Min krönika i Axess

Axess magasin

Axess magasin

Jag hoppas att ni alla prenumererar på tidskriften Axess . Om inte borde ni börja prenumerera genast  eftersom jag har skrivit en krönika i det senaste numret, nr.3/09: ”Multikulturalismens utmaningar”, dock handlar just min krönika inte om multikulturalism utan om genus och kärnbränslehantering. Axess magasin finns också att köpa i välsorterade Pressbyråer. Och jag vill passa på att rekommendera Axess bloggar också. Och jag är redan i full färd med att skriva min nästa krönika, men jag vet inte riktigt vad den kommer att handla om ännu, liksom alltid är fallet när jag börjar skriva – det brukar, liksom i forskning, ibland bli så att man tänkt sig en sak men så blir slutresultatet ett helt annat. Detta i kontrast mot den typ av forskning som politikerna brukar beställa där slutresultatet ofta är välkänt och fastställt innan forskningen ens påbörjats.

Nu när solen börjar sticka fram så kanske ni inte tänker på att sitta hemma och läsa, men akta er för att inte nysa för mycket, eftersom det stod i en populärvetenskaplig tidskrift jag läste för några år sedan att 10.000 hjärnceller dör pga trycket varje gång man nyser. En liten matteövning:  om människohjärnan består av 10.000.000.000 (10 miljarder) hjärnceller och att man nyser två gånger i veckan – hur många år tar det då tills man nyst bort hela sin hjärna? (Bortse från det faktum att man sedan artikeln skrevs upptäckt att hjärnceller faktiskt kan nybildas, i synnerhet om man tänker).

En daglig tupplur i kylen förlänger livet

En daglig tupplur i kylen förlänger livet enligt de senaste rönen

Och var inte oroliga för att kylan blev långvarig i år, det är ju numera vetenskapligt klarlagt att nordbor är ovanligt långlivade pga det kalla klimatet som drar ner ämnesomsättningen och diverse åldrande kemiska processer och därmed förlänger livet. En timme i kylen om dagen borde vara lagom för en yrkesverksam matematiker har jag räknat ut. Jag ska genast ta upp med Socialstyrelsen och fråga varför de fortfarande inte utfärdat några rekommendationer kring detta. Själv har jag inte sovit i mitt kylskåp en enda gång än – jag väntar på direktiven.

Däremot tyckte veterinären att jag skulle låta mina grekiska landsköldpaddor ligga i ide i en glasslåda i kylen över vintern (ja, på fullt allvar), men jag vägrade givetvis, även om detta skulle förkorta deras livstid med några månader av de nästan 100 år de tänkt leva i min lägenhet. De lär ju för övrigt få ärva min lägenhet så det är bäst jag tar väl hand om dem, men jag tänker inte lägga dem i kylskåpet bredvid osten. De har nämligen anammat konstiga matvanor och äter av katternas torrfoder trots att de är vegetarianer och då är det inte konstigt att de blivit lite storvuxna, och jag vill inte få mitt kylskåp länsat över natten.

Naturligtvis finns det en matematisk modell med vars hjälp man kan beräkna varje varelses livstid, där de ingående variablerna är antalet hjärtslag, kroppstemperatur, kaloriintag och mycket annat, däremot finns ingen slumpgenerator inbyggd som kan slumpa ut olyckshändelser som att man blir överkörd vid ett övergångsställe och andra oförutsägbara saker, så liksom alla andra sådana här modeller ska man ta den med en nypa salt eftersom den bygger på en idealiserad bild av verkligheten.

Och apropå idealisering, tro inte, som politiker och proffstyckare försöker intala oss, att det mänskliga förnuftet går framåt bara för att tiden går framåt. Nu när det snart är val så gäller det att hålla sin logiska förmåga i topptrim, och därför har jag en liten övning åt er alla att grubbla på inför alla kommande propagandatal:

Tillämpad matematik

Endast en kurs i tillämpad matematik kan förbereda er inför valet 2010!

Sahlin säger att Reinfeldt ljuger, Reinfeldt säger att Lundby-Wedin ljuger medan Lundby-Wedin säger att både Sahlin och Reinfeldt ljuger. Vem ljuger och vem talar sanning? Så här kan ni angripa problemet: vad händer om Sahlin ljuger? Vad händer om Sahlin inte ljuger? Fler alternativ för Sahlin finns ju inte enligt lagen om det uteslutna tredje, så detta borde leda er rätt till slut!

För att hålla igång hjärnan måste man också äta nyttigt och undvika konserveringsmedel. Antioxidanter är bra och som ni vet finns dessa mest i färgstarka frukter och bär – blåbär, björnbär och russin är bland de mest antioxidantrika, så vad tror ni då inte en påse lösgodis gör för hälsan med sin färgrika sammansättning? Själv levde jag på nudlar och lösgodis fram till min disputation – och ni ser ju själva hur bra resultatet blev.  Den som är osäker på sin IQ kan prova att göra mitt allomfattande IQ-test!🙂

9 kommentarer till Min krönika i Axess

  1. mrmhalland01 skriver:

    Om INTE Sahlin ljuger så kommer sanningen fram till folket.
    Detta är katastrof eftersom sanningen går stick i stäv med det folket förknippar socialdemokratin med.
    – Det blir katastrof !

    OM Sahlin ljuger, blir hon tvungen att vara väldigt insatt i en fråga och senare också komma ihåg vad hon sa.

    Inget av dessa båda villkor kan uppfyllas av henne.
    – Det blir katastrof !

  2. wodinaz skriver:

    Multikulturalism och genusvansinne grundar sig i samma idé, nämligen att människan är oändligt psykologiskt töjbar — man kan utsätta folket för vilka experiment som helst. Det handlar bara om tillräckligt mycket propaganda och indoktrinering, så ordnar det sig!

    Låt mig tipsa om den utmärkte professor Kevin MacDonalds sammanfattning från sidan http://www.theoccidentalobserver.net/articles/MacDonald-Men.html

    # All people have the same biological potential for accomplishment. and no culture is better than any other. As a result, we can easily mold people into ideal citizens (Boasian anthropology).

    # We can create a classless society in which there will be no conflicts of interest and people will altruistically work for the common good (Marxism).

    # We can create a society in which people will be in tune with their sexuality and free of neuroses, anti-Semitism, and ”racism” (psychoanalysis).

    # We can create a multicultural paradise in which different racial and ethnic groups will live in harmony and cooperation (the Frankfurt School of Social Research).

    # We can easily transform other societies into democracies and should wage war to remake other societies in our image (neoconservatism).

  3. wodinaz skriver:

    Experimentlusta grundad på sinnessjuk, tillika idiotisk utopisk sociologi och antropologi är norm snarare än undantag i den postmoderna världen.

  4. Bosse skriver:

    Skriv om rättegången i Södertälje mot ett halvdussin irakier i tjugoårsäldern som satt i system att våldta barn (varibland en 12 åring)och unga tjejer. Se lt.se ”våldtäktsligan.
    Jag har två jättefina barnbarn båda tjejer. Dom skall få lära sig värsta kampsporten och ta pistolskytteguldmärket men vad hjälper det mot sådana manstarka ligor? Politikerna har ju dessutom fråntagit oss rätten till självförsvar.

  5. […] och dess betydligt mer nyanserade förebild Genus Magazinet, ska ges en ärlig chans. Den där Tanja, är faktiskt riktigt underhållande läsning, även om det är svårt att ta henne på allvar, […]

  6. tanjabergkvist skriver:

    mrmhalland01, SVARET är följande: Antag att Sahlin talar sanning, i så fall ljuger Reinfeldt. Men då ljuger ju Reinfeldt när han säger att Lundby-Wedin ljuger och således talar Lundby-Wedin sanning. Men Lundby-Wedin säger ju att både Reinfeldt och Sahlin ljuger, detta resonemang leder alltså till motsägelse eftersom det strider mot vårt ursprungliga antagande att Sahlin talar sanning.

    Antag därför istället att Sahlin ljuger. Då ljuger hon när hon säger att Reinfeldt ljuger och alltså talar Reinfeldt sanning, och därför ljuger Lundby-Wedin när hon säger att både Sahlin och Reinfeldt ljuger, vilket funkar eftersom Sahlin förvisso ljuger med inte Reinfeldt, så båda ljuger inte. Alltså: Sahlin och Lundby-Wedin ljuger medan Reinfeldt talar sanning. Så nu vet ni hur det ligger till nästa gång vi får en härva där alla skyller på varandra!🙂

  7. tanjabergkvist skriver:

    Wodinaz, hmm…hur definieras ”ordnar sig” i dessa sammanhang?😉

    Bosse, jag läste också om det där. Rent teoretiskt skulle jag givetvis kunna ägna mig åt all möjlig hemsk nyhetsrapportering, men just detta fall togs ju upp av både LT och Aftonbladet, som jag sett, och säkert fler. Jag försöker hitta saker att skriva om som media inte lyfter fram så ofta, sådant som gömmer sig i diverse regeringsbeslut, statliga utredningar och interna genusnyhetsbrev. Eller du kanske avsåg min krönika i Axess, att den borde handlat om det? Jag vet inte, vad säger man om en sådan sak – på 3000 tecken!? Jag skulle aldrig få in en heltäckande analys om det ens på 3000 sidor – med tanke på hur långa mina blogginlägg tenderar att bli så…

  8. Erik skriver:

    wodinaz:

    Väldigt sanna teser, problemet är att Macdonald har fått själva orsaken om bakfoten och letat samband som varken är falsifierbara eller har nån som helst nytta. Hade Macdonald letat motiven bakom dessa mekanismer utanför de sedvanliga ”scapegoats” som folk och kultur hade hans teorier förmodligen funkat betydligt bättre. Han är för fixerad vid att förklara ”varför” ”vita” är på ett visst sätt på djupet. Just djup-förklaringar (kvalitativ forskning) har den svagheten att analytikern i allt högre grad är fri att hitta på saker. Och det trista är att vi inte behöver någon djupare förklaring på ”varför” heller. Mänsklig rädsla (starkaste känslan) Världskrigen och den förmåga till självkritik som följer med hög utveckling räcker.

    Tack vare den effekt de moderna krigen hade på befolkningen skapades politiska organisationer som pga rädsla och fördomar hela tiden resulterade i att personer med en viss sorts personlighet fick makten. Då alla ledare hade samma personlighet började de politiska gränserna bli allt tunnare och mer gränsöverskridande och då denna personlighet handlar om inflytande räckte det inte med politiken. Nej inom kort skapades en slogan: Det personliga är politiskt, nu skulle minsann det bli rätta värderingarna i utbildningsväsendet, underhållningsbranschen och ordningsmakten också.

    Ursprungligen handlade det om demokratisk strävan. Men i takt med att de ansvariga ”insåg” hur usel ”insikt” majoritetsbefolkningen hade så lämnade man ideerna om arbetarklassen och började kritisera den (fast nu kallade man den först medelklass, sedan vita och därefter hittade man på att det var kvinnor mot den vita mannen eftersom man ”insett” att män generellt var hopplösa (detta förakt mot män är idag grunden för offentliga samhället i samtliga politiska partier) medan kvinnor sågs som bättre på basis av att de ansågs lättare för dem att kontrollera och reformera. Och nej detta är ingen negativ åsikt, det är bara så det är generellt personlighetsmässigt.

    Fast på sistone har någonting hänt, allt fler kvinnor bryter sig fria från denna kontroll och blir vad eliten falskt hävdar sig eftersträva. Nämligen mer fria individer. Effekten av detta hos eliten har inte låtit vänta på sig. Plötsligt är det hbt-frågor och religösa agendor som är allt viktigare (det har ni kanske märkt). Kvinnorna kan inte längre kontrolleras nu skall hbt-personer och religöst troende rädda den dominerande personlighetens kamp för att begränsa alla andra personligheter.

    Fast än har man från elitens håll inte gett upp hoppet om kvinnorna heller såklart. Det gäller bara att tysta kvinnorna med ”fel personlighet” männen behöver man inte längre tysta, de har redan marginaliserats till den grad att eliten kunde sätta en person med ingen som helst positiv merit som blivande statsminister. Och inte ens dennes politiska motståndare vågar påpeka det uppenbara. Istället är det Maud som får göra det jobbet.

    Kan det bli tydligare?

  9. Axel skriver:

    Rubriken på det senaste numret av Axess skvallrar ju om infallsvinkeln på problemet, dvs det är inte frågan om utan hur multikulturalismen skall genomföras. Men detta är väl i och för sig inte direkt något som skiljer Axess från andra tidningar. Lundby-Wedins agerande säger ju en del om hur representativt de styrandes agerande är bland befolkningen. Hette det representativ demokrati?

Kommentera

