Nationaldagen den 3:e mars!

Bulgariska flaggan

Bulgariska flaggan

Idag den 3:e mars är det Bulgariens nationaldag och därför skänker jag en tanke åt mina landsmän i öster! Min mamma är ju bulgariska och translaterade sig hit via en amatörradio medan hon studerade laserfysik i Sofia på 60-talet. Jag önskar jag kunde åka dit och delta i festligheterna, men jag vill ju inte lämna mina studenter åt sitt öde.🙂

Det nationella kulturpalatset i centrala Sofia

Det nationella kulturpalatset i centrala Sofia

Det var den 3:e mars 1878 som representanter för det ryska och osmanska imperierna skrev under det fredsavtal (San Stefano-freden) som avslutade det rysk-turkiska kriget 1877-1878. Därmed befriades Bulgarien efter att i 500 år ha ingått i det osmanska riket. Bulgarien har bibehållit samma traditioner, språk och alfabet sedan det första bulgariska riket 681–1018 e.kr. Under långa tider utgjorde dåtidens bulgariska imperium större delen av Balkan, och därmed spreds dess alfabet, litteratur och kultur bland de slaviska folken och de närliggande länderna i Östeuropa.

Alexander Nevskij katedralen i centrala Sofia

Alexander Nevskij katedralen i centrala Sofia

Bäst jag inte ens påbörjar projektet att skriva mer eftersom inlägget lär bli meterlångt, Så jag hänvisar till wiki-länken om Bulgarien

Bulgariens nationalsång heter ”Kära fosterland”, lyssna gärna på en instrumentell version, eller en med sång.


folklorecostume1

Se gärna ett exempel på  Bulgarisk folkdans.

Bulgarisk pop är bra, här en av mina favoritlåtar.

Eller varför inte Ytterligare en vacker sång?

Den 3:e mars firas med pompa och ståt. Här ett litet klipp från 3:e mars 2008.

Man firar även den 24 maj – det kyrilliska alfabetets dag, och framförallt firar studenterna denna dag som om också den vore en nationaldag!

Sverige borde ta efter och fira sina högtider lite mer pampigt, men det är inte lätt när vänsterextremister springer runt på gator och torg just dessa dagar, samt i mellandagarna tänder eld på chipshyllor och bränner ner hela köpcentra!

Kampen för en bättre värld börjar här - vid Institutet för teoretisk fysik

Kampen för en bättre värld börjar här - vid Institutet för teoretisk fysik

Man kan tycka vad man vill om USA:s utrikespolitik och fråga sig med vilken rätt de traskar in i andras länder för att med bomber och pansarvagnar sprida frihet och demokrati – men att bränna ner köpcentra lär inte direkt påverka det faktum att Georg Buske i sitt psykotiska tillstånd av storhetsvansinne bestämt sig för att bemästra hela Universum – detta kan man endast lyckas med efter årslånga studier inom teoretisk fysik. Vill man förändra något får man jobba politiskt inom demokratins ramar och gärna med en vettig utbildning i bagaget för att bättre förstå de naturlagar vi alla är underställda.

Gillar inte nationaldagar

Gillar inte nationaldagar

Vänsterextremister känns dock lätt igen på de hårbollar de regelbundet spyr upp, och på sina ovårdade frisyrer i form av ogenomträngliga dreads som rymmer helt unika och hittills icke dokumenterade ekosystem med en enorm artrikedom av maskar, svampar och mögel som stormtrivs i denna röda vänstermiljö där evolutionen tagit en helt ny vändning i isolation från omgivningen. Varenda vänsterextremist skulle fungera som ett helt avhandlingsämne i både biologi, psykologi och socialantropologi, och det är väl därför man så ofta ser dem här vid universitetet, där de fungerar som forskningsobjekt för framstående forskare som fått stora anslag från regeringen för att dokumentera dreadsens unika fauna och lägga in den i ArtDatabanken Sveriges Rödlista i vilken arter vars långsiktiga överlevnad i Sverige är hotad finns listade.  Jo, den finns faktiskt och heter så!🙂 Lägg in vänsterextremister här: Artdatabanken Sveriges Rödlista.

handihand1 Och låt oss alla hoppas på en dialog där våld är uteslutet som metod för att förbättra saker och ting. Jag vill påminna er om att verkligheten uppenbarligen  inte kan axiomatiseras på ett fullständigt och samtidigt konsistent sätt där alla fyra räknesätten ingår (bevisades av Gödel 1931), och därför kan inte totaliteten av det pågående vansinnet reduceras till ett värdefritt pussel som vi kan lägga i ensamhet, utan vi måste alla var och en bidra med den pusselbit som bäst tjänar vårt gemensamma syfte, nämligen en värld i fred och med ömsesidig respekt människor emellan!

16 kommentarer till Nationaldagen den 3:e mars!

  1. Uffe skriver:

    Kul inlägg, och kul med en mamma som är radioamatör🙂

    Gällande G. Buske och de åkommor han dragit på den här planeten, måste jag nog dock säga att inget han gjorde är fullt så dumt som det FN nu är på väg att göra.

    http://www.slate.com/id/2212662/#

    Vansinne att vi säljer bort yttrandefriheten på det här viset, bara för att några enstaka dårar hotar med att klä sig i dynamit-väst och springa in på lokala ICA eller likande ”västerländsk satansfigur”.

    Vem vet, härnäst kanske det är genusforskningen som står i kön. Böter eller fängelse för att ha kritiserat diverse trumpet-projekt?😉

  2. Boddhisattva skriver:

    Mycket bra och målande inlägg. Politiska beslut ska fattas efter logiska slutsatser baserade på seriösa studier och med verkligheten som facit, inte någon fluffig 68-vänster dröm. Nu har jag själv bara läst humaniora och inte fysik, även om ämnet definitivt intresserar mig, särskilt kvantfysik, men det säger sig självt att ifall utgången av en viss politik efter nästan 60 år fortsatt att skapa exakt samma utgång i samhälle efter samhälle så borde den fortsätta göra det, dags för ett nytt politiskt paradigm?

  3. Alex skriver:

    Oj du! Största gratulationer och varma kramar!
    från en ryss.

  4. Anarko skriver:

    Mycket bra skrivet!

    Jag älskar de slaviska folken och deras historiska befirelsekamp på det Osmanska imperiet. Se följande video om det första bulgariska imperiet och folkets historiska rötter:

  5. tanjabergkvist skriver:

    Uffe, ja, om inte kriminalisering av kritik mot genusvetarnas verksamhet, så åtminstone social stigmatisering och utanförskap. Är dock inte drabbad av detta än. Men det kanske beror på att jag ju ändå bara jobbar och bloggar och kanske inte märkt det?😉
    Nädå, har enbart fått positiv respons hittills!

    Alex, tack!

    Anarko, tack för en jättebra länk där! Kul att du är ”slavofil”, eller vad man nu kan kalla det!😉

  6. VEB skriver:

    Uffe och Tanja

    Era texter visar hela grundproblematiken i denna diskurs. Vem skall socialt stigmatisera majoriteten av befolkningen? Hur skulle det praktiskt gå till? Kräver inte social stigmatisering man har någon som faktiskt är villig att deltaga? Var skulle FN få sin makt ifrån? Samma sekund vi (folket) struntar i FN är FN två meningslösa bokstäver som står för ett av världens mest korrumperade privata företag. Samma sak med kritik mot genuselitens bristande omdöme. När de allra flesta kritiserar genuseliten, vem skall genomföra den sociala stigmatiseringen? Den enda risk ni löper är att era chefer får ett samtal från en överordnad som vill ha er sparkade. Thats it.

  7. tanjabergkvist skriver:

    Boddhisattva, här är lite intressant fysik, även om wiki inte alltid är helt tillförlitligt:
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Kvantmekanik

    och alla länkar däri!🙂

    Jo, precis, varför fortsätter man med samma politik om den inte funkar? Ta tex skolan, lärarna har inga befogenheter, men istället för att ta i med hårdhandskarna och införa ordning och reda så fortsätter man på det utstakade spåret (som lett till dagens situation) och drar det till och med ännu längre bort från all verklighetsförankring.

    Allt som på något sätt ses som en återgång till något som varit tidigare förkastas som ”reaktionärt”
    även om det varit funktionellt. Hur kan japaner ha 40 pers/klassrum, en lärare och inga problem!?

  8. Uffe skriver:

    Tanja: Om eleverna är fokuserade, uppfostrade korrekt och gör läxorna som dom ska, så är 40 elever förmodligen inga problem.

    Dock verkar det som (enl vad jag hör från mina lärarvänner) att trenden här lutar åt att en delmängd av alla föräldrar näst intill förväntar sig att skolsystemt ska sköta uppfostran m.m, vilket då givetvis gör att modellen med 40 elever/klass faller ganska så fort.

  9. Roffe skriver:

    Uffe:
    ”Om eleverna är fokuserade, uppfostrade korrekt och gör läxorna som dom ska”

    Ställ mot det att ”uppmuntra till kritiskt tänkande” vilket tenderat att kantra över till ”kritisera allt”.

    Jag tror inte de lärare finns som (jo, det gör det säkert men de räcker inte till) klarar att stå emot elever och föräldrar som enbart har rättigheter men inga skyldigheter.

    Inte heller blir de hjälpta av den postmodernt anstrukna utbildning de fått.

    Egentligen inget konstigt alls med att lärarrumssituationen blivit fullständigt omöjlig.

  10. tanjabergkvist skriver:

    Jo, Uffe, precis vad jag menar, givetvis går det att ha 40 pers i ett klassrum och ha effektiv inlärning. Det handlar inte om ”resurser”, det räcker med papper och penna, egentligen. Men i det här landet ska lärarna vara psykologer, poliser, terapeuter, extramormor,
    andliga vägledare, projektledare för antimobbingsteam, osv, och om tid, undervisa. Tolv år går ut på att nöta in ”värdegrunden” i ungarna, och nåde den som avviker från mittpunktsnormalen! Svensk skola har tappat fotfästet, men det är inte läraranas fel (jag lider med dem) – detta är politikernas verk!

    Roffe, jag har i tre år undervisat blivande lärare. De sa att de på Lärarhögskolan uppmanats att ifrågasätta allt vi föreläsare gjorde och sade under föreläsningarna. Det var inga problem för mig personligen, studenterna uppskattade mina föreläsningar – den enda anmärkning jag någonsin fått är att jag pratar för fort, vilket är helt sant. Men det lärs ut till lärarna att de ska förvänta sig att deras elever kritiserar och ifrågasätter precis allt, och för att de själva ska
    se hur det känns så uppmanades de göra det när de hamnade på lektioner i sitt ämnesområde utanför Läararhögskolan. Ja ja, jag bara skrattar!🙂

  11. Roffe skriver:

    Ja, lärarrummet sk—r jag i för ögonblicket!
    I inlägget ovan avses naturligtvis förhållandet lärare-elev oavsett var undervisningen sker😉

    Mvh/Roffe

  12. Uffe skriver:

    Roffe: Jo, det ligger något i det du säger. Det här med att ”uppmuntra kritiskt tänkande” verkar det vara brist på i det Japanska skolväsendet, eller åtminstonde har varit om jag får tolka det så på alla de ingenjörer/forskare från stora delar av asien, men kanske då framför allt japan, som jag träffat på i mina dagar. En kultur som är ganska så starkt hierarkisk, vilket kan förklara varför 1 lärare kan ta hand om 40 elever också.

  13. Uffe skriver:

    Tanja: Precis! Jag reagerar varje gång jag hör en stackars lärarstudent yttra något om att ”Tja, vi skulle nog behöva ha fler kurser i konflikthantering”.. När lärarna ägnar mer tid åt att lösa konflikter lever i mellan, än vad dom får lägga på undervisning, så är det inte undra på att dom bränner ut sig.

    Minst sagt, det är synd om dagens lärare..😦

  14. Marcus skriver:

    Den där bulgariska folkdansen var svängig! Påminde i mitt oinsatta öga lite om rysk dans.

  15. tanjabergkvist skriver:

    Ja, Markus, det är ju broderfolket!🙂

  16. […] Läs mer om dessa varelsers beskaffenhet i näst sista stycket i detta inlägg. […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: