Genus-Hitler och Genusväldets undergång!

143 kommentarer till Genus-Hitler och Genusväldets undergång!

  1. Matte Matik skriver:

    Favorit: ”Den som ifrågasätter könsmaktsordningen ska bestraffas med queerpedagogik på våra anstalter…”

    Snyggt!

  2. Tanja Bergkvist skriver:

    Tack Matte Matik – ja men det är ju så det är😉, Visst har jag varit kreativ!🙂

  3. Eva Sternberg skriver:

    Kära Tanja!
    Tack för Ditt mod och Din skicklighet att producera en länk som den Du just har skickat till mig!
    Mina barnbarns kamrater och föräldrar kommer till mig för att få höra en vuxen människa – därtill hjärnforskare – som bryter mot den svenska korrektheten och visar på den enda signifikanta skillnaden mellan oss människor, nämligen skillnaden mellan män och kvinnor!
    Keep up your good work!
    Gott Nytt År från
    Eva Sternberg

  4. Jonas skriver:

    ”Ta itu med detta fysiskt” Underbart, ”sedan slut med evolutionen”
    Kanonbra Tanja. Stort Tack. Skickar info till mina mina bekanta om länken.

  5. Ola Jennebrink skriver:

    Hitler var ett stort geni. Det är du också Tanja. Men du bringar gott till människorna och är j-ligt rolig. Så väl du passat in texten. Oj så jag skrattat. Nej nu måste jag se den igen. Tack och ha det gott!

  6. Dr. Jonsson skriver:

    Sitter här med ett leende, så jag säger bara🙂🙂🙂

    Snyggt hantverk, Tanja!

  7. Tanja Bergkvist skriver:

    Eva – gott nytt år på dig med!🙂

    Jonas
    , ja evolutionen lär ju stanna av när vi bara kan föröka oss genom delning i ett framtida könsneutralt samhälle🙂. Men vi ska stoppa utvecklingen i tid, var lugn!

    Ola,
    kul att du uppskattade den!🙂 Jag stod knappt ut att ha hela två dagar ledigt (24:e och 25:e), men nu känner jag mig produktiv igen och i mitt rätta element!

  8. Tanja Bergkvist skriver:

    Dr Jonsson, tack!🙂🙂🙂 Jag kanske ska bli filmregissör?

  9. Nordbo skriver:

    Tack för ett gott skratt.🙂

  10. Osynlige Mannen skriver:

    Videoklippet är förvisso mycket inbjudande och många har gjort sina versioner. Din version är hittills den 2:dra som jag jag tycker är bra. (Det betyder MVG med dubbel spets.) Däremot tycker jag inte att det kommer i närheten av den generella kvalitetsnivån på dina inlägg. Men man kan ju inte överträffa sig själv hela tiden. Nej, nu får jag avsluta med berömmet. Risken finns ju att du börjar uppfatta beröm för vad det faktiskt är – uppskattning av prestation, inte smicker. Slutligen behöver jag ett genuskompetent råd. Jag kallar mig för ”Osynlige Mannen” vilket är ett osynligt konstruerat kön. Borde jag byta till ”Osynlige varelsen”? Eller borde jag helt enkelt hålla käften?

  11. QED skriver:

    Suverän text och timing, Tanja!

    Ett kön, ett rike, en ledare?

    Det vissa likheter i ambitionen att skapa en Ny Människa i de två rörelserna.

  12. Cuben skriver:

    Verkligen bra! Tyvärr finns paralleller, bra att göra det med hjälp av humorn.

  13. Bosse S skriver:

    Lysande, Tanja! Du ger oss hopp om förnuft i dessa ”dark ages”! Tack!

  14. Zac skriver:

    Mycket bra – tack för några gapskratt på vägen!

    Och God Jämställd Fortsättning! ;o)

    //Zac

  15. Harry skriver:

    Genusarmeernas framryckning fortsätter, men mitt tips är att krigslyckan vänder vid Sahlingrad.

  16. nisse skriver:

    Harry: Tanja är genusmupparnas Stalingrad.

  17. Ya Krivetko skriver:

    🙂 Mycket bra!

  18. kimhZa Bremer skriver:

    Tanja;

    Du är en frisk fläkt och fantastiskt inspirerande! Och det du ser och dokumenterar är fenomenalt viktigt.

    Tack!

  19. Michael skriver:

    StaGePo! Det är inte alla förunnat att mynta nya uttryck, men fan vet om du inte lyckas med detta.

    Fantastiskt bra, Tanja!

  20. Stefan W skriver:

    Ha ha… helt enkelt briljant, Tanja!
    Humor är uppenbart ett vasst vapen…

  21. Danne.S skriver:

    Akte sej för StaGePo Tanja! =)

    Hysteriskt kul klipp, helt i klass med Vellinge-versionen.
    Länkar vidare på fejjan….

    Go fortsättning!

  22. Ch. skriver:

    Det är bra gjort men det är särskilt bra ATT det görs sådana här saker, att de görs. Sådan tide är inte bortkastad!

  23. QED skriver:

    Skall mannen i brun uniform bakom Genus-Hitler föreställa den socialdemokratiske utbildningsminister som låg bakom positiv särbehandling på högskolorna? Han ser bekant ut på något sätt.

  24. Jonas Segersam skriver:

    Lycka till i kampen mot genusperspektivisterna, Tanja!! Har lagt ut ditt klipp på min ”Segersams patriarkala blogg”!

  25. Erik skriver:

    Toppen!

    Bara ordet ”Genus-Hitler” sätter ett leende på mina läppar. Det låter som någon slags återkommande barnprogram, ”Genus-hitler och brandkåren”, ”Genushitler och den mystiska skolan”, ”Genus-Hitler i riksdagen” osv… Jag skrattade gott åt Vellinge-varianten men denna var ännu roligare. Hitler är som klippt och skuren för rollen som genusfanatiker.

  26. Erik skriver:

    Jonas Segersam: Vem är den där Kajsa Bergkvist? Har Tanja en okänd lika smart, söt och genuskritisk tvillingsyster? LOL

  27. Rosenhane skriver:

    Tack Tanja för din kreativitet, du är helt otrolig! Denna måste spridas; en briljant humortorped som träffar genusmonstret midskepps strax under vattenlinjen!

  28. Madde skriver:

    Jag skriver kort och gott att jag håller med Rosenhane.
    Sprider om ett par sekunder🙂

  29. Tanja Bergkvist skriver:

    QED, ja det tog ju 10 timmar att fixa det tekniska, ett pillande med tidsenheter… och 10 min att hitta på replikerna. Vad gör man inte för sina bloggläsare?😉

    Michael,
    StaGePo är inte mitt påfund utan en av mina kommentatorers. QED om jag minns rätt?

    Erik,
    vi kan ju sätta Info på att skriva några böcker/sagor om Hitler-Genus? Var är förresten Info!? Han brukar ju alltid vara först ut att kommentera. Ska detta inlägg passera utan en info-lista från Info?😕

    Osynlige mannen,
    ja det skulle säkert kunna göras roligare men jag hade bara gårdagen på mig så jag skrev ner det som ploppade upp i mitt huvud🙂. Längre fram kanske jag kan göra en annan version, tex när genuscertifieringen blir verklighet! Men MVG duger bra, och detta är ju inget reguljärt inlägg utan en liten propagandafilm🙂. Vilken är din andra favorit?

    Här är några andra jag funnit på Youtube:

    Hitler och Ipred:



    Hitler skäller ut S, V och Mp:



    Hitler och Vellinge:

  30. Tanja Bergkvist skriver:

    Rosenhane och Madde – tack! Sprid gärna om ni har lust!🙂

  31. Dogdylan skriver:

    DogDylan tar av sig hatten för Tanja!

    Mer sådant! Uppkäftigt, roligt och rakt på sak! Jag hoppas det blir mer sådant och gärna om andra ämnen än genus i framtiden.

  32. Jonas Segersam skriver:

    >Erik – ja, det kan man undra, kanske det har något med höjdhopp att göra…;) Upptäckte detta för en stund sedan och har nu ändrat!

  33. Adam Weisshaupt skriver:

    Ha ha ha ha, detta är ju bara briljant Tanja!
    Kan man inte klä av dessa genustomtar med logik så funkar det ju lika bra eller ännu bättre med humor:-)

  34. Adam Weisshaupt skriver:

    redaktörn,
    Ska du inte berätta om bildbeviset?
    I så fall gör jag det.
    Kvinnan som gråter i filmerna och är allmänt bestört och nedstämd av att bära den tunga offerkoftan har efter några månader nu helt kurerats. Vi lyckades plocka bort henne från sekten och avprogrammerade henne genom att åka till fjällen för att jaga, fiska o kasta spjut. Här är bildbevisen:

  35. Adam Weisshaupt skriver:

    Hon mår nu mycket bättre…

  36. redaktörn skriver:

    Adam!
    Oj oj! Visste väl att det var något alldeles speciellt med den kvinnan🙂

  37. Adam Weisshaupt skriver:

    Alla kan botas redaktör´n, Vi har ett mastodont projekt på gång. Vill inte nämna några namn men med lite kryptisk stil kan jag säga ( de flesta feminister är ologiska så de förstår inte) Sky-man, Rose-mountain, slagen dam samt flera andra kommer att genomgå avprogrammering.
    Just don´t tell🙂

  38. Tanja Bergkvist skriver:

    Dogdylan, det är mer på gång, fast även det har med genus att göra. Menar du att jag ska bredda min förståelse för samhällsutvecklingen och inkludera mer än genus – förespråkar du intersektionalitet!? Vafalls!😉

  39. Tanja Bergkvist skriver:

    Jonas, ingen fara med namnet. Roligt att du kallar din blogg för patriarkal!🙂

  40. Tanja Bergkvist skriver:

    Adam, vad är det för absurditeter du lägger upp på min blogg? Vad håller du och redaktörn på med? Jag fattar ingenting, och det händer faktiskt inte ofta. Vad är det där för bildbevis?

  41. QED skriver:

    Ja det var mystiskt. Kan det vara ett bildbevis för att FOIs raketforskning in längre är fallocentrisk?

  42. Adam Weisshaupt skriver:

    Ursäkta om jag var ej PK eller för sexistisk😦
    Det var inte meningen absolut, i promise.

  43. Adam Weisshaupt skriver:

    Bildbevis för att den gråtande damen/tjejen i din video har kurerats från genushysterin, var det otydligt?

  44. Dogdylan skriver:

    Tanja.

    Hahaha, ja, varje del av feminismen behöver ju granskas.🙂

    Men det skulle vara kul om du skrev om litet andra frågor också, andra samhällsproblem.🙂

  45. patriotisk nysvensk skriver:

    Dogdylan – Man måste knäcka en nöt i taget! såfort könsneutralitets-folket är borta från universitet, kommunalfullmäktigen, skolor och förskolor – då tar vi itu med nästa fråga!

  46. patriotisk nysvensk skriver:

    Adam – det var inte otydligt men det var naket, vilket kan va lite olämpligt att lägga upp på någon ANNANS blogg =)

    Tanjas hitlervideo var den klart bästa hitlervideon hittils!

    god jul!

  47. Adam Weisshaupt skriver:

    Patriotisk nysvensk,
    Visst, har bett om ursäkt😦
    Dock är de flesta födda nakna:-)

  48. Dogdylan skriver:

    Nysvensk

    Elle så är de sammanlänkande som tanja gjorde sig lustig över. Vad vet jag. Legalisera Cannabis och rätten att manifestera den fria tanken så är jag nöjd.

  49. patriotisk nysvensk skriver:

    Adam – haha jo förvisso. Men måste göra dej besviken, för om du vill slippa likhetsfeminister, så ska du söka dej bort ifrån naken-liberalerna.
    Naken-liberalismen går nämligen inte ihop med att könen är varandras motsatser och att det finns könsroller och en sexuell spänning mellan kvinnor och män.
    Naken-liberalerna hittar du mest bland feminister, faktiskt. För att det ska funka så krävs att folk är ateister, polygama och ser könet som nåt oviktigt.

    med andra ord som likhetsfeministerna =)

    det är vad jag tror alltså!

    håll nakenheten mellan dina fyra vägger, med frugan din! =)

  50. Tanja Bergkvist skriver:

    Dogdylan, ja jag ska ta tag i det om några månader. Antagligen. Genusvansinnet är ju kulmen på fördumningsindustrin, den måste angripas överallt egentligen. Får jag skriva om matte också?😉 Vill minnas att det var du som sa att jag skulle lägga mig och blogga igen när jag sovit ut, en gång när jag la in videos om matematik? Eller var det inte du? Har bara ett svagt minne av den djupa depression som drabbade mig när en trogen följeslagare kritiserade mitt matte-inlägg, så jag har förträngt vem det var.

    Detta visar hur svårt det är att bygga en vattentät organisation med lojala medarbetare som är med mig på alla plan – ÄVEN det utbildningsmässiga!😉 Utbildningen i det här landet är under all kritik. Grundskolan alltså. Jag antar du instämmer i det? Och man ska tydligen lösa detta med en genusanalys också liksom allt annat. Katastrof… Ja, jag antar det är min plikt att intensifiera och bredda mitt bloggande, men det får bli i februari!

  51. Tanja Bergkvist skriver:

    Adam, det är lugnt – jag har inte tagit illa upp.🙂

    Dogdylan, jag ser att du har en åsikt där som jag inte delar. Legalisera en drog – är du galen? När du blir torr bakom öronen och får barn så tänker du om! Tänk på att sådant elände är inkörsporten till tyngre droger. Och även sk ”lätta” droger kan vara livsfarliga och ge psykoser. Frågan är om inte genusvasninnet började med en oskyldig student som rullade sig en fet joint och sedan fick en genuspsykos och drog igång allt. I en kamp mot vansinne och idioti så kan man inte förespråka legalisering av preparat som tar död på hjärnceller. Väldigt inkonsekvent. Tänk om!

  52. Tanja Bergkvist skriver:

    Patriotisk nysvensk, ha ha ”Naken-liberalismen” – det var ett nytt uttryck för mig.🙂 Finns det fler ideologier jag inte känner till? Utom den som jag kommer att börja tänka ut i februari då. Nu är ju förutsättningarna så förändrade i världen att alla befintliga ideologier utom den jag ska tänka ut under 2010 är så gott som obrukbara.

  53. patriotisk nysvensk skriver:

    Tanja – Liberalism- kan man väl sätta framför vad som helst! haha nåja.. får väl erkänna att jag hittade på det..

    men precis som det finns drog-liberaler så finns det väl naken-liberaler! själv tycker jag nakenhet är bra – i hemmet!!! men jag är emot offentlig nakenhet som jag tycker gör det motsatta könet mindre spännande! =)

    alltså: MER nakenhet hemma! och mindre på nätet/ute!

    Försten Tanja, så har jag märkt att du är en tids-liberalist! när man kommenerar nåt på din blogg så loggas kommentaren på en HELT annan tid på dygnet! bor du utomlands?

  54. patriotisk nysvensk skriver:

    Tanja – jag har en hel RAD nya ideologier som är helt oanvända och färska!

    ett exempel är FAMILISM, det är en ideologi som går ut på att ALLA främst lägger sin energi på sin egen familj, inte på att bekymra sig för andras familjer och hur DOM lever! mycke mer effektivt än att alla oroar sig för NÅN ANNANS familj så mycke att man knappt har tid med sin egen!
    och den andra principen inom faminismen går ut på att man aldrig får kritisera nån annans sätt att leva, om inte personen propagerat för att alla andra ska leva så.

  55. QED skriver:

    Kaffe var en förbjuden drog i Sverige under en tid på 1700-talet. Förbudet medförde förstås smuggling och därmed annan kriminalitet. Kriget mot kaffet misslyckades som vi vet.🙂 Man behöver nog inte legalisera fler droger, men
    det tycks vara direkt kontraproduktivt att föra ett totalt krig mot dem i amerikansk efterföljd. Ett sådant krig tycks snarast motiveras av religiöst grundad moralism. Undrar förresten hur mycket kroppsegen narkotika som produceras under religiösa väckelsemöten? Borde skicka dit rejvkommissionens provtagningsstyrka med någon regelbundenhet😉

  56. patriotisk nysvensk skriver:

    QED – vad är det för fel på religiöst grundad moralism? Så länge den gör nån nytta (tex förbudet mot att ge barn alkohol, eller att blotta sig på gatan) så tycker jag snarare att det är nåt positivt att moralen är ”religiöst grundad”

  57. QED skriver:

    Patriotisk nysvensk: ja sådan moralism blir ett problem när man försöker tvinga andra att leva efter den. Det finns ju dock moraliska riktlinjer som delas av de flesta religioner och ateister likaså, någon sorts humanistisk kärna. Då kommer vi förstås in på värdegrunden (som Tanja har bloggat om). Min poäng är bara att i ”kriget mot droger” tycks man ha gått till stora överdrifter. Det verkar finnas en rationellare attityd till drogproblemen ute i EU, än i USA och Sverige där narkotikapolitiken tycks drivas på av rätt extrema frireligiösa krafter.

  58. patriotisk nysvensk skriver:

  59. patriotisk nysvensk skriver:

    Ryska musikvideos är inte ”genus-certifierade” =)

  60. patriotisk nysvensk skriver:

    och så nåt tragiskt:

  61. patriotisk nysvensk skriver:

  62. Tim Danielsson skriver:

    Som någon annan sa: Tanja är genusmupparnas stalingrad. Jag säger: du är bra för sverige Tanja, fortsätt med ditt arbete och Gott Nytt år från Tim.

  63. Niclas skriver:

    Kunde inte se detta inlägg. Beror det på min dator eller är det fler med liknande problem?

    Tanja, du gör ett utmärkt jobb med att avslöja alla galenskaper i genusland man vet inte om man skall skratta eller gråta. Jag blir i alla fall rädd när jag inser att det är verkligheten du beskriver och att jag via skattsedeln är medfinansiär till eländet.

    Gott slut och gott nytt år!

    Mvh

    Niclas Larsson

  64. QED skriver:

    Hakelius apropå att partiledaren för Feministiskt initiativ deltar i TV4s dansprogram:

    ”Konkurrentpartierna borde vara rasande. Men det är de inte. Och märkligast av allt är att de inte har någon anledning att vara det.

    Många politiker tragglar på, utan att märkas. Andra får ett ögonblick i ljuset och försvinner spårlöst. Några få behåller sin politiska kraft livet ut.
    Men Gudrun är en alldeles egen kategori. Hon har en evig plats i ljuset, men har förlorat all politisk kraft.

    En politikens Anna Book eller Kikki Danielsson. En gång sjöng de, nu bara är de.
    Vi gillar dem. Vi ler.

    Sedan går vi vidare.”

    http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/johanhakelius/article6360017.ab

  65. Tanja Bergkvist skriver:

    Patriotisk nysvensk, konstigt, ska kolla min tidsinställning!

  66. Tanja Bergkvist skriver:

    Men vadå – tiden stämmer ju ser jag!🙂 Jag skickade detta just nu 16:51 och det stämmer ju. Nåja, utom att det står 4:51 em då. Jag bor här i Genusland som alla ni andra!🙂

  67. Tanja Bergkvist skriver:

    Patriotisk nysvensk, här är en annan icke-genuscertifierad rysk video. Säkert mkt patriarkal och annat i svenska genusvetarnas ögon.

  68. Tanja Bergkvist skriver:

    Ha ha, jag la just in videon på Carl Bildts blogg:
    http://carlbildt.wordpress.com/2009/12/30/sno-och-kommande-utmaningar/

    Hmm…var det inte han som ena dagen åkte till Kosovo och härjade för att ögonblicket efter åka till Georgien och prata om ”territoriell integritet”?

  69. Tanja Bergkvist skriver:

    Tack Tim! Gott nytt år på dig med!🙂

  70. Tanja Bergkvist skriver:

    Niclas, kosntigt attdu inte kan se det… Kan du se det på Youtube då? Här:

    Kanske har du inte installerat Adobe Flash player?

  71. Erik skriver:

    Hahahaha! rysk eurotechno, låter bättre på ryska men är ännu roligare när man begriper vad de sjunger.

  72. Tanja Bergkvist skriver:

    QED, får se om man hinner se dansprogram med Schyman, skulle vara roligt. Men inte lika kul som Anna Ankas jul🙂.

  73. Tanja Bergkvist skriver:

    Erik, synd det inte finns någon svensk politiker som kan hyllas, annars hade jag ju kunnat göra en hyllningsvideo nu när jag vet hur man gör.😉

    Översättningen i videon du hittat är inte helt korrekt ord för ord, men så brukar det ju vara. Snart kommer det att lanseras en genuslåt här på bloggen förresten – det ser du väl fram emot?🙂

  74. patriotisk nysvensk skriver:

    Tanja – haha! ja men om man är queer/likhtes-feminist så kan man se vilken kvinna som HELST som ”förtryckt”.. =D

    ta bara Julia Tymoshenko! mycket kvinnlig! vek men samtidigr kurvig, stora flätor på huvet! smink! vaggande höftgång! låter alltid stora starka manliga livvakter exkortera henne.. osv osv osv….

    så hon är ju såklart ”förtryckt” av ”härskartekniker” som tvingar henne att välja manliga livvakter, ha flätor och bröst!

    Men vet du Tanja vad som är problemet? det är att queerfeministerna överröstar oss vanliga heterosexuella och snälla män, med sin världsbild! dom skriver spalt-kilometer efter spalt-kilometer med hyllningar till queer och sågningar av heterosexuell kärlek, sina queer-teatrar, sina queerböcker, sin queer-tv-serier, sina intevjuer i statliga medier och sina seminarier…

    det gör att nästa generation svenskar kommer att få denna bild av könen och kärleken inlärd!
    – Eftersom vi andra håller tyst och inte visar att det finns många kvinnor som uppskatta en gentleman och att det finns par som trivs trots att de har traditionella könsroller

    inga svenska tv-serier eller seminarier HYLLAR olikheten mellan könen eller heterosexualiten..
    utan då dessa förekommer så är det alltid skildrat neutralt eller negativt!

    vi invandrare håller oss ofta utanför debatten eftersom vi inte har tid och eftersom allt vi säger skulle tolkas som förtryckarpatriarkalt!

    så jag sätter mitt hopp till såna som du Tanja, att majoriteten av befolkningen (heterosexuella) ska en dag få vakna ur den queerfeministiska mardrömmen och kvinna och man kan få börja komplettera varandra igen!

    Gott nytt år Tanja!!!

  75. Tanja Bergkvist skriver:

    Patriotisk nysvensk, vem är Julia Tymoshenko? Jag kommer också att behöva livvakter snart.😉 Jo, radikalfeministerna kan ta mycket plats i det offentliga rummet och samhällsdebatten eftersom de är avlönade för detta. Vi andra har ett jobb att gå till och andra förpliktelser. Om de hade suttit vid sina institutioner och ”dekonstruerat den hegemoniska maskuliniteten” mm utan att försöka göra realpolitik av allt sitt teoretiserande så hade det varit ok. Jag påtvingar inte dem mina differentialoperatorer, även om en dos logisk förmåga hade gjort dem, och därmed resten av världen, gott.

    Men de kanske borde få smaka på sin egen medicin? Jag ska starta en matte-lobbygrupp och postulera en ny samhällsordning där alla aspekter av samhällsverksamheten inklusive folks privatliv, SKA genomsyras av vissa av mig utvalda operatorer som ska appliceras på alla samhällsfenomen och transformera dem till rappakalja. Denna rappakalja måste alla ta till sig och jag ska få hela politiker-Sverige att acceptera detta genom att gnälla om hur förtryckta alla matematiker skulle känna sig annars, och att regeringen utövar härskartekniken ”osynliggörande” mot mitt ämne och så ska jag dra dem inför EG-domstolen. Och i den sitter bara jurister med matematisk bakgrund!!

  76. patriotisk nysvensk skriver:

    Tanja – ”differentialoperatorer” AAHHHH!!! nej! NÅD! skona mej !!!! =o =D hahaha! du är rolig du!

    Yulia Tymoshenko är premiärminister i Ukraina. En mycket kvinnlig och framgångsrik kvinna!

    men du borde defitivt fortsätta med din hobby – att häckla queertriarktatet! för du blir bara skickligare på det!

    Du ska inte underskatta slagkraften i en INTELLIGENT UNG KVINNA som säger emot deras världssyn!

    dom har inga vapen mot dig! ju mer såna som du pratar och ju mer ”gubbslemmet” (jag tex) håller tyst, desto svårare kommer dom få att hitta slagträn som funkar!

    bara du övar upp dig lite till, så kan du på allvar utgöra ett hot mot queertiarkatet!

    jag kom förresten på ett nytt ord: QUEERNÖDIG!

    det är när tex en tv-kanal säger könsneutrala ord eller en statlig tv-kanal sänder en tv-serie där huvudpersonen är en lesbisk, piercad flicka som boxas och har givande samtal med sin adopterade japanska pappa medan han tar ett fotbad och lägger in en plåt ekologiska morots-muffins i ugnen…

    då är man ”queernödig”… om man regisserar och sänder en sån serie på bästa sändningstid…

  77. Info skriver:

    TORRA BAKOM ÖRONEN

    (Tanjas uttryck) finns det förvisso flera här som inte är. Mentalt (fysiologiskt) förvirrade s.k. troll har också hittat hit: ”Patriotisk nysvensk”.

  78. patriotisk nysvensk skriver:

  79. Erik skriver:

    Tanja:

    Genusvideo? Det låter helsköjs. På tal om översättning. Du har rätt, när man dubbar musik använder man inte samma ord för det går inte att få det att låta bra (det rimmar inte).

    Men det kan vi lösa med TREDJE försöket. Samma sång denna gång Subtitlad video. Enjoy med förhoppningsvis ”bättre” översättning.

  80. Erik skriver:

    Tanja:

    På tal om ingenting, brukar du se på Numb3rs? Den serien borde väl ge ganska roliga samtalsämnen på matteinstitutionen.

  81. patriotisk nysvensk skriver:

    Info. Skulle inte förvåna mej om du är smyg-queerfeminist!🙂 Typist såna att va först med att gå till personangrepp.
    Jag kommer dock inte att låta mej luras av dina provokationer.

    Troll slutade jag tro på direkt efter min dagmamma berättade att det bara är sagor hon läst ur, när jag va 4år..

    dom finns inte! man kan inte argumentera mot nåt som inte finns!

    Queerfeminster finns dock, så därför är denna blogg viktig..

    de måste överröstas!

    du skulle hjälpa till med den upgiften istället för att söka fel hos andra som sympatiserar med Tanja

  82. patriotisk nysvensk skriver:

    infp – och du, lille vän! man kan inte hålla med varandra om allt! Jag hoppas dock du är här med samma syfte som oss andra: att se de publikationer som Tanja lägger upp, kommunicera med henne och uppmuntra henne!

    om du har andra syften (som tex att peka ut andra alias på bloggen som ”mentalt förvirrade” eller så) – så tror jag inte att det är nån som behöver dej här..

  83. Dogdylan skriver:

    Tanja:

    Klart du får skriva om matte. Det är bara roligt. =)

    Haha. Nej, jag har aldrig klagat på matematiken. Min ena kollektivkompis pluggar ett matematikprogram vid sidan av sitt fysikprogram. Hon tycker att matematik och fysik är det viktigaste och roligaste i livet.

    När jag var hemma i kollektivet för några dagar sedan precis efter jul, så satt vi åt drack rödvin och åt Ben & Jerrys. Hon berättade om naturvetenskapliga fenomen, och jag berättade om historia och politik. Jag gillar naturvetenskapliga tolkningar av saker och ting. Sedan tycker jag de har rätt rolig humor.

    Jag är inte med dig på alla plan, men du har ju en rolig blogg. Det tycker jag. Du har ju bildat en liten ”Community” här på din blogg. Det påminner väldigt mycket om ett diskussionsforum. Jag vet inte riktigt vad du har för positioner kring utbildning, förutom att jag kan tänka mig du vill att åttaåringarna skall få lära sig tredje grads ekvationer. 😉

    Jag håller inte med om att det är mycket ”genusflum” i grundskolorna, i alla fall inte på lektionerna. Utan att veta kan jag tänka mig att de flesta lärare helt enkelt struntar i genuspedagogiken. De lär ut som de alltid har gjort. Men det är klart, det är ju inte lärarna som sätter policyn.

    Så jag förstår om de är upprörda om det kommer någon docent i Genusial post-kolonialistisk, social-antropologisk diskursanalys – och pratar ett språk som de inte förstår. När jag gick i grundskolan för snart 10 år sedan så sa vi de mest icke-politiskt korrekta sakerna i klassrummet.

    Jag tycker att Cannabis skall legaliseras. Det är mindre beroendeframkallande och skadligt än tobak och alkohol. Cannabis ger inga psykoser och Cannabis är absolut inte livsfarligt. Inte sagt att det är bra att röka Cannabis. Däremot är det många som röker Cannabis i mediciniska syften, eftersom effekten dämpar smärtor. Cancersjuka och HIV-sjuka i USA röker ibland Cannabis.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Medical_cannabis

    Penn & Teller skojar friskt om det och pekar ut de positiva sidorna av Cannabis. Det är ett roligt program. Du får leta upp de andra delarna själv.

    Jag är inte själv en Cannabisrökare. Jag har aldrig köpt en drog i hela mitt liv, förutom då snus, cigaretter och alkohol. De enda drog jag använder är snus och alkohol. Som 35-årig mamma skall man inte hålla på med Cannabis, precis som inte föräldrar skall röka eller supa ned sig på rödvin i soffan på en fredag och somna till Bingolotto.

    Men om studenter, som jag själv, röker en joppe då och då rör mig inte i ryggen. Jag föredrar rödvin framför Cannabis. Rödvin är en mycket trevligare social sådan.

    Det röks nog ordentligt bland genusvetenskapliga studenter. Jag antar att man skriver bättre på de analytiska frågorna på hemtentan om man röker en joint samtidigt.

    Jag rekommenderar verkligen att läsa någon kurs i genus. Det är grymt kul.

  84. patriotisk nysvensk skriver:

    Dogdylan – fast kurserna i ”genus” är ju problematiska eftersom man tvingas sitta och lyssna och acceptera att de andra kursdeltagarna indoktrineras med saker som inte är sant

    för mej skulle det vara ett stort trauma

  85. Tanja Bergkvist skriver:

    Erik, ja den med textning var bra!🙂 Nej jag ser inte på Numbers, har inte haft tid med det, men har hört om den. Senaste mattefilmen jag såg var ”A beautiful mind”, utöver de tre program jag själv medverkat i då (Vetenskapens värld och några UR-program om matematik)😉 Big Brother ringde intstitutionen för några år sedan för att fråga om någon matematiker kunde komma och föreläsa eftersom deltagarna hade en tävling om vem som kunde hålla sig vaken längst, och tanken var då att en matematikföreläsning skulle vara sövande. Vi ställde givetvis inte upp på detta trams, sövande är matematik för den som inte fattar något. Den som fattar blir fanatisk!🙂

  86. Tanja Bergkvist skriver:

    Patriotisk nysvensk och Info, sluta bråka genast. Info är definitivt ingen queerfeminist utan min bloggs trogne följeslagare sedan starten vill jag minnas. Info, på tal om dig – var är listan!? Jag trodde det var standard numera att du lämnar av minst en lista på intressanta tjänster och titlar i det nya genus-Sverige på varje inlägg?😉

  87. Tanja Bergkvist skriver:

    Dogdylan, ”Min ena kollektivkompis pluggar ett matematikprogram vid sidan av sitt fysikprogram. Hon tycker att matematik och fysik är det viktigaste och roligaste i livet.” Vilken vettig människa – så är det ju! Ja, jag mååååste snart skriva upp mig på någon genuskurs – så kan jag avlägga rapport löpande på bloggen efter varje föreläsning🙂 Jag skulle nog komma in på någon genuskurs med mina 360 poäng (som numera ska multipliceras med 1.5 och bli ännu fler) men nu har jag helt glömt att söka formellt. Förhoppningsvis har de någon ledig plats över som de kan annonsera om i Metro som man brukar här vid SU. Ska kolla upp det efter nyår, på allvar. Frågan är om jag kommer att stå ut. Måste jag ringa mobila akutteamet efter varje föreläsning tror jag priset är för högt… Kanske ger de kurser på distans? Då slipper de se mig och jag slipper äggkastning – ha ha!🙂

  88. patriotisk nysvensk skriver:

    Tanja. visst! men det var inte jag som började. läs loggen.
    Men visst jag upphör att svara på sånt.

    Synd att gräla och förstöra för varandra om man har samma mål ungefär. Sånt överlåter vi till Fi & Co !🙂

  89. patriotisk nysvensk skriver:

    Bara för att framhålla att jag är ”torr bakom öronen” vill jag dock klargöra lite mitt perspektiv på Genus-frågan:

    Jag kom till Sverige på 90-talet. Då hade min familj hunnit fly från både extremister i syrien och sen natobombningar i serbien. Eftersom min mamma är från Serbien och min far ifrån Syrien.

    Har allts hunnit fly från BÅDA min földrars hemländer under mitt 27 år korta liv.

    Jag har dessutom en son, och är skild och omgift med en ny kvinna, och har innan dess provat på hur det kan vara att prata med ”soss-kärringar” som dom kallas. Där är allt mannens fel, och trots att mannen förväntas ta samma ansvar för barnet, så räknas inte mannens röst och han förmodas inte ha omdöme alls.

    Hit med pengarna och sluta be att få bestämma när barnet ska va his dig.

    Har inget emot svenska kvinnor generellt såklart, men denna (mamman till min son) var svårt smittad av både queerfeminism och klassisk peniskomplex!

    hur bra man än gjorde saker så var det fel! hon krävde bland annat att jag skulle börja kalla min son för ett könsneutralt namn som hon har bestämt att han ska heta, men jag vägrade och kallade honom för den manliga varianten av namnet.
    Hon har förmodligen smittats på universitetet där vi båda uppehållit oss en hel del.

    Slutligen så har jag träffat en serbisk kvinna som är raka motsatsen – hon vill inte ändra på mej och hon tycker inte att jag blir ”sexigare” om vi gör varannan matlagning och varannan damsugning..

    Jag är ingen rasist och är som mitt namn antyder Patriot i mitt NYA hemland! har bland annat läst nordisk mytologi.

    MEN jag anser att man kan vara en STÖRRE patriot om man förlöjligar allt det som IDAG plötsligt blivit aplicerat på ”svenskheten” – ifall dessa saker är pinsamma för sverige! tex queer-propagandan och genusdagisen!

    då menar jag att jag försöker lyfta tillbaka mitt nya hemland till sin forna glans, genom att uppmuntra det stolta och trationella sverige som dog ut på 1960-talet att kunna återvända!

    Nu menar jag värderingar, artighet och kärnfamilj! inte att vi ska gå tillbaka 50 år i tiden TEKNISKT sätt! tvärtom! – mer modern teknik och mer handel! men mindre nya normer och familjeideal!

    jag ser det såhär:

    modernitet kan vara bra på ett område, och dåligt på ett annat, tex:

    Gammalt unket vatten – nej tack!
    Gammldags familjeideal – ja tack!
    omodern rostig bil – nej tack!
    1800-talets HIV-statistik – ja tack!

    Så därför uttrycker jag mig ofta AVSIKTLIGT vulgärt när jag kritiserar genus-teorierna. För att visa att värderingarna som dom lagt in i språket inte alls behöver vara de rätta, så vänder jag på uttrycken: tex

    ”jag förespråkar gamla mossiga värderingar” – alltså ärlighet och trohet i reationer! (dessa är ju inte högt värderade idag, så blir ju då ”mossiga”..

    även mat utan tillsatser borde ju isåfall ses som ”gammaldags och dåligt” – det var ju vanligare förr!

    Om allt som är gammaldags (uppfanns förr) var DÅLIGT automatiskt så skulle ju DEMOKRATI också vara dåligt och ”mossigt” !

    hoppas dom som inte förstått mitt sätt att uttrycka mej förstår lite mer den svarta humorn bakom. (info?)

    Gott nytt år alla !!!🙂
    nu kommer jag inte att vara hemma på några dygn!

  90. Adam Weisshaupt skriver:

    Dobro dosli Patriotisk nysvensk!
    A ti si pravoslav onda!
    Ia sve razumijem i Tanja isto!

    Gott Nytt År alla fantastiska följare av denna vassa superblogg och stålkvinna!

  91. Josef Boberg skriver:

    Gott slut och Annorlunda Gott Nytt År❗ önskar Josef B.😉 🙄

  92. Tanja Bergkvist skriver:

    Patriotisk nysvensk, ”Om allt som är gammaldags (uppfanns förr) var DÅLIGT automatiskt så skulle ju DEMOKRATI också vara dåligt och ”mossigt” !” Ja men queer- och radikalfeminsiterna är definitivt emot demokrati – de vill ju införa en totalitär ideologi med Tiina Rosenberg som Führer!😉

    Josef, tror du 2010 blir annorlunda? Tills jag ser det sitter jag dedikerad framför datorn istället för att festa och ta ut segern i förskott…

    Gott nytt år Adam! Och alla andra!🙂

  93. Joakim skriver:

    Ingen fest för mig. Men jag klagar inte.

    Gott nytt år från Finland.🙂

  94. Josef Boberg skriver:

    Jo… – Tanja – 2010 blir annorlunda – ifall Wi som vill det vågar löpa den linan fullt ut – BERGIS❗ 8)

  95. Magnus A skriver:

    Oj vad många kommentarer du har fått… är det bara för att du är tjej…😛

    Denna hjärnslöa inledning p g a att jag off topic tänkte tipsa om en Horowitz-föreläsning om akademiska miljöer som vänsteraktivisters slagfält (där bl a feministisk diskurs berörs).

  96. QED skriver:

    Det här måste vara StaGePos marschsång.

    ”Kön, en social konstruktion, fallera”

  97. JEL skriver:

    Lysande Tanja!

    Fan vad lik han ar Claes Borgstrom……

    Gott Nytt Ar!

    JEL

  98. Uffe skriver:

    Lysande!🙂

    Antar att du som är inom det akademiska, även sett det här..😉

  99. Bobben skriver:

    se videon! =)

  100. Bobben skriver:

    den nedre videon funkar

  101. QED skriver:

    Ett nytt centrum för polisforskning inrättas vid Uppsala universitet. Intressant är
    att genusvetenskapen räknas som relevant för polisens verksamhet. Man får hoppas att de undviker Eva Lundgrens forskning och metoder.

    ”- Målet är att Uppsala universitet ska bli internationellt ledande inom polisforskning, säger rektor Anders Hallberg.

    Straff- och processrätt, sociologi, genusvetenskap, rättsmedicin, forensisk vetenskap, materialvetenskap, kemi och IT är bara några exempel på forskningsområden vid Uppsala universitet som har relevans för polisens verksamhet. ”

    http://www.uu.se/press/pm.php?typ=pm&id=875

  102. QED skriver:

    Genusivrande mamma fortfarande portad från dagis

    ”Tvååringen som sades upp från en förskola i Sorunda får gå kvar under förutsättning att mamman lämnar och hämtar barnet vid grinden.
    – Det känns så kränkande men jag har inget val, säger mamman till SvD.se”

    http://www.svd.se/nyheter/inrikes/tvaaringen-far-fortsatta-pa-forskolan_4033455.svd

  103. QED skriver:

    Apropå Centrum för polisforskning vid Uppsala universitet

    ”Polisforskning i ett genusperspektiv – först ut i ny seminarieserie

    [2009-09-22]
    Forskning med koppling till polisverksamheten bedrivs på många olika håll vid Uppsala universitet – från historia till rättsvetenskap och forensisk vetenskap. I en ny seminarieserie som startar den 25 september presenteras polisforskningen enhet för enhet. Först ut är genusvetarna Anneli Häyrén och Denise Malmberg, som pratar om maskulinitet i blåljus och våld mot funktionshindrade kvinnor.


    Det första seminariet hålls vid Centrum för genusvetenskap och handlar om vad genus kan tillföra polisforskningen. Anneli Häyrén presenterar ett pågående projekt om maskulinitet och risktagande bland brandmän, samt hur de här resultaten kan användas inom blåljusforskning i allmänhet, och Denise Malmberg berättar om sin forskning om våld mot funktionshindrade kvinnor. ”

    http://www.universen.uu.se/artiklar.php?id=766&typ=artikel&offset=100

    Blåljusforskning? Är det strålningsvetenskap av något slag?😉

  104. Erik skriver:

    HÄRLIGT MED NY FORSKNING

    ”Först ut är genusvetarna Anneli Häyrén och Denise Malmberg, som pratar om maskulinitet i blåljus och våld mot funktionshindrade kvinnor.”

    Först ut i det nya spännande fältet svartifikatsstudier är Kentucky Kried Kitchen medlemmarna Dr Nils Igger och Dr Sanna Laveri som pratar om risktagande bland svarta. Svartifikatsstudier är ett nytt fält med utgångspunkt i de teorier som skapades inför OS i Munchen som i korthet innebar att man gav svarta en moraliskt lågstående roll i teorin och bad tusentals åskådare låtsas att de inte såg svarta idrottsmän spöa skiten ur de vita teoretiskt överlägset förklarade övermänniskorna.

    Svartifikatsstudier ansågs länge vara ovetenskapliga men när genusstudier förklarade hur kvinnor utan att göra någon av uppgifterna eller arbetsmomenten bättre än män kunde få rollen att lära männen det rätta sättet att göra jobbet ifråga så fick svartifikatsstudier ett oväntat uppsving. Det var alltså inte de svarta personerna det var fel på det var ju strukturer och svarta roller som förklarade varför de svarta idrottsmännen som vann över de vita egentligen inte alls gjorde det eftersom de ju inte följde den vita överlägsna rollen.

    Men svarta guldmedaljörer behöver inget frukta, turligt nog kommer svartifikatsforskare att föresläsa för dem och förklara hur även svarta kan vinna guldmedaljer, detta på basis av de medaljer som de vita egentligen borde ha vunnit. För det är nämligen så inom svartifikatsforskningen att medaljer som man borde vunnit är mer verkliga än medaljer man faktiskt vann. Där har denna spännande gren mycket att lära av genusforskningen där personer som kan ingenting om brandförsvar skall berätta det rätta sättet att syssla med brandförsvar.

    Man skall nämligen inte släcka bränder, det viktiga är att anställa kvinnor, se till de trivs och avskaffa fysiskt ansträngande arbetsmoment som att bära skadade människor eller rasera väggar snabbt nog att människor bakom dem inte rökförgiftas. Avslutningsvis måste man alltid se till att antingen inte vara macho eller om möjligt se till att kvinnor är mest macho. Annars riskerar nämligen civila kvinnor att attraheras av blåljusen vilket upprätthåller sunkiga könsroller och heteronormer.

    Sedan skall det givetvis inte heta brandman utan brandperson. Fast brand låter så maskulint och macho så bäst vore nog att vi döpte om dem till slangpersoner som givetvis måste ha minst 33% av utbildningstiden tillägnad HBT frågor. Vid annonsering av ledig tjänst bör sålunda tilläggas att slangvana nu är ett krav. Därmed borde man kunna få in fler HBTpersoner och kvinnor utan att ens behöva diskriminera män (det får man ju enligt lag inte, vilket man måste arbeta runt) men de håller sig nog borta frivilligt om vi hittar på några gayiga namn på slangar och målar bilarna rosa.

  105. Dr. Jonsson skriver:

    Erik

    Min magkänsla är att du var fullständigt rosenrasande när du skrev kommentaren ovan. Vill bara säga att den är fullkomligt lysande med sin blandning av ironisk magsyra, logik och rättmätig ilska. Toppen!

    när genusstudier förklarade hur kvinnor utan att göra någon av uppgifterna eller arbetsmomenten bättre än män kunde få rollen att lära männen det rätta sättet att göra jobbet ifråga

    Man skall nämligen inte släcka bränder, det viktiga är att anställa kvinnor, se till de trivs och avskaffa fysiskt ansträngande arbetsmoment som att bära skadade människor eller rasera väggar snabbt nog att människor bakom dem inte rökförgiftas.

  106. QED skriver:

    Erik, du har helt rätt, genusvetenskapen bryter ny mark genom
    sitt avslappnade förhållande till fakta, metod och logik. Det bör snart vara möjligt att bevisa att de flesta oönskade fenomen bara är sociala konstruktioner, och därmed kunna avskaffas genom uppfostran och utbildning eller annan attitydpåverkan. Brand i bostadhus kan t.ex. dekonstrueras till spontan atmosfärisk återvinning av plast, tyg, trä, och möjligen annat biologiskt material och inget någon skall behöva smutsa ner kläderna eller riskera livet för.

  107. Fedov skriver:

    Genusivrande mamma portad från dagis:

    utdrag:

    ”Enligt Diana Saksala handlade ”skärmytslingen” om att hon frågat personalen om vad hennes dotter gjort under dagen samt att hon ville diskutera genusarbetet på skolan”
    _______________________

    mamman har alltså förhört personalen, som ”konstigt nog” inte uppskattade det..

    det här påminner mej STARKT om de frivilliga ideologiska sovjetiska angivnings- och ideologi-väktarnas betéende!

    sk ”voluntärer” i sovjet spred skräck och fick folk att leva som de blev tillsagda

    jag är uppvuxen i Sovjet, och har erfarenhet av såna här människor… då hette det kommunism, nu heter det feminism..

    vi sovjetmedborgare bröt sönder ideologin, och sovjet finns inte en längre, istället finns ett kapitalitiskt och starkt ryssland..

    klarar ni svenskar av att bryta sönder era ”voluntärers” välde?

  108. Fedov skriver:

    jag hoppas på er!

  109. Nordbo skriver:

    Haha, lyssna på den här sången.

    Modern kille:

  110. Erik skriver:

    Dr Jonsson:

    Tackar, kul du gillade det.

  111. Ola Jennebrink skriver:

    Nordbo;Kul sång!Om man tar ut svängarna och är elak så blir det roligare.Om någon Genus-atlet tog illa upp,så vill jag påminna om uttrycket-Så vind och skörda storm.-Svenskarna verkar nu långt om länge ha tappat tålamodet med alla påhopp.
    Antalet judar dödade av nazisterna är säkert överdriven och Israel ägnar sig själva åt folkmord, men att använda namnet på Auschwitzgasen,Zyklon B,i gruppens namn är inte roligt.

  112. Ola Jennebrink skriver:

    Hoppas att Diana Saksala bara var den första och att hon inom ett par år får sällskap av de andra feministerna på rätt sida av dagisgrinden.Utsidan.

  113. Nordbo skriver:

    @Ola

    Ja, namnet på gruppen är jag också skeptisk till. Okej, sångerna är en slags giftgas, men namnet misstänker jag ändå stöter bort en del som annars skulle kunna ha fått sig ett gott skratt av de elaka texterna.
    Men jag vet inte om de bryr sig…de vill nog vara provocerande och det lyckas de ju med.

  114. Ola Jennebrink skriver:

    Texterna är elaka och provocerande.Roliga och tänkvärda.Men du!Melodin är faktiskt vacker.Eller hur?

  115. Tanja Bergkvist skriver:

    Josef, ja dags att ta tag i detta!

    Bobben, ha ha tack för ett gott skratt med Schyman-videon!🙂

    Magnus A, politiskt inkorrekta föreläsningar – tack!🙂

  116. Tanja Bergkvist skriver:

    JEL, gott nytt år! Claes Borgström? Hmm.. har inte noterat den likheten förut!😉

    Uffe, nä den hade jag inte sett. Tack!

  117. Tanja Bergkvist skriver:

    Bobben, både videos verkar borttagna. Missade jag något roligt nu?😦

    QED,
    genus i polisen, varför har det dröjt så länge. Kolla detta då: Genderforce (genus i det militära): ”Ett exempel från ESF-projektet ”Genderforce” visar hur det kan se ut i Försvarsmaktens arbete utomlands.” Källa: http://www.jamstall.nu/web/valkommen_esf.aspx

  118. Tanja Bergkvist skriver:

    Erik, ”svartifikatsstudier” – är det allvar?😯 Antar du skojar? Man vet ju faktiskt inte, så upp och ner är allt att inget skulle förvåna mig längre.

  119. Tanja Bergkvist skriver:

    Fedov, ”det här påminner mej STARKT om de frivilliga ideologiska sovjetiska angivnings- och ideologi-väktarnas betéende! sk ”voluntärer” i sovjet spred skräck och fick folk att leva som de blev tillsagda”.

    Ja, vi får se hur vi ska klara det, men våra ”voluntärer” blir överösta med pengar från staten, medan alla kritiker måste jobba ideellt och dessutom med risk för karriär. Hm, det är ju som i Sovjet… Skicka en instruktionsmanual hur ni organiserade motståndet så ska vi försöka ordna det!🙂

    Nordbo,
    ha ha – friskpråkigt!🙂

  120. QED skriver:

    Inte överraskande finns funktionen genuspilot på flera av landets arbetsplatser och utbildningar (Googla!). Det hela påminner mer och mer om politruk-väsendet i Sovjetunionen.

    Undrar om alla dessa ”piloter” inspirerats av kaospiloterna ?

    ”Kaospiloterna är en värderingsbaserad utbildning som ursprungligen kommer från Århus i Danmark.
    ..
    Kaospiloternas mål är inte att bli den bästa skolan i världen utan den bästa skolan för världen.” (Wikipedia)

  121. Nordbo skriver:

    Tanja :

    Ledsen för att jag lägger upp sådana grova nidsånger på din blogg. Men jag kommer inte ifrån känslan att sången är mitt i prick.🙂

  122. Erik skriver:

    Tanja:

    Svartifikat är en metafor jag skapade för patriarkat när jag dikuterade med Sofia på genusnytt. Jag försökte utveckla min kritik av strukturellt baserad kritik. Mig veterligen är begreppet uppfunnit av undertecknad :)) Googlar man får man bara 1 träff.

  123. Tanja Bergkvist skriver:

    QED, tack! Satt just och gjorde en lista för hand på alla yrken. Inte genuspilot! Googlade, fick bla fram ett mötesprotokoll se sid 2 här överst från Jämställdhetsgruppens möte vid Juridiska inst, tror det är Uppsala. Här finns även genuscoach! (längre ner sid 2):

    http://resources.jur.uu.se/repository/5/PDF/jam/Minnes/051205.pdf

    ”Ordföranden har förslag på ett projekt som uppföljning på det genushandledningsprojekt som pågått under vt 2005. Tanken är att det skall utses s.k. genuspiloter (en genuspilot/terminskurs 1-6 samt RoA)”

  124. […] Årets musikvideo: ”Genusväldet drar fram” Matte Matik och jag har gjort en liten sång om Genusväldet. Matte Matik (som sedan en kort tid tillbaka även driver en blogg) har tidigare studerat matematik vid Umeå Universitet och har gjort något så unikt som att spela in flera låtar som handlar om matematik! Han är nu verksam som programmerare men har musiken som en stor hobby.  Liksom flertalet matematiker kände jag till hans musik men vi stötte alltså på varandra via min blogg och insåg att vi genast måste påbörja detta projekt, där genustrumpeten (eller se SVD Brännpunkt) fått en framträdande roll då den, åtminstone för mig, inte är en ”genussymbol som markör för manlighet” utan snarare kommit att symbolisera genusvansinnets intåg i akademin. Låten nedan går även att se på Youtube (klicka på 2-eller 4-pils-ikonen nere till höger för större ruta och högre kvalitet, texten till låten återfinnes under ”mer info”). Denna video förklarar också varför jag lagt upp en del knasiga bilder på mig själv på sistone, medan jag i övrigt varit mycket restriktiv med bilder under det år jag bloggat (årsdagen för min blogg infaller för övrigt imorgon 5 februari ). För den som vill se en annan video på genustema se min Genus-Hitlervideo. […]

  125. Göran skriver:

    Jag har en stark upplevelse av (obligatorisk!) jämställdhetsutbildning på min arbetsplats Den inhyrda genusföreläsaren från det stora universitetet talade om problemen med att nå genombrott i genusfrågan. Fyrtiotalisterna står fortfarande i vägen. Lyckligt nog kommer vi snart att vara av med dem på arbetsmarknaden och då, äntligen, stundar bättre tider. Proppen Orvar är borta.
    Temat för dagen var ju jämställdhet. Jag var ofin nog att undra om kollektiv mobbing av fyrtiotalister ansågs vara ett verktyg för genuskampen på arbetsplatsen och om detta verkligen kunde tänkas ske inom ramen för strävanden för jämställdhet. Föreläsaren kunde inte ge något svar utan verkade enbart förvånad över en så dum fråga. Min slutsats: Mobba gärna – men välj en politiskt korrekt grupp som offer!
    Den socialdemokratiska jämställdhetssynen framgick också indirekt när ministern Per Nuder för några år sedan i samma glada mobbaranda ondgjorde sig över ”Detta köttberg av fyrtiotalister som vi 60-talister skall föda.” Mobba gärna – men välj en politiskt korrekt grupp som offer!

  126. Fredrik skriver:

    Underbart, suveränt, bra gjort! Humor är det värsta genusfolket vet, speciellt om man skämtar om dem själva (har viss erfarenhet). Vem vet, det kanske kan skapas riktiga privata universitet i Sverige också, finansierade av donationer så att man slipper idiotin och den ofantliga maktbyråkratin som sitter längst upp och skor sig på våra skattepengar istället för att anordna vettig undervisning och normala lärarlöner. Våra löner är näst lägst efter Portugal om jag minns rätt.

  127. […] Genus-Hitler och Genusväldets undergång! […]

  128. gealach skriver:

    Trist, videon har blivit bortplockad…😦

  129. Tanja Bergkvist skriver:

    gealach, ja jag fick höra om det idag att de har lockat bort allt som är taget från Der Untergang. Trodde inte de även tagit min…😦

  130. Anneli Häyrén Weinestål skriver:

    Eftersom mitt forskningsområde och mitt projekt häcklas återkommande i era ”dialoger” måste jag helt enkelt reflektera lite kort. Bortsett från att ni inte har den grundläggande kunskapen om vad jag sysslar med eller vad det har för implikationer förefaller ni heller inte ha uppfattningen att forskning ska vara fri. Forskning får utföras så länge det inte är exempelvis genusforskning. Intressant. Är det Hitler eller Stalin man associerar till för styrning av forskning så att bara de ”rätta” frågorna ställs (dvs de som är helt befriade från genusinnehåll, eller?)? Ytterligare en reflektion i den vägen är att i stort sett alla frågor/all forskning är befriade från genusinnehåll/perspektiv så det blir fascinerande att ett så litet område får så oproportionerligt stort innehåll i era ”dialoger”. Vad gäller genusforskning är det inte samma sak som jämställdhetsforskning. Genusforskning i blåljusorgansiationer är således inte likställt med att desarmera manligheten med stora kvantiteter dysfunktionella kvinnor (Gud bevare!!). Vad gäller den fientliga inställningen till jämställdhet kan man inte annat än förundras över bristen på insikt.
    Mvh
    Anneli Häyrén Weinestål

  131. Dr. Jonsson skriver:

    Anneli Häyrén Weinestål

    En viss respekt ger det att du vågar äntra ett genuskritiskt territorium och delta i diskussionen. Men det faktiska innehållet i din kommentar ligger en bra bit under den intellektuella spänst man kunde förvänta sig från en forskare på ett av landets mest anrika universitet:

    Du öppnar med att helt enkelt konstatera att vi andra här inte begriper tillräckligt mycket av ämnet vi diskuterar. Det är ett billigt retoriskt trick, och brist på ämneskunskap är något som hittills aldrig hindrat vare sig politiker, journalister, eller t.ex. genustroende att uttala sig om, och även försöka styra upp snart sagt allting som de inte heller ”har grundläggande kunskaper om”. Därför tvingas även vi i den obildade pöbeln – trots brist på ämneskunskap – på vår fritid engagera oss i allehanda frågor som kan tänkas påverka våra framtida liv som fria medborgare. Dessutom buntar du ihop alla här, trots att såväl faktakunskaper som bildningsnivå och ståndpunkter trevligt nog varierar rätt mycket.

    Efter det klistrar du på oss som kollektiv ett antal negativa attribut som du själv hittar på, och där det klart framgår för var och en som läser den här bloggen att du har fel:

    – Vi är alltså enligt dig ”mot fri forskning” (!!!) trots att det tydligt framgår att de allra flesta här tvärtom är emot politisk styrning av forskningen – inte minst mha s.k. ”genuscertifiering” som just din typ av ”forskare” vill påföra all annan forskning, t.ex. på UU, i Lund, osv.

    – Sen är vi ”fientligt inställda till jämställdhet” också. Hur du nu kommit fram till det. Eftersom du slagit fast att genusforskning inte är = jämställdhetsforskning så kan du ju inte hänvisa till ev. fientlighet mot genusforskning för att styrka det påståendet. Beroende på hur extrem din definition av jämställdhet är så kanske ”vi” inte håller med om just din definition, men de allra flesta här tycker det är självklart att män och kvinnor ska ha samma möjligheter, rättigheter, skyldigheter, osv. Och även om du skulle kunna hitta enstaka kommentatorer som inte verkar dela den uppfattningen så kan det väl knappast tas som ursäkt för att avfärda hela kollektivet av kommentatorer – ja, kanske hela bloggen, som jag får känslan att du vill göra.

    Ditt inlägg innehåller alltså bara ett antal invektiv + en svepande inkompetensförklaring av hela kollektivet av engagerade kommentatorer som deltar i diskussionerna här. Inget annat än retorik, alltså. Primitiv sådan dessutom.

    Att du väljer retorikvägen för att försvara ditt forskningsområde istället för att försöka komma med vetenskapligt verifierade sakargument bekräftar därmed bara alla uppfattningar jag idag har om s.k. genusvetare, dvs. att

    (1) Det är en politiskt/ideologiskt driven vetenskap, och att

    (2) Antagandet att förledet ”genus” faktiskt förtjänar efterledet ”vetenskap” måste anses som en hypotes som hittills skanar ett vetenskapligt bevis.

    Eftersom det vi diskuterar här, som du påpekar, faktiskt ligger inom din sakkunskap, så kanske du kan återkomma med ett bättre försök. Mycket kan sägas om mig – och kanske andra här – men intellektuellt ohederlig är jag inte. Eller vill i alla fall inte vara. Så i den mån du kan presentera sakliga argument för dina åsikter tycker jag att det skulle vara bara positivt om du, och gärna fler från genussidan deltog i debatten här.

  132. Ola Jennebrink skriver:

    Dr Jonsson – Får jag uttrycka min uppskattning för din kommentar som du så snabbt snickrade ihop. Sakligt och med kirurgisk precision desarmerar du Weineståls svavelosande angrepp och dessutom på en ledig och lättläst svenska.

    Jag har saknat att få ta del av en debatt där genusvetare bemöter kritik av sin verksamhet.I de få exempel jag har sett har genusvetaren inte alls kunnat försvara sina trossatser.De synes bäst komma till sin rätt i kontakt med likasinnade där deras dogmer beskrivna på det särskilda ”fikonspråket” inte ifrågasätts. Om denna Weinestål tillhör eliten av genusvetare,så lär jag få vänta länge än på en seriös debatt.
    Hennes inlägg får mig f.ö. att tänka på Thomas Manns Döden i Venedig och parodin på Il Ducce.

  133. Anneli Häyrén Weinestål skriver:

    En saklig diskussion är alltid utvecklande. Ett kritiskt granskande av retoriska grepp likaså. Eftersom de inlägg jag har läst ovan inte innehåller någotdera är det svårt att bemöta dem eller förhålla sig akademiskt till dem. Vi (som någon härmed säker kan kritisera för att vara alltför inkluderande eller alltför exkluderande) kan börja med ”genusvetaren inte alls kunnat försvara sina trossatser”. Här antas det, enligt min tolkning (som givetvis kan problematiseras), att genusvetaren har en (närmast) religiös inställning till sin forskning. Det vore på ett plan inte så tokigt att kunna sälla sig till ett sådant kotteri eftersom man då utan självkritiskt granskning – … nåja enligt mitt antagande … – faktiskt brinner för något och därmed förmår lägga ner all den tid och energi som troende medför och kräver. Eftersom jag inte på något sätt skulle försöka kvala in mig i vare sig eliten eller de i det här fallet djupa religiösa skikten får jag betrakta mig som en vanlig forskare som med vetenskapliga bevekelsegrunder beforskar vissa frågor med vissa metoder med vissa resultat som följd. På samma sätt som de flesta andra forskare framför sitt dagliga värv. Visst vore det roligt att ha en dialog om vad min forskning, eller forskning i allmänhet, har för utgångspunkter, bevekelsegrunder och möjlig sammhällsnytta men jag ser inte riktigt att det är det som efterfrågas. Jag deltar alltså gärna i sakliga debatter men lägger inte gärna min tid på meningslösa försvar mot innehållslösa attacker.

  134. […] vill naturligtvis inte vara sämre, utan passar istället på att återpublicera Tanja Bergkvists video ”Genus-Hitler och Genusväldets […]

Kommentera

