So jävla jämställt!

Ursäkta svordomen, ni vet att jag aldrig skulle drömma om att svära (däremot skulle jag kunna göra det i vaket tillstånd, med tanke på tillståndet i landet)  men videon heter faktiskt så. Minns ni denna?🙂 Nä jag tänkte väl det, jag hade också glömt den, vi måste se om den!

36 kommentarer till So jävla jämställt!

  1. Erik skriver:

    Hahaha! Den här kommer man ihåg, den och ”Svenska tjej is the grej” är väl de mest kända någonsin från det programmet.

  2. Dalahest skriver:

    [Per Henrik] Schyffert gillar Gudrun Schyman och tycker att hon är ”rolig och smart” och har även ”röstat på henne flera gånger”. Men Schymans antydningar om hur man ska komma tillrätta med den manliga slagsidan när det gäller komiker skrämmer Schyffert.

    http://moderskeppet.blogspot.com/2007/10/schyffert-och-schyman.html

  3. Josef Boberg skriver:

    Jämställdhet är väl som åt hållet det mesta av allt annat i den ”svenska modellen” – s k ”normala” ego-drömmar, tyvärr tyvärr…💡

  4. Göran Jartin skriver:

    Är det verkligen nödvändigt att se om den? Ironin är löjligt övertydlig, och Schyffert är så kass att han numera lider av sin egen elakhet. Men det är en ganska hot chick som passerar förbi i sekvensen med den vansinniga jackan🙂

  5. jens skriver:

    skönt klipp

  6. Tanja Bergkvist skriver:

    Dalahest och Göran, ja ja men jag tycker den är kul🙂. Kände dock inte till det om Schyman. Är upptagen med att kommentera på förra inlägget just nu, men ska läsa det om Schyman imorgon!

  7. Göran Jartin skriver:

    Tanja: Även solen har sina fläckar🙂

  8. Dalahest skriver:

    Schyffert är en tveksam figur.

  9. Kristian J skriver:

    Schyffert gör denna grej ovanligt bra. (även om han är ”tveksam” i andra lägen.

  10. Guy skriver:

    Tyvärr lyckas jag inte hitta Hjernevask-program på Hjernevasks hemsida. Det finns länkar till nyheter och till några efter-program-debatter som sänts i radio, men inte några TV-avsnitt av Hjernevask. Det finns en länk till ”Se serien igen” men då kommer man till ett urval av andra program och det står ”Arkivmaterial ej tillgängligt”.

    Hittade dock på Youtube en intressant intervju med Nour El-Refai, i vilken hon väldigt klart och tydligt förmedlar sin bild av det hela:

    Hon är så övertygad! Anser att dagens män är en förlorad generation bortom all räddning eftersom vi ”sitter på makten och vägrar ta ansvar för det och dela med oss”. Enda hoppet är att vi ska ha genuskunskap för alla små barn så att ”de fattar vad det handlar om”. Se det, det är upplysande om hur många faktiskt tänker.

    Något som *jag* tänker är hur destruktivt det måste vara att uppfatta sig själv som så maktlös: Inget man kan göra själv kan enligt den föreställningen helt upphäva den orättvisa man är utsatt för – på sin höjd kan man föra en ojämn kamp. Och någon rättvisa är inte att vänta i detta livet, tydligen. Risken måste vara stor att ett sådant upplevt underläge blir förlamande, och får folk att tappa lusten och orken att ta itu med sitt eget liv.

    Detta borde i så fall innebära en mycket stor minskning av både upplevd och faktisk livskvalitet för personer som är övertygade om KMO jämfört med dem som INTE tror på KMO. Det borde rimligen vara MINDRE upprörande med biologiska könsskillnader som förklaring till många olikheter mellan könen i samhället, eftersom då beror de inte på något som *lika gärna skulle kunna vara annorlunda*! Det centrala designkravet på en social konstruktion är nämligen att den är ”not inevitable” (Hacking, Ian (1999). The social construction of what? Harvard University Press. pp. 1-34.). Man kan föreställa sig att det är ännu svårare att acceptera orättvisor som beror på sociala konstruktioner, och som därmed är godtyckliga.

  11. Eric skriver:

    Hahaha! Så jävla bra och jämställt Tanja! Suverän video!

    PS. Margareta Winberg… nja, nej tack…

  12. […] Och läs Tanjas blogg här. […]

  13. Cavatus skriver:

    Det lustiga är att man t o m driver med det i filmklippets textrubrik. Istället för ”jämställt” skriver de ”jämnställt”. Underbar humor!

  14. Andreas Nurbo skriver:

    Guy: Hur många liksom kan Nour säga per minut?

  15. robert Stenkvist skriver:

    Men den här är sannare😉

  16. Josef Boberg skriver:

    Riksorganisationen för vinnojourer och tjejjourer i Sverige (Roks) säger i videon The Gender War – ”Könskriget” (ca 16 min) att männen ALLTID är överordnade kvinnorna – och att män är omänskliga djur. Därför säger dom i videon att det pågår ett globalt världskrig mellan kvinnor och män.

    Men ”With this I´m going to control your LIFE !” – så vem faen vet vem som är överordnad vem – egentligen

  17. Josef Boberg skriver:

    …rätt webbadress till videon The Gender War – ”Könskriget” (ca 16 min)… – i min föregående kommentar – som väntar på Ditt godkännande.

  18. Cavatus skriver:

    Josef Boberg! Den filmen du länkar till och de slutsatser ROKS-kvinnorna drar tycker jag stämmer väl in på hur muslimska kvinnor hjärntvättas. Jag har precis läst boken ”Kräv er rätt! – om kvinnor, islam och en bättre värld”, och där framkommer det med all önskvärd tydlighet att muslimska kvinnor knappt kan tänka själva. De har aldrig fått lära sig att de har en egen vilja. När de sociala myndigheterna i Nederländerna (för det handlar om Nederländerna eftersom Hirsi Alii flydde dit och bodde där) frågar en muslimsk kvinna om hur hon vill ha det i ett ärende (Alii har jobbat som tolk för dessa kvinnor och har sett och hört detta själv) kan inte kvinnan för sitt liv ens komma med ett yttrande. När hon pressas på ett svar kan hon svara: ”fråga min man” eller ”fråga Allah”. De är så berövade på sin mänskliga identitet att de tycker det är jobbigt att behöva tycka något överhuvudtaget.

    Det är en mycket läsvärd bok och jag rekommenderar den varmt. Man får stora insikter i den väsensskildhet som råder mellan det muslimska tänkandet och det västerländska. Det är klyftor som är så avgrundsdjupa att jag tror det är svårt att öht förstå.

    Ofta utgår vi från våra egna referensramar när vi ser på deras problem, vilket är helt fel. Hirsi Alii tar även upp felaktigheten i att hänvisa till socioekonomiska faktorer när man konstaterar att muslimer har en förmåga att sälla sig till de samhälleligt minst anpassningsbara. Det är helt fel utgångspunkt enligt henne. Då har man de västerländska glasögonen på sig. Hon ger istället en annan förklaring, som jag inte kan redogöra för här och nu, eftersom jag inte har boken framför mig. Men jag kan återkomma till det, om någon bryr sig.

  19. Tanja Bergkvist skriver:

    Kristian, är det på allvar!?🙂

    Cavatus,
    det där låter ju väldigt generaliserande, men om du bara återger vad Ayaan Hirsi Ali skrivit i boken så… Jag kan inte uttala mig om innehållet då jag inte läst den, hittade den på Bokus här (40 kr pocket): http://www.bokus.com/bok/9789185015771/krav-er-ratt-om-kvinnor-islam-och-en-battre-varld/ Man kan faktiskt tycka och tänka utan att säga något, om kulturen eller religionen inte tillåter det. För övrigt man kanske inte vet hur de sociala myndigheterna i Nederländerna fungerar, vilket ju är ganska troligt om man behöver en tolk i ärendet. Då kan det mest fördelaktiga faktiskt vara att skicka vidare frågan till någon som vet vad som är lämpligast att svara, vilket inte minst innehållet i den bok du du tjatat om så mycket😉 (Världsmästarna) och som jag nu läst, visar. I vilket fall finns det ju även en feministisk rörelse i dessa länder: http://www.newsmill.se/artikel/2009/04/03/kvinnors-rattigheter-och-islam?page=2 och den skiljer sig så klart från de svenska genusvetarnas idéer. Vetenskapsrådet har nyss beviljat genusforskarna 10 miljoner för att undersöka feminismen i andra länder: http://www.genus.se/Nyheter/fulltext//vetenskapsradet-ger-10-miljoner-till-genusforskare-i-goteborg-och-lund.cid968598 vilket ju kan bli intressant. ”Kvinnors organisering i Arktis”? Jag tror bara de vill iväg och åka skidor😉.

    Guy, sedan kan man ju undra varför det ofta är så från feministhåll att olikheter i sig ses som en orättvisa? Minns ****byxan: http://www.sydsvenskan.se/malmo/article261342/Har-far-kvinnor-lara-sig-att-sta-upp-och-kissa.html En kurs i frigörelse? Jag anar en manlig norm här, som feministerna anammat. På samma sätt är det orättvist med olikheter i skolresultat eftersom ”alla inte har samma förutsättningar”, och precis som med genusforskningen är här målet att se till att alla har exakt samma förutsättningar, och det betyder att alla måste ha levt precis samma liv från födseln. Om man nu inte menade att de olika förutsättningarna består i att alla inte haft samma tålamod att sitta och plugga eller inte haft lust att försaka nöjen för att sitta med näsan i böckerna. Men det menar man givetvis, och det är STRUKTURERNA som gör att alla inte ägnar lika mycket tid åt skolarbetet. Den här mentaliteten genomsyrar snart allt, och vi ser ju resultatet… Därför behövs genuskunskap med ett intersektionellt perspektiv som skolämne. Genusnytt har tagit upp detta nya skolämne i tre inlägg vill jag minnas:

    http://genusnytt.wordpress.com/2010/12/04/forsta-skolboken-i-genuskunskap-ar-feministisk/

    http://genusnytt.wordpress.com/2010/12/06/fortsatt-granskning-av-skolboken-i-genuskunskap/

    http://genusnytt.wordpress.com/2010/12/08/skolbok-i-genuskunskap-ljuger/

    Måste beställa den boken…

  20. Sven-Ove Johansson skriver:

    En smula litterärt:

    När jag först läste Stanislav Lems ”The Futurological Congress” (ISBN10:0156340402, bara 98 kronor, cirka 100 sidor, den orkar ni med) associerade jag främst till terrorismens transformerande kraft. När jag senast hittade boken i bokhyllan var det naturligast att se boken som en hejdlös/profetisk drift med PK-ismen…

    ”Den moderna människan är den människa, som glömt allt som människan vet om människorna”
    Dávila

  21. Josef Boberg skriver:

    Cavatus: januari 9, 2011 kl 11:25 f m

    ”Josef Boberg! Den filmen du länkar till och de slutsatser ROKS-kvinnorna drar tycker jag stämmer väl in på hur muslimska kvinnor hjärntvättas. Jag har precis läst boken ”Kräv er rätt! – om kvinnor, islam och en bättre värld”, och där framkommer det med all önskvärd tydlighet att muslimska kvinnor knappt kan tänka själva.”

    Missförstå mig rätt Cavatus – men jag ger blanka faen i hur muslimska kvinnor i muslimska länder hjärnförsmutsas. Men jag bryr mig om hur ungdomar i Sverige hjärnFörsmutsas – för jag har fem barnbarn under sju år.

  22. Cavatus skriver:

    Ok, Josef. Jag förstår. Men när jag tittade på ditt filmklipp och i och med att just har läst den boken så blev associationerna så starka att jag i princip kunde förstå var kvinnorna sa, fast i den muslimska kontexten. Det var inte meningen att dra in det här, det var bara min omedelbara reaktion, en ryggmärgsreflex, som gjorde att jag tog upp det, då parallellerna var så uppenbara.

  23. Josef Boberg skriver:

    Jo… – Cavatus – det förstår jag, och det är helt OK för mitt vidkommande.

    Min poäng är att: ”Vad hjälper det oss själva att Wi städar alla andras hus – ifall Wi ger faen i att städa wårt eget ?”

    Eller som Jesus (video ca 9 min) så träffande uttryckte det, för ca 2000 år sedan: ”Vad hjälper det ifall Wi vinner hela världen – men på den kuppen förlorar oss själva ?”

  24. Wanderlust skriver:

    Ordföranden i DEJA, Anna Ekström (som du ju väl känner till Tanja…), har idag skrivit en debattartikel på SvD om ”Könsrollers begränsning i skolan” http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/konsroller-begransning-i-skolan_5854201.svd En av de saker som jag reagerar på i texten är att hon förespråkar ännu större satsningar på att motverka kränkningar i skolan ”…DEJA föreslår också att skolan ska bli bättre på att motverka kränkningar i skolan…”
    Enligt ett par av mina vänner som jobbar inom läraryrket så är de starkt kritiska till en hel del av den hysteri och ängslighet som råder kring dessa frågor och om ska hårddra det så menar de att det idag krävs nästan ingenting för att man ska bli anmäld för att ha kränkt eller diskriminerat någon, oavsett om det gäller elever emellan eller mellan elev och lärare.

  25. QED skriver:

    Apropå att 150 gamla riksdagledmöter får inkomstgaranti fram
    till pension:

    ”Gudrun Schyman, som efter sin tid som ledare för Vänsterpartiet bytt till Feministiskt initiativ och nu är kommunalpolitiskt aktiv i Simrishamn, fick nästan 20.000 i december.

    – Jag arbetar väldigt mycket, redovisar allt jag får in men riksdagslönen är väldigt generös, säger hon.

    Hon ogillar systemet men använder det ändå.

    – Jag var emot Öresundsbron också, men det innebär inte att jag simmar över sundet, säger hon.”

  26. QED skriver:

    Tanja, här en länk till debattartikel av Anna Ekstrom i SvD om DEJA (om du inte redan sett)

    http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/konsroller-begransning-i-skolan_5854201.svd

  27. Guy skriver:

    Branimir, tack, men på Youtube finns de tre första avsnitten som jag har sett, och frågan gällde de återstående fyra. Men tack ändå!

  28. […] Reglerna är sedan länge upprättade i massmedia. Postat i Genus, Jämställdhet, MediaTags: assange, catherine hakim, diskursare, diskursbildad, manssverige, marianne ny, ogenus GillaBli först att gilla denna post. […]

  29. Kristian J skriver:

    Har läst boken ”Tokfeminism” av Birgitta Kurtén-Lindberg. Finns som PDF på nätet.
    Visst var det här jag fick tipset?…….eller?? Klart läsvärd och oroande. Rekommenderas!

  30. Pelle Billing skriver:

    Videon är en klassiker! Tack för påminnelsen Tanja.

  31. Galne Gunnar skriver:

    Jimmie Åkesson ÄGER Lars Ohly:

  32. Tanja Bergkvist skriver:

    Galne Gunnar, apropå de första sekunderna: just det, det finns ingen massinvandring, däremot finns det flera massavvisningar av asylsökande i Sverige, som tex när 45 irakier nyligen sattes på ett plan för att avvisas, då kallades det för massavvisning i medierna. Detta intressanta faktum kommenterades i Världsmästarna. Man får snart ta och bestämmas sig för vad epitetet mass- egentligen ska avse så att man kan mötas någonstans i debatten.

    QED & Wanderlust, tack! Jo jag har sett att slutrapporten kommit. Får ta det när jag har lite mer tid. Denna slutrapport har jag ju väntat på!

    Kristian, jaha finns den på nätet? Jag har boken, dock inte läst hela, bara bläddrat lite i den, den ligger i min att läsa-hög🙂

  33. Fredrik skriver:

    Får väl lämna mitt bidrag, har inte sett detta hos Tanja ännu. Kolla FB-inlägget från måndag 20.09 om Prof Eva Lundgren, som tycker norska kvinnliga skidåkare är mer förtryckta än svenska då vi har Statsfeminism.

    http://www.facebook.com/fredrik.wallinder

Kommentera

