Neeej! Aschberg, manlig amning & jämställdhet

Nappflaskan är ett uttryck för omvänd genusordning - männens oförmåga att amma

Nappflaskan är ett uttryck för omvänd genusordning - nämligen männens oförmåga att amma

På Bitte Assarmos blogg fann jag inlägget ”Mer anslag till fadersmjölksforskningen!” I Aftonbladets artikel om den nya visionen om ammande män tipsas om programmet ”Aschberg” på TV 8 (2/9) (klicka på länken och se programmet) där man kan se programmet om manlig amning. Aschberg undrar: ”Varför ammar inte män? Ikväll startar vi ett experiment som inte har utförts tidigare och syftet är förstås att riva ännu en könsbarriär!” Jag trodde det var ett skämt, men sju minuter in i programmet (7.30) säger Aschberg gravallvarligt: ”Men man kan dra sitt strå till stacken – i jämställdhetens namn” apropå att den manliga bröstmjölken enligt den inbjudna professorn i endokrinologi inte skulle räcka till att föda upp ett barn på. Den inbjudna professorn Sigbritt Werner har intresserat sig speciellt för manlig amning och ”tror att hela samhället skulle gynnas av att fler män gav sina barn bröstet” (se artikel från 2008 här!). Som prorektor vid Karolinska Institutet 2001-2003 var Sigbritt Werner (givetvis) ordförande i Rådet för jämställdhet och mångfald.

En tumör i hypofysen kan slutgiltigt lösa jämställdhetsfrågan!

En tumör i hypofysen kan slutgiltigt lösa jämställdhets-frågan!

Det är sedan tidigare känt att vissa tumörer i hypofysen som leder till överproduktion av hormonet prolaktin (det hormon som stimulerar bröstkörtlarna till mjölkproduktion i samband med graviditet) kan ge män spontan mjölkproduktion, men nu är målet att alla män ska ges denna förmåga – det är ju deras mänskliga rättighet i ett jämställt samhälle. Under denna säsong ska försökspersonen Ragnar försöka få ut mjölk genom att regelbundet (varannan timme) stimulera sina bröstvårtor med en bröstpump, och Aschberg och hans team kommer att följa upp experimentet – som de välutbildade och medicinska vetenskapsmän de är! Vilket hopp och vilken lycka – äntligen sann jämställdhet i sikte! Så här står det om den nya talkshowen ”Aschberg” på TV8:s hemsida: ”Programmet avslöjar och överraskar, upprör och förargar men är alltid relevant och aktuellt”. Helt ärligt, något avslöjande fanns inte här, och det enda överraskande och upprörande var den låga nivån. Det ”relevanta” och ”aktuella” är att programmet tydligt illustrerar den tidsanda av fördumning som upprätthålls av vissa nöjesprofiler inom media. Inget nytt alltså. Ge oss något nytt, så kanske vi tittar på ”Aschberg” nästa gång – den här traditionen av idioti är sedan länge passé.

75 kommentarer till Neeej! Aschberg, manlig amning & jämställdhet

  1. Bitte Assarmo skriver:

    Ja, det går ju knappast att uttrycka det bättre. Fördumning är ordet!

  2. Tanja Bergkvist skriver:

    Bitte, och Sigbritt Werner har givetvis varit ordförande i Rådet för jämställdhet och mångfald. Vilket betyder Rådet för likriktning och enfald.😉

  3. My Krosoft skriver:

    Jo, Ragnars mjölkproducering satte ju igång i samklang med att han blev gravid… *blåser lite i genustrumpeten*

  4. Tanja Bergkvist skriver:

    My Krosoft, men experimentet är ju just påbörjat – vi vet inte om det går genom att pumpa varannan timme under hela hösten🙂.

    Förresten, på Om mig och i vissa inlägg har vissa undrat hur/om det går att prenumerera på mina inlägg. Att det går att prenumerera på kommentarer till ett visst inlägg ser jag (genom att klicka på RSS-flödet) men går det att prenumerera på mina inlägg, dvs få mail så fort nytt inlägg kommer upp? Jag undrar det själv också, och kan inte svara dem som undrar. Hittar ingen inställning i WordPress för detta. Tänkte eftersom du, My Krosoft, svarade så snabbt på detta inlägg – vet du hur/om kan man prenumerera?

  5. Josef Boberg skriver:

    Apropå mäns amning… – ”Mycket skall man hör innan öronen ramlar av !” 😉

  6. Kanjidude skriver:

    @Tanja: Jag prenumererar i varje fall på dina inlägg. Det är det alternativ jag hittar när jag klickar på RSS-ikonen (https://tanjabergkvist.wordpress.com/feed/)🙂

  7. Erik skriver:

    Nej nu får det väl ändå vara nog! Näst tjejers rätt att vara topless i badhus i detta det överlägset med korkade, och uppblåsta ämne som existerar i ”jämställdhetsdebatten” Att ha en eller två eller tre män som av olika anledningar mer eller mindre kan leka kvinnor gör ingen mer skillnad än att ha en kvinna som kan föda åtta barn gör skillnad för alla de miljoner kvinnor som bevisligen inte utan vidare kan det.

    Och skall den där pumpen användas på tjejerna också? Hur jämställt är det annars om det bara är killar som måste träna sina ”ammningsmuskler” Aschberg undrar ”Varför ammar inte män?” En mer relevant fråga vore varför skulle män amma överhuvudtaget? De som säger det är ju i klar jävsituation varför skulle vi tro dem när det uppenbarligen är sitt eget bäst de tänker på? Inga argument har lagts fram till vade detta skulle vara bra till.

    Hoppas Ragnar får ordentligt betalt så har han en orsak iaf. Han kan ju joina Jackass-gänget sedan. Men varför skulle alla män som inte får betalt utsätta sig för samma dumheter? Låt Aschberg själv amma.

  8. My Krosoft skriver:

    Kanjidude verkar veta

    RSS-ikonen:
    http://img98.imageshack.us/i/tanjabergkvist.png/

  9. My Krosoft skriver:

    Och i det här fallet borde man kanske även upplysa om att RSS-ikonen är klickbar. Våga klicka, det exploderar inte.

  10. QED skriver:

    Jösses …

    Men det kanske lösa problemet att den statligt finansierade Amningshjälpen anses diskriminera pappor.

    http://www.newsmill.se/artikel/2009/08/27/amning-eller-pappaledighet

  11. Anders skriver:

    Slutklämmen i den här artikeln är oförglömlig:

    ”Soon, some combination of manual nipple stimulation and hormone injections may develop the confident expectant father’s latent potential to make milk. While I missed the boat myself, it wouldn’t surprise me if some of my younger male colleagues, and surely men of my sons’ generation, exploit their opportunity to nurse their children. The remaining obstacle will then no longer be physiological but psychological: Will all you guys be able to get over your hang-up that breast-feeding is a woman’s job?”

    http://discovermagazine.com/1995/feb/fathersmilk468

    Då hormoninjektioner också ökar ”the confident expectant father’s” risk att insjukna i cancer, så tror jag inte (till skillnad från Jared Diamond) att det blir någon rusning efter detta.🙂

    Anders S

  12. Johan skriver:

    Hur kommer det sig att allt kvinnor traditionellt gjort är vedermödor och allt män traditionellt gjort är befriande?

  13. Erik skriver:

    Johan:

    Det enkla svaret är att det är så för att det behöver vara så för att bekräfta vissa teorier. Viss samhällsvetenskap är helt bortm kontroll, istället för att fråga om saker är sanna så frågar de om saker verifierar egna teorier om klass och makt. Vad än som behöver vara sant, ”är” sant.

  14. Tanja Bergkvist skriver:

    Kanjidude, ok vad bra då vet jag det, ska svara dem som undrat!🙂 Jag ser iofs ingen sådan länk på min blogg (inte ens utloggad) utan bara länken i ”Du kan följa alla svar på detta inlägg via RSS 2.0-flödet.” efter varje där man kan prenumerera på kommentarer.

    Såg du läst och skrivit om ”Varför mår vi så dåligt när vi har det så bra?” Jag har den här hemma i min ”att läsa”- hög men har inte hunnit än, får ta och göra det snart! Fast betyg 3 av 5 är ju inte så bra.

  15. Jonas skriver:

    Aschberg är en patetisk person som gjort sig en förmögenhet på att göra ”DUMTV” i många år. Alltifrån LIVEPRUTTAR till LEK I BAREN.

  16. Tanja Bergkvist skriver:

    Jonas, ja jag såg det på Youtube igår kväll när jag sökte på ”Aschberg”. Tänkte ev lägga upp någon video, men det mesta var ju så korkat att jag inte ville befläcka min blogg med det, så det blev inget!😉

  17. Tanja Bergkvist skriver:

    My Krosoft, för mig funkade det att klicka på https://tanjabergkvist.wordpress.com/feed/ som visst svarar mot den orangea fyrkanten upp i adressfältet (iaf för Firefox, som jag har) så detta är alltså ikonen.

    Detta fick jag från en kommentator (första Youtube-länken nedan), Artikel19, som lagt upp detaljerad info, fast i föregående inlägg. Jag återger det här, eftersom frågan ställdes här:

    Om att prenumerera på Tanja Bergkvists blogginlägg med hjälp av RSS. I Firefox adressfält finns en orange ikon. Klicka på aktuell ikon och välj Subscribe to ‘RSS 2.0′. Väl sedan att lägga till er prenumeration i valfri rss-läsare. I Internet Explorer 8 syns en RSS-ikon i verktygsfältet och inte adressfältet.

    YouTube, RSS Feed Tutorial (Firefox):

    YouTube, how to subscribe to an RSS feed in IE:

    YouTube, Google Reader:
    http://www.youtube.com/user/GoogleReaderHelp

    Google Reader:
    https://www.google.com/accounts/ServiceLogin?hl=en&nui=1&service=reader&continue=http%3A%2F%2Fwww.google.com%2Freader

    Firefox-tillägg, Sage-Too:
    https://addons.mozilla.org/sv-SE/firefox/addon/7263

  18. Info skriver:

    RISKERAR DU ATT FÅ BRÖSTCANCER?

    Så ungefär löd rubriken på ett tvåsidesuppslag i en tabloidtidning – jag tror att det var AB – för ganska många år sen. Underrubriken löd ungefär så här:

    HÖG ÄRFTLIGHET VID BRÖSTCANCER. UNDERSÖK OM DIN PAPPA HAR HAFT DET.

    Artikeln gick ut på, att kvinnor skulle ta reda på om deras pappa, eller farfar, eller möjligen farfarsfar hade haft bröstcancer. I så fall skulle risken att kvinnan skulle drabbas vara stor. Texten illustrerades av ett foto på en välbyggd, naken, manlig överkropp.

    Det svenska systembolaget ger ut en bisarr och motsägelsefull (och dyrbar) publikation vid namn Bolaget. I det senaste numret (3 2009) erbjuds en elegant genväg till könsbyte i jämställdhetens namn:

    MAN BLIR KVINNA BLIR MAN. VILL DU BYTA KÖN UTAN ATT BEHÖVA GENOMGÅ EN STOR OPERATION? DÅ SKA DU DRICKA MYCKET ALKOHOL!

    Kontenta enligt artikelförfattarinnan, en person med efternamnet Pesikan: ”En hög konsumtion gör nämligen en man mer feminin och en kvinna mer maskulin.”

    I nästa nummer hoppas jag att få veta, hur detta kan förenas med den statsfeministiska sanningen att könet enbart är en social konstruktion.

  19. Tanja Bergkvist skriver:

    Erik, det är ju inte säkert att Ragnar gör detta för att få betalt – han verkar tämligen ”övertygad”. Detta är ju enligt uppgift hans ”dröm”.

  20. Tanja Bergkvist skriver:

    QED, ”Metrolifestyle lyfter debatten om amning och jämställdhet”. Say what? Hon har ju redan klart tagit ställning, men så ser dagens ”debatter” ut, bara att vänja sig.

    Anders, och den artikeln är från 1995 – så mkt för nyhetsvärdet i Achbergs program. Han vill bara få uppmärksamhet på enklast möjliga sätt.

    Johan,
    ”Hur kommer det sig att allt kvinnor traditionellt gjort är vedermödor och allt män traditionellt gjort är befriande?” Därför att extremfeministerna har DEFINIERAT allt kvinnor gör som ett uttryck för strukturell underordning.

    Info,
    ja men se där – ännu en väg till svensk jämställdhet 2009: alkoholism!

  21. Olle skriver:

    Det går säkert att med stor möda krysta fram några droppar för att trösta ett skrikande barn, men har vätskan något näringsinnehåll? Har det publicerats nåt vetenskapligt om mansmjölk? Ifall det hade fungerat hade människan känt till det redan på stenåldern och praktiserat tekniken i perioder av krig, sjukdom och svält.
    Barnsängsfeber var ju en vanlig dödsorsak förr och då blev mannen lämnad ensam med en nyfödd bebis.

  22. My Krosoft skriver:

    Aschberg är en mediakåt föredetting som gör allt för att få synas (tänk Club Goa). Nu har han t.o.m. sjunkit så lågt att han upplåtit en plats åt sig själv (som efterträdare till Schyman. Lågvatten är bara förnamnet. Men visst, han förbättrar ju sin rikedom…

  23. My Krosoft skriver:

    Vad är ”Firefox-tillägg”?

  24. Tanja Bergkvist skriver:

    Olle, det sägs ju i programmet att mängden är så liten att det inte räcker för att föda upp en bebis. Ang näringsinnehåll osv skulle du ju kunna maila Sigbritt, hon forskar ju i ämnet, eller googla fram eventuella vetenskapliga artiklar som skrivits om detta?

    My Krosoft, vet ej vad det tillägget innebär. Ang Schyman & TV 8- är det nu i år, from den 14 sept?

  25. Info skriver:

    JODÅ TANJA,

    jag instämmer. Du gör mycken nytta med din blogg. Om jag eventuellt säger emot dig någon gång, så är det i bästa välmening. Inget träd kan växa upp i himlen.

  26. Logitech skriver:

    Självklart är det ju extremt patetiskt. Men på något sätt så bevisar det ju, med ironi, vilken absurd tid vi faktiskt lever i. Genusriktig könlöshet och kommunistisk likriktning – jättebra…

    Och i realiteten har barnet redan avlidit av svält innan dåren *Tutt-Gladiatorn-Ragnar* ens har fått hjälplig kapacitet på de stackars pinade ”tuttarna”.

  27. kruggman skriver:

    En fråga, har Aschberg sedan han tog in en kille som pruttade franska nationalsången i TV någonsin gjort anspråk på seriös journalistik?

  28. Johan skriver:

    Det gör mig bara ledsen. Jag minns när jag var liten och blev ivägsläpad för att hjälpa mamma på kvinnor kan. Det var roligt ända till Fredrika Brehmer organisationen inte tyckte man skulle ha pojkar på där, jag var 8-9år.

    På den tiden handlade vad jag förstod feminism dels om allas lika värde och rättigheter, dels om att föra in s.k. traditionellt kvinnliga värden i samhället. Det kändes bättre än när man nu försöker modellera hela samhället efter en karikatyr av maktsträvande män som i andra sammanhang ses som något tämligen negativt.

  29. JEL skriver:

    Aschberg – gammal sosseadel – Brantings, Myrdals mfl sosseideologer var hans foraldrars bastisar – inte undra pa att killen har mindersvardeskomplex och maste havda sig med allehanda tokigheter…..!

  30. Josef Boberg skriver:

    ”…Ge oss något nytt, så kanske vi tittar på ”Aschberg” nästa gång – den här traditionen av idioti är sedan länge passé. …”

    Jo… – Tanja – men nya idiotier kommer till hela tiden, tyvärr tyvärr…😥

    Det här med kollektiv svininfluencavaccinering – är ju den senaste hiten – och den absolut värsta jag har varit med om – under mitt mer än 68-årade innevarande liv i kött, faktiskt…

  31. Nordbo skriver:

    Jag har inte haft en teve på mer än 10 år och jag tittar ytterst sällan på burken hos någonon annan, så jag är ur fas med vad som pågår där.
    Herregud, var min första tanke när jag gick in på din blogg. Har det gått så långt?

    ”Det ”relevanta” och ”aktuella” är att programmet tydligt illustrerar den tidsanda av fördumning som upprätthålls av vissa nöjesprofiler inom media.”

    Precis.

    De har spårat ur så till den grad att det är som en omedveten självparodi som de spelar upp.

  32. Alvin Stoltz skriver:

    Om detta vill jag ingenting veta. Förträng,förträng, förträng! Skriv fort ett nytt inlägg så vi gå vidare och kan glömma detta ämne så fort som möjligt.

  33. Den där skriver:

    @Alvin Stoltz

    Nej, det här kan bli ”bra television”. Jag följde faktiskt även ”Club Goa”, men jag var en dålig konsument eftersom det inte var ett tillräckligt bra program för att jag även skulle orka se reklamen, och i det programmet fanns det inte mer produktplaceringar än dokusåpaskådespelarna själva. Aschberg och Co. får mig inte att köpa fler produkter, men det var ändå lite småroligt att se Nalle Knutssons divalater – liksom det nu är lite småskoj att få se Ragnars. Aschberg borgar inte direkt för kvalitet (det är liksom det som är poängen).

  34. My Krosoft skriver:

    ”Ang Schyman & TV 8- är det nu i år, from den 14 sept?”

    Möjligt, har ingen koll, tänkte mer på det som har varit, leta gärna upp avsnittet med allmän värnplikt och von Sydow (obetalbart).

  35. Tanja Bergkvist skriver:

    Info, jag vet att du säger allt i bästa välmening, utan folk som säger emot, ingen debatt!😉

    Kruggman
    – det enda program jag sett på TV med Aschberg är Insider, som ju var acceptabelt, men börjar man undersöka klipp på Youtube så träder en helt annan bild fram. Vill inte ens kommentera mitt intryck här på bloggen…

    Logitech, ja, någon borde faktiskt skriva en bok om denna galna tid – som framtida generationer förhoppningsvis kommer att förfasas över och knappt ens tro på!

    Johan, min mormor var aktiv i kvinnokampen men på den tiden handlade det om att ordna vardagen på ett praktiskt sätt för kvinnor med barn. Nu är man helt ute och cyklar… Som sagt, det borde skrivas en bok i ämnet, kanske med titeln ”Tidernas största idioti”?🙂

    JEL, var det inte Aschbergs farfar Olof Aschberg som sponsrade Trotskij ekonomiskt – eller är det bara hörsägen?

    Josef,
    ja statistiken talar sitt tydliga språk: hittills har nästan 1000 svininfluensafall rapporterats (många många orapporterade då symptomen är desamma som vid vanlig influensa) och 2 avlidna. Det ger en dödlighet på 2 promille. Dödligheten vid vanlig influensa är 0.4-0.5 procent! Varje säsong dör 1000-2000 personer i Sverige av vanlig influensa (se/ring godtycklig media/sjukhus). Nu har 2 dött – då är det panik. Sedan dör 20, då är det ”katastrofläge”, sedan dör 200 – då är det en ”pandemi”, och om 2000 dör (vilket är det normalt förväntade antalet vid vanlig influensa) kommer det att kallas ”2000-talets digerdöd”! Ungefär så….

    Nordbo, ja det är däri underhållningsvärdet ligger. Galenskapen. Det oroande är de som växer upp med detta och matas dagligen med sådan idioti, för dem blir detta normaltillståndet och de ser det inte ens som humor – de kommer att bli förvirrade och möjligtvis även psykiskt skadade eftersom hjärnan under uppväxten försöker finna en struktur i tillvaron och organisera intrycken – men dagens galenskaper stoppar den naturliga processen. Efter ett par generationer kommer man inte att kunna återgå till normaltillståndet eftersom ingen minns/vet hur det såg ut. Om jag nu får tillåta mig att kalla det som existerade för inte så länge sedan för åtminstone någon form av normaltillstånd.

    Alvin,
    ha ha – ok jag ska skriva ett nytt inlägg så snart jag hinner! Jag vill inte heller ha Aschbergs idioti överst på bloggen!🙂

    Den där säger,
    , ”Aschberg borgar inte direkt för kvalitet (det är liksom det som är poängen).” Ja men felet Aschberg gör i så fall är att försöka ge sitt program legitimitet genom att bjuda in en professor (emeritus i detta fall).

    My Krosoft – vilket program med von Sydow och värnplikt. Finns det på Youtube? Någon?

  36. Nordbo skriver:

    Du gör mig orolig för min dotter. Jag hoppas verkligen att det är möjligt att återgå till något normalare.
    Jag misstänker att den ekonomiska krisen kommer att förvärras och hålla i sig länge än. Kanske kan den fungera som en väckarklocka som får oss att vakna upp från alla världsfrånvända överdrifter som smugit sig på oss och lyckats posera som det normala.
    Min teori är att överdrifterna i media, genuserier mm har ett samband med det historiskt sätt extrema materiella överflöd vi har haft tillgång till under några decennier. Vi har blivit hypnotiserade av konsumtion och överflöd. Det har gjort att vi har tappat kontakten med jorden. En kristid tvingar oss kanske att återvända till jorden från den disneyfierade och orealistiska drömvärld som många verkar ha förlorat sig i. Men innan vi återvänder till jorden vill jag se Aschberg amma sitt barn (har han barn?).

  37. My Krosoft skriver:

    ”vilket program”

    Jag vet faktiskt inte vilket , och tittarsiffrorna lär inte ha varit världens högsta (men det var iaf Schyman Show) så det är lite tveksamt om det går att finna på Youtube. Men det handlade om att Schyman rabblade de vanliga flosklerna om hur orättvist allt är för tjejer (i lumpen, eftersom det mesta ”konstigt nog” är killanpassat) när den inbjudne gästen Björn von Sydow helt oväntat utbrister något om någon pågående utredning där det diskuteras ang. allmän värnplikt även för tjejer. Det roliga med den situationen var Schymans reaktion (eller kanske ännu hellre: icke-reaktion). Som jag minns det bytte hon ämne ganska snabbt. Det (von Sydows lilla kupp) tyckte iaf jag var riktigt underhållande.🙂

  38. Dogdylan skriver:

    Som liberal så har jag inga problem med att män ammar. Om det visar sig att det kan vara farligt för män eller för barnen så bör de inte amma. Det säger ju sig själv.

    Men jag själv skulle nog aldrig amma ett barn annat än med nappflaska. Det sistnämda tycker jag faktiskt är helt okej och jag tror (helt ovetenskapligt såkalart) att det kan vara positivt för barnet och pappan. Det är inget fel att man som man aktiverar sig i sina barn och gör kvinnliga sysslor. Men ammning, att män skall kunna bli gravida och andra onaturligheter bör man passa sig för.

    Mamman är otrolig viktig i barnets första år och kan inte ersättas av någon annan, inte ens pappan i vissa avseenden – inte ens i något så ”ädelt” som i jämställdhetens namn kan komma och ändra på det faktumet.

    Mamman och pappa kan väl i progressivitetens namn göra mycket annorlunda, men vissa könsroller måste helt enkelt (av naturliga orsaker) bevaras.

    Likväl menar jag att den klassiska kärnfamiljen också är det mest gynsamma för barnen. Jag förstår inte riktigt vad som är ”dåligt” med den normen. Jag tror kärnfamiljen som familjeform är bra mycket bättre än splittrade familjfomer, homosexuella familjeformer och primtiva kulturers familjeformer så som polygami.

    Det innebär ju såklart inte att jag vill förbjuda de två första familjeformerna även om jag anser att kärnfamiljen är bäst. Men där emot hör inte polygami hemma i väst. Någonstans måste ju liberalismens gränser dras.

  39. Erik skriver:

    Nordbo:

    ”Min teori är att överdrifterna i media, genuserier mm har ett samband med det historiskt sätt extrema materiella överflöd vi har haft tillgång till under några decennier.”

    Nja det är nog mest ett indirekt samband isåfall med tanke på att vi hade materiellt överflöd ett bra tag innan idioterna tog över. Nej den starkaste och tydligaste kopplingen ligger snarare i ändringen av skolans uppgifter.

    När skolan av ideologiska orsaker började vägra lära ut fakta till eleverna under tron att de då skulle bli mindre fördomsfulla och öppnare för nya saker så upphörde ju inte elevernas kunskapsstörst om omvärlden för det. Nej istället så fick nöjesbranschen vackert ta över skolans uppgift av faktaproduktion. I samma takt som skolan minskade fakta i samma takt ökade ungars tilltro till vad än de såg på ”Vänner” och ”Sex & The City”

    ”Vi har blivit hypnotiserade av konsumtion och överflöd.”

    Problemet är snarare att vi fråntagits alternativen. Vi har numera bara en enda faktakälla. ”Underhållningsbranschen” Våra föräldrar har inte tid att lära oss fakta och skolan vill inte göra det för politiska aktivister tycker fakta bara är perspektiv som ”förtrycker” andra perspektiv.

    ”En kristid tvingar oss kanske att återvända till jorden från den disneyfierade och orealistiska drömvärld som många verkar ha förlorat sig i.”

    Det finns inget att återvända till. Orsaken ungarna exempelvis lär sig hur de skall idka könsumgänge av en så dålig källa som porrfilmer är just att alla andra källor vägrar att lära dem någonting. Detta med motiveringen de antingen tycker ungarna är för små eller så vill de ungarna skall ”hitta sig själva” och inte förtryckas med fakta.

    Jag pratade med en blivande lärare för några år sedan. Han sade svart på vitt över några vin exakt hur det var på hans utbildning. Huruvida man ansåg ungar skall lära sig fakta eller få välja själv och vara sig själva (i praktiken få allt mer av sin bildning från TV) hängde på vilken ”världssyn” man hade. Att låta ungarna välja själva och inte lära ut fakta kallade han ”socialistisk världssyn”

  40. Nordbo skriver:

    @Erik

    Det behöver inte finnas någon motsättning mellan det du tar upp och det jag skrev. Jag menade inte att mitt inlägg förklarade allt. Men jag tror att det finns ett samband.
    Om man tänker på de sista 3000 årens historia och ser vilka grundläggande värden som har funnits i samhället så framstår mycket av det som framförs som ”normalt” nu som synnerligen onormalt. Jag tänker till exempel på synen på familjen och den flummiga ”låt gå” mentaliteten mm. Så jag tror vi lever i en extrem parentes som snart kommer att korrigeras och vi återgår till något som påminner mer om vad som var normalt fram till 1968.

  41. Erik skriver:

    Nordbo:

    ”Om man tänker på de sista 3000 årens historia och ser vilka grundläggande värden som har funnits i samhället så framstår mycket av det som framförs som ”normalt” nu som synnerligen onormalt.”

    Javisst, i början av 1900-talet så ställdes frågan vad som skulle krävas för att få människorna att ändra sina grundläggande värden. Svaret som experter på ämnet gav var att det effektivaste sättet att genomföra sådan förändring var omfattande krig och förändrat skolsystem. Sedan dess har vi haft två världskrig och flera mindre krig. Tycker du fortfarande det är underligt det som framförs som normalt nu skiljer sig från det som var de grundläggande värdena i samhället?

    ”Jag tänker till exempel på synen på familjen och den flummiga ”låt gå” mentaliteten mm.”

    Jupp det är vad jag också tänker på. Men då måste man se till vilka enorma resurser som lagts på att åstadkomma just den effekten också. Läs exempelvis vad Erin Pizzey skrivit om kampanjen mot familjen. Den var helt enkelt i vägen för politiska reformer. Samma sak med den gamla skolan.

    ”Så jag tror vi lever i en extrem parentes som snart kommer att korrigeras och vi återgår till något som påminner mer om vad som var normalt fram till 1968.”

    Ja det är ju en fin tanke men sådan korrigering sker inte av sig själv och skall vi titta på våra erfarenheter idag så blir pressen på ungarna att konformera till de nya idealen extremt stark. Ofta får de inga alternativ alls utan lär sig redan i grundskolan hur de gamla idealen leder till intolerans och ondska. De ungar som vägrar att konformera (påfallande dominerade av killar) ser man helt enkelt till de inte får några positioner där de kan påverka samhället.

  42. Andreas Dahlin skriver:

    Hej Tanja!

    Kul att se att jämställdhetsarbetet flyter på som förväntat där hemma! Här i Schweiz kämpar man mest för skötbord på herrtoaletter och föräldraledighet även för pappor. Såna bagateller jämfört med Aschbergs betydligt viktigare kamp!

    Jag försökte amma min son en gång mest eftersom han själv sög på allt han fick tag på. Det gick lite sådär. Framför allt tycker jag inte riktigt det kändes rätt, men en sådan känsla är väl förbjuden i dagens Sverige.

    Jag har varit jättesjuk i flera veckor, usch… Vi hörs!

  43. Nordbo skriver:

    @Erik
    Jag kände inte till Erin Pizzey, men jag läste just den här artikeln:
    http://www.dailymail.co.uk/news/article-430702/How-feminists-tried-destroy-family.html

    Fanatiska extremister kan ställa till det ordentligt.

    Jag håller med om att en korrigering inte kommer att ske av sig självt. Men hela skådespelet är så löjligt i mina ögon så jag har svårt att tro att det kan vara något varaktigt.

  44. Karl skriver:

    *ljudlig suck* Vid sådana här tillfällen undrar man om det finns någon botten i genusträsket, varje gång man tänker att nu kan dom inte sjunka djupare, så lyckas dom överraska en…

  45. mjölkmannen skriver:

    hihi, roligt att ni är diskussionssugna. Jag tycker ni drar på lite väl höga växlar. Är ni inte ens intresserade av OM detta går. Det vore ju intressant rent biologiskt om det går att få igång mjölkkörtlarna. Sen ska vi väl inte kräva att nån ska amma om de inte vill. Om det som några hävdar är tydligt att det går, så svarar jag att det än inte finns tydligt dokumenterat. Så då är det väl värt det. och hur många diskussioner har inte startats om männens rätt och skyldighet att vara nära sina barn den första tiden. Mäns rätt till känslor osv. Tycker det är lustigt hur ni som ser er påhoppade verkar tro att samhället kommer tvinga nån till detta. Torts jämställdhetsdebatt är det fortfarande helt OK att kalla sig man och kvinna. Att gilla bilar som killar och tycka om blommor som kvinna. Hela poängen med jämställdhet är ju att man inte skall skämmas om man känner tvärt om vad normen säger att man ”bör” känna. Inte att man skall tvingas att känna tvärt om

  46. Pelle skriver:

    För 10 – 20 år sedan hade man kalla män som vill att barn ska suga på deras kropp för pedofiler. Minns Lars Ulvenstam som på 70-talet inte tycket det var så märkvärdigt att förgripa sig sexuellt på barn. I dag har han tvingats backa. Båda dessa exempel visar vad som kan hända när ideologier helt kopplats bort från folks vardag och lever sitt eget liv högt, högt uppe i det blå.

  47. Pelle skriver:

    Lars Ullerstam ska det vara och inte Ulvenstam.

  48. Nisse skriver:

    ”Info, jag vet att du säger allt i bästa välmening, utan folk som säger emot, ingen debatt!”

    Debatten sker ju emot föreställda inbillade fiender. Dessa fiender är hämtade från någon propagandaskrift från 1800-talet. De politiskt korrekta ”hämnas” på 1800-talets punschpatriotiska borgerskap; och eftersom de inte finns längre så får vi vanligt folk vara stand ins så att de kan få utlopp för narcisism/hat/hämndfantaiser.

    Självsynen hos de politiskt korrekta är att de är en minoritet, en liten grupp tappra modiga sanningssägare som kämpar i motvind, när i verkligheten de har total dominans i såväl media som akademi och även näringsliv. Globalism och kulturmarxism går hand-i-hand. En klok man sade: McDonalds är lika gul och röd som Lenin.

  49. Alvin Stoltz skriver:

    Nisse säger
    ”Självsynen hos de politiskt korrekta är att de är en minoritet, en liten grupp tappra modiga sanningssägare som kämpar i motvind,”

    Trodde att det var de Politiskt inkorrekta som såg sig som en minoritet? Själv är jag både inkorrekt och i minoritet……….trodde jag i alla fall.

    Kanske jag finns i en jättestor minoritetsgrupp?

  50. Nordbo skriver:

    Ja, jag misstänker att minoriteten är jättestor. Jag ser den politiska korrektheten som en rosa bubbla som väntar på att brista på samma sätt som de ekonomiska bubblorna brister, den ena efter den andra.

    Nisse sa: ”Globalism och kulturmarxism går hand-i-hand.”

    Precis.

  51. Tanja Bergkvist skriver:

    Nordbo, ja genuseriet är ett lyxproblem och dessutom ett destruktivt sådant. Jag vet inte om vi får se Aschberg amma, men nu om 10 min så är det SVT Debatt (20.30-21.00) om manlig amning, och ammande Ragnar kommer att medverka!🙂

  52. Tanja Bergkvist skriver:

    My Krosoft, ja givetvis blev reaktionen så – Schyman vill inte att det ska vara en (värn)plikt för kvinnor. Vänstern gillar inte plikter.

    Dogdylan, jag har heller inget emot om Ragnar vill amma, vilket jag sa till SVT Debatt-personerna som kontaktade mig för medverkan i programmet i dagarna. Jag sa just det att om det inte utgör skada för barnet och det verkligen är fullgod bröstmjöklk så får väl de män som vill amma göra det – men jag tycker hela idén ändå är befängd eftersom den i grund och botten bygger på att genusvetarna/ extremfeministerna vill likrikta allt beteende – även om de måste ingripa på det biologiska planet, i ”jämställdhetens” namn. Sedan är väl Aschberg sensationslysten. Jag är alltså inte i Göteborg för att medverka, däremot ska jag se programmet nu om 5 minuter.🙂 Kanske kan vara med ett annat Debatt om genus längre fram. Frågan om svenska män blivit för snälla/mesiga/”jämställda” känns för komplex för att kunna redogöra för under 1-2 minuter under direktsändning (och ”om jämställdhetens gått för långt” som de sa – exakt den fras de använde även i sitt förra program om jämställdhet ), men man måste ju först ordentligt definiera begreppet jämställdhet – annars blir debatten ett virvarr och det är som bäddat för missförstånd. Men nu måste jag rusa och se programmet, börjar om en minut!🙂

  53. My Krosoft skriver:

    ”Vänstern gillar inte plikter.”

    Jag förstår faktiskt inte det där till 100 %, t.ex. skatt är väl en plikt?

  54. Sven-Ove Johansson skriver:

    Barnens intressen är naturligtvis aldrig utgångspunkten. Överhört från en framtida ungdomsvårdsskola:
    – Vad gör du här?
    – Faan, jag sög gubbens pattar i 3 månader för helvete!

  55. Tanja Bergkvist skriver:

    Erik, ”skolan vill inte göra det för politiska aktivister tycker fakta bara är perspektiv som ”förtrycker” andra perspektiv” – har det verkligen gått så långt? Ang din kommentar till Nordbo ”Det finns inget att återvända till.” Jo, det finns visst något att återvända till. Men jag antar att du med ”inget” inte menar negationen av ”allt”?

    Nordbo,
    ja verkligheten kommer ju att hinna ifatt den moderna människan, någon gång. Om man nu inte tänkt genmodifiera och hormonbehandla oss. Men vem vet – Ragnars amning kanske är ett första steg?

  56. Tanja Bergkvist skriver:

    Erik, ”De ungar som vägrar att konformera (påfallande dominerade av killar) ser man helt enkelt till de inte får några positioner där de kan påverka samhället”. Så är det ju givetvis. Men det betyder inte att inte en förändring kan ske, den kan ske plötsligt – när bägaren rinner över. Det pyr ju under ytan om man säger så – milt uttryckt.

  57. Tanja Bergkvist skriver:

    Karl, jo det måste ju bli mer och mer absurt hela tiden, annars har de inget existernsberättigande.

    Mjölkmannen,
    för min del får den man som vill gärna amma, problemet är ju att genusvetarna och vissa feminister ser det här som ett led i att skapa ett jämställt samhälle. Om det bara stannar vid pumpen så OK, säkert har naturen utrustat människan med reservlösningar (om kvinnorna skulle dö ska männen kunna ta över vissa uppgifter, jag har förresten sett en TV-dokumentär om någon ursprungsbefolkning där även andra kvinnor i stammen kunde börja producera mjölk plötsligt när en annan kvinna fick barn), men om män tex börjar proppa i sig hormoner för att uppnå ”jämställdhet” har det gått för långt. Men jag tror mest den här amningsgrejen var sensationslystnad faktiskt. Det är ju den tid vi lever i – ju galnare desto bättre. Gör en karriär på att vara så galen som möjligt osv. Själv blev jag kallad för ”reaktionär talang” av en lektor på institutionen efter mina SVD-artiklar (denna och denna) och är väldigt nöjd med den komplimangen!🙂

  58. Tanja Bergkvist skriver:

    Nisse, jag instämmer (”Självsynen hos de politiskt korrekta är att de är en minoritet, en liten grupp tappra modiga sanningssägare som kämpar i motvind, när i verkligheten de har total dominans i såväl media som akademi och även näringsliv”). Näringslivet är jag dock inte säker på, de har inte köpt pk-”sanningarna” men utan att hoppa på tåget skulle deras profit, för att inte tala om anseende, få sig en rejäl törn. Jag känner till företagsledare som avskyr pk-fenomenet, men de är mer intresserade av pengar än av att förändra samhället. Media ser till att folk i gemen tror att det är så där (pk) ”alla andra” tänker och därför har den latenta idealismen blivit förtryckt (”varför ska jag hjälpa ett folk som inte vill hjälpa sig självt?”) Man kan vända det här, det är bara att samla ihop tillräckligt många tillräckligt bra individer – än finns det hopp!🙂

  59. Tanja Bergkvist skriver:

    Alvin, ang din kommentar till Nisse (”Trodde att det var de Politiskt inkorrekta som såg sig som en minoritet? Själv är jag både inkorrekt och i minoritet……….trodde jag i alla fall.”) så är det som jag skrev i kommentaren ovan: Media ser till att folk i gemen tror att det är så där (pk) ”alla andra” tänker – då får man den uppfattning du talar om. Media kan lätt åstadkomma detta genom att välja ”rätt” nyheter, lyfta fram och intervjua ”rätt” personer och analysera samhällsfenomen på ”rätt” sätt. Allt detta är bara ett enda stort luftslott. Eller rosa bubbla då, som Nordbo skrev🙂.

  60. Tanja Bergkvist skriver:

    My Krosoft – ja vissa plikter är ok förvisso, de som gynnar den ideologiska inriktningen. Men vad mer än skatt då? Ja, plikten att tänka inom ramen för det mentala fängelse som marxisterna byggt upp åt oss givetvis!😉

  61. Tanja Bergkvist skriver:

    Pelle & Sven-Ove, man tog ju upp den aspekten i Debatt igår förvisso. Men vad som anses normalt eller inte, det är ju just det gensunissarna vill ändra på (utan att inse att de sätter en ny, fast sin egen, norm), för då blir ju vad som helst tillåtet – om man bara lär ungarna att allt är lika normalt och lika sant (även två helt motsägelsefulla ”sanningar” kan stå stadigt i en sådan genusutopi) så tror man att ingen tar skada. Men människan är ju en biologisk varelse med naturliga instinkter och en inbyggd känsla för vad som är rätt (tex i amningsavseende, nämligen det som är funktionellt och det som har överlevnadsvärde anses vara det rätta) så verkligheten kommer ikapp. Om inte alla framtida generationer hålls konstant neddrogade för att få uppleva det extremfeministiska lyckoriket…

  62. Sven-Ove Johansson skriver:

    Ompostning på grund av ett mycket beklagligt syftningsfel… Extern editor bör alltid användas! Går det att ta bort föregående post?

    Fenomenet måste väl ändå anses ha övergreppskaraktär. På 70-talet föreslogs i Västtyska förbundsriksdagen straffrihet för sexuellt umgänge mellan barn och vuxna. Frågan väcktes av ”De Gröna”, motsvarigheten till ”vårt” miljöparti. Lyckligtvis skrattades det i parlamentet åt förslagsställarnas försök att försvara förslaget.
    Vilka övergripande föreställningar finns inom nuvarande tidsanda? Ett exempel är: Utbytbarhet. Barn är i viss utsträckning utbytbara mot vuxna; barn tenderar att behandlas som vuxna och vuxna som barn. Kvinnor är utbytbara mot män och män mot kvinnor. En nations befolkning är förlustfritt utbytbar mot en annan godtycklig befolkning. Den Absoluta Jämlikheten kräver för sin fullbordan identiska ”objekt”. Endast de som är ett och det samma är absolut jämlika (fullständig utbytbarhet).
    Man kan se feminism/genusvetande som slag av residuala ideologiska företeelser. Rörelser utan egentligt innehåll som förutsätter identitetslöshet och grundade på en socialistisk instinkt/jämlikhetsutopi.
    Per Ahlmark sade vid tillfälle att tidsandan är ett luder. Den som genomlevt en period av tidsanda kan ofta finna det otroligt att dess föreställningar till synes godtogs av så många. Men dessa för en tidsanda specifika föreställningar omfattas vanligen i betydligt mindre grad av folk ”i allmänhet”. På 70-talet talades det därför om ”det bestående samhället”. Vi får väl hoppas att något sådant finns även idag.

  63. Tanja Bergkvist skriver:

    Sven-Ove, ok, tog bort den föregående kommentaren , även om jag inte fann någon skillnad mellan dem, så det måste ha varit en liten detalj, men om denna detalj resulterar i syftningsfel så är det ju allvarligt givetvis!🙂 Ja, identitetslösheten är en förutsättning för att kunna skapa nutidens ”nya Sovjetmänniska”. ”Vilka övergripande föreställningar finns inom nuvarande tidsanda?” är en mycket intressant fråga – och även andra, inte bara genusvetarna, borde sättas att utreda denna fråga. Genusflummet är inte (som de själva tror) lösningen på diverse samhällsproblem, utan dess existens är ett symptom på ett redan sjukt samhälle. Genusvetarna saknar självinsikt, sjukdomsinsikt och framtidsutsikt!

  64. Info skriver:

    TANJA, VAD I HELA FRIDENS DAR

    Vad i hela fridens dar – underkänner du min fönsterutsikt?

    ”Ha ha – jag tror inte alls att det där (länken) är din utsikt genom fönstret!! :-)”

    Här är utsikten MOT samma fönster:

    http://www.malmgrenpaintings.se/utsikt_mot_a_delsida.htm

    Alltså från motsatt håll. Du tror inte på den heller? Kan du riva hela Kungsklippan?

    Tja, du tror inte på att jag sitter och skriver på ett tangentbord just nu? Nog har jag varit med om att mina målningar har refuserats i alla tänkbara sammanhang. Men det här var den första gången någon påstod, att de över huvud taget inte FINNS.

    Haha, just nyss gick jag och kände på målningen ”Vi går på Valentino”. Kan du bekräfta, att du inte tror att jag kan gå?

    Nåja, jag är härdad. Du menar nog inte så illa. Kan vara någon form av missförstånd. Jag förblir en trogen läsare.

  65. Tanja Bergkvist skriver:

    Info, din kommentar hör egentligen till nästa inlägg (”DEJA:s matteproblem”) men jag svarar här då: jag tror mycket väl att målningen finns, jag har ju själv sett den genom att klicka på den, både denna och den föregående – däremot betvivlade jag att den i sig utgjorde utsikten från ditt fönster!🙂 Steg du upp en morgon och såg exakt det där och målade av det? Du måste bo riktigt bra du – fin utsikt från en lyxig takvåning! Dessutom skrev du att du satt ”nu” och tittade ut genom fönstret – målade du av kvinnan (i länken i nästa blogginlägg) i samma sekund som du såg henne, eller var det rena slumpen att exakt samma bild som du tidigare målat uppenbarade sig i ditt fönster. Finns bara en lösning på detta problem – du har HÄNGT UPP tavlorna framför dina fönster! Fina målningar by the way!😉

  66. Sven-Ove Johansson skriver:

    Tanja:
    ”Genusflummet är inte (som de själva tror) lösningen på diverse samhällsproblem, utan dess existens är ett symptom på ett redan sjukt samhälle.”

    Så är det. Den som försöker bemöta symptomen måste befatta sig med sådana intellektuella och andliga bakgårdar att det är svårt att uthärda. Denna anstötlighet är i effektiv mening ett slag av självförsvar i analogi med giftiga paddor och andra varelser som försöker vara så otrevliga som möjligt mot den alltför närgångne. Därför har ”Röde Lektor’n” åtminstonde till hälften rätt. Det krävs talang för att uppfinna en form som gör det möjligt att skriva om fenomenen.🙂

  67. Martinus skriver:

    Tanja tack för att du tar upp och skriver om dessa galenskaper.

  68. rogerklang skriver:

    Finns det feminister som menar att Robert Ashbergs lilla experiment på tv 8, med en ammande man, är detsamma som att riva ner ännu en könsbarriär, som Robert uttrycker det? Om det finns de som tror att Ashberg river ännu en könsbarriär, så kan de i alla fall inte samtidigt bevisa att de har rätt i sin tro att det inte finns några skillnader mellan mäns och kvinnors arvsanlag. Mannen är ju på övertygande vetenskapliga grunder inte gjord för att amma, så står de fast vid att mannen visst är gjord för att amma (om vi nu antar att det är naturligt, och inte endast möjligt) så kan det anses bevisat att feministerna helt och hållet bygger sin totala genusteorietiska argumentation om sociala skillnader, på känslor. Det är ju ingen könsbarriär de (förmodat) river med den här mans-amningen, de bygger snarare upp en föredragen social konstruktion på fysiologiska skillnader (förnekade sådana) mellan könen, alltså motsatsen till att riva en könsbarriär! Om de bygger sin argumentation på känslor i detta fall, så är chansen stor att hela deras genusvetenskap bygger på känslor. Genusvetenskap är nämligen ett cirkelresonemang där man förutsätter det man försöker bevisa, om detta råder det ingen tvivel. (Jag anser det bevisat redan att genusvetenskap inte är en vetenskap, men de som är osäkra måste få chansen att övertygas, i vetenskapens namn.) Det enda som amningsexperimentet kan bevisa är att innan cellerna förvandlas från stamceller till könsceller efter befruktningen, så finns det inget som skiljer flickembryon från pojkembryon, om man bortser från att flickembryon har två x-kromosomer och pojkembryon en x och en y-kromosom från vardera part av föräldrarna, förstås. Någonstans där går pojkar och flickor skilda utvecklingsvägar! Skillnaderna accentueras genom kroppens hormonproduktion i puberteten.

    Roger Klang, Lund

  69. Tanja Bergkvist skriver:

    Martinus, ja någon måste ju göra det!🙂

    Roger,
    nä just det man kan ju inte riva könsbarriärer som inte finns!🙂 Jag antar att de menar att de bryter den förtryckande sociala könet-könsbarriären, dvs genuset. Äh, de är helt vrickade! Det enda de ”problematiserar” är sina egna hallucinationer.😉

  70. Jan-Ola Gustafsson skriver:

    Robert Aschberg tycks vara besatt av att lansera och genomföra olika bisarra beteenden. Den senaste galenskapen med manlig amning är bara en i en lång rad av kulturella avarter som han gett stor publicitet i media. Resultatet kan ju i sämsta fall bli att man sänker den etiska, kulturella och intellektuella nivån hos en befolkning som exponeras för sådant.

  71. Alvin Stoltz skriver:

    Det säljer! Vad ska komma härnäst??

  72. Tanja Bergkvist skriver:

    Jan-Ola, ja givetvis blir det effekten. Det absurda normaliseras. Inte konstigt dagens ungdom är förvirrad…

    Alvin, jag har ingen aning. Jag tror de hamnat i en återvändsgrän nu. Det var inte länge sedan Metro skrev om undersökningar som visade att folk ”längtar tillbaka till 50-talets värderingar”. Även ungdomen, som då fått någon sorts info om vad 50-talets värderingar innebar.

    Visst säljer dumheter och galenskap, men man kan göra halvgalna och humoristiska program med stil, tex parodi på sin egen tid, politiker osv. Men om man inte har den bildningsnivå som krävs för att göra det, ja då finns det bara absurditeter och dokusåpa-stuket med lågnivå-humor kvar… Om det inte är så att man medvetet vill hålla sig till denna nya ”genre” med ju-knäppare-desto-bättre program.

  73. […] då, och notera den ammande mannen på bilden (ammande män har vi som bekant stött på tidigare hos Aschberg och det var då SVT Debatt kontaktade mig för att medverka i debatten om detta, men jag vägrar […]

  74. […] hela Patriarkatet i sin hjärna, medan en man som vill vara hemma i fem år och amma sina barn (som vissa ju vill) utgör det tydligaste exemplet på en man som brutit sig loss ur förtryckarstrukturernas bojor och […]

  75. […] a man, who wanted to be “equal” with his partner, in order to get him to produce breast milk using a pump.  Every doctor however knows that the only “natural” way for a man to produce breast milk is […]

Kommentera

