som pågår, där staten försöker forma en slags homos sovjeticus enligt feministiskt modell. All opposition är välkommen.
mars 31, 2009 kl 6:58 e m
Waldemar, ”Microelectronic Engineering” låter kul!
Det var en unik upplevelse att plugga i Lund
Håkan, jag håller med – det är därför jag kör på!
april 22, 2009 kl 6:43 e m
Hej Tanja.
Tack för dina precisa och i insiktsfulla analyser gällande genusraseriet. Är det inte så att hela feminist-jämställdhet-geunspaketet endast är en illa dold marxism som fullständigt anammat den postmoderna ”diskursen”? Det handlar ju hela tiden om att utjämna olikheter och orättvisor som förklaras med ”strukturer” och allmänt difusa samhällsföreteelser. Som matematiker är du säkert insatt i Sokalaffären och tyvärr verkar vi inte ha lärt oss något sedan dess.
Högaktningsfullt
Conlon
april 22, 2009 kl 6:48 e m
Jo, Conlon – du har helt rätt!
april 28, 2009 kl 1:26 f m
Tanja, du som är engagerad i den här frågan måste läsa den här boken!!!
Folkhemets Balkanisering.
Den ger skarpsynt kritik, underbyggd med vetenskaplig fakta, mot vänsterns pseudoteorier om maktstrukturer där man ständigt ställer grupp mot grupp istället för att sträva mot sann jämställdhet.
Den behandlar förvisso ämnet på ett bredare plan, men den berör även genusvetenskapen.
Läs den!
http://www.bokia.se/folkhemmets-balkanisering-hakan-eriksson-jacob-rennerfelt-9170921083/bok/9789170921087/
maj 6, 2009 kl 4:32 e m
Hej Tanja!
Tack för en mycket bra blogg!
Jag är ofta inne och läser. Intressant det du skriver!
Framförallt att du är så insatt i det om genus =)
Jag hittade debatten, där du deltog i julas.
Den ligger nu uppe på YouTube. Mycket sevärd!
Se följande länk:
maj 6, 2009 kl 6:38 e m
Alex, jag känner till boken, beställde den för några månader sedan men har tyvärr inte hunnit läsa den än!
Förhoppningsvis finner jag tid till det i sommar
ArgSvenne, vad kul – jag har inte sett den där debatten på månader, ska genast ta en titt, ha ha!
maj 8, 2009 kl 5:36 e m
hej tanja,
jag undrar om du känner en duktig journalist som vill gräva sig in i ett nytt ämne. Snälla, kontakt då mig via min mejladress, som jag hoppas att du ser.
Bra om journalisten är snabb i att sätta sig in i nya grejer, och är skicklig med att bedöma vetenskapliga rapporter, som inte alltid är så vetenskapliga som de utger sig för att vara.
MYCKET TACKSAM för svar. Jag vände mig till dig, för att många som kommenterar saker här, verkar ha ett kritiskt öga mot vetenskapliga studier och samtidigt lätt för att sätta sig in i information.
Hejhopp, föresten har jag plockat våren första vitpilster och gjort nässelsoppa. Vitpilster är en nässelsort, om jag inte fått det om bakfoten.
maj 8, 2009 kl 6:56 e m
Hej vitpilster, jag känner faktiskt inga journalister men jag tror du gör helt rätt som vänder dig till bloggosfären.
Jag la ut din kommentar så att andra kan se den om någon nappar i tider av arbetslöshet. Vad är det du behöver en sådan journalist till, är det någon särskild tidning osv?
maj 8, 2009 kl 7:40 e m
tack.
nej, det spelar ingen roll vilken tidning journalisten jobbar för, enbart att journalisten är duktig på att gå igenom material, och även vetenskapliga artiklar.
Det handlar bland annat om att vara med vid olika intervjuer vi ska göra med psykiatriker; psykiatriker som tror att det kan finnas flera patienter inom psykiatrin som har en långt gången borreliainfektion, som anledning till sina psykiska besvär. Syfilis (borrelias systerbakterie) var känt för att orsaka allvarliga psykiska mén under infektionstiden. Googla ”paralysie générale”- det syfilitiska senstadiets vansinne- så får man upp en hel del.
det skulle vara bra om journalisten kunde liksom få fram detaljerad info om vilka metoder som används idag i Sverige för att detektera om det finns borreliabakterier i prover från patienter. Samt intervjua bakteriologer och laboratoriepersonal om borrelia.
maj 8, 2009 kl 7:51 e m
Vitpilster, det där om att ”få fram detaljerad info om vilka metoder som används idag i Sverige för att detektera om det finns borreliabakterier i prover från patienter.” – det är väl bara att kontakta sjukvården och läkare/psykiatriker angående metoder? Varför gå omvägen via en journalist? Om det nu inte är så att ni vill skriva en artikel på temat. Men en journalist som gått journalistutbildning och inte har en med.dr, (disputerat i medicin, eller åtminstone genomgått läkarutbildning) kan knappast gå igenom tunga medicinska vetenskapsartiklar i ämnet, om din idé är att gräva fram info som inte framkommit på annat sätt (dvs i media), jag tror man måste finna en läkare som är expert på området att intervjua. Så mitt tips till dig är: sök bland vetenskapliga publikationer på det specifika temat, notera namnen på artikelförfattarna, och kontakta dem, alternativt låt journalisten göra detta.
maj 14, 2009 kl 8:16 e m
Blir såå matt, avkoda leksaker etc!
Vad du glömde i slutklämmen är också att individen också har en ”kamp” emot ”biologin” icke endast det som tutats i en. Men biologi vågar man knappast nämna idag.
Hämtar och för min dotter dagligen från dagis och det är så förutsägbart hur barnen leker utan någon yttre styrning; det är fanimej en rejäl uppgift att få de femåriga grabbarna att leka på ”rätt” sätt…behövs en ganska militär uppstyrning.
maj 15, 2009 kl 11:24 e m
Calle, ja de har olika metoder för att få till ”rätt” beteende….
maj 18, 2009 kl 10:33 e m
Jag har läst igenom ung. hälften av innehållet din blogg och nu undrar jag: Består andra hälften av liknande stollighetsbeskrivningar? Vågar jag läsa det? Kan det vara bra för min magsmältning? Man kan inte vara nog försiktig!
1+1 är 3 minst.
Perpetuum mobile går att bygga därför att thermodynamikens lagar är en patriarkalisk vanföreställning?
Denna blogg kan inte innehas av en man. Han skulle bara betraktas som ”provocerad” D.v.s. otillräknelig.
maj 29, 2009 kl 9:57 e m
Bernoullitalen lösta av 16-årig yngling läste jag idag!!!!
Förklara för oss icke-matematiker som plaskar omkring i okunskapens djupa träsk.
När ska någon lösa vinkelns tredelning?
maj 30, 2009 kl 3:17 e m
Alvin, inget nytt är löst, bara en redan välkänd formel är bekräftad, och det kan vara en utmnaning för en 16-åring ju!
Se: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2969027.svd
maj 30, 2009 kl 5:00 e m
Jasså på så sätt!
Är jag obildad nu??
Nå, miljöpartiets procenträkning då? 40% utsläppsminskning i EU och 40% utanför, totalt 80% utsläppsminskning. Nästan 100%! inga utsläpp alls…nästan!
juni 22, 2009 kl 8:15 e m
Matteproblem för var och en med energianknytning:
Vindkraft.
Hur mycket rörelseenergi finns i den luftmängd som rör sig förbi rotorbladens arbetsområde visavi den elektriska effekt som produceras.
Eftersom det är ett förhållande i % så gissar jag att storleken inte är så avgörande även om verkningsgranden kan variera med storleken på anläggningen. Det finns antagligen tabeller på det liksom det elektriska (cos. fi m.m)
Detta kan väl inte vara särskilt svårt på den högskolenivå du rör dig eller hur!
(En misstänksam person kanske nu tror sig se en sarkastisk-ironisk m.m. ton men det är absolut inte min avsikt!)
Då dina elever löst detta har jag ett annat likartat men lite enklare problem (för de som inte klarade det förra) som handlar om vattenströmning i en mindre å där det med praktiska mätningar ute på fältet (ån:s area, hastighet,m.m) ska ge underlag för lämpliga ekvationer. Slutligen ska vi även här få en uppfattning på energiinnehåll.
juli 29, 2009 kl 12:53 f m
Tanja, hoppas du läst Folkhemets Balkanisering som jag tipsade om!
Du, har du sett vänsterns nya utspel;
”Efter valet 2010 vill vi tillsätta ett oberoende jämställdhetsråd med ekonomer som har genuskompetens”
http://www.dn.se/opinion/debatt/inkomstklyftorna-okar-mellan-man-och-kvinnor-1.915845
Ekonomer med ”genuskompetens”. Det bådar ju gott…
MVH,
Alex.La7
juli 29, 2009 kl 1:47 e m
Alex.La7, ”I ett sådant jämställdhetspolitiskt råd vill vi se ekonomer med genuskompetens”, varför är jag inte det minsta förvånad? Vad sägs om en ”normkritisk myndighet” då? http://www.newsmill.se/artikel/2009/07/27/dags-normkritisk-politik
juli 31, 2009 kl 1:05 e m
En normkritisk myndighet? Ja herre Gud, vad ska man säga. Om vänstern hade möjlighet skulle de verkligen anställa en byråkrat per familj som kunde planera deras vardag.
En annan tycker ju att familjerna (och människor i övrigt) själva ska få bestämma sina liv utifrån sina preferenser och behov, men det är väl för mycket att förvänta sig.
Men det är inte det värsta, det värsta är att borgligheten också tvivlar på människan och de tvivlar på civilsamhället. De diskuterar också kvotering, de diskuterar också detaljstyrning (de gör det åtminstone inte i samma utsträckning som socialisterna, men ändå). Var ska man lägga sin tilltro egentligen?
Ekonomer med ”genuskompetens” är inget annat än _planekonomi_! Det är kommunism genom bakdörren. Jag kan inte fatta att vi 20 år efter murens fall, fortfarande har riksdagsmän som diskuterar planekonomi som ett reellt alternativ. Och de stollarna riskerar att hamna i nästa regering!!
augusti 1, 2009 kl 3:48 e m
Alex.La7, ja det är just vad det är – genusekonomi är planekonomi, och det borgerlia blocket håller på att blåsa upp till en röd kommunistisk jätte – vad göra?
augusti 1, 2009 kl 4:45 e m
Scen från nutiden:
A: Då muren föll, då fick vi svart på vitt om det socialistiska himmelriket”
B(en något yngre person): Vilken mur???
augusti 1, 2009 kl 7:28 e m
Alvin, ja så är det. Själv gick jag på högstadiet då och minns en hel del. Framför allt minns jag inrikeskaoset i öst åren efteråt, eftersom jag besökte mina morföräldrar varje sommar i Bulgarien, och hur landet successivt förändrades och med det människorna. Har själv kusiner där som är så unga att de knappt var födda när muren föll, och den generationen vet inte längre vad den ska tro om något – vad som hände beror liksom på vem som berättar…
oktober 5, 2009 kl 12:02 e m
Den borgerliga regeringen har lagt ut förslag på kursplaner. Arbetet är helt klart ambitiöst och ett steg bort från det rena flummet i Lgr80.
Tidsandan är ganska tydlig. Eller vad sägs om följande förslag till mål i religionskunskap:
”Ett kritiskt tänkande ska stimuleras kring religioner och livsåskådningar i allmänhet och kring frågor om tro och vetande i synnerhet. Genus ska kontinuerligt behandlas i förhållande till ämnet.”
Se: http://www.skolverket.se/sb/d/3052
Suck..
oktober 16, 2009 kl 10:45 f m
Vill bara säga att jag skarpt gillar dina texter! En av årets höjdpunkter måste också vara genomgången av de mer eller mindre galna genusmotionerna.
Tack, fortsätt!
oktober 19, 2009 kl 10:01 e m
F. ja genus ska genomsyra allt. Vansinnet inleddes på riktigt då det blev statligt sanktionerat i och med bildandet av Nationella Sekretariatet för genusforskning med uppdraget att (ur Svensk författningssamlig förordning 1997:61 här: http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=3911&bet=1997:61 ):
* med ett rikstäckande perspektiv främja genusforskning i vid bemärkelse och verka för att betydelsen av genusperspektiv uppmärksammas i all forskning
* analysera behovet av genusforskning inom alla vetenskapsområden
* arbeta för ett ökat medvetande om genusforskningens och genusperspektivens betydelse.
Pb – tack vad roligt att höra!
november 6, 2009 kl 1:50 e m
Tackar för din blogg ,som jag visat åt lagstiftare här på Åland 30 st .
Jag trodde att du var en äldre dam ,men på Youtube finns en tjej från Skåne ,med skinn på näsan och hjärna. Flera som du borde finnas ? och synas !
Till Åland har man försökt importera den svenska genusmodellen i dagisar , mm men hittills har det ej lyckats . Vi har i Finland däremot sysslat med ”jämställdhet” så att svenska språket , snart är utplånat trots grundlagsrätt ! Smart sätt att flytta fokus från finnarnas sida ( 90 % är tjänstemän som kanske ej älskar svenskan precis -medan 10 % återstår för politikerna att besluta om ), då är det ett bra sätt att ha en gömd agenda – Finland enspråkigt finskt ,svenskan minoritetsspråk ,etc
Erik
november 7, 2009 kl 11:40 e m
Hej Tanja.
Vilken frisk fläkt du ändå är, och förhoppningsvis också blir en blåslampa i röven på de som beviljar forskningsbidrag till korkade projekt.
Jag är själv en gammal (60 Bast)gubbe med matematisk utbildning, jag riktigt njöt över ditt inlägg om: Genusperspektiv inom trumpetforskningen…
Själv tror jag att det är vi som är föräldrar som har största ansvaret.
Jag har två barn en grabb och en tös.
När vi fick pojken så köpte vi till att börja med ) in leksaker som man nog kunde betrakta som genusneutrala.
Om man sedan skall beklaga att det troligen är något via generna som gör att pojkar hellre leker med bilar och tjejer hellre föredrar dockor vet jag inte.
Men vår dotter född 2½ år senare hade nog snarare ett genusperspektiv mot sig med tanke på sin storebrors alla pojkleksaker som redan låg framme.
Tror du att hon lekte med hans bilar?
Nä, det var att köpa nya dockor. Jo hon startade med brorsans första, de var ju helt oförstörda.
Efter mina två barn så är jag övertygad att det är något medfött som ligger till lags vad man vill hålla på med.
Samtidigt är jag väldigt noga med att varje barn själv måste få möjligheten att själv välja.
På samma sätt har jag låtit barnen själva välja ”valet till gymnasiet”. ”Välj det som du tycker verkar roligast”. Jag vet ju att läkare tjänar bra med stålar liksom advokater, men skall man göra ett bra jobb så skall man nog göra något som man tycker är roligt, även om inkomsten är sämre.
Må bra är inte alltid detsamma som att tjäna maximalt med pengar (eller?)
/dON
november 14, 2009 kl 11:29 f m
Erik från Åland - roligt att du visat min blogg åt lagstiftarna
De flesta har ju oftast inte själva koll på vad de beslutat i genusfrågan!
DonMartin, forskning visar att det bara finns en typ av barn som garanterat leker ”könsneutralt” (spel, klossar och sådant som inte anses könskodat) och det är flickor med Turners syndrom, som saknar en X-kromoson, dvs de har genotyp X0. Läs gärna mina fyra inlägg om förskolegenus:
http://tanjabergkvist.wordpress.com/category/dagisgenus/
december 4, 2009 kl 9:47 f m
Manlig och kvinnligt, svårare än så här är det inte:
december 10, 2009 kl 6:36 e m
Jag vet inte hur många som läser din blogg Tanja, men den borde implementeras som obligatorisk läsning ibland studenter för att säkerställa ett kritiskt förhållningssätt till det även det obligatoriska genusperspektivet.
Vill bara säga att din blogg är en väldigt avkopplande, humoristisk och intellektuellt stimulerande läsning för en trött student!
december 10, 2009 kl 8:38 e m
Statsvetarstudent@su – tack! Till och med politikerna verkar ha fått nog av statsfeminismen!
Se här:
december 20, 2009 kl 11:29 e m
Snälla Tanja! kan du inte bli politiker?! Du skulle kunna förändra sverige till det bättre! du ser både bra ut, är intelligent, kvinnlig och stark. Dessutom är du kvinnligt ömjuk trots din kompromisslöshet!
Jag skulle offra min ena arm för att få se dig argumentera MOT genusperspektiv och likhetsfeminism i riksdagsdebatter, eller se dig sätta ned foten och stoppa anslagen till oseriösa forskare med alltför stort fokus på könsutjämning.
Du påminner om min mamma! Är du helsvensk? vi kommer från Syrien och är kristna har dock alla ”sorts” vänner. I vår familj brukar vi prata mycke och skratta åt feminism och genuspedagoger på dagis och sånt.
Lätt för oss att skratta ingen av oss har tvingats gå på dessa dagis när jag va 3 år så fanns de knappt!
i alla fall – du for president! Tanja!
december 21, 2009 kl 12:03 f m
sen finns det en sak som är lite synd: att likhetsfeministerna alltid kategoriseras som ”vänster”. Det försvårar nämligen arbetet med att förhindra att fler smittas av ideologin. När övertygade sossar blir kallade ”vänsterpack” pga sin feministiska agenda så blir de knappast mindre genus-inriktade!
Nej! istället erbjud ALLA genusteori-kritiker ert stöd! Jag är själv och pendlar mellan centern och miljlpariet ständigt – och jag avskyr idiotiska idéer OAVSETT om de dyker upp bland miljöpartistiska kamrater eller centerpartistiska kamrater!
december 22, 2009 kl 2:08 e m
Hej chockad nysvensk! Min mamma är bulgarisk och min pappa svensk, så jag är blandad.
Pendlar du mellan C och Miljöpartiet? Miljöpartiet är ju JÄTTE-genusfrälsta! President, politiker? Jag vet inte om jag vill lämna min trygga matte-värld för en framtid där det inte går att övertyga någon om något med rationella argument, utan där jag huvudsakligen måste använda mig av min medfödda kvinnliga manipulativa förmåga, istället för min vältränade hjärna – tänk om den skrumpnar ihop i en karriär som politiker? Vi får väl se, jag ska tänka på saken!
december 22, 2009 kl 10:00 e m
Tanja, ja det va JUST detta jag menade! Jag tycker miljöpartiet tar vissa frågor bra, ”tex” miljöfrågan! =) MEN!!! jag avskyyyyyr deras genus-del!! (inte bokstavligen dock haha =D)
Men jag menade att du får inte underskatta hur många sossar och miljöpartister som i smyg avskyr genusperspektiven och härskartekniktjafset! vi är MÅNGA!!! eftersom genus-teoretikerna enar sig över partigränserna (tex Maud tjafsar ju om härskartkniker) så kan väl vi anti-genusteoretiker OCKSÅ ena oss över partigränserna!!????
Jag är glad om den delen rensas ut ur ALLA riksdagspartier alltså ÄVEN de mest högerut! oavsett om jag röstar på dem eller ej! för alla riksdagspartier påvekar ju mitt liv!
idag 2009 så är det lite mer komplicerat än på 1900-talet då det bara fanns ”höger och vänster”.. idag finns det rakt fram, rakt upp, snett åt höger, eller partier som har en tråd i varje riktning.. och så finns det partier som ingen vet åt vilket håll de är mest åt..
Men du… jag ser kvinnlig intuition som en sorts intelligens! absolut !!! är ganska säker på att du även använt den inom matematiken, gånger som ett tal inte gått ihop, en pusselbit fattas och vips så hittar hjärnan svaret pga en association och inte en regelmässig uppställning..
frågan är snarare om du använder intuitionen och den manipulativa förmågan för att SKADA FOLK (elaka kärringar) eller om du använder dem för att slå ut folks icke-argument och få dem att förstå hur saker hänger ihop.. Det senare är nämligen att göra både dem och världen en tjänst! Sen att man blir arg på vägen dit, innan man lyckats få folk att fatta, det är väl en del av utmaningen
jag skulle aldrig klara det, jag är för hetlevrad och lättretad och skulle inte klara mediatrycket. men det kanske du skulle göra. Dessutom är det alltid mycket lättare att avfärda en man som uttalar sig om att könsroller är frivilliga, än en kvinna som gör det!
varför tror du genusfolket reagerar med sån ilska på Anna Anka? jo för att hon inte går att straffa eller peka ut som förtryckare! hon har pussy och därför är hon immun mot genusmaffian!
Men Anna Anka är ju som bekant en Anka! hon är inte ute efter att övertyga snarare vill hon reta upp folk! Därför säger hon idiotier som ”män som byter blöjor är mesiga” tex… för även om det är sant så är det vulgärt och hänsynslöst att säga så! många machomän (inklusive mej själv) kan tänka sej att byta blöjor! Men alla beslut ska va upp till familjen! Min fru vill inte att jag ska sköta tvätten för hon tycker jag gör det på fel sätt! då ska ingen ”ideolog” lägga sig i vad vi gör där hemma! Jag lämpar mig inte för finliret helt enkelt! och många kvinnor är GLADA att dom slipper köra bilen på långsemestern! mannen gör det ofta pga de fysiska kontrollbehovet och ägarkänslan – till kvinnans lättnad! bara ett exempel..
Grejen är att könsroller alltid ses som nåt negativt och man utgår från att dagisfröknarna är kvinnor för att vi män ”lärt oss av uppfostran” att inte va lika bra på att hantera många ungar samtidigt… Medan sanningen färmodligen ligger till så att kvinnor HAR en bättre simultankapacitet och förmåga att iakta många samtidigt.. Annars skulle ju könsrollen variera från land till land, men det gör den bara i VISSA fall, som tex färger på kläder eller vem som jobbar mest! Men barnrollen är densamma i ALLA delar av världen! det ända som varierar är VILKA kvinnor som tar hand om barnen – mamman eller dagisfröknarna!
jag tror dock på blandekonomi och de möjligheter som det ger kvinnor som tex DEJ, att göra karriär och låta andra kvinnor hjälpa dej med barnen! (dagis, dagmammor etc)
alla är bra på sin egen sak, och GENERELLT så motsvarar de flesta sin ”könsprofil”, tex jag kanske lagar kläder själv, vilket kan anses som feminimt,,, MEN det vägs upp och bildar en MANSROLL ändå!! – eftersom jag INTE: 1.sminkar mej, 2.ser på tjejserier på tv. 3.har bra simultankapacitet 4.syr små dekorationer på mina kläder 5.ammar mina barn 6.fnissar när nån flörtar med mej… alltså eftersom jag INTE gör nån av dessa saker så spelar mina lagningar av kläder ingen roll utan jag är ändå trygg i min mansroll
frågan är vad som händer den dagen alla dessa könsskillnader är förbjudna eller inpräntade att de är ”fel”.. då finns det ju ingen orsak längre att välja nån av ”motsatta” könet. Vi kan framställa barn i provrör, och vi är exakt lika bra på allt – då behövs inga parförhållanden!
det är nog det som är påväg att hända i speciellt västeuropa! kvinnor och män behöver inte varandra längre – inte ens på DEJTINGEN är könsroller uppmuntrade, utan hon och han ska lägga exakt lika många enkronor till servitrisen (ordet förbjuds också eftersom det inte är könsneutralt) och båda ska hålla upp dörren åt varandra samtidigt när de går ut, båda ska hjälpa av varandra med jackan varannan gång och båda ska följa varandra hem efteråt i mörkret – som skydd!
ingen politiker idag lyfter fram några FÖRDELAR med könsroller! det skulle en smart politiker kunna göra..
december 24, 2009 kl 2:54 e m