Dags att söka anslag!

Nu är det snart dags att söka postdoc från VR. Som ni alla vet gjorde jag min förra ansökan via SVD eftersom jag utgick ifrån att VR:s ledamöter läser denna tidning. Jag fick som bekant svar , och fick tillfälle att förklara läget, men efter det har jag inte fått något besked i ärendet. Jag tänkte därför satsa på  den nya omgången utlysningar nu, och ämnet tänkte jag skulle vara ”Min blogg ur ett genusperspektiv”. Bloggar är ju senaste trenden och läses av många, så jag utgår ifrån att VR:s ledmöter läser min ansökan här så att jag inte behöver använda papper och bidra till miljöförstöringen och den globala uppvärmningen nu när koldioxidhalten redan överstiger det församlade genusetablissemangets IQ.

Min arbetsplats på institutionen

Min arbetsplats på institutionen

Denna gången ska jag vässa min ansökan med en nyinköpt knivslipare från Clas Ohlsson och dessutom köpa in ett extra kullager för lägsta möjliga friktionsförlust mot meningsmotståndarna för min blogg behöver verkligen granskas. Jag hoppas inte den hamnat i SÄPOs register utan att de meddelat mig, för i så fall gör de sig skyldiga till den tredje härskartekniken: undanhållande av information! Och jag behöver denna information till min blogg-genuspostdoc. Tanjas blogg ur ett genusperspektiv är nämligen det nya framtidsämnet – både tvärvetenskapligt och allomfattande. Jag gör inte anspråk på annat än att tillhandahålla den Yttersta Sanningen om Allt, där Allt utgör komplementmängden till tomma intet och där tomma intet utgörs av allt genusvetenskapligt svammel, skriftligt såväl som muntligt framfört, från 70-talet och framåt. Eftersom detta är exkluderat ur definitionen är det extra intressant att granska bloggen ur ett genusperspektiv eftersom detta då måste läggas på ovanifrån – på ca 20 kilometers höjd från Matematiska institutionen – min arbetsplats och andra hem i världen, och med en ännu okänd graders vinkel så att genusperspektivet inte reflekteras tillbaka upp genom hålet i ozonlagret och försvinner för alltid. Detta kräver experimentell utrustning som kostar 20 miljoner, men vad är väl denna struntsumma när vi talar om en äkta genusgranskning!? Vari ligger då den största utmaningen? För er som inte fattat så är alltså projektbeskrivningen påbörjad sedan länge. Enligt Heisenbergs osäkerhetsprincip kan man som bekant inte samtidigt med godtycklig precision bestämma min bloggs position q och dess rörelsemängd p, eller låt oss säga hastighet eftersom röreslemängden ju är produkten av massan och hastigheten, även om massfrågan är intressant eftersom den handlar om hur tung min blogg egentligen är.

Det reglerbara motståndet i min dator

Det reglerbara genusmotståndet i min dator

Exakt var befinner sig bloggen då, om vi känner till den hastighet med vilken genuskritiken kablas ut? Det kan man alltså inte veta av rent principiella skäl enligt kvantmekanikens fundamenta. Däremot kan man ge en ungefärlig uppskattning av läget, och denna uppskattning (tack!) kommer huvudsakligen från de svenska medborgarna, som alltså inte vill ha genusperspektivet på min blogg, utan snarare vill att bloggen ska avfärda det med hjälp av en fiberoptisk kabel med inbyggd reflektor i mitt bredband som jag ordnat med min tekniska kompetens. Det var för att gräva ut kablarna och fixa detta som jag var förbi min favoritaffär Clas Ohlsson för lämpligt utrustning. Den som är intresserad bör inhandla ett stetoskop, en mp3-spelare, en skruvmejsel, små glaskulor, en skärbräda i smält plast, en pyrograf, en brödrost, en röd picknikfilt och en printer – allt detta får plats i Clas Ohlssons egen ihopfällbara ryggsäck i trä så oroa er inte för transportfrågan. Jag kan av säkerhetsskäl inte gå in på hur ni genom att använda detta kan fixa till ert bredband men en teknisk användarmanual ligger på den krypterade containern på mitt USB-minne som jag klistat fast på mig själv med Clas Ohlssons dubbelhäftande tejp och kan tas fram vid behov. Jag har även lagt in en virtuell potentiometer, alltså en reglerbar resistor i den krypterade partitionen av hårddisken, som effektivt hindrar genusvansinnet från att ta sig fram, och som bekant beräknas detta motstånd som kvoten mellan spänningen och strömmen i enlighet med Ohms lag.

Hur granskar man då min blogg ur ett genusperspektiv när detta reflekteras bort i kablarna, inte låter sig pådyvlas ovanifrån pga ozonhålet, inte kan lägesbestämmas i det ögonblick ett nytt genuskritiskt inlägg dyker upp, och samtidigt har ett inbyggt motstånd och, vilket jag glömde att nämna, en strömförande spole som ger den genusfrälste besökaren en elektrisk stöt likt den man får av en strömförande perkulator som brygger det ovetande morgonkaffet. Och det är också en utmaning här, även om den ligger aningen i periferin: har morgonkaffet ett medvetande, i synnerhet ett genusmedvetande, och finns det gradskillnader av medvetande? Är min blogg medveten om sin egen existens, och är den då medveten om den utvidgade självdeklaration vad gäller genusperspektivet som den måste skriva under för att inte vara illegal?

Plattkondensatorn

Plattkondensatorn med ett lagrat genusperspektiv som ska urladdas på Patriarkatet

Jag vill också införa några helt nya och banbrytande begrepp i min forskning, till de viktigaste hör: ”Genuskapacitans”, men istället för att avse förmågan att lagra elektrisk laddning ska denna kapacitans ange förmågan att lagra genusperspektiv i en godtycklig komponent och i detta syfte måste jag konstruera en genuskondensator, en sorts plattkondensator där den relativa permittiviteten för materialet mellan plattorna helst ska var oändlig för att öka kapacitansen. Denna kondensator ska sedan kortslutas och urladdas på Patriarkatet. Möjligtvis kan denna del av mitt forskningsprojekt ses som en delmängd av det kreativa flödet på Konstfack. Och apropå flöden så vill jag även införa det nya begreppet ”Genusflödesintegral” – med denna som verktyg integreras alla genusperspektiv med hjälp av en liten modifiering av Navier-Stokes ekvationer, något som förvisso raserar hela den matematiska fysikens giltighet vad gäller övriga och mer triviala tillämpningar inom strömningsmekanik, men som på sikt trots allt leder till en sammansmältning av genusämnet och resten av alla andra vetenskaper, åtminstone ytligt sett för den oinsatte och hydrostatiske betraktaren vars hjärnsubstans alltså befinner sig i evig vila. Hur detta är kopplat till min blogg återstår att se, men jag inser nu att min projektbeskrivning börjar bli lite för lång, så jag får fortsätta den på ett nästa blogginlägg!🙂

Jag har ett nytt banbrytande forskningsprojekt på gång!

Jag har ett nytt banbrytande forskningsprojekt på gång! Här ger jag en kortfattad presentation.

28 kommentarer till Dags att söka anslag!

  1. MPG skriver:

    Intressant inlägg. Inte för att jag begrep något, men så är jag ingen matematiker heller!🙂

  2. tanjabergkvist skriver:

    Andreas – min dator är täckt med postitslappar som du ser, måste städa!!!🙂

    MPG, bra blogg du har! Du behöver inte begripa mitt forskningsprojekt, det är ju det som är poängen, om man redan visste allt skulle man inte behöva söka anslag för att studera det outforskade. Detta till skillnad från genusvetarna, som intressant nog redan känner till sina resultat i förväg!😉

  3. QED skriver:

    Kul! Det behövs också några bra uppslag till komponenter för likriktning av tankeverksamheten inom området.😉

  4. tanjabergkvist skriver:

    QED, just det jag – vad gör vi med den förrädiska växelströmmen? Ska genast börja leta i Elfa-katalogen! Här borde vi kunna plocka komponenter för att bygga en superkomponent för likriktning: https://www1.elfa.se/elfa~se_sv/b2b/start.do

  5. Info skriver:

    GODA NYHETER!

    Den outhärdliga turbotruten Annika Lantz ska ta semester ett tag från sitt pladderprogram i P1 på eftermiddagarna. Nu får hon en värdig ersättarinna. Kan någon gissa vem? Jo, ingen mindre än genusprofessor

    TIINA ROSENBERG!

    Programmet ”Rosenberg i P1” sänds till att börja med måndagen 8 juni och torsdagen 11 juni kl. 15.03. Då kommer ni att få höra genuskapacitans i den högre skolan.

  6. tanjabergkvist skriver:

    Info, ha ha – ska bli oerhört intressant! Får blogga om dessa program sen!🙂

  7. Rosenberg i P1? Det måste vara nån slags kompensation för att de la ner det feministiska programmet ”Gender”…

    Jag vet i alla fall en som kommer lyssna: min gamla handledare Lenita Freidenvall! Hon är en mycket genusmedveten statsvetare.

  8. Lennart skriver:

    Annika Lantz och Tiina Rosenberg, detta är Public Service på höjden av nivå!

  9. Dalahest skriver:

    Benny Andersson har nu för min del gjort bort sig för gott. Han går alltså, dagen innan EU-valet, ut med att han stöd(j)er Schyman (med minst en miljon kronor). För det första, en miljon kronor för honom är ingenting. För det andra (not necessary) – en miljon SEK är en miljon för mycket Det borde ha varit åtminstone 1,1… (/IRONI) Den som röstar på Anderssons favorit röstar på en framtid à la Orwells 1984. U b3lieve me. För det andra (not necessary) – en miljon SEK är en miljon för mycket. Benny Andersson gillar uppenbarligen lögner à la Eva Lundgrens, P1- Annika Lantzs samt Tiina Rosenbergs.

  10. tanjabergkvist skriver:

    Dalahest, är det ABBA:s Benny Andersson? Var har du funnit det? Pengarna ska Fi använda för att köpa sig reklamutrymme i medierna, här är reklam som Axessbloggen hittat.

  11. Hans skriver:

    Som en del andra kommentarer redan nämnt så förstår man inte så mycket av referenser till Heizenberg och så vidare. Doch förstår jag att du har en mycket god insikt i det hot som feministerna står för! Jag uppskattar verkligen din kamp och hoppas att den är framgångsrik!

    Jag är en aktiv debattör på Flashback och bla använd din blogg som länk för att stärka mina argument. Du kan läsa en del av vad jag skrivit på dessa trådar.

    https://www.flashback.info/showthread.php?t=918545

    https://www.flashback.info/showthread.php?t=919808

    Jag såg en användare ha ett citat från dig i sin signatur. ”Genusmaskinerit=en kamp mot verkligheten”

    In insikt soom är alltför sann! Min åsikt är att det har inte funnits något större hot mot demokrati, jämlikhet och tolerans i vårt samhällle än feminismen sedan andra världskriget.

    Detta hot måste belysas, avslöjas och bekämpas!

    Alla vägar till upplysning måste tas och föras ut!

    Kämpa på Tanja, vi börjar bli ganska många som kämpar mot feministerna! Det gälller att komma ihåg att det inte handlar om någon kamp mellan män och kvinnor utan att vi ska leva i ett fritt samhäle som inte fördömmer människor som feministerna gör! Sexköpslagen är ett sådant exempel på månnsikoförakt. Här är en tråd som förklarar tydligt vad det handlar om samt hur viktigt det är att stå upp för sexköpslagens avskaffande!

    https://www.flashback.info/showthread.php?t=901148

    Här kan man skriva på för sexköpslagens avskaffande.

    http://www.ipetitions.com/petition/sexkopslagen/

    Feminismen har slagit rot i Sverige idag och fem riksdagspartier bekänner sig till feminismen. Det måste bli ändring på detta!

    Feminismen måste bort!

  12. Info skriver:

    ABBA-BENNY OCH GUDRUN

    Enligt ett eget pressmeddelande stödjer Benny A. Feministiskt initiativ eftersom han beundrar Gudrun och hennes livslånga, rakryggade kamp i ultrakommunismens och radikalfeminismens tecken.

    Men hur går detta ihop? Är inte t.ex. ABBAS världslåt ”DANCING QUEEN” ett särskilt bestickande exempel på sexistisk könsmaktunderordning och förlegat könsrollstänkande?

    Jaha, nu förstår jag. Man sjunger helt enkelt fel! ”DANCING QUEER” ska det vara.

    Eller från Hep Stars-tiden: ”THEN SHE KISSED ME”. Ska naturligtvis vara ”THEN HEN KISSED ME”.

    Bennys pressmeddelande kan läsas t.ex. på Fi-aktivisten och intersektionalisten Veronica Svärds blogg: http://veronicasvard.wordpress.com/

  13. Uffe skriver:

    Lite kul att Gudrun i ena änden skuldbelägger ”rika gubbar” för allt elände här i världen, för att med andra handen ta emot en miljon från den rikaste, gubbigaste gubben i vårt avlånga land.🙂

    Kappan vänder vi… Vart?

  14. Alex Birch skriver:

    På tal om ingenting: jag tror vi skulle behöva återinföra en sorts manlighetskultur. Svenska män bör lära sig att leva med heder, gott självförtroende, initiativtagande och artigt uppförande:

    http://www.timesonline.co.uk/tol/life_and_style/men/article3962419.ece

  15. Josef Boberg skriver:

    Hmmm… – apropå att begripa ett forskningsprojekt innan de sjösatts. Vad skall då den forskningen vara bra för❓

    Det nya Europa – Lena Philipsson

    Om hur Wi kan rösta ”på oss själva” i EU-valet här.😉

  16. Martin skriver:

    Dina nya begrepp för genusteori låter förrädiskt bra. Om du bara kopplade bort din kritik mot genusteori och körde på de begreppen skulle du lätt kunna publicera dig i de mest framstående journals.

  17. Gustaf Janson skriver:

    Humor, djup kunskap och ironi/kritik samlat i ett enda inlägg, kan det bli mycket bättre? Jag skrattade så jag fick kramp i magen, samtidigt som jag inombords nog ställde mig frågan hur j-a illa det egentligen står till i Sverige?

  18. tanjabergkvist skriver:

    Hans, tack för ditt stöd! jag ska läsa er debatt i länkarna du skickat. Din kommentar fastade visst pga antalet länkar, ska åtgärda detta, jag hann aldrig koppla upp mig i helgen så jag ber om ursäkt för förseningen!

    Info, jag ska läsa inlägget. kan man vara” intersektionalist”?🙂

    Uffe, ja du har rätt. Hon borde inte tagit emot denna summa av skälen du anger – men så mycket för deras konsekvens i handling…

  19. tanjabergkvist skriver:

    Alex, feministsamfundet bedriver ju även ”mansforskning” så de försöker sätta dagordningen även där. Dock – de är vanligtvis inte intresserade av att beakta skillnaden mellan teori och praktik, varför de inte lär komma någon vart, ungefär som med sin ”kvinnokamp”.

    Josef,
    man vet inte vad forskningen ska vara bra för innan den är påbörjad!🙂 Jag hade aldrig hört talas om det där partiet ”Aktiv demokrati” Gee, I wonder why?

    Martin,
    jag har ju publicerat mig redan – läs min doktorsavhandling vars artiklar ju är publicerade i ”framstående journals”🙂 Varför koppla bort genuskritiken – detta är ju politiskt korrekt tvärvetenskap!

    Gustaf, vafalls!? Skrattar du åt mitt nya seriösa forskningsprojekt?😉 Är det någon som ska få ont i magen så är det ju genusetablissemanget!

  20. Dalahest skriver:

    Tanja

    ”Var har du funnit det?”

    Vad ska man säga (minns inte). Det var bara något som dök upp i förbifarten. Den här typen av blogginlägg får mig att må lite bättre. Fortsätt gärna med det (gillar genial humor).🙂

  21. Steen Adler skriver:

    Tanja!
    Om folk har svårt att förstå vad du sysslar med så gör det dig automatiskt till en stor konstnär.
    Så sök även kulturstöd.

  22. Josef Boberg skriver:

    ”…Jag hade aldrig hört talas om det där partiet “Aktiv demokrati” Gee, I wonder why? …”

    Ja… – Tanja – ”partiet” är tämligen nytt och har ingen ABBA-finansiär, tyvärr tyvärr…😥

    Om EkonomiskReform här.

    Personligen upplever jag att båda de här NYA initiativen är väl värda att ”syna i sömmarna”.😉

  23. tanjabergkvist skriver:

    Steen – bra idé, det måste jag ju göra!😉

  24. Alvin Stoltz skriver:

    Det finns eventuellt krypströmmar i din konstruktion. Se för övrigt upp med kondensatorn så att du inte får dig en ”rackare” om du kommer för nära + och –

  25. vitpilster skriver:

    tanja, har du sett det här om metod för att mäta vetenskaplig kvalitet? http://www.axess.se/magasin/default.aspx?article=374

  26. tanjabergkvist skriver:

    Vitpilster, jo jag vet att det fungerar så inom humaniora, även om det finns kritik mot att även en mycket kritiserad artikel kan citeras ofta. Här en artikel om detta ang genusvetarna: http://www.dn.se/opinion/debatt/svenska-genusforskare-haller-inte-mattet-1.563575 Till sitt försvar kan de alltid hävda att de ju kommit så mycket längre än alla andra interantionellt sett (typ ett geni är alltid missförstått osv) och bla bla, de gick ut i media och gav svar på tal ungefär på det sättet. Detta är lite roligare läsning:🙂 http://en.wikipedia.org/wiki/Erdos_number

Kommentera

