CV

UTBILDNING/EXAMINA

* Fil Dr Matematik Stockholm (pdf)  (avslutad år 2007)

* Fil Mag Matematik Lund (pdf) (avslutad år 2000)

* Fil Kand Slaviska språk Göteborg (pdf)  (avslutad år 1997)

Doktorsavhandling (pdf)   (Asymptotics of Eigenpolynomials of Exactly-Solvable Operators)

Examensarbete (pdf) (Matematiska modeller inom kosmologi)

VETENSKAPLIGA PUBLIKATIONER

* T. Bergkvist & J-E Björk: On Roots of Eigenpolynomials for Degenerate Exactly-Solvable Differential Operators, submitted (2007)

* T. Bergkvist: On Asymptotics of Polynomial Eigenfunctions for Exactly-Solvable Differential Operators,  Journal of Approximation Theory, Vol. 149, no. 2  p. 151-187 (2007)

* T. Bergkvist: On generalized Laguerre polynomials with real and complex parameter (2003)

* T. Bergkvist & H. Rullgård &B. Shapiro: On Bochner -Krall orthogonal polynomial systems, Math. Scan. 94, no 1, 148-154 (2004)

* T. Bergkvist & H. Rullgård: On polynomial eigenfunctions for a special class of differential operators, Mathematical Research Letters 9, 153-171, (2002)

ANSTÄLLNINGAR och utåtriktad verksamhet

26 Responses to CV

  1. barfota skriver:

    Imponerande Tanja, slår min 7-åriga folkskoleutbildning och ofrivilliga tjänst som ”fritidsforskare”.

  2. Tanja Bergkvist skriver:

    Tack barfota, och nu la jag in det andra också, eller snarare fixade länk, så det inte blir som ett av mina inlägg här också ;-).

  3. Tanja Bergkvist skriver:

    Men fritidsforskare är ju helt ok, det har ju jag också sysslat med i tre år med bloggen här, visste ingenting om genusgalenskaperna innan ju. Fritidsforskare är ju världens lyx – då kan du sätta dig in i allt som intresserar dig. 🙂

  4. elwee skriver:

    Så är du (som jag) lundensare från LTH eller KTH:are?
    Ibland måste man bestämma sig 😉

  5. Tanja Bergkvist skriver:

    Jag är både och, även UU-are, SU-are och GU-are – det här med olika lärosätesidentiteter är någon som genusforskarna missat att undersöka faktiskt, så tills de är klara med sin analys kan jag inte säga något – eftersom jag ju måste inta motsatt ståndpunkt av principskäl. 😉

  6. dolf skriver:

    Аз съм впечатлен

  7. Tanja Bergkvist skriver:

    Dolf, har du använt google translate eller gått en kurs? Rätt stavatoch allt. 🙂 I vilket fall, min mormor, som varit en av de mest centrala personerna i mitt liv, dog i fredags, så därför blev det inget inlägg helgen som utlovat…

  8. dolf skriver:

    Jag erkänner, google translate. Det enda språk jag talar förutom svenska är engelska, och så kan jag stappla fram på tyska blandat med gester. Och så några lösryckta ord franska och italienska. Plus att jag kan säga ”jag älskar dig” på ungerska (”seretlac”, vet inte om det är rätt stavat dock), och kunde säga det på ryska också en gång i tiden, men det har jag glömt bort, men det var något som slutade med ”blö” (fast å andra sidan kan jag säga ”motherfucker” på ryska, det kan jag inte på ungerska, så det jämnar ut sig). Men jag slår ju upp mycket ord när jag översätter och kollar då deriveringar och det är ganska kul att se hur olika språk knyts samman när man går bakåt och se hur olika delar av ord dyker upp i alla möjliga och omöjliga sammanhang.

    Tråkigt med den din mormor, jag empatiserar med dig, och hoppas att jag inte, min vana trogen, har trampat i klaveret och sagt något dumt om att du inte bloggat i sammanhanget som råkar träffa en öm nerv (jag tror inte det, men helt säker kan man aldrig vara, jag har en tendens att säga fel saker vid fel tidpunkt. Skulle jag ha gjort det var det inte avsiktligt och så vidare, men det vet du väl redan).
    Men det förklarar varför inget kom, det är bra att få veta. Hoppas du mår bra ändå.

  9. dolf skriver:

    Du nämnde förresten mormor vid ett tidigare tillfälle, så du mitt svar? Vet inte om det gör det bättre eller värre eller bara får dig att förvirrat riva dig i huvet och undra vad det har med något att göra eller rent av avfärda mig som idiot. Eller så kanske det, förhoppningsvis, ger en annan, positivare, infallsvinkel.

  10. Tanja Bergkvist skriver:

    Jadå, jag är ok Dolf, bara råkat ut för en hemsk influensa och jobbat ändå, så nu måste jag kurera mig. Tror inte jag skriver ngt denna helgen heller, har feber och ont överallt, men vi får se. Du har aldrig skrivit något dumt – sluta noja. 😉

  11. dolf skriver:

    Tack. Jag får väl försöka räkna ut nåt sätt att skicka dig positiv energi genom etern. Jag har ingen aning om hur man botar folk på avstånd. (Därmed inte sagt att jag skulle veta hur man gör det a proxima heller)
    Det är nog bra om du blir frisk innan du skriver igen, maraton och flunsa brukar inte gå så bra ihop 🙂
    Men bli frisk fort är du snäll!

  12. Tanja Bergkvist skriver:

    Dolf, ja jag är redan bättre, nu verkar influensan snarare vara som en förkylning. Lite B-vitaminer, D-vitaminer och vila så löste det sig ju 🙂

  13. dolf skriver:

    @Tanja
    Topp, då är du på ”go” snart igen. Själv är jag nog i peak-fasen på min förkylning/influensa. Tvingar syrran att handla soppa och annat behövligt åt mig. Tur i alla fall att jag hör till släktet av vitlöksresidenta vampyrer. Hoppas bara att inte mina baskelusker inte gör det också.

  14. Aktivarum skriver:

    Nice! Får mig att tänka på det välanvända ordspråket ”det behöver man inte vara raketforskare för att begripa”

    Detta är ett av de tillfällen där svaret är: Jo här behöver man faktiskt det 🙂

  15. Bosse skriver:

    Det heter ”Kungliga” Tekniska Högskolan. Fint ska det vara!
    Mitt gamla lärosäte.

    ”Nollorna” fick alltid som uppgift att smyga ner i tunnelbanan.
    Dom skulle måla dit ett ”Kungliga” framför Tekniska Högskolan.
    Allt till SLs förtret.

    Jag blir nostalgisk, i skrivande stund!

  16. Lisa skriver:

    Konstigt att du inte har något examen i något samhällsvetenskapligt ämne då du anser dig har rätt att säga vad som är vetenskap eller inte. Jag skulle aldrig kunna avfärda det du skriver om eller ditt ämne av naturvetenskap som icke-vetenskapligt eftersom jag inte förstår det du har skrivit om. Du verkar heller inte riktigt förstå mitt ämne genusvetenskap…

  17. dolf skriver:

    @Lisa
    Vad har det för betydelse om hon (eller du) har en examen eller inte i ämnet som ni kritiserar? Hon kan ju uppenbart läsa, och hon har tagit upp åtskilliga vansinniga exempel som förekommer i bland annat offentliga utredningar som lutar sig mot genusvetenskap. Man behöver ingen examen något samhällsvetenskapligt ämne eller några poäng i s.k. genuskunskap för att inse att idiotier som att man skall motverka den traditionella bilden av spermien som aktiv och ägget som passivt är, just det, en idioti.

  18. dolf skriver:

    tillägg: det har givetvis betydelse om man satt sig in i ämnet eller inte. Att man saknar examen betyder inte att man är oinsatt, och att man har examen betyder inte nödvändigtvis att man har rätt.

  19. Lisa skriver:

    @ dolf. Absolut, man behöver inte en examen i genusvetenskap eller annan samhällsvetenskapligt ämne för att få uttrycka sig. Tänkte bara att Tanja gärna belyser sina akademiska färdigheter och på så sätt legitimerar det hon vill säga som att det vore en vetenskaplig kritik utan att själv vara förankrad i ämnet. Jag bara visa på hur skev det är att ifrågasätta en vetenskap och ”kritisera” studier som man överhuvudtaget inte har förstått. Bara att tro att kritiska vithetsstudier kan vara rasistiskt säger allt…

  20. Tanja Bergkvist skriver:

    Lisa, ”Konstigt att du inte har något examen i något samhällsvetenskapligt ämne då du anser dig har rätt att säga vad som är vetenskap eller inte.”

    Men du är ju inne på min CV-sida – ser du inte min fil kand i just ett samhällsvetenskapligt ämne!? 🙂
    För övrigt – varför krävs en examen i samhällsvetenskap för att säga vad som är vetenskap!?

    Ang ”Jag skulle aldrig kunna avfärda det du skriver om eller ditt ämne av naturvetenskap som icke-vetenskapligt eftersom jag inte förstår det du har skrivit om. Du verkar heller inte riktigt förstå mitt ämne genusvetenskap…”

    Nej det går ju inte eftersom det ligger i matematikens natur att det som en gång bevisats är för evigt sant (medan man i fysik skulle kunna rasera en hel teori med ett motsägande experiment…). Vad är det i genusvetenskapen du tycker jag har missat? Berätta gärna! Jag skriver om det jag läser, alltifrån statliga offentliga utredningar till diverse forskningsprojekt och annat. Förklara gärna vad det är jag inte förstår av det jag läst och citerat.

  21. Tanja Bergkvist skriver:

    Dolf, javisst, man kan ju hitta på vad som helst och sätta upp en utbildning för det och sedan ta examen. 🙂 För övrigt är det bara de absurda inslagen (iaf vad jag anser vara både absurt och kontraproduktivt) som jag kritiserar, OCH genusvetenskapens imperialistiska ambitioner att försöka ”genusifiera” andra ämnen. Får jag påminna om den här galenskapen, från rapporten Genus och text till Skolverket, där en professor i pedagogik (inte fysik! På tal om att uttala sig om andra ämnen, Lisa…) och numera rektor på Södertörns högskola granskat fysikböckerna i svensk grund- och gymnasieskola ur ett genusperspektiv, och här är slutsatserna:

    * ”En jämställd skola arbetar utifrån en respekt för elevens egen livsvärld och världsbild, och en demokratisk undervisning kan då inte handla om att ersätta elevens ”vardagsförståelse” med en ”vetenskaplig” sådan. Enligt Sundgren (1996 s.31) måste det uppstå en dialog för att inte skolan skall utöva symboliskt våld på eleverna genom att påtvinga en given mening.” (sid 7)

    * ”Faktabaserad, objektiv kunskap utgör vad man i ett feministiskt perspektiv brukar kategorisera som ”manlig” kunskap. Kravet på objektivitet anses ofta utgöra själva grundkriteriet för vetenskaplighet.” (sid 59)

    * ”Påbjudandet av snäv kunskap med en given mening är inte förenlig med skolans jämställdhetssträvanden. (sid 64)

    * ”En genusmedveten och genuskänslig fysik förutsätter en relationell infallsvinkel på fysiken samt att en hel del av det traditionella vetenskapliga kunskapsinnehållet i fysiken plockas bort.” (sid 65)

    * ”Sylvia Benckert (1997) menar att fysiken som universitetsämne eftersträvar en opersonlig renhet, och en strävan att framstå som höjd över och fri från mänskliga önskningar, och att just denna skenbara opersonlighet och könlöshet är knuten till föreställningar om maskulinitet, vilket bidrar till att göra fysiken ointressant för flickorna. (sid 16).

    * ”Man kan, med Sundgren (1996, s. 86ff), ifrågasätta denna tradition som insisterar på förmedlandet av vetenskapliga begrepp och deras tolkningsföreträde, samtidigt som den invaderar vardagsförståelsen genom att också lägga beslag på vardagliga begrepp och ge dem tolkningsföreträde, som t.ex. kraft.” (sid 24)

    * ”Föreställningen om det vetenskapliga tänkandets självklara överhöghet rimmar illa med jämställdhets- och demokratiidealen… Om man inte uppmärksammar detta riskerar man att göra missvisande bedömningar. T.e.x genom att oreflekterat utgå från att ett vetenskapligt tänkande är mer rationellt och därför borde ersätta ett vardagstänkande.” (sid 24)

    * ”Det är sannolikt att en jämställd läroplan skulle uppfattas som en utmaning eller en provokation för många lärare och för många i det naturvetenskapliga samfundet som gärna vill se sin egen kunskap behandlad i skolan.” (sid 65)

  22. j.andersson@swipnet.se skriver:

    Hej,
    varför kandiderar du inte till riksdagen för SD? Jag tror du skulle kunna göra mycket nytta där!

  23. […] av kvinnan som gör uttalandet i citatet ovan: Tanja Bergkvist. På hennes blogg återfinns ett imponerande CV som tillkännager att hon har en doktorsexamen i matematik och även en kandidatexamen i slaviska […]

  24. Stefan Lundgren skriver:

    Hej Tanja

    Vad det gäller kosmologi så skall jag ladda ner ditt examensarbete.
    och det gläder mig att din arm är okej.
    En nära vän till mig ställde frågan varför allt i universum roterar…
    elektroner så väl som galaxer.
    Jag får fundera över detta svarade jag.

  25. PerP skriver:

    Otroligt intressant blogg detta, som jag just har upptäckt. Kommer att följa den från och med nu. Rent sunt förnuft är det sällan man stöter på.

Lämna en kommentar