Timbro-seminarium om integration och SVT om lärare som pratar sperma-smaker

Jag nämnde detta nederst i mitt förra inlägg, men jag tänkte att det kan vara värt ett eget inlägg: statsvetaren Andreas Johansson Heinös nyutkomna rapport Integration eller assimilation? och tillhörande seminarium. Inbäddningskoden accepteras inte av wordpress, så det får bli en länk till seminariet (drygt en timme långt) istället – se/lyssna! Intressant och välbehövligt. Det är ju bra om vi kan ha en debatt som inte ser ut så här🙂 :

I förra inlägget tog jag upp några inslag i svensk skolundervisning, och jag ser att SVT läst min blogg, för i dagens TV-tablå kan vi se att man tagit detta viktiga inslag från klassrummen ut till den obildade massan.  Efter att ha sett Timbro-seminariet, som jag rekommenderar (för ytterligare fördjupning läs Johansson Heinös doktorsavhandling ”Hur mycket mångfald tål demokratin?” – va!? Jag vill också sälja min doktorsavhandling på Bokus! :-)), kan man sätta på TV:n, för klockan 22.00 har programserien ”Sexualkunskap” premiär på TV : (ur Metros TV-tablå): ”Sexualkunskap. UR. Faktaserie.  Del 1 av 8. Hur smakar sperma? När läraren Sanna ska starta sex- och samlevnadsundervisningen så visar det sig att åttorna har egna funderingar om livet och kärleken. Även SVT2 26/1 och 28/1.”

Skolan slösar våra barns tid!

Skolan slösar våra barns tid!

Åttorna har säkert många funderingar om livet. En fundering är antagligen hur de ska komma in på gymnasiet när all tid går till genus, sex och relationsprat. En annan fundering är hur de ska klara sitt matteprov, sitt NO-prov och sitt engelskaprov.  De undrar, alltmedan läraren i sitt psykotiska tillstånd av gensuvansinne pratar om spermasmaker, om de kommer att kunna bli ingenjörer, läkare, jurister eller ekonomer, eller om de är dömda till att bli genusvetare och livscoacher. För självklart behövs det en livscoach per medborgare i det här landet snart  – få individer förblir vid sina sinnens fulla bruk efter en svensk skolgång – minst hälften utvecklar psykisk ohälsa och genusrelaterade personlighetsstörningar.  På tal om skolan. Låt mig  säga detta, med förhoppning om att fler delar med sig av sina erfarenheter: min 7-åring kommer hem från skolan och säger minst tre gånger i veckan att hon är ”trött på att vi bara pratar om att man ska vara snäll, man ska inte mobbas, man ska inte vara dum” osv. Hon är understimulerad och vill lära sig om växter, djur, tal, figurer och maskiner. Det tog mig en kvart att lära henne att lösa linjära ekvationer förra året (i stil med 7+x=11, vad är x?). Det var ett år sedan – jag ville bara se om det gick! Nu ser jag till att hon ser de djur- och växtdokumentärer som visas på Kunskapskanalen och National Geographic och ibland SVT. Är de på engelska läser jag texten åt henne. På nätet hittar vi fina bilder på galaxer och ibland till och med filmer. Vad sysslar svensk skola med!? Och vad sysslar SVT med? Annat var det på min tid: jag var ordförande i Unga Forskare och mamma var ordförande i Hem & Skola – det var enbart därför skolan inte gick under.

En sådan här trevlig växt hade de på Bergianska

En sådan här trevlig växt hade de på Bergianska

Istället för ett folkbildningsprogram om sperma (som dessutom är hämtat från svensk skolundervisning!) borde man sända en repris på UR-serien Jorden är plattmatematik där jag medverkar i två av programmen. I den ena var jag höggravid men pallade mig likväl till studion för att berätta om matematik och arkitektur, och det andra programmet spelades in en månad efter förlossningen, då jag åkte till Bergianska trädgården för att berätta om Fibonacci, gyllene snittet och växters geometri. Det ser ut som att jag får ta ett samtal med UR-folket, så här kan det inte få fortsätta – innan vi vet ordet av bjuder de in en genusforskare! För den som inte vill se TV1 så finns ett annat alternativ på TV 5 samma tid: ”Fråga Olle dokumentären: Svensk dokumentärserie. Del 1. Vi jobbar med porr. Följ med på en svensk filminspelning med Sveriges yngsta porrfilmsproducent, 20 årige Jacob, när en av hans filmer spelas in i skånska Hörby”. Det är bra att man lyfter fram de mest framstående medborgarna i riks-TV: porrskådisar, sex-lobbyn, spermalärare och genusforskare. Det räcker ju inte med att vi möter dem i det dagliga livet  – även vår fritid ska gå till det här.

Relaterat: Aktiva spermier och passiva ägg förstärker könsnormer. Annan aktuell skolfilm: ”Sex på kartan”.

Lästips: Chefsingenjören om att Försvarsmakten ”sänker de fysiska kraven medan man höjer värdegrundskraven” (se även Wiseman’s wisdoms).

51 kommentarer till Timbro-seminarium om integration och SVT om lärare som pratar sperma-smaker

  1. Josef Boberg skriver:

    Bl a enfaldig sexualundervisning är väl den svenska modellens kardinaltecken – eller❓

  2. daniel spansk skriver:

    Med tanke på dagens inlägg är det enda jag kan göra att citera Lasse Wilhelmsson. ”Är världen upp och ned”?

    Tack Tanja, för att du belyser problemen på ett begripligt sätt! T.o.m en simpel lastbils-chaffis torde begripa detta =)

  3. 1984 skriver:

    Vansinne.. men jag skrattade när jag läste det.

  4. Bitte skriver:

    Just när jag trodde samhället/SVT/skolan nått botten… Tack för att du finns, Tanja! Men synd att din blogg behövs, om du förstår vad jag menar🙂

  5. bortbyting skriver:

    Sexualkunskap : Hur smakar sperma? finns på URs hemsida, men jag har inte lyckats se klippet.

  6. Tia skriver:

    Tack för din eld, Tanja!

  7. Wanderlust skriver:

    Gud förbjude att eleverna vågar stå upp och kräva lektionstid i ämnen som svenska, engelska, matte och samhällskunskap, då kan de ju faktiskt lära sig någonting som de har användning för senare i livet – och sådant kan ju aldrig gå för sig…

    Det är när man tar del av sådant som det ovan som det inte bara känns som om man befinner sig på en annan planet i jämförelse med de verklighetsfrånvända politiker som har fattat alla de beslut som innebär än mer genusindoktrinering i skolan, nej det känns som man befinner sig i en annan galax!

  8. Olle skriver:

    Min partner påstår att smaken kan avslöja otrohet, d.v.s efter några dagars celibat är smaken inte lika bäsk som kort efter vilda orgier.

    Det är ju inne att #prataomdet. Är det något mer ni undrar, fråga Olle…

  9. Ulf Åkesson skriver:

    Jag vet inte om jag köper den kritik emot skolan som presenteras här. Eller så är det kanske att jag ser saker och ting lite annorlunda.😉

    Låt mig se nu: hur mycket minns jag av det jag blev lärd i fysik, kemi, religion, geografi, samhälle, historia och biologi (kan ha glömt[!] någon ämne)?

    Svar: ingenting! Vilken befrielse det var att på gymnaiset få gå en yrkesinriktad linje! (Detta var precis innan även de yrkesinriktade utbildningarna förpestades med massa teoretiska ämnen.)

    Naturligtvis är även jag kritisk till genusvansinnet etc. i våra skolor men jag är även kritisk emot det meningslösa korvstoppandet som det, åtminstone delvis, verkar förespråkas här. One size does’nt fit all!🙂

  10. hpx83 skriver:

    Det finns en anledning till att man inte knullar på allmän plats. Det är nämligen ofint. Likaledes är det fullständigt vidrigt att lärare ska sitta och diskutera sextekniker och smaken på könsvätskor med elever.

    Sexual-liberalismen kan, helt ärligt, dra åt helvete. Visst är det fint att alla får ha vilken sexualitet de vill – men MÅSTE alla visa upp den i skolan, i media, på TV, på Fjesbook ? Vissa saker kan man hålla i sovrummet.

    Men det är väl bara att ge upp. Samhället skall väl vara en stor djävla porrklubb.

  11. mach skriver:

    Kan fortsätta att fylla i efter Wanderlust.
    På en stor gymnasie skola i södra Skåne fanns det i början av 90-talet 11 heltids anställda lärare i Tyska, 7 i Franska och 4 i Spanska. Idag, en lärartjänst i Tyska och Franska och 2 i Spanska! Allt som är ”för jobbigt” väljs av minsta motståndets lag givetvis bort av eleverna. Detsamma gäller andra mer krävande ämnen.
    Och Gud förbjude den understimulerade elev i matematik som helst skulle vilja hoppa fram en eller kanske två klasser men inte tillåts eftersom det skulle vara kränkande mot de andra. ingen elev (i sann socialistisk anda) får ju visa sig vara bättre än någon annan. Istället för att ta till vara det spirande intresset hos en elev att vilja lära sig mer tvingas hon att stå tillbaka på skolpedagogikens socialistiska altare. Det är precis som Inger Enkvist (Professor i Spanska, LU) säger: ”Pedagogerna har raserat skolan”. Skol-pedagogerna lyckades för snart 20 år sedan att ta knäcken på skolan vad gäller grundläggande fördjupade ämnes kunskaper. Sedan dess har det gått i ett raskt tempo utför alltmedan de äldre lärarna som motsatt sig den nya pedagogiken pensioneras av. Idag består lärarkåren av den senare generationen där djupare ämnes kunskaper anses vara paria och som jobbar under mantrat att lärarens allra viktigaste roll är att ”vägleda” och ”coacha” eleven till kunskap. Va, Lärarna har abdikerat och blivit skolpedagoger!! Ingen djupare ämnes kunskap är längre nödvändig i lärar utbildningen, fokus är på pedagogik och Hur man lär ut och ”coachar” eleven till kunskap! Aldrig tidigare har skolarbetet bestått av så många lärarlösa lektioner där eget arbete eller grupp arbete står på schemat. Inte konstigt att elever till icke akademiska föräldrar halkar efter eftersom föräldrarna måsta ta över det läraransvar som borde finnas i skolan.
    Det är tragiskt att konstatera att genus pedagogikens luftslott verkar fortsätta göra stormsteg i skola och universitet. Nästa steg blir den post strukturella skolan där all kunskap relativiseras och trivialiseras till tyckande samt din och endast din berättelse.. 1+1 = 3 osv.
    Tanja: Boken ”Att rasera en nation” känns mer angelägen än någonsin!!

  12. mach skriver:

    Riktigt underbart klipp med Robert Gustafsson!! Skrattade till rejält där🙂 Riktigt fin film av nebulosor och galaxer från Hubble teleskopet!! Har Hubble deep space image som bakgrunds bild i datorn så kuandes lite bekant.

  13. David Holman skriver:

    WTF! Cred till din dotter för övrigt som kunde lära sig så pass avancerad matematik vid 6 års ålder.

  14. QED skriver:

    Ulf Å: jag tror genuspedagogiken och tidigare avskaffandet av de traditionella yrkeinriktade linjerna i gymnasiet är lite av samma andas barn. Nämligen den naiva idén att människor föds som oskrivna blad och kan formas till vad som helst, helst då en manhaftig akademiker av kvinnligt genus. Dessutom nedvärderar man genom dessa huvudlösa skolreformer viktiga mänskliga egenskaper och talanger. Det kostar tid och självkänsla.

  15. Info skriver:

    OJÄMLIKT I KÖNSORGANSUNDERVISNINGEN?

    Nu vet jag förståc inte, vad de övriga könsorgansprogrammen i serien kommer att handla om, men jag misstänker starkt, att ett visst, viktigt program kommer att saknas. Ojämlikt! Brist på genusbalans!

    Ett program, nämligen, med titeln

    HUR SMAKAR FITTSAFT?

    Vilken smak är äckligast? Om den saftalstrande, sociala konstruktionen i fråga t.ex. har mens? Eller clamydia? Eller har glömt att tvätta sig på några veckor? Eller har en svampinfektion med illaluktande flytningar (ganska vanligt)?

    Särskilt det sistnämnda kan vara värt att utreda, eftersom det finns många mikrosvamparter, som naturligtvis var och en ger upphov till sin egen speciella smak.

    Låt eleverna i åttan göra slickprov på sina klasskamrater och sen berätta vad de tyckte. Genusföreläsarinnan demonstrerar. (Naturligtvis flera olika prov på samma försöksobjekt för att se, om smaken uppfattas subjektivt.)

    OLLE: Jaså, vi ska fråga dig om allt. Jaha. Då kan jag ju fråga, vad du menar med ”bäsk”. Alltså malörtskryddat brännvin. Menar du möjligen ”besk”?.

    TANJA:Igår fick jag en viss konstbok från Spanien. Stort format. Stora färgbilder.

  16. Olle skriver:

    Om man haft riktigt roligt kvällen före så smakar det förmodligen ”bäsk” också

  17. robjoh skriver:

    Dags att öppna en friskola som sysslar med skolundervisning kanske? Någon som vet vad kraven är?

  18. Info skriver:

    PAPPERSLÖSAS POLITISKA CELL PÅ KUNGSHOLMEN

    En bloggare länkade nyss till en ledare i DN – skriven av en numera dissidentisk (naturligtvis tryggt pensionerad) f.d. chefredaktör på DN. Han skrev bl.a.:

    ”Detta är också i grunden vad en ohelig politisk allians vill. Illegala invandrare benämns med en eufemism ´papperslösa´. Hela världen ska få komma och bo i Sverige och ska också få gratis sjukvård här. Idealistiska vänstermänniskor, libertarianska folkpartister (som vill slopa alla gränskontroller), frikyrkligt motiverade kristdemokrater – de förenas i synen att Sverige i realiteten inte ska ha någon invandringskontroll alls. Och de har starkt stöd av alla massmedier. Den som inte sjunger i total harmoni med änglarna utpekas som rasist, eller i vart fall icke-humanist.”

    Jag kan berätta, att de illegala (”papperslösa”) invandrarna är väl etablerade här på Kungsholmen. När jag gick till närmsta postkontor (som numera är en tobaksaffär) igår för att hämta den spanska konstbok, som jag nämnde ovan, och där en ovisbar och helt värdelös målning av mig figurerar stort på samma uppslag som en bild av världens dyraste målning (av Picasso, såld på auktion 2004 för 104 miljoner dollar), så passerade jag en helt ny föreningslokal mot gatan, som kallade sig ”Papperslösa kvinnors rätt till allting i Sverige” eller något liknande.

    Ett anslag på ingångsdörren kunde jag tyvärr inte tyda fullt ut, eftersom det delvis var skrivet med arabiska bokstäver. Men nätet har uppgifter, som åtminstone delvis kan kopplas till (den skattefinansierade) verksamheten:

    ”GE PAPPERSLÖSA RÄTT TILL FRIA P-PILLER (MP)

    Miljöpartiets Helene Öberg kräver i samband med Socialstyrelsens konferens ´När alla barn är välkomna´ att papperlösa kvinnors rättigheter stärks. En akut abort kostar cirka 20 000 kronor för en papperslös kvinna i Sverige. I vissa landsting, som Stockholm, får hon visserligen [gratis] abort, men nekas preventivmedel och abortrådgivning.”

    ”KLART MED VÅRD FÖR PAPPERSLÖSA I STOCKHOLM (V)

    Efter flera initiativ av Vänsterpartiet har landstingsalliansen gått med på att erbjuda alla papperslösa rätt till akut och omedelbart nödvändig vård. Beskedet från finanslandstingsrådet Catharina Elmsäter-Svärd (m) kom i går i samband med besvarandet av en v-interpellation.”

    ”Miljöpartiet vill att alla papperslösa i Sverige ska ha rätt till hälso- och sjukvård. Besöksadress: Hantverkargatan 45.”

    ”Papperslösa kvinnor ska ha rätt till plats på kvinnojour”

  19. Joakim skriver:

    Aha, nu förstår jag vad Billström gjorde. Intressant artikel:

    http://www.dn.se/ledare/kolumner/sjunga-med-anglarna

    (Parentetiskt: när Billström upprepade samma svar på samma fråga i en tv-intervju var det inte för att låta som en papegoja utan därför att han känner till tv-reportrars taktik att med upprepade frågor trötta ut intervjuoffer, så att de till sist avviker från vad de tänkt säga, varpå allt utom det sista svaret klipps bort. Det rörde sig om en match mellan en reporter med en avsikt och en minister som förstod avsikten.)

  20. Galne Gunnar skriver:

    När du är trött på vanlig TV, så finns ju alltid högkvalitativa Galne Gunnar TV!😉

    Idag bjuder jag bl.a. på följande godbit. Enjoy!

  21. daniel spansk skriver:

    Kan de rent av vara kontraproduktivt att kräva traditionell ämneskunskap av skolan?

    Vad skulle då kunna vara ett scenario på en mattelektion?

    – Pelle, om Anna smakar på Johans, Christer, Arnes och Stefans sperma, hur många olika olika personers sperma har Anna då provat?

    Eller.

    Jaokim, om Lisas clitoris är hälften så lång som Ullas, och Ullas är 3,7 cm, hur lång clitoris har då Lisa?

    Eller.

    Om Temba har analsex med Lisa, Ellen, Majlis, Nyanko, Mbimkoyo och Jean-Pierre, hur mycket lyckligare kan han tänkas vara jämfört med Janne som ”bara” fick ha vaginalt sex med 7 flickor i klass 8:b?

    Ja? Tanja räcker upp handen..varsågod..

  22. Ola skriver:

    Ja vem vill ha gårdagens frukt i form av äpplen och päron. Klart att barnen ska få ”smaka” något nytt!

  23. Stefan skriver:

    daniel: Vi bör nog även ställa krav i termer av vad som INTE bör förekomma i den svenska skolan. Jag tycker åtminstone inte att det är okej med rövkullskunskap i klassrummet, alldeles oavsett om det sker på bekostnad av annan, viktigare kunskap eller ej.

  24. mach skriver:

    Så blev den animerade filmen i UR’s program anmäld och JK ska ta upp saken. ”Förledande av ungdom” är brottsrubriceringen, som man kan bli fälld för vid spridning av till exempel bild eller teknisk upptagning vars innehåll ”kan verka förråande eller eljest medföra allvarlig fara för de ungas sedliga fostran”. Visste inte att den brottsrubriceringen ens existerade men passar ju alldeles utmärkt.

  25. Nykter alltid skriver:

    Robert Gustafsson är suverän, liksom Tanja,

    Ang din understimulerade 7-åriga dotter i skolan,
    min tös kunde mer än lärarna i naturkunskap/biologi på högstadiet pga eget och mitt intresse, hon hade alltid MVG på alla prov och i betyg,

    utom sista terminen i 9:an, slutbetyget hon då fick var G,
    läraren hade nämligen gått förbi då hon sade att enda sättet för honom att ”få något” var att stöta på skelettet i glasskåpet. *L*

    Helle Klein pratar hela tiden,i alla debatter,
    om någon försöker inflika något så höjer hon bara rösten och sätter ut hakan ett snäpp till,
    när Sturmark vill bemöta argumenten beter hon sig som en trotsig 6-åring,
    och vrider upp rösten ett läge till, – Jag vill också prata, jag vill också prata

    Jag undrar verkligen hur så många osannolika människor har kunnat frodas i vårt samhälle, min farfar skulle ha gruvat sig.

  26. Info skriver:

    OM NÅGON UNDRAR

    vilken målning Picassos ”Boy with (a) pipe” (nämnd ovan) fått sällskap med, så är det den här:

    http://www.malmgrenpaintings.se/signs_in_the_sky_delsida.htm

    Bilden i boken (ett praktverk) finns på en egen sida och mäter ca 14,5 x 20,5 cm.

  27. Pelle skriver:

    Nu överdriver du Tanja! Jag har också en 7-åring i skolan och redan på höstterminen i ettan löser man enkla ekvationer som den du nämnde. Förvisso skriver man inte 7 + x = 11 men man lämnar en lucka att fylla i den siffra som adderad till 7 ger 11. Exakt samma tänkande. Det handlar om en helt vanlig kommunal skola.

    Annars är den blogg fantastiskt bra! Hoppas du inte tröttnar.

  28. Ulf Åkesson skriver:

    hpx83:

    Bra! gör det. Porrklubb vet jag inte, men det borde finnas swingerklubbar i varenda svensk by med självaktning.

    mach:

    ”…kan verka förråande eller eljest medföra allvarlig fara för de ungas sedliga fostran…”

    En rest från 1800-talet?

    Allvarligt talat vet jag inte vad ni är så upprörda för. Det är inte obbjektivt bättre att tvingas lära sig floderna i Halland (som ändå glöms efter provet är skrivet) än att lära sig om sexualitet. Tvärtom skulle jag tro är det betydligt mer väsentligt för många människors liv att lära sig en masa härliga sextips. Lära för livet så att säga.

  29. mach skriver:

    Ulf Åkesson: Ja jag tror också det. Låter som en rest från 1800 talet. Men betänk att det inte är alltför många herrans år sedan vi hade sedlighets poliser och det fanns en sedlighets rotel i polis distrikten. tack och lov är de borta nu. Tyckte nog mest att det var lite komiskt att filmen polis anmäldes. Borde finnas viktigare saker att polisanmäla..
    Håller annars helt med dig ang. ”korvstoppning” av vissa teoretiska ämnen för elever som går yrkes utbildningar. Fokus för till exempel snickare och byggare borde snarare vara att lära sig bygg hantverket så att tex mögelskador inte uppstår, att dimensionera rätt så att sprickor i väggar och golv inte uppstår, eller att byggnader anläggs så att de inte ”sätter” sig osv, osv. I det perspektivet är givetvis rabblandet av Hallands åar helt meningslöst.
    Därmed tycker jag att det finns mycket viktigare saker att lära sig under sin dyrbara skoltid än att slösa sin viktiga ungdoms tid i skolan på allehanda självbelåten RFSU propaganda. Privat livet borde eleverna kunna sköta själva på fritiden.

  30. Helena Palena skriver:

    Du kanske ska flytta till Italien! Stackars alla understimulerade barn i svenska skolan. Alla resurser går åt till massan och dom som inte hänger med. Loket: dom som kan dra får spåra ur istället! Tre😛😛😛 till ditt inlägg. Tre av tre möjliga!

  31. Tanja Bergkvist skriver:

    Josef, ja det är många instanser man involverat i fördumningsindustrin…

    Daniel, världen utgörs som bekant av ytan på en fyrdimensionell rosa torus med strössel på: https://tanjabergkvist.wordpress.com/2010/10/27/mammor-har-storre-hjarna-4-2-miljoner-till-genus-matte-och-en-film-som-maste-ses-%E2%80%93-idag/

    Filmen: https://tanjabergkvist.wordpress.com/2010/11/01/har-ar-filmen-och-10-8-miljoner-till-genusmoten/

  32. Tanja Bergkvist skriver:

    1984, nu kan man visst se programmet på nätet: http://www.ur.se/play/161339

    Bitte, det finns tyvärr ingen nedre gräns för förfallet – det har jag ju redan räknat ut😉 : https://tanjabergkvist.wordpress.com/2009/03/15/en-vetenskaplig-ansats-till-forstaelse/ Men jag glömde ta med SVT. Som iofs också har bra program, ska man kanske tillägga i rättvisans namn.

    Bortbyting, men nu går det att se – iaf från min dator!

  33. Tanja Bergkvist skriver:

    Tia, tack för att du läser – det är ni som får mig att tro på att det går att förändra något!

    Wanderlust,
    ”Gud förbjude att eleverna vågar stå upp och kräva lektionstid i ämnen som svenska, engelska, matte och samhällskunskap,”

    Jag kommer till det i mitt nästa inlägg, där jag ska skriva klart (hann ju knappt börja) om DEJA-rapporten ”Att bli medveten och förändra sitt förhållningssätt”, där finns ett par talande citat ang skolors prioritering.

  34. Tanja Bergkvist skriver:

    Olle, du kanske kan jobba som konsult åt SVT?

    Ulf, ang din kommentar: https://tanjabergkvist.wordpress.com/2011/01/24/timbro-seminarium-om-integration-och-svt-om-larare-som-pratar-sperma-smaker/#comment-11608

    ”Jag vet inte om jag köper den kritik emot skolan som presenteras här. Eller så är det kanske att jag ser saker och ting lite annorlunda.” Det här var ett väldigt kort inlägg, att behandla skolan som helhet kräver en lång analys. Självklart finns det bra inslag i skolan också, som tex NTA – de gör naturvetenskapliga experiment, och annat intressant. Jag menar bara att det är talande för omfattningen av vissa inslag när små barn själva börjar kritisera den undervisning de får och den tid som läggs på ”demokratisk fostran” eller vad man nu vill kalla det, jämfört med annat. Men iofs så uppmanas de ju att kritisera allt och alla – inkl sin egen undervisning och lärarana.🙂 Lärarna ser barnen som pedagogiska rådgivare!

    ”Låt mig se nu: hur mycket minns jag av det jag blev lärd i fysik, kemi, religion, geografi, samhälle, historia och biologi (kan ha glömt[!] någon ämne)?
    Svar: ingenting!”

    Det är inget dåligt tecken. Tror du jag minns alla över tusen (50 bevis per kurs skulle läras som ett rinnande vatten) matematiska bevis som jag lärde mig att återge som student? Obligatorisk muntlig tentamen för alla som klarat skriftlig tentamen osv. På ”min tid” när jag började plugga i Lund 1994 körde man så från kurs 1. Nu är det ändrat även där liksom på andra platser så att detta inslag kommer först efter ett år (då ”slipper” tex de blivande lärarna det, som på den tiden iaf, läste ett år tillsammans med oss som skulle bli rena matematiker eller fysiker, så att säga (men nu är väl det också ändrat, tex vid SU undervisade jag blivande lärare i tre år, och de hade sina egna kurser), detta inslag, som var så tidskrävande men lärorikt för att den matematiska intuitionen på sikt skulle kunna växa fram och bana vägen för egen forskning. Och då kommer jag till saken: man lär sig nämligen att TÄNKA. Genom att gå igenom matematiska bevis, som kan vara från en rad till fem sidor (!) långa, och genom att förstå (inte korvstoppning!) naturvetenskapliga processer – så lär man sig TÄNKA! Man glömmer fakta givetvis, det plockar man fram vid behov.

    Dock (på tal om korvstoppning), man kan inte undervärdera faktakunskaper. Rekommenderar tex denna artikel av min matematikerkollega Häggström: ”Lära sig att lära sig” är omöjligt utan ordentliga faktakunskaper”

    http://www.math.chalmers.se/~olleh/skolans_sak/faktakunskaper.html

    LÄS DENNA ARTIKEL:

    ”Låt oss försöka tänka oss en undervisning där specifika fakta prioriterats bort till förmån för de ”högre ordningens kunskaper” som nämnts ovan. En sådan undervisning kommer att handla om att tillämpa ett antal generella strategier för sådant som informationssökning, problemlösning och kritiskt tänkande.

    Strategin för kritisk textanalys kommer då att bestå av att ställa sig, och söka besvara, ett antal frågor om texten och dess innehåll, såsom ”Vad är orsak och vad är verkan?”, ”Rör det sig om en artskillnad eller bara en gradskillnad?” och ”Håller författaren isär normativa och deskriptiva utsagor?”. Den som ger sig i kast med att tillämpa ett sådant formulär på exempelvis en fackbok eller en tidningsartikel kommer emellertid snabbt att finna att detta båtar föga om man inte samtidigt har kunskaper att luta sig emot inom det specifika område som texten behandlar – analysen måste ha ett innehåll.

    På liknande sätt förhåller det sig med informationssökning. Den som inte redan har grundläggande kunskaper inom ett område har mycket svårt att finna och tillgodogöra sig mer avancerad kunskap inom samma område – vad skall man leta efter, vad är relevant, och hur skall det man finner tolkas?

    Ett kraftfullt verktyg då man skall tillgodogöra sig ny kunskap är att söka paralleller och analogier mellan det nya och något som redan är välbekant. För detta krävs naturligtvis att man bär på ett stort batteri av välbekanta förhållanden – faktakunskaper! Det är i sammanhanget värt att notera att det oftast (men inte alltid) är till störst nytta med kunskaper som hör till ungefär samma ämnesområde som de nya man stöter på. För den som för första gången har att ta ställning till Bohrs atommodell med elektroner som rör sig i banor runt atomkärnan, kan det vara till stor hjälp av att tänka på planeternas banor kring solen, medan exempelvis nationalekonomins konjunkturcykler eller hinduismens cykliska tidsuppfattning inte ger lika gott stöd för tanken.

    Den allra viktigaste färdigheten när det gäller förmågan att hämta in ny kunskap är att kunna läsa. De första skolåren handlar läsinlärning om att tolka följder av bokstäver som i tur och ordning ljud, ord och meningar. Men för de elever som lämnat ”Mor ror”-stadiet för att ta itu med mer avancerade meningar som exempelvis ”Arbetarrörelsen tog åt sig hela äran av efterkrigstidens välfärdsbygge” är svårigheterna med att tillgodogöra sig texten på en helt annan nivå: Vad menas med välfärdsbygget? Vilket krig avses? Vilka grupperingar räknas till arbetarrörelsen? Här krävs återigen faktakunskaper.

    (Matematikämnet kräver en delvis separat, men i hög grad parallell, diskussion. Här är de rena faktakunskaper som behövs avsevärt färre än i de flesta andra ämnen; lite tillspetsat kan man säga att utifrån ett litet antal axiom och definitioner kan det mesta annat härledas. De debattörer som förkastar faktainlärning i andra ämnen brukar istället angripa den repetitiva och ”själlösa” träning i basfärdigheter – främst de fyra räknesätten och bråkräkning – som präglar mycket av matematikundervisningen, och hävda att denna är onödig i och med dagens tillgång till elektroniska hjälpmedel. Vad de då förbiser är att endast idog träning i att räkna kan ge den känsla för räknesätten och för talen och deras decimalrepresentationer som behövs för att kunna använda dem i praktiken. Utan denna känsla, där talen upplevs som konkreta storheter, har eleven inte heller någon möjlighet att tillgodogöra sig nästa abstraktionsnivå: algebran.) ”

    Läs hela här: http://www.math.chalmers.se/~olleh/skolans_sak/faktakunskaper.html

  35. Tanja Bergkvist skriver:

    Nu hann jag inte läsa igenom och ge respons på alla kommmentarer – åter imorgon! Var dag är en ny kampdag mot idiotin!🙂

  36. QED skriver:

    Tänk om poststrukturalistisk teori användes för brobyggen (från Uncyklopedia)

    ”LYON, France — Post-structuralist civil engineer Jean-Luc Sokal was yesterday blamed for the collapse of a railway bridge in the French city of Lyon, killing over 100 rail passengers. Authorities say that Sokal’s attempts to apply the theories of postmodernist philosophers such as Jacques Derrida, Jacques Lacan and Michel Foucault to the process of bridge construction by ”deconstructing the binary of stability and instability” were responsible for the disaster.

    A police spokesperson said that ”by removing any objective basis in structuralism it may have had, the bridge was left without any rational basis for supporting itself, and collapsed.”

    Sokal, however, dismissed these criticisms as being ”value-laden and essentialist.” He said that the ”collapse” of the ”bridge” was the ”event” or ”moment” at which ”the binary opposition was seen to contradict itself, and undermine its own authority.”

    ”In any case,” Sokal continued, “deconstruction is not a dismantling of a ”structure”, but a demonstration that it has already dismantled itself.”

    Sokal went on to argue that the ”self” as a single coherent entity with a discernible ”will” or ”intent” is a fictional construct, so he cannot be held responsible for the ”deaths” caused by the bridge’s collapse. However, Sokal is expected to face criminal charges on the basis of outdated Enlightenment values.”

    http://uncyclopedia.wikia.com/wiki/UnNews:Post-structuralist_engineer_blamed_for_bridge_disaster

  37. Per skriver:

    Såg detta i Aftonbladet.
    http://www.aftonbladet.se/wendela/article8452207.ab

    Är det Gymnasiematte att räkna ut BMI?
    Dividera vikten med längden i kvadrat. Svårt.

    När min pojk gick i 8:an så sa matteläraren att eleverna tyckte det var svårt med procent räkning så hon funderade att ta bort det från kursen.

    Min son kämpade som ett djur för att klara matte C i gymnasiet. Det är tragiskt.

  38. 1984 skriver:

    :D@QED

  39. Erik skriver:

    Tanja B:

    Tusen tack för länken till Timbro-seminariet. Det var mycket bra att få lyssna på den debatten. Det var dock också rätt skrämmande att få lyssna på den debatten för medan flera vettiga saker sades under den så knuffades det mesta som var bra under mattan och sedan slösade man mesta tiden på att diskutera på just det sätt som Andreas Johansson-Heinö kritiserade. Dvs utan klara skiljelinjer.

    Ta exempelvis ämnet. Man presenterar detta som en debatt om integrationspolitiken men när man lyssnar närmare så är det mesta en debatt om retoriken i integrationsdebatten. Vidare så är det en kritik mot symbolisk innebörd i språk – vilket är bland det dummaste jag hört från akademiker och politiker på länge för vilka är det som förbjuder vissa ord (anklagar för rasism och dålig människosyn) och därmed tvingar fram symboliska ord som betyder precis samma sak?

    Jo de själva med tolkningarna av ursprungsorden. Islam enligt akademiker är ofta=islamofobi medan islam enligt folk är politisk makt, ja då diskuteras minareter och burka när folk diskuterar denna politiska makt och säger vad de tycker om den. Det är alltså samma sak som diskutera och vi behöver inte politiker och akademiker som berättar det för alla vet det redan.

    Och danskar betraktar ingen som invandrare i Skåne för Skåne har tillhört både Danmark och Sverige. Skåne har däremot aldrig tillhört Irak vilket förklarar man gör skillnad på folk och folk. Vidare är Danmark ett särdeles dåligt exempel på generell integration så Danmarks kulturella distans inte är medel utan de är både etiskt och geografiskt ett av de länder som är absolut närmast Sverige. Maria Ferns argumentation om danskarna är sålunda helt vansinnig.

    Men det största problemet är nog besattheten vid vad folk säger. Det är som om hela gänget på podiet låtsas att det talade ordet är lag och sanning. Tvärtom så visar ju debatten i USA att folk ”röstar med fötterna” i dessa frågor. Vilket sällan diskuteras för de personer som har som jobb att diskutera gör det lika ofta själva.

  40. Erik skriver:

    Varför hamnade min kommentar i spamfiltret? Är det ordet islam som spökar?

  41. Tanja Bergkvist skriver:

    hpx83, ja det ser inte bättre ut…

    mach, helt rätt, väl talat! Alla borde fö läsa Inger Enkvists böcker.
    Jag har alla men har bara hunnit läsa en av dem.

    ”Idag består lärarkåren av den senare generationen där djupare ämnes kunskaper anses vara paria och som jobbar under mantrat att lärarens allra viktigaste roll är att ”vägleda” och ”coacha” eleven till kunskap” Ja det verkar ju så, hänvisar till min kommentar här på tal om detta: https://tanjabergkvist.wordpress.com/2011/01/24/timbro-seminarium-om-integration-och-svt-om-larare-som-pratar-sperma-smaker/#comment-11638

    Förresten, det ska finnas en strömning, där man inte bör påtala att 1+1=3 är fel eftersom det kan påverka elevens självförtroende – helt sjukt🙂 Hört om att detta finns i USA, verkar inte ha slagit igenom i Sverige ännu.

    David, poängen är att det inte är avancerat, de flesta skulle klara det vid 6. Det gör man i Ryssland, Kina, japan och Östeuropa vid den åldern. Potentialen finns men svenska skola undervärdera barnens förmåga – det är där jag menar att mana slösar våra barns tid. Och liksom mach säger finns även en annan sida av saken: likhetstanken. Om inte alla är lika bra ska alla vara lika dåliga, hellre än att olikheter erkänns, och än värre, förstärks. Dock tillåtet i sport och musik. Men inte i matematik. Men det finns så klart undantag och skolor som tar till vara på barnens förmågor och intressen. Men då handlar det om att det finns vissa lärare som driver det här.

    QED, precis – (s) föraktar egentligen sin egen väljarkår (eller som de hittillls antagit är deras väljarkår) – alla ska bli akademiker.

    Info, jag är säker på att din idé skulle få genomslag. Kanske inte det praktiska momentet, men diskussionen. Den förekommer kanske redan, vem vet?

    Robjoh, här: http://www.friskola.se/Starta___driva_DXNI-901_.aspx

    Info, jaha är han pensionerad!? Då förstår jag, var faktiskt lite förvånad (ang denna på DN: http://www.dn.se/ledare/kolumner/sjunga-med-anglarna varför lämnar du aldrig länkar?) Grattis till din målning i konstboken!🙂

    Joakim, bra att få veta om journalister och deras metoder!

    Gunnar, kollade på Helle Klein: http://sv.wikipedia.org/wiki/Helle_Klein
    ”Helle Klein föddes i Enskede i södra Stockholm som dotter till Jan Viktor och Ulla Mariann Klein. Hennes farfarsfar var överrabbinen i Stockholm Gottlieb Klein. Hennes farfar var fysikern Oskar Klein och hennes farbror är journalisten Ernst Klein.”

    Fysikern Oskar Klein – det visste jag inte! Han är ju jättekänd!🙂 http://sv.wikipedia.org/wiki/Oskar_Klein

    Stefan, det är väl därför vissa grupper startar friskolor. Sedan undrar vänstern varför segregationen i samhället ökar.

    Mach,
    intressant, kände inte heller till den brottsrubriceringen.

    Nykter alltid, alltid kul med debatt, lyssnar på den nu.

    Info, fin tavla! Gillar färgerna! Du har lagt upp denna förut på bloggen – känner igen den🙂.

    Pelle, olika skolor har olika böcker. Många skolor har inga böcker alls ens. Ganska många faktiskt. Det är en del av Den Nya pedagogiken. Framhäver man, även om skälen även är ekonomiska. Men därmed kan ingen ”hamna före i boken”. Vilken bra lösning på ”problemet” med olikheter!

    Ulf, ” Det är inte objektivt bättre att tvingas lära sig floderna i Halland (som ändå glöms efter provet är skrivet) än att lära sig om sexualitet. Tvärtom skulle jag tro är det betydligt mer väsentligt för många människors liv att lära sig en masa härliga sextips” Jo det är det. Ungdomen tappar respekten för lärarna och vuxenvärlden. På det sätt som undervisningen bedrivs idag. Man kan lära sig om sexualitet på ett vettigare sätt. Men inte ens den anatomiska undervisningen är objektiv längre: https://tanjabergkvist.wordpress.com/2011/01/22/metaforen-om-aktiva-spermier-och-passiva-agg-forstarker-konsnormer/

    Helena, hur är undervisningen i Italien? Eller du kanske tänkte på sex- och samlevnadsbiten? Kan nämna att Italien ligger i topp i västeuropa med andel kvinnliga matematiker. Antal genusvetare per kvadratmeter: noll. Det borde ringa en klocka i huvudet på politikerna snart.

    QED
    – jag visste väl att det fanns någon som gjort något i den stilen (ang brobygget)🙂

    Per,
    ja det är där fokus på den nyheten borde ligga istället, på matematiken och inte viktdebatten. Jo, det där är en uppgift värdig en elev efter åtta års skolgång. Åtta år ska det ta för att behärska de fyra räknesätten, och ibland mer. Min mamma lärde mig derivera i 7:an för att det var ”allmänbildning” – hon var helt chockad, trodde att det kommunistiska Östeuropa var efterblivet och så var det tvärtom vad gällde grundskoleutbildningen i naturvetenskap och matematik. Snart måste Sverige importera sin hjärnor, men vänta nu – det gör man redan: 1/3 av studenterna på KTH kommer från utlandet. Ivf minns jag att jag inte fick låna en populärvetenkaplig bok från fysiksalen i 8:an, min fysiklärare blev nervös. Hon sa, och detta är ett av mina starkaste minnen pga det är så absurt: ”Nej, det får du inte, så kan du ju mer än de andra sen” !! Jag fick alltså inte låna en populärvetenskaplig bok om elementarpartiklar – det ingick ju ändå inte i undervisningen/läroplanen. Men ändå: tääääänk om jag skulle kunna mer än någon annan i klassen då om kvarkar. Hon var nog egentligen rädd att jag skulle lära mig något hon inte förstod själv och komma med en fråga. Som när jag körde gymnasieböckerna i 9:an och skulle derivera en funktion och hon inte kunde kolla om det var rätt, då blev hon sur, så jag fick nästan hålla på med matte i smyg efter det!

    Erik,
    varsågod! (har inget svar på varför din kommentar fastande) ”man lyssnar närmare så är det mesta en debatt om retoriken i integrationsdebatten” Men det var det rapporten och seminariet skulle behandla ju. ”En utvärdering av svensk integrationsdebatt”. Vill du ha videos om integration i sig finns det andra, tex denna som jag var på i höstas: Integrationens utmaningar: http://www.timbro.se/innehall/?art=integrationspolitikens-utmaningar men jag tror jag länkade till den då och att den debatterades här på bloggen. Här har du en annan: http://www.timbro.se/innehall/?art=medierna-sd-och-valet&omr=44&page=1

  42. Helena Palena skriver:

    Tanja: I Italien får barnen börja med konst, filosofi o s v redan i småskolan. Kanske redan på lekskolan till och med. Vi flyttar dit och räknar och dricker vin!😛

  43. Erik skriver:

    Jag har skrivit ett inlägg som behandlar förutsättningarna för retorik, demokrati, vetenskap och samhällsdebatt i Sverige. Grunden för inlägget är att jag råkade möta en värsta sortens radikal företrädare för ni vet… den “andra sidan”

    Enjoy

    http://aktivarum.wordpress.com/2011/01/28/idiocracy-den-radikala-sociologismens-ansikte-i-sverige/

  44. Ulf Åkesson skriver:

    mach:

    Tack för en intressant reflektion. Håller med om att lära ut sex etc. i skolan med tanke på feministvansinnets etc. makt där kanske inte är så bra alla gånger. Men de ska ju besegras!😉

    Tanja:

    blir inte så imponerad av en länk till klimatalarmisten Häggström men låt oss inte skjuta budbäraren.

    Du verkar totalt ha missat min poäng! Du verkar mena att fakta är ett nödvändigt verktyg för att analysera fenomen. Det är säkerligen korrekt men skolan lärde mig inga fakta att analysera. De har jag lärt mig på annat håll. Dessutom är utgångspunkten lite naiv då den förutsätter att elever endast får fakta genom skolan. Men hallå! Elever besitter massa faktakunskaper redan. Utnyttja dem istället. Och alla är inte intresserade av avancerad mattematik heller.

    Det är inget självändamål att alla människor kan allt om allting eller blir superexperter. Är de intresserade och vill bli det så fine. De flesta är inte det. De vill leva ett gott liv. (Har du läst Ayn Rand, förresten? Tror du skulle gila henne.)

    Jag förespråkar inte ökad sexualundervisning i skolan (och speciellt inte nu men sen. Efter segern över feministvansinnet!) men om valet står mellan att lära sig floderna i Medelpad eller tips om bästa sättet att ha olika former av sex på är valet lätt. Det senare ämnet har dessutom betydligt större relevans för människors liv.

    Men jag antar att vi börjar närma oss sexualmoralistiska frågor och då detta är en konservativ blogg förstår jag oviljan att ta till sig av sådant som strider mot ideologiska övertygelser. Jag är van och det är helt ok.🙂

    Jag har njutit av att läsa dina texter men att avspisa mig med att ”du har fel” utan att påvisa argument för detsamma innebär att jag inte kommer att göra det i fortsättningen. Jag önskar dig allt gott (förutom dina sexualideologiska strävanden)!

    Vänligen
    Uffe

  45. QED skriver:

    Om förskolan Egalia : här finns varken pojkar eller flickor.

    http://www.aftonbladet.se/wendela/article8483610.ab#abArticleCommentsWrite

    ”Till luciafirandet skrev vi faktiskt om ”En sockerbagare”, ”Han” blev istället till ”Hen”

    Den här omdiktningen tycker jag barnen skulle pröva att sjunga istället


    Genusvetaren

    En genusvetare här bor i staden
    hon mästrar mänskor mest hela dagen
    hon mästrar stora, hon mästrar små
    hon mästrar några så dom blir blå.

    Och hon ser mönster och stereotyper
    och utav mansförakt svadan dryper.
    Men är du snäller så kan du få,
    ett fint citat av Michel Foucault.

    https://tanjabergkvist.wordpress.com/2009/09/13/genuseriets-tveksamma-framtid/#comment-3393

  46. Galne Gunnar skriver:

    Missa inte denna guldklimp i nyhetsflödet. Kommer garanterat att höja ditt blodtryck till farlig nivå!

    http://www.aftonbladet.se/wendela/article8483610.ab

    Vad är det för ett land vi försöker rädda egentligen?

  47. QED skriver:

    Galne Gunnar: Hade just ett inlägg på samma ämne! Men det har fastnat i spammen.

  48. […] var ett intressant sammanträffande. I måndags nämnde jag i mitt inlägg att min 7-åring kommer hem från skolan och säger minst tre gånger i […]

  49. Hasse skriver:

    Från AB’s artikel:
    ”Försäger ni er aldrig?
    – Visst gör vi fel ibland. Jag säger ibland ”lilla gumman” eller ”lilla gubben”. Och ”sopgubbar” har jag svårt att vänja mig av vid, säger Lotta Rajalin.”

    Jösses….

  50. […] matnyttigt i samma ämne finns att läsa här, här och […]

  51. […] propagerar snällhetsgenus! Tanja Bergkvist (som är fantastisk i dessa frågor) kommenterar: ”I måndags nämnde jag i mitt inlägg att min 7-åring kommer hem från skolan och säger minst tre gånger i […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: