Bokbål Förlag får pris för intersektionellt manshat

Det anrika Göteborgs Queerinstitut,  bildat år 2007 och anordnare av den traditionella högtiden Heterohatets Dag (alla övriga traditioner förkastas givetvis som förtryckande, se medias rapportering om årets firande här) har blivit GRUNDLURADE när de har delat ut pris för intersektionellt manshat! 🙂 Detta ska ha skett år 2008 i samband med att Bokbål Förlag kammade hem priset för ”intersektionellt manshat av hantverksmässig fulländning” för boken Fångad:

PRISER/UTMÄRKELSER

”Vi har den megastora glädjen att meddela att Bokbål förlag nominerats till den emacipatoriska textgalan Rabiat i kvadrat i kategorin intersektionellt manshat av hantverksmässig fulländning. Då allt redan är uppgjort på förhand kan ni räkna med att kamma hem priset.

Ni anmodas infinna er på Göteborgs stadsbibliotek 2008-03-06 för att motta ert pris i form av en exklusiv statyett, formgiven av de av oss upptäckta talangerna i konstkukskollektivet, samt en s.k. blomsterkvast, av mer oanständigt snitt.

Utöver ett kort hållet tacktal ser vi gärna att ni medverkar med läsning ur er produktion. Om ni så önskar finns även tillfälle att kränga böcker”.

Göteborgs Queerinstitut

Den prisbelönta boken

Den prisbelönta boken

Men det hela var ett konstverk – boken var ett romanmontage! Så här står det i en av recensionerna: (se här under Recensioner) ”Konstnären Magdalena Nordin har med en glödande sax och namnet Barbara Mc Gould gått bärsärkagång i orientlitteraturen, klippt ihop åtta böcker och monterat dem till en enda. Det som till en början, genom boktitel, omslag, författarnamn, fotografier och baksidestext, framstått som ett prototypexempel visar sig vara en parodi. Eftersom processen lämnats opolerad och synlig; genom att boken inte döljer sin egen konstruktion visar den också på vilket sätt genren är konstruerad.” Athena Farrokzhad, OEI. I flera andra recensioner inses inte att det är ett hopklipp och en parodi:

* ”Fångad utgör ett skakande vittnesbörd om de sorgespel som kan uppstå i sammandrabbningen mellan vitt skilda kulturers människosyn och värderingar.” Öviks Allehanda

* ”Barbara Mc Goulds detaljrika reminiscenser av kvinno- och fångenskapets förbannelse är omöjlig att värja sig mot.” Söderort

* ”En läsning som fångar alla sinnen.” Stockholms fria tidning

Författarinnan kom dock och emottog sitt intersektionella manshatspris – och höll till på köpet ett litet tal till konstkukskollektivet och övriga deltagare, som man kan se längst ner till höger på samma sida.

Hemmafrun ger genusvetarna högt blodtryck

Hemmafrun ger genusvetarna högt blodtryck

Eftersom Queerinstitutet möjligtvis kommer att uppmärksamma detta inlägg så vill jag passa på att ge dem ett lästips, skrivet av Roland Poirier Martinsson: ”Inget går upp mot en riktig hemmafru.” Och när jag ändå är igång så kan  jag passa på att tipsa om några intressanta hemsidor, nämligen tillhörande HAROHemmaföräldrar och Föreningen Barnens Rätt Till Föräldrarnas Tid. Det är inte meningen att chocka någon, utan liksom queermissionärerna vill att vi andra ska tänka utanför de konventionella ramarna så har även vi andra rätt att kräva att genusextremisterna också lär sig tänka utanför dagens konventionella ramar – som utgörs av genusvetarnas idéer som idag är mainstream och uppbackade av det etablerade politiska etablissemanget (eller?). ”Verklighetens folk” har nog redan tappat förtroendet för politikerna  så möjligtvis kommer detta utspel lite väl sent, det borde ha kommit för ett decennium sedan, men bättre sent än aldrig. Vissa politiker fattar snabbt, andra borde gå med i Trögfattarföreningen – här är deras årsmöte:


38 Responses to Bokbål Förlag får pris för intersektionellt manshat

  1. Henrik skriver:

    Jag såg en gång en insändare i metro där jag bytte ut lite subjekt. När jag ser videon så kommer jag att tänka på den insändaren. Tänk själv: man byttes ut mot invandrare, kvinna mot svensk och feminism mot… Jag behöver nog inte säga mer. 😉

  2. Info skriver:

    BREV IDAG TILL

    ”Roland Poirier Martinsson.

    Jag har följt den senaste tidens hemmafrudebatt med upprepade inslag på nätet, i dagspressen och i diverse talade medier och med Anna Anka, Nalin Pekgul och du själv m.fl. i huvudrollerna.

    På den tiden, i min ungdom, när de hemska hemmafruarna grasserade som värst, dvs. fram t.o.m. 1950-talet (exempel: min egen kära mamma, alla bekantas mammor) så existerade inte ens ordet ”hemmafru”. Än mindre ”lyxhustru”. Om någon beteckning över huvud taget förekom, så var denna HUSMOR. En allmänt respekterad yrkesbenämning på den tiden. (Skilsmässor var utomordentligt sällsynta, begrepp som ”gängvåldtäkt” och ”queer intersektionalitet” var okända och inga barn brände upp traktens skolor och bilar.)

    Jag vill härmed inte själv ge mig in i debatten utan bara exemplifiera med en autentisk bild på ett väsentligt förbättrat, nutida, svenskt kvinnoideal. Här känner jag mig ha uttryckt en verkligt modern och i alla avseenden oantastlig s.k. kvinnosyn:

    http://www.malmgrenpaintings.se/adoration_of_the_delsida.htm

    Om du sen får tid att titta runt något på hemsidan i fråga, t.ex. här

    http://www.malmgrenpaintings.se/Red_Lights_frameset.htm

    så kan väl ingen förneka, att jag på ett lika inkännande sätt gjort mig till tolk för nutidens konst- och kulturpolitiska strömningar. Den fria konstnärens främsta uppgift är ju att PROVOCERA och bryta mot etablissemangets överenskomna koder. I det här fallet mot den heliga kod, som upprätthåller den unika, svenska sexköpslagen. Har jag inte lyckats?

    Konstigt nog har lovorden från den kulturella eliten helt uteblivit! Inte till en enda morgonsoffa i någon enda TV-kanal har jag blivit inbjuden.

    Vad är detta? Är det något som jag inte har förstått?

    Vänlig hälsning
    N.N.”

  3. QED skriver:

    Var det inte parodin Bokbålsförlaget fick pris för?

  4. Veronica skriver:

    QED: Jo, en drift med ”inte-utan-min-dotter”-genren (vilket Öviks Allehanda och Söderort inte verkar ha förstått), som avhandlats i en genusuppsats år 2007 och sedan blev nominerad till priset år 2008 som ”hantverksmässig fulländning”. Romanen är ett konstverk som man får tolka som man vill, även som ”intersektionellt manhat”. Jag ser varken att Magdalena Nordin har lurat någon eller att Queerinstitutet har missuppfattat något.

  5. JEL skriver:

    Vet någon om dessa Hetero-hatare har bidrag från Stat eller Kommun för sin verksamhet?

  6. Logitech skriver:

    TrögFattarFöreningen ifrågasätter och ”provocerar” och ”kritiserar”, på riktigt, ”normen”: helt normalt heterosexuellt samlag. LOL. Rock on =)

    Men det är klart, dör vi ut, dvs. västerländsk-kapitalistisk-demokrati, så vinner ju mao/genusglasögonen. Härligt? =)

  7. Stefan skriver:

    Eftersom jag pluggar nationalekonomi vill jag till vårt försvar säga att vi brukar anklagas för att ha för lite genustrams i våra teorier. Vi tar avstånd från det intersektionella manshatet och därför tycker jag youtube-klippet är lite ohederligt i sammanhanget! De politiskt korrekta politikerna och deras genusforskarna får starta en egen trögfattarklubb tycker jag 😛

  8. Tanja Bergkvist skriver:

    Första kommentaren borttagen på kommentatorns begäran.

    Henrik, ja sådana tankeexperiment är intressanta. Pär Ström gjorde ju något liknande (man mot kvinna) i några artiklar i Aftonbladet m fl, i sin bok ”Mansförtryck och kvinnovälde”.

  9. Tanja Bergkvist skriver:

    Info, jaha så Pekgul har gett sig in i hemmafrudebatten också? Ska genast kolla. Nu hittade jag länken – här för den intresserade: http://www.newsmill.se/artikel/2009/09/16/anna-anka-hyllar-islamistiska-ideal Personligen hyser jag inget annat än förakt för Pekgul, hennes inkonsekvens och bristande logiska förmåga lämnar mycket övrigt att önska. Dessutom ser hon väldigt hatisk ut i alla debatter – man blir ju mörkrädd för mindre….

  10. Tanja Bergkvist skriver:

    QED & veronica– nej, inte som jag förstått det och inte enligt den källa som tipsat mig. Om någon av de inblandade parterna hör av sig med en annan version så kommer jag att uppdatera och rätta till eventuella felaktigheter i inlägget. Varför skulle de för övrigt dela ut ett pris till någon som gör en parodi på deras kamp?

  11. Tanja Bergkvist skriver:

    JEL, jag har faktiskt ingen aning. Små statliga bidrag går säkert att söka här och där för delprojekt som inte låter alltför radikala (eller iofs, varför inte, de skulle säkert också beviljas…), men det kanske går att kolla upp på något sätt? I vilket fall har de säkert (spekulation) en nära relation Nationella Sekretariatet för genusforskning vid Göteborgs Universitet (samma personer brukar röra sig i dessa kretsar) och sekretariatet har uppdrag från regeringen och är alltså statligt finansierat: http://www.genus.se/om-oss/

  12. Tanja Bergkvist skriver:

    Logitech, vad menar du, på vilket sätt ifrågasätter Trögfattarföreningen det?

    Stefan,
    det var verkligen inte meningen att såra någon som pluggar nationalekonomi. Det framgick ju först senare att det var ekonomer – men jag tyckte videon var för rolig för att inte lägga upp. Dessutom la jag upp den som ett föredöme för genusvetare och vissa politiker att starta en sådan förening :-), det var i det sammanhanget – ledsen om det inte framgick tillräckligt tydligt! Ja, ni ekonomer blir väl också påtvingade ”feministisk litteratur” i era studier, eller?

  13. Tanja Bergkvist skriver:

    Elisa Claeson har också skrivit en artikel på Newsmill om hemmafrudebatten ser jag: http://www.newsmill.se/artikel/2009/09/17/hemmafrun-en-svensk-revolutionar

  14. Nordbo skriver:

    Göteborgs queerinstitut? Heterohatets dag? Jag erkänner gärna att jag inte förstår vad som driver dem.

    Kul film. 🙂

  15. Logitech skriver:

    Tanja. Det jag syftar på är; att samtala på ämnet kön med genusdrillade stackare är som att försöka vara ordförande i TrögFattarFöreningen. =)

  16. QED skriver:

    Apropå något annat. Hanne Kjöller kommenterar olämpligheten att
    barnskötare och andra pedagoger döljer ansiktet med burka och niqab.

    http://www.dn.se/opinion/signerat/niqab-dolt-ansikte-inget-for-pedagoger-1.956254

    Intersektionellt genusperspektiv: Undrar hur en man skulle bemötas om han bar hockeymask under lektionerna på barnskötarutbildningen? Han skulle kunna hävda att det är normal klädsel i hans subkultur vid möte med kvinnor. 🙂 Det vore väl en provokation ungefär på nivån som GQ håller.

  17. Tanja Bergkvist skriver:

    Nordbo, det är väl hatet som driver dem – de skriver ju det explicit till och med. I vilka andra sammanhang är det OK att predika hat?

    Logitech,
    jaha då förstår jag – ja där har du verkligen en poäng, ungefär så hade det väl sett ut! 🙂

    QED,
    det där påminner mig om en artikel som Merit Wager skrev på Newsmill för inte så länge sedan: http://www.newsmill.se/artikel/2009/08/19/anmalan-om-slojor-ett-satt-att-tjana-pengar

  18. Dogdylan skriver:

    Veronica:

    Vad menar du med ”Inte utan min dotter genren”? Jag har sett filmen “Not without my Daughter”. Sen har jag läst bok trilogin ”Den vita massajen” som har något liknande tema där en schweizisk blir kär i en massaj, trots inrådan från alla vita och såklart andra afrikaner.

    De härböckerna/filmerna blev kallade för rasistiska av kulturvänstern eftersom dem från icke västerliga miljöer målas i ett icke politiskt korrekt ljus. D.v.s. att man mer eller mindre säger sanningen. Vänstern är rädd för att om man säger sanningen, dvs. att en stor del av världen lever i total ignorans och primitivism så kommer det skapas rasistiska diskurser. Därför vill inte vänstern att man skall tala om detta. Istället skall man bara skriva om rika svarta sydafrikaner och så skall man generalisera deras tankar och sätt och leva till en hel afrikansk population.

    Alltså typisk post-modernistisk galenskap, där allt handlar om ”språk” snarare än verklighet. De gamla kulturrelativiska antropologerna kanske bortförklarade primitiva stammars galenskap med att det ändå var en del av deras ”kultur”. Men dessa antropologer vågade ändå tala om kulturskillnader och framför allt vågade se kulturskillnader. Nu är det ju fult att göra det. Nu skall man tala om likheter snarare än skillnader.

    Förutom att de här filmerna/böckerna har fått kritik så anmälde Centrum mot Rasism med Yvonne Ruwaida i spetsen Kolmården för att de hade hyrt in massajer för något kulturellt tema. Det är tydligen rasistiskt. Sen var det ju den här dokumentären på SVT om olika naturfolk. Jag såg litet av programmet och jag såg verkligen ingen rasism. Jag menar, de här naturfolken lever ju som de lever. Ska vi gå runt och förneka deras existens? Den enda kulturen eller civilisationen som får definieras är den västerländska, och den får bara definieras när man skall kritisera den. I alla andra sammanhang) så finns den inte. Då är det en ”imaginär” gemenskap och som bara har bidragit till andra kulturers och civilisationers underordning.

    En annan tycker ju att hemmafruar inte är så farligt precis som hetronormen inte heller är så farligt.Där emot är juridisk rättighetspolitik är det. I Sverige är det okej att vara sexist om man är muslim, men inte om man är vit svensk man. Då är man en del av en förtryckande vit medeklass hegemoni och då skall vita män känna skam för att de inte deltar i ammningen ungefär.

    Man undrar ju hur de här vänstertomtarna rankar olika ideniteter. Intressant blir det när ”bögvurmandet” krokar med andra kulturer, så som den islamiska. Ohly och co kan yla i timtal om att kyrkor skall tvingas viga homosexuella, men de säger inte ett ord om moskerna.

  19. Stefan skriver:

    Tanja: ”Ja, ni ekonomer blir väl också påtvingade ”feministisk litteratur” i era studier, eller?”

    Nationalekonomin är faktiskt befriad från sånt, vad jäg märkt hittils iallafall! Vår lärare i spelteori ursäktade sig visserligen när han förklarade det något könsstereotypa ”battle of the sexes”, se nedan, men han lät inte som han menade det så seriöst 🙂

    http://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_the_sexes_(game_theory)

  20. Dogdylan skriver:

    Finns det en spel-teori då det kommer till kön 🙂

    Igår var jag på en korridorsfest och sen till Norrlands Nation. Igår var jag förvisso den lyckliga som fick med mig någon hem. Men för det mesta brukar man ju gå hem tomhänt och sen vaknar upp med bakis utan att, ja ni förstår.

    I vilket fall. Finns det någon matematisk formel eller någon metod för att öka sina chanser att dra hem en tillfällig sängkamrat alternativt få ett nummer. Alternativt hitta sin livs kärlek. Jag menar. The Game är ju någon form av sociologisk, pyskologisk och sociobiologisk analys. Men det måste ju finnas någon formel. Jag har läst någonstans att man kan manipulera folk. Men jag har aldrig läst psykologi, så jag vet inte. Jag har heller inte läst socio-biologi så jag vet inte vilka ”djuriska” instinkter man skall trycka på.

    Ni som är naturvetare, matematiker, psykologer kanske kan hjälpa en undrande student.

  21. värdinnan skriver:

    tanja,

    du har fel. som vanligt. queerinstitutet belönar så klart bara konstverk. och nationella genussekretariatet är välkomna att stödja verksamheten först när de blivit postinternationella och samhällsfrånvända.

  22. Veronica skriver:

    Till Dogdylan:
    Jag förstår inte denna utläggning i sex stycken som kommentar till benämningen ”inte-utan-min-dotter”-genre, som uppenbarligen är mycket kortare än ”spökskrivna romaner som handlar om en västerländsk kvinna som …”. Skulle jag ha skrivit någonstans vad jag själv tycker om denna genre?
    Romanen ”Fångad” är en parodi på denna genre och inte på ”Queerinstitutets kamp”. Det var allt jag ville med mitt inlägg.

    För övrigt kan man gott parodiera genrer (musikaliska eller litterära) som man själv tycker om. Man kan även tycka om parodier på sig själv; skådespelare dyker faktiskt upp och tar emot Golden Raspberry Award.

  23. Tanja Bergkvist skriver:

    Dogdylan, jag har själv inte sett SVT dokumentären, men däremot såg jag det efterföljande SVT Debatt: http://svtplay.se/v/1686236/debatt/del_4_av_18_torsdag Notera att den stora kritikern av SVT-programmet, Mkyabela Sabuni, är Nyamkos farbror och är verksamhetschef för Centrum mot rasism. Så det var samma argumentation här som kring massajerna i Kolmården (som du tar upp i din kommentar) från CMR:s sida. Mkyabela Sabuni och Yvonne Ruwaida (dåv ordf i CMR) blev f.ö. efter denna incident anmälda för hets mot folkgrupp av Nationaldemokraterna. Det är vänsterns kulturförakt som spökar…

    ”Den enda kulturen eller civilisationen som får definieras är den västerländska, och den får bara definieras när man skall kritisera den. I alla andra sammanhang) så finns den inte. Då är det en ”imaginär” gemenskap och som bara har bidragit till andra kulturers och civilisationers underordning.” Klockrent! 🙂

  24. Tanja Bergkvist skriver:

    Stefan, kul att ni läser spelteori iaf! 🙂 Var inte orolig, snart kommer feministerna att gå igenom all litteratur (när de klubbat igenom den sk genuscertifieringen) och då byter de bara plats på man och kvinna (ang vem som vill gå på fotboll och vem som vill gå på opera), men vad är väl en tryckkostnad för ny studentlitteratur på några miljoner när vi talar om att byta plats på två ord och uppnå jämställdhet! 😉

  25. Tanja Bergkvist skriver:

    Dogdylan, jag tror jag sett ngt om det i ngt nummer i Illustrerad Vetenskap, iaf om att hitta den rätta. Nu hittade jag det på deras hemsida genom att söka på ”kärlek”. Artikeln heter ”Kärlek på formel” i nr 10, 2006 sid 52-55. Dock ser jag att man måste vara prenumerant för att kunna läsa den på nätet: http://www.illvet.se/Crosslink.jsp?d=184&a=1218&id=9483 Är du det? Kanske kan du ringa och beställa ett lösnummer av dem annars? Men de anger ju en relaterad länk också – läs den: http://plus.maths.org/issue3/marriage/index.html

  26. Tanja Bergkvist skriver:

    Värdinna, ”nationella genussekretariatet är välkomna att stödja verksamheten först när de blivit postinternationella och samhällsfrånvända.” – vad innebär det rent konkret? 🙂 Men ok, så du menar att man kände till att det var ett montage/parodi? Då ska jag genast göra en uppdatering längst ner i inlägget så att denna info framgår!

  27. Tanja Bergkvist skriver:

    Värdinna, så, nu har jag utöver uppdatering nederst även strukit över ordet ”grundlurade” överst i texten och ersatt med ”delat ut pris för intersektionellt manshat”! Rätt ska vara rätt!

  28. QED skriver:

    Hittade just denna intervju. Författaren (eller klipp-och klistraren) till Fångad studerar tydligen på Konstfack.
    Undrar om de har fått montaget godkänt av upphovsrättsinnehavarna? Annars kan det ju bli en publicitetsgivande rättegång.

    http://www.blaskan.nu/Blaskan/Nummer76/Intervjuer/intervju_med_bokbal.html

  29. Veronica skriver:

    En sista rättning av fel i huvudinlägget.

    Det är ju FÖRLAGET Bokbål som prisbelönas, inte boken Fångad specifikt, utan Bokbåls hela produktion, så egentligen har det varit irrelevant att diskutera huruvida just Fångad har varit parodi på Queerinstitutet eller inte.

  30. Erik skriver:

    Dogdylan:

    ”Finns det en spel-teori då det kommer till kön”

    Den befintliga spelteorin (dvs samma som när man skall välja vilken klädstil man skall ha på första dejten) gäller även när det kommer till kön.

    ”I vilket fall. Finns det någon matematisk formel eller någon metod för att öka sina chanser att dra hem en tillfällig sängkamrat alternativt få ett nummer.”

    Det finns mängder av olika formler som ökar chanserna att få ett nummer av olika slag oavsett vilken sorts nummer man söker men de flesta har gemensamt att de precis som matematik kräver tid och engagemang att behärska.

    ”Jag menar. The Game är ju någon form av sociologisk, pyskologisk och sociobiologisk analys.”

    Nej det är den faktiskt inte även om många verkar tro det (inte minst en journalist som intervjuade mig). Det enklaste sättet att beskriva The Game är som berättelse från en person som spenderade ett par år med att gå på olika kurser i försäljning. Boken berättar hur det kändes för författaren att gå på kurserna och vilken skillnad i resultat det blev efter att ha gått kurserna.

    Men boken är ingen kurs i försäljning.

    ”Men det måste ju finnas någon formel. Jag har läst någonstans att man kan manipulera folk. Men jag har aldrig läst psykologi, så jag vet inte.”

    Det finns många formler men dels så lär man sig mer om dem inom marknadsföring och ledarskapsteori än inom klinisk psykologi och dels tror jag det är bättre att ta en närmare beskrivning av dem på mail än här isf.

    ”Jag har heller inte läst socio-biologi så jag vet inte vilka ”djuriska” instinkter man skall trycka på.”

    Instinkter är inget man behöver lära sig, instinkter föds man med så ingen behöver lära sig sådana. Däremot är det idag många killar som har inlärda beteenden som signalerar de helt saknar dessa instinkter. Därav orsaken de bra resultaten de får ofta kommer i samband med förtäring av alkohol. De ”glömmer” hur de tränats bete sig när de är med tjejer.

    ”Ni som är naturvetare, matematiker, psykologer kanske kan hjälpa en undrande student.”

    Nej de kan sannolikt inte det. Inte ens en av sin tids främsta genier, fysikern Richard Feynman lyckades utifrån egna kompetensen lista ut hur krograggning fungerar. Istället betalade han en känd casanova att lära honom hur det gick till. Vilket är precis vad författaren av The Game också gjorde för övrigt. Och hans lärare var magiker, inte psykolog.

  31. Dogdylan skriver:

    Tanja
    Jag har läst den artikeln illustrerad vetenskap. Jag får hem den. Eller ja, nu skickades den till mina föräldrar, eftersom jag bodde oss dem en halv-termin innan jag flyttade till min nuvarande studentstad. Men i vilket fall, jag får den och jag har läst den artikeln. Jag tyckte inte den gav så mycket. Det måste ju finnas någon formell. Jag menar, någonting som fungerar överallt. Eller i alla fall rent kulturellt i Sverige.

    Erik
    Ja jo. Men jag läste att någonstans att The game och övrig – ragga tjejer/killar litteratur byggde på populärvetenskapliga teorier om just psykologi, sociologi och sociobiologi. Så det finns alltså ingen formell. Finns det något akademiskt teoretiserande kring detta ”How to get a woman/man”? Förutom den artikeln som Tanja länkade till i illustrerad vetenskap?

  32. Erik skriver:

    Nej det är fel att The Game bygger på populärvetenskapliga teorier och det enda det egentligen tyder på att någon påstår det är att de försöker bilda en helhetsuppfattning på basis av väldigt begränsade källor (ofta bara boken The Game som är det enda de flesta läst på ämnet).

    Några få teorier från psykologi (mestadels evolutionspsykologi) har använts för att i efterhand stärka vissa av teknikerna men kom ihåg att detta bara är killar som är redan mycket framgångsrika som försöker hitta trovärdiga och sannolika förklaringar till varför de är bra. Det är inte vetenskap där man först skapar en teori och sedan testar den.

    The Game funkar mer som genusvetenskap. Man vet redan det resultat man vill ha (den stora skillnaden är att genusvetenskap har en teori som inte funkar, The Game har praktisk kunskap som redan funkar OAVSETT hur den förklaras i vetenskapen) Så i ärlighetens namn The Game behöver ingen populärvetenskaplig teori.

    Förattarn Neil Strauss exempelvis trodde inte alls på Mysterys teorier om evolutionen. Det sade han tydligt och klart när han var i Stockholm. Han såg dessa teorier som ett hjälpmedel för att lära elever vad de skall göra. Inte som nån ”veteskaplig” kunskap.

    The Game bygger inte på nån teori alls. Alla teorier är efterhandskonstruktioner redan upplevda erfarenheter som någon av huvudpersonerna som förekommer hade. Att många av deras elever pga framgången de hade och pga att de själva är så logiska trodde det var teorierna som gav framgång förklaras bäst genom framgångsrik marknadsföring.

  33. Tanja Bergkvist skriver:

    Dogdylan, om du nu har ett sådant intresse av dylik forskning så borde du gå in i någon databas med vetenskapliga artiklar i psykologi eller biologi och söka i dessa databaser och leta upp de främsta forskarna – och därefter googla på dem för att hitta populärvetenskapliga artiklar i ämnet, om du inte vill läsa orginalartiklarna förstås. 🙂

  34. Marre skriver:

    Värdinnan ljuger, om hon ens hade med saken att göra själv (i annat fall kanske hon helt enkelt fabulerar, vilket är en nyansskillnad). De kände inte alls till att boken var ett montage, och verkade inte ens begripa att Maggan drev med dem när hon höll sitt tal. Förstår inte att de envisas med att låtsas att de har någon intellektuell kapacitet överhuvudtaget.

    Att man sedan belönar ”konst” är en annan femma – det stämmer säkert – men i det här fallet trodde man att det var hennes eget verk. Allt annat är efterhandskonstruktion för att rädda ansiktet (se där, hur de tar upp typiskt patriarkala-manliga beteendemönster – att inte vilja bli förnedrad är som vi vet första steget till att bli förtryckare).

  35. Tanja Bergkvist skriver:

    Marre, jag visste det! Jag misstänkte starkt att det var en efterhandskonstruktion för att rädda ansiktet, det var också den information jag fick från min källa som tipsade mig om detta. Då tar jag tillbaka överstrykningen av ”grundlurade”. Då är det två mot en vad gäller infon. Egentligen spelar det ingen roll för det sjuka var ju att man belönade ”intersektionellt manshat”. Men om det är så som både min källa och du säger, då har hon verkligen lyckats göra ett konstverk dubbelt upp! 🙂 Ja vissa både utövar härskartekniker och allt möjligt för att bekämpa andras dito tycks det som. De kanske har gått min kurs i härskarteknik? 🙂 Dvs denna.

  36. QED skriver:

    Aha, ser man på. Göteborgs Queerinstitut tycks ha blivit blåsta i alla fall …

  37. […] finns en intervju med de inblandade) i samband med att att jag blev informerad om det intressanta priset för ”intersektionellt manshat” som Queerinstitutet delade ut året innan med ett ”pris i form av en exklusiv statyett, […]

  38. […] också omnämnd på Tanja Bergkvists blogg efter […]

Lämna en kommentar