Indoctrinate U – Our Education/Their Politics

Här en favorit i repris – minns ni?🙂 Nedan del 1/10:

Del 2, del 3, del 4, del 5, del 6, del 7, del 8, del 9, del 10. Tack för inspiration till kommentatorn 1984, kom att tänka på denna dokumentär när ”diversity studies” kom på tal i en länk i kommentaren.  Tror det var Dogdylan och /eller Aktivarum som uppmärksammade mig på den här för ett drygt år sedan. Se del 7 när de letar efter the Diversity Office, och i del 8 letar de förgäves efter the Men’s Centre, ha ha!🙂

PS! Missa inte att läkaren och debattören Pelle Billing medverkar i Debatt imorgon!

26 kommentarer till Indoctrinate U – Our Education/Their Politics

  1. Galne Gunnar skriver:

    Två intressanta artiklar på Newsmill:

    Hanif Bali (M) – ”Begrav multikulturalismen en gång för alla”: http://www.newsmill.se/artikel/2011/02/08/begrav-multikulturalismen-en-g-ng-f-r-alla

    AJ Heinö – ”Svårt för vänstern att göra Cameron till SD:s man”: http://www.newsmill.se/artikel/2011/02/07/sv-rt-f-r-v-nstern-att-g-ra-cameron-till-sds-man

    Heinö citerar David Cameron i följande stycke:

    ”We must build stronger societies and identities at home. Frankly, we need a lot less of the passive tolerance of recent years and much more active, muscular liberalism. A passively tolerant society says to its citizens: as long as you obey the law, we will leave you alone. It stands neutral between different values. A genuinely liberal country does much more. It believes in certain values and actively promotes them. Freedom of speech. Freedom of worship. Democracy. The rule of law. Equal rights regardless of race, sex or sexuality. It says to its citizens: this is what defines us as a society. To belong here is to believe in these things.”

    Särskilt kul tycker jag att Camerons uttalande är, då det speglar tankegångarna hos en av mina favoriter, journalisten Mark Steyn, som redan 2007 formulerade sig på följande sätt i denna video (som jag veta att du uppmärksammat tidigare på bloggen): ”Our core value is that we have no core values”:

    PS: Bra att du lyfter fram ”Indoctrinate U” igen. En lysande dokumentär.

  2. Erik skriver:

    Ohh yeah! Gammal goding. Jag hittade hela filmen (på nån torrent om jag minns rätt) Fast det är svårt att se den utan att bli deprimerad. Alltså de här byråkratmänniskorna som bara ”jag bara lyder order det är inte mitt fel” Vad tror de att personerna vars fel det är kunde uträtt utan dem?

  3. Hm skriver:

    Kommer osökt att tänka på Martin Luther Kings ord.

    ”Den yttersta tragedin är inte de onda människornas brutalitet utan de goda människornas tystnad”

  4. […] sina föräldrar är att skolorna propagerar snällhetsgenus! Tanja Bergkvist (som är fantastisk i dessa frågor) kommenterar: ”I måndags nämnde jag i mitt inlägg att min 7-åring kommer hem från skolan […]

  5. Dalahest skriver:

    Mycket bra att Billing tillåts medverka. Debatten börjar ändra riktning nu.

  6. Galne Gunnar skriver:

    JK har kommit fram till att det inte är brottsligt att påpeka att det faktiskt finns ”pursvenskar”:

    http://blogg.expressen.se/thomasmattsson/entry.jsp?messid=646840

  7. Galne Gunnar skriver:

    PS: Angående Thomas Mattssons inlägg om JKs beslut:

    ”Men, upprepar jag, det måste vara möjligt att låta olika röster komma till tals även om tidningens ledarsida kanske inte företräder samma uppfattning.

    Kanske delar inte Thomas Mattsson åsikten om att det finns en grupp människor som man, precis som Ulf Nilson gjorde, kan definiera som ”pursvenskar”, men det är både löjligt och puerilt att han tvunget måste ta avstånd ifrån ordet ”pursvensk” varenda gång han skriver om det.

    Folk har blivit alldeles för tunnhudade. Hur kan man ens reagera över ett ord som ”pursvensk” och dessutom bli upprörd över det? Helt otroligt!

    Har inte folk upplevt verkliga kränkningar någon gång? Lever alla i det här landet i något sorts vakuum där inga RIKTIGA hemskheter inträffar?

    Vi har RIKTIGA problem i det här landet som vi behöver koncentrera oss på istället för att ödsla tid på att älta sån här dum skit!

  8. så kan det gå skriver:

    Tänk om det skulle bli ”olagligt” att använda sig av begreppen indianer/svennar, och att man i stället tvingades säga ursprungsamerikaner/pursvenskar.

  9. Peter skriver:

    Såg delar av debatten med Pelle Billing, men blev tvungen att slå av teven efter ett tag. Det var nästan komiskt, men jag blev mer uppeldad av debatten än jag blir under hockeymatcher. Kvinnan de debatterade med var helt oresonlig och ifrågasatte vad evolutionens koppling till sexualiteten…

    Från Steven Pinkers ”Ett oskrivet blad”:
    ”Ytterlighetsmänniskor ger uttryck för sektliknande tankar som strider mot allt förnuft. Sådan mentalitet låter sig inte förenas med respekt för sanningen.”

  10. 1984 skriver:

    ”PARIS (AFP) – French President Nicolas Sarkozy declared Thursday that multiculturalism had failed, joining a growing number of world leaders or ex-leaders who have condemned it.

    ”My answer is clearly yes, it is a failure,” he said in a television interview when asked about the policy which advocates that host societies welcome and foster distinct cultural and religious immigrant groups.”

    Cameron, Merkel, och nu Sarkozy. Jag tror att vi ligger risigt till när verkligheten till och med får mäktiga politiker att erkänna att det inte fungerar. ”Verklighetens folk” har förstås vetat det länge.

  11. Tanja Bergkvist skriver:

    Peter, nu har jag beställt Pinkers bok. Många har nämnt den så jag måste läsa den. Beställde också ”Evolutionen och jag kommer inte överens : bekännelser” av Fredrik Lindström, kände inte till den heller men läste om den på en blogg. Alltså det är inte bra när jag börjar bokshoppa på nätet🙂 Särskilt inte när det står i mitt horoskop att min ekonomi kommer att krascha. Nu ska jag ägna kvällen åt att se klart Folk och Försvar, har inte hunnit göra det än: http://www.folkochforsvar.se/index.php/arkiv-foer-internet-explorer (upplägget här: http://www.folkochforsvar.se/index.php/rikskonferensen2011 ) Har hittills bara sett de delar där FOI varit inblandat, måste se resten nu. Måste även se den där riksdagsdebatten ( http://thatstoday.com/article/3391719/svt-forum—riksdagsdebatt-om-valdsbejakande-extremism ), jag är verkligen efter känner jag…

  12. Tanja Bergkvist skriver:

    Galne Gunnar, Mark Steyn – den där videon minns jag från Erik/Aktivarum för något år sedan🙂. Kom just att tänka på den där boken Johan Lundberg på Axess skrivit förordet till men som ännu inte tycks ha kommit ut, nyöversatt till svenska ”De intellektuellas flykt” http://www.bokus.com/bok/9789173534338/de-intellektuellas-flykt/ Ska kolla vad Heinö och Bali skrivit!

  13. Tanja Bergkvist skriver:

    QED, tack för lästips om livskunskap. Jag har dock fått erfara vad det betyder rent konkret nu. och visst är det ok att prata om känslor och hur man ska bemöta sina medmänniskor osv – men inte på HELTID. Men det ska, liksom genuskunskap, integreras i alla andra ämnen. Dessutom ska det väl integreras i genuskunskapen också, så vi har nog bara sett början😉. Och när elever protesterar eller blir uttråkade ser vissa lärare det som ett tecken på att de verkligen behöver emotionell träning, precis som protester mot genuspropaganda visar på behovet av ännu mer genuspropaganda…

    Hm, så tysta är väl inte de goda?

  14. Tanja Bergkvist skriver:

    Dalahhest, ja det var en bra insats av Pelle, liksom av Eva.

    Erik, bra inlägg om skolan! Den filmen (Indoctrinate U) ska lanseras i Sverige snart och jag har blivit tillfrågad att hålla ngt föredrag i samband med det, men vet inte exakt när det kommer att ske. Du kanske vill göra det istället?🙂

    Galne Gunnar, det här, om något, borde man gått vidare med https://tanjabergkvist.wordpress.com/2009/05/11/ett-skrackexempel-pa-genusvaldet/ Det hade kunnat bli intressant, om man kunde bli dömd för härskarteknik – han som fick en reprimand från rektor borde ha drivit ärendet vidare så hade det blivit prejudicerande, och alla landets studenter skulle lagföras på nolltid, vem har inte bläddrat i block (eller på annat sätt varit ouppmärksam) under en föreläsning?

  15. Phin Daralia skriver:

    ”The Blank Slate” av Steven Pinker är en oerhört viktig bok som jag tycker borde ingå i allmänbildningen. Nu finns den dessutom på svenska, så ovana vid engelska är inget hinder. Är man dessutom något intresserad av jämställdhetsfrågan (med alla dess märkliga avarter) så är hans syster Susan Pinkers bok ”The Sexual Paradox” precis lika central (som jag marknadsförde här i förra veckan). Kunskapen finns nu, åtminstone tillräckligt för att få perspektiv på könsskillnader och deras implikationer för samhället, men problemet är fortfarande hur den någonsin ska kunna förmedlas till genusvetare och till allmänheten. Jag misströstar om att det kommer att ske, på grund av den oerhört dominerande PK-kraften som har tagit över hela den offentliga agendan.

  16. Bo skriver:

    Jag upplevde indoktrineringsförsöken när jag var barn.

    Jag undrade varför de inte visade Kalle-Anka på TV som jag egentligen ville se.

    Vid centrum i Vallentuna stod det fult klädda män som och ville få folk att ta emot ett ex. av tidningen gnistan 1973)

    Jag och mina kompisar hånade dem ibland.

    De huserade i några då rivningsfärdiga träkåkar nära Mörbyvägen, hyresfritt förmodar jag.

    Dock så var min lärarinna i skolan inte vänstervriden.

    Hon var en stålkvinna som börjat sin bana som lärarinna i Abisko. Hon berättade att hon som ung lärarinna, steg upp om morgonen i minusgrader inomhus.

    Dagmar hette hon.

  17. Galne Gunnar skriver:

    @ Tanja B:

    Köp dina böcker på Adlibris istället. Alltid billigare än Bokus: http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9173534331

    Jag antar att ditt länkande till ”Ett skräckexempel på genusväldet” var en återkoppling till den frustration jag uttryckte över Ulf Nilson fallet?

    Efter att ha läst ditt inlägg om ”härskarteknikfallet” i Uppsala så är jag inte lika övertygad som du verkar vara om att det bara är trams. Det framgår trots allt inte vad det är för kommentarer om föreläsarens klädsel och mage som fälldes av studenten. När det däremot gäller ouppmärksamheten under föreläsningen så kan jag däremot inte se att det skulle finnas någonting annat än idioti bakom den upplevda kränktheten.

    För att parafrasera dig och det du så riktigt påpekade i href=”http://www.youtube.com/watch?v=czF3Df7Z4c0″>”din TV debut i TV4″: ”Letar man med ljus och lyckta så kan man finna genusstrukturer i en kaffekopp”. Samma sak gäller naturligtvis med härskartekniker, eller vad som helst som man är extra uppmärksam på.

    Ditt exempel belyser exakt det jag skrev tidigare: Folk har blivit alldeles för tunnhudade och fastnar i analyserande och ältande av betydelselöst skit.

    Kortfattat angående SVT Debatt som du upplyser om i inlägget ovan:

    Flera bra och viktiga saker sägs av psykologen Eva Rusz. Veckorevyns Hannah Arnhög har en hel del att lära av henne.

    Det första jag reagerade på: Hannah Arnhög, en rådgivare utan utbildning?? Inget nytt i Sverige där alla är lika viktiga och alla ska få komma till tals oavsett kvalifikationer; men däremot en icke önskvärd trend i samhället. Vem vill bli opererad av någon utan utbildning? Samma resonemang är naturligtvis lika logiskt om en sexrådgivare, även om de negativa konsekvenserna kanske inte är lika påtagliga.

    C:a 10:30 in i debatten påpekar Rusz att Arnhög och hennes gelikar har ett kunskapsförakt, varpå Arnhög replikerar att ”vi blandar kunskap med sunt förnuft också”, vilket blir ganska tragikomiskt i sammanhanget.

    Någon behöver upplysa Arnhög om att det inte finns något som heter ”sunt förnuft” i någon egentlig mening. Man behöver kunskap för att kunna ha ett sunt förnuft. Ju mer kunskap desto sundare förnuft. Vissa resonemang som förefaller vara förnuftiga och logiska för en lekman, kan bli – och blir ofta – helt felaktiga för den som har mer ingående kunskaper i ett ämne.

    Man behöver i princip ha en gedigen utbildning inom något akademiskt område för att till fullo begripa detta, vilket gör att en person som Arnhög som behöver begripa det, tyvärr befinner sig bland dem som har sämst förutsättningar för att faktiskt göra det.

  18. Galne Gunnar skriver:

    Nytt försök med länken till din TV debut i TV4: http://www.youtube.com/watch?v=czF3Df7Z4c0

  19. Erik skriver:

    Tanja:

    Vill jag hjälpa till att lansera Indoctrinate U i Sverige? Såklart jag vill det (big fan of that movie) fast det bästa vore kanske om vi gjorde det tillsammans. Det blir mycket bättre när man kan bolla ideer fram och tillbaka.

    Nytt inlägg om skolan.

    http://aktivarum.wordpress.com/2011/02/12/christermagister-pa-hal-is-om-pojkarnas-betygsfraga/

  20. QED skriver:

    Här är en rolig video från Ny Teknik. (Vem är Lady Gaga?)

  21. QED skriver:

    Matematikprofessor från Uppsala om kvalitet kontra popularitet i universitetsundervisning

    http://randomprocessed.blogspot.com/2011/01/quality-vs-popularity-in-teaching.html

  22. Emma skriver:

    När jag jobba som dagisfröken lekte vi kungafamiljen. En kille på 6 år blev jätteglad och ville genast vara drottning och bära rosa klänning och jag fick va kung. det var roligt, alla barnen hade kul. Men det är klart sexåringen kanske var transa? Måste skett någon mutation innan födseln.

  23. […] där Forssberg hittade påståendet att det är manligt att bete sig som en idiot. Jag gissar det börjar på U och slutar på -tet. Postat i Genus, Jämställdhet GillaBli först att gilla denna […]

  24. Phin Daralia skriver:

    Emma,
    är detta ironi? I så fall måste jag påpeka att den missar målat med hästlängder. Vad man än tror om biologiska könsskillnader ELLER inlärda värderingar om vad som anses ”lämpligt” för pojkar eller flickar så finns det nog ingen person i, ja, åtminstone inte i hela Sverige, som tror att *alla* individer stereotypt beter sig enligt en mall. Tvärtom finns en enorm variation – precis som vi allas så lätt kan se i vår omgivning – som bland mycket annat beror på gener (som bl a påverkar kön), uppväxtmiljö, och den aktuella situationen. Poängen är inte märkvärdigare än att vissa beteendetendenser (inte alla!) skiljer sig något åt på gruppnivå – sett över 100 eller kanske 1000 personer av respektive kön. det är inte särskilt konstigt eller märkvärdigt. Det *viktiga* med detta är dock att *om* det faktiskt har biologiska orsaker så *skulle* det kunna förklara ett stort mysterium: Varför liknande beteendemönster-skillnader förekommer i *alla* kulturer över *enorma* historiska förlopp. Om kön bara vore en social konstruktion, då vore det ju godtyckligt hur det uttrycks (om det behöver uttryckas alls) och skulle kunna uttryckas hur som helst! För att förklara detta på ett helt annat sätt har genusvetare uppfunnit ”könsmaktsordningen” och osynliga ”patriarkala strukturer”. Vilket verkar mest sannolikt?

Kommentera

