Sverige bygger en mental järnridå…

…medan andra länder har gått vidare. Denna tillägnar jag min mamma:

70 kommentarer till Sverige bygger en mental järnridå…

  1. Staffan Strömbäck skriver:

    Tanja, en vacker sång och fina bilder. Vad handlar texten om?

    Staffan

  2. Josef Boberg skriver:

    Jo… – Tanja – det har Du ju åt hållet helt rätt i, tyvärr tyvärr…😥

    Inlevelsefull sång (orden förstod jag ej alls – men min ord-känsla var god) och musik till fina bilder – som jag tror att Din mamma blir glad för – hoppas Josef B.😉

  3. Alex Birch skriver:

    Tack Gud för intelligenta människor med passion på denna jord.

    På tal om ingenting, skåda skönheten i hästnebolusan:

  4. Joakim Eng skriver:

    Ja, låt oss riva den mentala järnridån och börja tänka fritt istället för att ängslas över om vi tänker ”korrekt”. Trevlig video.
    Bra sagt av Alex, jag är också glad att det finns tänkande människor som bryr sig.

  5. Rosenhane skriver:

    Bra låtar, hyllningssånger till Bulgarien?

    Populärmusik med texter som hyllar Sverige – nej usch tusan, nationalistiskt och främlingsfientligt patetiskt trams som kränker människor; sånt går inte för sig ens om man kryddade texterna med lite genusfloskler.
    Du gamla du fria är väl på gränsen men heller inte helt pk?

  6. Erik skriver:

    Hahaha! Jadu Tanja jag beundrar ditt sätt att komma undan pk-polisen. Den där videon innehåller ju allting som enligt politisk korrekthet är fel (flaggor, kulturell symbolik, natur, familjenöjen, uniformer, religiösa symboler etc). Det är bara det att om politiskt korrekta personer klagar kan du anklaga dem för främlingsfientlighet. Det är bara politiskt korrekta bulgarer du behöver oroa dig över🙂

    PS: Begrep inte orden men gillade första låten bäst.

  7. Lennart W skriver:

    ”flaggor, kulturell symbolik, natur, familjenöjen, uniformer, religiösa symboler etc” är väl ung. precis vad som gäller på Sveriges nationaldag eller när kungahuset firas på något sätt. Inget fel på det där om det inte används som ett sätt att stänga ut folk, vilket det ju inte alls behöver göra.

  8. photoimagine skriver:

    Några bygger, andra river.
    Eller tvärtom…

    Må väl, Tanja!
    / Imagine

  9. Joakim Eng skriver:

    Jag har aldrig varit i Bulgarien. Men det verkar vara ett fint land.

    Undrar vad tankepoliserna tycker om Lena Philipsson. Så här lät hon så sent som 1995 (tror jag). Men hon är ju en smålänning. Vi är av tradition mosträviga mot tillfälliga trender från Stockholm. Det är därför de talar om ”det mörka Småland”, antar jag.🙂

  10. Erik skriver:

    Lennart W:

    ”är väl ung. precis vad som gäller på Sveriges nationaldag”

    Nja, det är väl snarare vad som skulle gälla på Sveriges nationaldag om den firades i nån omfattning att tala om. Däremot är det vad som gäller i Norge den suttonde maj.

  11. QED skriver:

    Tanja, det var en mycket fin video.

    1808 kunde också svenskarna vara patrioter utan att skämmas. Med anledning av striden om den östra rikshalvan:

    Under Svea banér Himlen seger oss ger;
    Då för Konung och Land Äran lyfter sin hand.
    Ännu Svearnes mod sig bereder en Stod
    Utaf Lagrarne höjd, fast beseglad med blod.

    Himlen gifve oss frid!
    Men om den icke vinnes utan vapen och strid,
    Blifve Segern då vår, ögat offre sin tår
    Den som faller, ock rätt till vår tacksamhet får.

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Under_Svea_banér

  12. Gunnar Littmarck skriver:

    Såklart slog jag av ljudet så jag kunde höra något intressant samtidigt som jag snabbspolade… lite bilder på mer eller mindre överviktiga kärringar som hoppar runt.. några religiösa symboler…
    Fyfan för människor som inte skapar all inre styrka själva, snålskjuts på andras resultat stinker.
    Om någon som talar samma språk eller bara har samma nationalitet i passet gör något extraordinärt ska jag bli stolt och känna mig duktig…

    Jag spyr på idrottsidioter som skriker vi vann, de har inte på något vis varit med.

    Däremot kände jag stor glädje då Nelson Mandela fick överta makten fredligt av F.W.deKlerk.

    Starka människor gläds å mänskligheten när någon gör något fint..

    Jag gläds för att Bill Gates gör som han sade och nu är en av de som gör mest för mänskligheten…

    Feta kärringar som skuttar i ring… pytt.
    Bara svaga människor gläds åt sådant patetiskt trams.

    Eller hur Tanja?

  13. QED skriver:

    Jag antar att Bill Gates skänkte bort pengarna för att förekomma en grupptalan från halva mänskligheten för det psykiska lidande Windows m.m. orsakat.😉

  14. Tanja Bergkvist skriver:

    Staffan, dikten i början av videon början är en dikt av Bulgariens nationalskald Ivan Vazov Sångerna däremot är inte skrivna av honom. Den första heter ”Mother Bulgaria” och sjungs av en artist som heter Viktoria, och den andra sången heter ”Bulgaria” och sjungs av Nalina. Den första sången är en kärleksförklaring till landet och att det i allt ont finns ett slut. Den andra låten är på ungefär samma tema och framtidsoptimistisk.

    Jag letade egentligen efter någon video på Youtube från 1989 där man kunde se något från kommunismens fall, tex klipp från något inhemskt TV-reportage 1989, men fann konstigt nog inget. Så fann jag denna video och fastnade för den!🙂

  15. Tanja Bergkvist skriver:

    Josef, ja sångerna är inlevelsefulla. Ingen poäng att direktöversätta för det skulle inte gå att förmedla känslan tillräckligt väl.

    Jag minns med sentimental glädje mina barndoms somrar i Bulgarien hos mina morföräldrar när jag och min lillebrorsa skulle recitera fosterländska dikter eller dikter på temat kärleksförklaringar till Sovjet, så fort vi fick gäster, ha ha!🙂 I vilket fall hölls ju historia och kultur levande i vardagen på ett sätt som jag aldrig sett i Sverige. Som ung (och fortfarande givetvis) var jag helt förälskad i landet, och det var ju alla som bodde där också – och nu pratar jag inte om det politiska systemet. Och det fanns en massa elitskolor i matematik också!!!🙂 Alla internationella olympiader skulle ju kammas hem av östtblocket, möjligtvis som ett led i att bevisa ”kommunismens överlägsenhet” eller helt enkelt för att det var OK att vara framgångsrik i just dessa politiskt sett ofarliga ämnen.

    Det är ju faktiskt lite ironiskt att jag själv (anser att jag) fått huvuddelen av mitt sunda förnuft från mina morföräldrar och sommarlov där, mitt under brinnande kommunistdiktatur och allt, (fast kanske mindre konstigt vad gäller egenskaperna disciplin, lojalitet och plikttrohet ;-)).

  16. Tanja Bergkvist skriver:

    Alex, Hästhuvudnebulosan heter den!🙂 Ja, den är riktigt fin – har en plansch på den på väggen hemma!

  17. Lennart W skriver:

    När jag var där i Bulgarien innan muren föll, kunde alla sjunga sångerna av ryskan Alla Pugacheva (”Alla borde tjoa” som Jacob Dahlin försvenskade namnet till), och gjorde det också med liv och lust.

  18. Tanja Bergkvist skriver:

    Joakim, jag ängslas inte över att inte tänka ”korrekt”, jag tänker bara logiskt, vilket är en yrkesskada jag fått från matematiken. Det kommer att bli min död!!! Tror du Försäkringskassan ersätter för sådana hemska skador?😉

    Rosenhane, ja jag ska ju skriva en genussång med Matte Matik har vi bestämt – lagom till valet!😉

    Erik,
    trevligt med din beundran, du vet ju att jag gjort ett enda IQ-test i mitt liv och att det visade 138🙂 ”Det är bara politiskt korrekta bulgarer du behöver oroa dig över” Inte alls, det har inte gått så långt än faktiskt. Här får du lite folkdans:

  19. QED skriver:

    Tanja Här är något för dig att reda ut åt oss: samband mellan genusvetenskap och katastrofteori (för dynamiska system)!

    Gender Identity Formation: A Catastrophe in Gender Space

    http://www.gendercare.com/catastrophe1.html
    http://www.gendercare.com/catastrophe2.html
    http://www.gendercare.com/library/variations.html

  20. Joakim Eng skriver:

    @Tanja

    De kan säkert bekosta någon kurs anordnad av Sanningsministeriet … eller jag menar sekretariatet för kulturmarxistisk genusindoktrinering…Nej, det här blir fel. Jag behöver också omskolas.

    @Gunnar

    Ja, fy tusan för gemenskap. Det är bara veklingar som vill känna samhörighet med andra människor. Det är verkligen svagt att relatera till något som är större än det egna egot. Det är tur att vi har dig som visar var skåpet ska stå.

  21. Tanja Bergkvist skriver:

    Lennart W & Erik, vad svamlar ni nu om hur man firar svenska nationaldagen eller 17:e maj, de andra 364 dagarna då? Kulturen ska levas varje dag!🙂 Folk börjar dansa folkdans på discona i Bulgarien – de slänger in folkmusik mitt i allt – iaf för 10 år sedan när jag senast var på ett sådant. Det ena behöver som sagt inte utesluta det andra, även om det sedan -89 pågår en utveckling där Bulgarien alltmer börjar likna en kopia av väst fast med kyrilliska bokstäver, iaf att döma av TV-utbud, konsumtionsvaror osv. Åren efter -89 var tuffa, jag minns 5 timmar långa brödköer, vatten som stängdes av i flera timmar, likaså elektriciteten. Brödet inhandlades med en 10 cm tjock sedelbunt pga inflationen osv och missnöjet bredde ut sig. Den idealiserade bild man haft av väst kollapsade efter bara några få år, men under de få åren hann man begå många strategiska och politiska misstag, som man (befolkningen) nu ångrar, men många (nya och gamla ”omvända” politiker) skodde sig på kaoset och inledde oheliga allianser – så misstron mot staten är minst lika stark nu som under kommunisttiden, om inte starkare.

  22. Roffe skriver:

    Här Gunnar, en ”spya” till i dagens Metro som du säkert slickar i dig med välbehag:

    ”Ska de bli som vi? Ska de klä sig i grått och beigt och försöka smälta in i väggen? Ska skriva arga lappar om luddet i torktumlaren? Börja titta i titthålet i dörren innan de vågar gå ut i trappen med soporna, för att de är så jävla rädda för att träffa folk?

    Ska de stå under köksfläkten och röka resten av sitt liv? Och pimpla lådvin i sin ensamhet och vara otacksamma och bittra?

    Nej, tack gode gud för att inte invandrarna sänker sig till vår låga nivå. Bring them in, säger jag bara. Vi behöver all hjälp vi kan få mot den helsvenska idiotin.”

    http://www.metro.se/2009/11/10/43146/vi-behover-hjalp-mot-den-helsvenska-i/

    Gunnar, du kan ju fortsätta skvätta skit på småfolket från din förment ”upphöjda position”.
    Patetiskt att ens försöka associera sig med Bill Gates. Vittnar snarast om s.k. ”grandios personlighet”.

  23. Tanja Bergkvist skriver:

    photoimagine, ja så är det. Fina flygplansbilder förresten🙂.

    QED,
    fin dikt & sång!

    GUNNAR LITTMARCK,
    ”Feta kärringar som skuttar i ring… pytt.Bara svaga människor gläds åt sådant patetiskt trams. Eller hur Tanja?”

    Väldigt tråkig inställning du har och ett väldigt illustrativt exempel på tidsandan för övrigt. Men givetvis är det förståeligt att du inte kan känna vad jag känner när jag ser och hör denna video.

    ”snålskjuts på andras resultat stinker” Jag tror inte det finns något du gör där ingen annan människa varit föregångare. Oavsett vilket yrke du har eller vad du gör. Nämn en sak som du gör helt oberoende av någon som levt före dig. Bara det att du sitter vid en dator. Varifrån kom den? Damp den ner från himlen från ingenstans på samma sätt som du själv gjort – helt oberoende av omgivningen och historien?

    Bara för att ta ett konkret exempel så är DIN INSTÄLLNING ett RESULTAT AV svensk statlig propaganda. Varför kan du för övrigt inte glädjas åt både folkdans och Mandela? Vari ligger motsättningen? Vad tycker du förresten om Mandelas folks folkdans? Samma sak som om bulgarisk (”Feta kärringar som skuttar i ring… pytt.”)? Om inte – varför?

    ”Starka människor gläds å mänskligheten när någon gör något fint” Är inte konst, dans och musik något fint?

    ”Fyfan för människor som inte skapar all inre styrka själva” Jodå, jag ser verkligen din bitterhet som ett tecken på inre styrka – hoppas att du kan göra något ”fint” för mänskligheten med den!😉

  24. Roffe skriver:

    Ursäkta Tanja om jag gick över gränsen där i mitt svar till Gunnar L. Ta bort isåfall.
    Blev heligt förbannad, erkännes.

  25. Tanja Bergkvist skriver:

    Roffe, jag reagerade också på den där Metro-kolumnen idag, men jag är inte ett dugg förvånad. Jag låter din reaktion stå kvar – som illustration på att det finns en motreaktion mot tidsandan också. Ha ha🙂 , när jag berättar för grannarna till mina morföräldrar om genusvansinnet och vad som pågår i det här landet så tror de mig inte – de tror mig inte!! Å andra sidan har många i östblocket nu rest till väst, och de är inte imponerade utan snarare chockade och längtar tillbaka till kommunisttiden till och med! Och vill ut ur EU illa kvickt innan allt vansinne når dem. De kommer inte att gå på politisk propaganda en gång till. Å andra sidan behövs inte det eftersom åsikterna istället kan köpas….

  26. Tanja Bergkvist skriver:

    QED – ska kolla på de där länkarna imorgon!🙂

  27. QED skriver:

    Hmm … Metroskribenten skriver om en släktings rasism i artikeln. Men vad skall man kalla hennes eget angrepp på folkgrupp för? Är det antirasism?

  28. Ola Jennebrink skriver:

    Aldrig har Sverige varit vackrare och bättre än den tid jag levde utomlands.Avstånd i tid och plats skänker det där sköna skimret.Och militärtjänsten-visst var det en fin tid.Och så lite smolk; har du hört att EU har stoppat bidragen till Bulgarien pga hur maffian styr där?

  29. Ola Jennebrink skriver:

    ps så fint,känsligt och korrekt du kommenterade G.L:s obalanserade inlägg

  30. dalahest skriver:

    [O]ch att det visade 138 …

    Varför blir man inte förvånad? MjaU!

  31. Tanja Bergkvist skriver:

    Ola, ja jag känner till problemet med korruption – det var det jag menade i kommentaren om politikernas ”oheliga allianser” i kommentaren 11 nov 9:12 ovan. Hmm… det är något fel med tidsinställningen ser jag, ska fixa det. Ja Gunnars kommentar var en liten överraskning – vad säger man?

    dalahest,
    ha ha🙂 Det var Illustrerad Vetenskaps test på nätet, som skulle avvika med 4% från Mensas. Jag var inne för att hitta en artikel för ngt år sedan så dök testet upp och jag gjorde det. Annars är jag inte mycket för sådant, har aldrig haft tid att bry mig tillräckligt. Men medan Mensas bara kör med geometriska figurer bestod Illustrerad Vetenskap-testet av fem delar, om jag minns rätt var det minne, logisk förmåga, associationsförmåga, matematisk förmåga och visuell – och det var delen visuell som utgjordes av de där geometriska figurerna som mensatestet består av.

  32. Joakim Eng skriver:

    Man ska nog inte fästa sig alltför mycket vid IQ-test. Å andra sidan tror jag inte man ska underskatta dem heller. Att skriva en avhandling i matematik kräver mycket arbete, föreställer jag mig. Men jag tror nog att det även kräver ordentliga IQ-muskler.

    Vissa vill relativisera bort IQ helt och hållet, men det tror jag är att gå för långt. Det är nog samma mentalitet och samma föreställningar som ligger bakom genuserierna som till varje pris vill borförklara IQ. De står inte ut med tanken att det finns skillnader mellan människor. Alla skillnader är bara ”konstruktioner” för dem. Om de skulle lämna sina skyddade verkstäder och besöka verkligheten någon gång, tror jag att saken skulle framstå annorlunda även för dem.

    Hursomhelst säger IQ inget om kreativitet eller hur klok man är. Det säger heller inte mycket om hur man fungerar socialt. Men i just Tanjas fall tycker jag mig se både IQ-muskler, klokhet och kreativitet.🙂

  33. Hur ska man veta om man gör rätt eller fel om det finns något som är PK? Man vill ju helst göra fel så mycket det går. Problemet är att man själv ofta måste kunna sluta sig till vad som är PK i olika tider och på olika ställen. Har man varit med länge kan man lätt förväxla och göra fel (eller rätt menar jag). Regel nr. 1: Gör aldrig det som förväntas av dig (om möjligt). Regel nr. 2: Följ aldrig några regler uppsatta av Gud eller människor (åtminstone inte i ditt hjärta).

  34. Lennart W skriver:

    Fick faktiskt också 138 på ett sånt där IQ-test på nätet av Tickle. Gratis förstås. Betalar man för det, som på Mensas test, har man som jag ser det redan bevisat att man nog inte är så smart egentligen.🙂

  35. Tanja Bergkvist skriver:

    Joakim, Lennart W & Erik, apropå diskussionen i inlägget om årets rebell, jag såg just nyheterna på bulgarisk television från 10 november (20-årsdagen för kommunismens fall där är 10 nov, inte 9 nov. Nyheterna ses i lilla rutan med klockan nere till höger) och opinionsundersökningen man gjort visar följande om vad man (bulgarerna) anser om utvecklingen i landet sedan kommunismens fall 1989:

    37,5% anser att utvecklingen går mer i rätt riktning än i fel.
    34,3% anser att utvecklingen går mer i fel riktning än i rätt.
    28,3% anser sig inte kunna bedöma detta.

    Nästa fråga:
    43.2% anser att mer är förlorat än vunnet sedan 1989.
    22.5% anser att mer är vunnet än förlorat sedan 1989.
    34.3% anser att det väger jämnt.

  36. Lennart W skriver:

    Tanja m.fl.
    Gissar att det där resultatet till en del kan förklaras av finanskrisen, som slagit väldigt hårt mot just nya marknadsekonomier. Som sagt förut, kan man ju inte vinna något utan att ta risker, och risker är precis vad många i östländerna tagit, ofta med lånade pengar. Det är klart att skepsisen till hela systemet ökar när nedsidan av riskerna blir så tydliga med t.ex. ökad arbetslöshet. Klart som korvspad att det är utveckling åt fel håll. Om denna förmodan är rätt, kommer det bli andra siffror om när krisen har lagt sig, och ekonomin tar fart igen.

    Konstaterar f.ö. att den som har skrivit det mest politiskt inkorrekta inlägget här är Gunnar, och att alla svenska PK-människor skulle försvara bulgarisk folkdans.

  37. Tanja Bergkvist skriver:

    Lennart W, skojar du!😕 Nädå – de här siffrorna har gällt de senaste åren och det har till och med varit en ännu mer negativ syn på utvecklingen, i synnerhet åren i början på 90-talet. Sedan har det legat stabilt så här. Jag kan plocka fram statistik om du är väldigt intresserad, men jag hinner inte göra detta idag. Jag vet inte om du vet hur det egentligen sett ut i Östeuropa sedan 1989 (och det skiljer sig givetvis från land till land) men jag har ju familjen på mammas sida i Sofia och har varit där regelbundet, och nu för tiden kan man följa de dagliga nyheterna också via Internet. De har det inte tuffare under den nuvarande finanskrisen än vad de haft det sedan 1989. Tyvärr är det så det är…

    Ja, det kan du ha rätt i angående Gunnars kommentar. Jag väntar för övrigt fortfarande på ett svar på hans syn på afrikansk folkdans.

  38. Joakim Eng skriver:

    Jag lyssnade just på en intervju med ekonomen Michel Hudson. Han har mycket intressant att säga om det ekonomiska system vi lever inom. Han är varken marxist eller nyliberal.
    Tidigare har de finansiella piraterna mest plundrat tredje världen och även Ryssland och de har gått hårt fram i östeuropa.

    Lennart, lyssna gärna på det här. Även Sverige är involverat i att plundra sina grannländer. Naturligtvis blir folket i Litauen inte glada och vänligt inställda till oss för det. Är det här friheten ni talade om i Väst, frågar sig nog folket i Litauen och på andra håll i världen.

  39. Rosenhane skriver:

    Hej Tanja,

    Finnair har retat upp feministiskt initiativ genom att dom mot bonuspoäng erbjuder bröstoperation. Läs maggies festliga inlägg:

    http://www.theclimatescam.se/2009/11/12/finska-pinnar-hor-datiden-till/

  40. Lennart W skriver:

    Tanja, ja tack, jag är intresserad av att se hur det där har ändrats med tiden. Det jag iaf vet är att för sparare har Rysslandsfonder och Östeuropafonder tidvis varit kanonbra placeringar. Bakslag har iofs också kommit, som t.ex. när Ryssland i praktiken gick i konkurs för typ 10 år sen, viket även fick negativa ekonomiska konsekvenser i hela världen och antagligen inte minst i grannländerna. Kan nog tänka mig också att den där ekonomiska chockterapin som det talades om i början, inte alltid var så poppis, då många måste ha förlorat sin f.d. säkra statliga anställningar.

    Min direkta erfarenhet efter 1989 begränsas annars till kontakter och resor till just Ryssland, och så ett till Berlin.

    Joakim, jag tycker Hudson förenklar i överkant där. Var ju inte så att Litauen var tvungna att låna pengar. De valde själva att göra det, och spendera dem på riskfyllda projekt. Och när det gäller Island, var det förstås helt deras eget risktagande att låna en massa pengar utomlands för att köpa upp t.ex. svenska JP Bank. DE valde att låna och ta stora risker. Gissa hur lätt det blir för lätt dem att låna nästa gång om de inte betalar tillbaka den här gången? Samma sak egentligen som om du själv tar ett lån för något och sedan inte betalar tillbaka. Dock är det nog många vanliga medborgare som har hamnat i kläm här till synes helt orättvist. Men den aspekten är lättare att förstå om man talar om rena diktaturer. I demokratier har vanligt folk faktiskt ett ansvar genom valen.

    Hmm.. Förenklar nog lite för mycket själv här. Tycker nog OCKSÅ att utlånarna har skyldigheter. För dem är utlåning i praktiken en investering, och som investerare måste de läsa på ordentligt om riskerna och ibland helt enkelt neka till affär. Det där ansvaret blir förstås ännu större av att resp. land måsta baila ut dem om de får stora problem, eftersom bankväsendet är så viktigt för ett land.

  41. Joakim Eng skriver:

    Intervjun med Hudson var på 4 minuter, så ja, det är en grov förenkling.

    Här finns hans artiklar och böcker samlade. Jag rekomenderar artikeln ”Recovering from the neoliberal disaster. Why Iceland and Latvia Wont (and Cant) Pay the EU for the Kleptocrats Ripoffs”

    http://www.michael-hudson.com/

  42. Lennart W skriver:

    Joakim, OK, han har nog en del bra poänger. Speciellt fundersam blir jag över hur det gick till egentligen när UK och NL bailade ut sina egna medborgare som hade satt in pengar på de isländska bankerna, för att just dessa gav så bra ränta. Bättre avkastning hänger ju ihop med högre risk, något som investerare och sparare bör vara medvetna om. Är inte heller så att alla sorters utlåning av pengar omfattas av den garantin, t.ex. om du köper företagsobligationer (varigenom företag lånar pengar av investerare mot en ränta).

    Försöker säga att jag nog håller med om att en ev. statlig garanti till insättare på isländska banker, bara är något som just Isländska staten kan utlova. Inte något som UK och NL först kan göra och sen kräva Island på pengarna. Tror jag…

  43. Joakim Eng skriver:

    Jag skulle inte tycka att det var acceptabelt att en liten grupp bankirer i Stockholm spelade bort Sveriges pengar på det globala kasinot (det är i grund och botten vad ”finanskapitalismen” är – ett globalt kasino) så att jag, mina barn, mina barnbarn, mina barnbarns barn etc reducerades till skuldslavar. Om Island hade accepterat kreditgivarnas villkor så är det vad som hade hänt. (läs Hudsons artiklar)

    Vanliga medier är mycket enkelspåriga, tycker jag. De släpper inte fram intressanta röster som Michael Hudson eller William Engdahl, som också är värd att lyssna på.
    Gordon Brown mfl har vid flera tillfällen under det gångna året (och tidigare) efterlyst en ny världsordning. Ekonomen William Engdahl har skrivit en bok om vad det betyder om man ser igenom all fin retorik. Här intervjuas han på the Real News Network:

  44. Joakim Eng skriver:

    Min poäng är det finns goda skäl till att många östeuropéer är skeptiska till Västs fina ord om ”demokrati” och ”frihet”.

  45. QED skriver:

    Några genustomtar kritiserar utredning på Newsmill

    ”Resenären könlös i statlig utredning

    Generaldirektör Ulf Lundin har som ensamutredare ägnat över tusen sidor till att diskutera en ny reglering av kollektivtrafiken och att stärka passagerarrättigheter för resenärerna på en konkurrensutsatt marknad. Lundin använder sig konsekvent av begreppen kund och resenär på ett okritiskt och oreflekterat sätt. Därmed bortser Lundin från reformens eventuella konsekvenser för såväl kvinnor som för män. ”

    http://www.newsmill.se/artikel/2009/11/12/resenaren-konlos-i-statlig-utredning

    Tydligen har den nya utredningen inte tagit hänsyn till de genusriktiga utredningar som recenserades på denna blogg.

  46. Lennart W skriver:

    Joakim, NWO?? Är ju sånt där som konspirationsnötter som Alex Jones i USA och den s.k. ”sanningsrörelsen” kör med. Tror du också att 9/11 var ett insider job? Skönt tycker jag att svensk TV äntligen uppmärksammar de där galningarna.

  47. Lennart W skriver:

    Wikipedia om NWO, för ev. läsare som inte hört talas om begreppet förut.

  48. Joakim Eng skriver:

    @Lennart

    Vad talar du om? Jag har överhuvudtaget inte pratat om konspirationer eller Alex Jones. Om du inte kände till det så är det mäktiga politiker som talar om en ny världsordning. Att vissa konspirationsteoretiker börjar tala om ödlor från yttre rymden har inget med det jag talar om att göra. Jag tror heller inte att det är vad tex Gordon Brown menar när han talar om en ny världsordning.
    William Engdahl talar heller inte om ödlor, vilket du kan se i videon som jag postade. Varför triggar talet om en ny världsordning dig på det sättet? Det är ju en formulering som återkommer i tal från Bush, Brown mfl. Det är det jag och Engdahl talar om.

  49. Joakim Eng skriver:

    Fast när man ser vad Wikipedia skriver så kan jag förstå att det verkar oseriöst. Men lyssna på Engdahl istället för att slå ifrån dig hela saken bara för att det står ”NWO” på videon.

  50. Gunnar Littmarck skriver:

    Vad kul jag fick igång er, nu vet jag att starten är aningen lägre..
    Dåligt självförtroende???

    Riktiga människor kan allt bättre än alla andra själv.

    Eller hur?

  51. Gunnar Littmarck skriver:

    Jag avreagerar mig under ett äckligt självpåtaget isoleringsjobb (usel planering)

    Antag att marsipaner släppte ett antal välplacerade vätebomber på Bulgarien så allt slog ut, så förföljs var ättling och dräps till siste man….. (liknar WWII)

    Jag hissar.

    Vi tar alla länder i Europa och förföljer alla som är födda i vår världsdel, strupskär, gödsel allt det samma.
    Där efter drog de hem till Mars, för evigt…

    Så funderar vi på hur det blir för de 6,2 miljarder människor som återstår…..

    Jag lovar att det skulle bli bättre i alla avseenden.

    De skulle ha en massa minnestavlor om den tragiska utrotningen av européer, blotta minnet skulle få dem att vara mer omsorgsfulla mot varandra..

    Så var det med oss, vi gör störst global långsiktig nytta om vi kollektivt upphör…
    (Feta kärringar som skuttar runt bidrar mest om de upphör?)
    Eller kan vi komma med konstruktiva lösningar?

    P.S. jag utgår från att Tanja har över 160 i IQ
    meddela om det är en överskattning…D.S

    Hepp!

  52. QED skriver:

    Littmarck: tröttsamt😦

  53. QED skriver:

    Apropå murens fall och DDR

    ”Sverige var under 1950-80-talen utsatt för ett ockupationsförsök. DDR, Östtyskland, skulle ”i tysthet erövra den svenska folksjälen”, främst via kulturen och utbildningsväsendet.

    En propagandasatsning gentemot Sverige måste ha tett sig oerhört tacksam. Tidsandan förespråkade ”mental neutralitet”: svenskar skulle visa öppenhet, tolerans och neutralitet genom att inte kritisera andra länders samhällssystem.
    DDR valde inte Sverige för att det ansågs vara något idealland, tvärtom. Uppdraget för den noggrant programmerade kader som fick resa hit var att aldrig låta Sverige framstå som ett positivt exempel. Men det socialistiska enhetspartiet SED såg i vårt land en grogrund för ideologisk expansion. Det fanns ett klart intresse för DDR i Sverige, särskilt inom skol- och universitetsvärlden, men även inom kulturen.”

    http://www2.unt.se/pages/1,1826,MC=25,00.html?from=nav

  54. Joakim Eng skriver:

    Gunnar, dina misantropiska fantasier gör ingen glad.

  55. Adam Weisshaupt skriver:

    Exakt Joakim, denna rörelse är i mångt och mycket suspekt men bjuder faktisk på många pärlor. Om man är kritisk och väljer att se saker ur ett bredare perspektiv så faller många bitar på plats genom att plocka russinen ur kakan. Det är fel att påstå att det är konspirationsteorier då det istället är hård fakta men att därifrån återfalla till dårskap alá Alex jones är fel. Önskar att jag hade mer tid att skriva om detta då det är ytterst relevant. Kommunismen var et påtvingande och kontrollerande system, varför söker vi ånyo återupprätta en centraliserad makt?

  56. Adam Weisshaupt skriver:

    Naturlitvis Tanja så bjuder jag på lite musikgodis:-)

  57. Adam Weisshaupt skriver:

    Tanja,
    Denna sång är lite självanklagande, är situationen liknande för dig?

  58. Tanja Bergkvist skriver:

    QED, ja jag minns att Johan Wennström skrev en del om detta i några SVD-ledare också för ett tag sedan efter att ha läst en aktuell bok som jag inte längre minns namnet på.

    Adam,
    varför självanklagande – hur menar du?

    Gunnar L,
    det verkar som om du behöver kärlek och gemenskap, men jag antar att du inte vill ha det inom detta lands gränser så jag hoppas att du finner det annorstädes, du verkar ju helt förstörd av självförakt och självhat😦 . Jag avskyr att låta som en genusvetare, men ditt destruktiva tänkande reproducerar den struktur som förtrycker dig och du är därigenom själv delaktig i och en del av den förtryckande strukturen.

  59. Gunnar Littmarck skriver:

    Tanja:
    Lösningen är kanske att minska skatterycket mot svenskt 50:tal i realt värde.

    Det blev i runda slängar 6-7%moms och inga andra skatter.

    Så får alla bygga reella värden utifrån förmåga och kompetens.

    (6-7% duger för att hjälpa de ytterst lidande som själva anstränger sig maximalt….)

    Jag flyttade från ditt nya hemland (där ledningen är generös med andras pengar) då mina barn blev stora nog.

    Du har rätt i att jag avvisar de flesta som vill ge mig kärlek, men här trodde jag det skrivs om världen utanför individ, kultur och religion?

    Har jag missat något?

    Är denna blogg en klubb för inbördes beundran?

  60. Tanja Bergkvist skriver:

    Gunnar, nej den är inte en klubb för inbördes beundran, ha ha!🙂 Den är en rekryteringsplattform. Jag tyckte bara synd om dig för att du verkade så bitter och självföraktande, men jag ska inte kommentera det du säger mer då – iaf inte på ett personligt sätt, och dessutom skrev jag att du ju antagligen inte är intresserad av få stöd inom detta lands gränser, så tolkar jag åtminstone dina kommentarer.

  61. Adam Weisshaupt skriver:

    Förlåt Tanja!
    Jag tog det för givet att du förstod detta språk flytande.
    Sångaren själv är utflyttad till Schweiz och handlar han sjunger om sig själv i tredje person. Bifogar text på franska och engelska.
    ”Dino Merlin
    Moja pjesma
    Ma chanson
    My song
    daleko je moja kuca
    loin est ma maison
    bijela kafa i pogaca vruca
    le café au lait et la galette de pain chaude
    na ormaru dunja zuta
    sur l’armoire un coing jaune
    koliko je mirisala puta
    comme on sentait son odeur
    na ormaru dunja zuta
    sur l’armoire un coing jaune
    koliko je mirisala puta
    comme on sentait son odeur

    daleko je moj mali zamak
    loin est mon petit chateau
    u avliji jos mirise zambak
    dans la cour on sent toujours l’odeur de zambak
    ali nema nikog da ga bere
    mais il n’y a personne qui le cueille
    nema nikog da mu sofru stere
    il n’y a personne pour servir le repas
    ali nema nikog da ga bere
    mais il n’y a personne qui le cueille
    nema nikog da mu sofru stere
    il n’y a personne pour servir le repas

    i nocas sama mati stara
    et ce soir, seule, ma mère
    s cetri zida razgovara
    elle parle entre 4 murs
    sklapa ruke, sklapa oci
    les mains jointes, les yeux fermes
    i umire u samoci
    et elle meure solitairement

    imala je jednog sina
    elle avait un fils
    njemu draza bi tudjina
    lui il prafarait d’etre ailleurs
    njemu tudje bijese sladje
    lui il trouvait l’étranger plus beau
    i sto trazi to i nadje
    et ce qu’il a cherchai il l’a trouvai
    njemu tudje bijese sladje
    lui il trouvait l’étranger plus beau
    i sto trazi to i nadje
    et ce qu’il a cherché il l’a trouvé

    imala je samo jednu zelju
    elle avait un désir
    da ga vidi dok je ziva
    de le voir pendant qu’elle vit
    da ga ranom zorom budi
    de le réveiller le matin
    tesko njemu od boga i ljudi
    il doit attendre d’être jugé devant Dieu et les hommes
    da ga ranom zorom budi
    de le réveiller le matin
    tesko njemu od boga i ljudi
    il doit attendre d’être jugé devant Dieu et les hommes

    i noćas sama mati stara
    et ce soir, seule, la vieille mère
    s čet’ri zida razgovara
    elle parle entre 4 murs
    sklapa ruke, sklapa oči
    les mains jointes, les yeux fermés
    i umire u samoći
    et elle meure solitairement

    English:far away is my home ,
    white coffee and warm bread
    on the cupboard is a yellow quince
    how we used to smell its perfume
    far away is my little castle
    in the yard we still smell the zambak
    but there is nobody to pick it
    there is nobody to serve the meal
    and the old mother this evening is alone
    she talks to herself
    joined hands, closed eyes
    and she’s dying lonely
    she used to have a son
    this one prefered to move abroad
    this one thought foreigner was sweeter
    and what he looked for, he found it
    this one thought foreigner was sweeter
    and what he looked for, he found it
    she had one wish
    to see him again while she’s alive
    to wake him up in the morning
    he’ll have to be juged in front of God and people
    to wake him up in the morning
    he’ll have to be juged in front of God and people
    to wake him up in the morning
    he’ll have to be juged in front of God and people
    and the old mother this evening is alone
    she talks to herself
    joined hands, closed eyes
    and she’s dying lonely

  62. Adam Weisshaupt skriver:

    Gunnar Littmarck,
    Detta är en klubb för inbördes beundran där kritik mot varandra ofta förekommer men då i form av saklig kritik och inte bara kritik för kritikens skull.
    Välkommen!
    Det är dags att kritisera de kritikvänliga då de nu har blivit en elit, inga konstigheter alltså.

  63. Adam Weisshaupt skriver:

    Tanja,
    Jag vet att jag är otydlighetens ”capo del tutti capi” men jag menar såklart om det finns eller fanns en skam att fly till väst från dig eller dina anfäder.

  64. Adam Weisshaupt skriver:

    Lennart,
    Det är en form av naivitet att tro att människor i demokratier har något att säga till om i t ex Island. Lettland eller Litauen. Dessa lagar skapas ju ofta över ”huvuden” på vanligt folk. Hur kommer det sig t ex att beskattningen på inkomst i Sverige ligger på 50% medan visst fondägande och dess vinster endast innebär en skatt på 25% ?

    Gemene man förstår inte dessa konsekvenser utan litar blint på sina demokratiskt valda politiker som i sin tur är helt beroende av att vara politiskt korrekta vilket i sin tur skapar en marknad för lobbyismen. Europa står inför en liten kris i detta avseende då vi ännu inte insett omfattningen, USA å andra sidan har ju skapat lagar där transparens är nödvändig.
    Återigen så är jag inte konspirationsteoretiker men kanske borde bli:-)

  65. Tanja Bergkvist skriver:

    Adam, ”men jag menar såklart om det finns eller fanns en skam att fly till väst från dig eller dina anfäder.” Ingen har flytt. Min mamma pluggade fysik vid universitetet i Sofia och var radioamatör (dåtidens Internet kan man väl säga) och det var även min pappa, som pluggade fysik i Lund. Och så möttes de och gifte sig fyra år senare. Min pappa blev helt frälst på Bulgarien, ungefär en lika stor slavofil som du själv tycks vara!😉

  66. Lennart W skriver:

    Adam, du glömmer att företagen redan betalar 28 % i skatt på sina vinster, och det är vinsten efter skatt som ligger till grund för aktiers (och fonders) värdeökningar. De 30 % skatt som aktieägare och fondägare får betala på reavinster och aktieutdelningar är alltså egentligen en dubbelbeskattning.

    Av en företagsvinst på 1 kr / aktie blir det 72 öre kvar efter bolagets vinstskatt. Detta ökar bolagets värde / aktie medsamma summa, dvs 72 öre. Nu är det ju inte så enkelt att aktiekursen ökar med precis samma belopp, men i längden måste den faktiskt göra det. Men när du säljer med dessa 72 öre i vinst går 30 % bort i skatt, dvs du har 0,70*72 = 50 öre kvar. Dvs egentligen är skatten 50 % på aktiesparande…

  67. Håkan skriver:

    Hej!
    Jag har följt denna blogg länge och måste börja med att ge Tanja en massa cred för det hon gör. Jag har dock avhållt mig från kommentarer då genusfrågorna inte riktigt är min domän men håller med Tanja om att tron på den ultimata rättvisan leder till det ultimata förtrycket.
    Bulgarien är ju en vit fläck i så gott som alla svenskars medvetande. Det tråkiga är att många fyller tomrummet med fördomar, men det är väl som det är.
    Nämnde lite om vad som hände för 20 år sedan på bloggen:
    http://adhocibulgarien.blogspot.com/2009/11/nar-muren-foll-i-bulgarien.html

  68. Tanja Bergkvist skriver:

    Håkan, ursäkta sent svar! Är lite överbelastad just nu och har inte hunnit kolla av allt på bloggen. Vad roligt att du är en trogen läsare!🙂 Jag kände inte till din blogg, väldigt intressant, ska börja följa den! Och givetvis läsa din senaste långa artikel om murens fall!🙂

  69. pappabloggaren skriver:

    Något sent men tack för klargörandena Lennart W och Tanja!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: