Favorit i repris, valvaka och TV-tips!

Jag har varit konstant upptagen sedan jag började läsa Envariabelanalys vid 4 månaders ålder

Jag har varit konstant upptagen sedan jag började läsa envariabelanalys vid 4 månaders ålder...

Jag har haft lite fullt upp med undervisningen och framförallt pendlingen har gjort att jag fått jobba en del på kvällar och helger, så den genusartikel jag hade tänkt skriva lagom till efter valet har inte blivit av ännu – jag tänkte nämligen sammanfatta och uppmärksamma prop 2005/06:155 om hur de jämställdhetspolitiska målen av idag, som klubbades igenom våren 2006 lagom innan valet, egentligen ser ut i detalj – som att hushållsarbetet skall delas lika mellan kvinna och man (man glömmer dock att nämna hur hushållsarbetet ska fördelas i samkönade relationer. Behöver genusexperterna gå en fördjupningskurs?) och hoppas att något parti kanske föreslår en återgång (för det är just en återgång det handlar om!) till det övergripande jämställdhetspolitiska mål som gällde före mars 2006: kvinnor och män ska ha samma rättigheter, skyldigheter och möjligheter. Men jag tar detta i nästa inlägg. Om inget riksdagsparti tar till sig detta kommer jag att sätta frågan på dagordningen när jag tar mitt kommande ärkereaktionära parti till Riksdagen 2014 :-).

Den som vill förstå samhället måste läsa matematik!

Den som vill förstå samhället måste läsa matematik!

Dessutom har det ju varit val och det kan man ju inte missa och när Metro Riks skriver artiklar som i fredags (”En mandatfördelning som bara matematiker förstår”) så var jag ju även tvungen att sätta mig in i detta – här lästips till den intresserade, skrivet av den matematikprofessor på KTH som figurerat en del i Aktuellt i veckan: Valmatematik. För den som inte orkar finns istället här en kort artikel i DN där man utöver Linusson också intervjuat Jesper Carlström som var doktorand vid SU samtidigt som jag – roligt med kollegor i tidningar och på TV :-).  Själv gjorde jag TV-debut 2003 i Vetenskapens Värld i en dokumentär om Archimedes och sedan deltog jag i två UR-program om matematik (i serien ”Jorden är platt”), men dessvärre är de inte tillgängliga på nätet… Men när Big Brother ringde matematiska institutionen vid SU för några år sedan och undrade om vi kunde skicka någon att föreläsa för Big Brother-deltagarna eftersom de skulle ha en tävling där det gällde att hålla sig vaken så länge som möjligt, då tyckte vi att där går gränsen. Inte somnar man av en matteföreläsning! Dessutom vet vi alla numera att det kan vara nästintill olagligt att inte vara uppmärksam vid en föreläsning!!!

För att komma till saken – jag har inte tid att blogga så mycket just nu så därför tänkte jag lägga upp några videos. För det första: ingen missade väl valvakan på Sveavägen 68? Går ej att bädda in men kan ses via följande länk:

HITLER PARODI: VALVAKA SVEAVÄGEN 68!!!

Tur att Sahlin inte blev statsminister för ni minns väl min formel som jag skrev ner för ett och ett halvt år sedan, mitt anspråkslösa förslag på TOE (Theory of Everything) eller GUT (Grand Unified Theory) – hela fysikens slutmål:

F(t)=\frac{C\cdot b(t)\cdot e^{Pk(t)}\cdot\sin(v)\cdot I^2(t)}{(1-P_{Sahlin})\cdot S(t)\cdot B^2(t)\cdot f^3(t)}

Där F(t) betecknar förfallet som funktion av tiden, och vad allt annat betyder i denna formel kan ni läsa om i det relaterade inlägget En vetenskaplig ansats till förståelse. En av mina favoritvideos, som jag tänkte lägga upp idag, är The Paradox of Choice av Barry Schwartz:

Häromdagen såg jag förresten ett intressant program på Kunskapskanalen: ”Välkommen till nanovärlden” och jag ser att det går igen imorgon måndag kl 23.00. Rekommenderas! Jag ser på Kunskapskanalens TV-tablå att programmet  ”CIA:s hemliga experiment” visas ikväll klockan 22.00 (”Under många år efter andra världskriget hände flera märkliga saker med forskare kopplade till CIA. Denna dokumentär försöker undersöka vilka agendor och aktiviteter CIA ägnade sig åt under det kalla kriget”) vilket jag också kan rekommendera då jag såg det för några månader sedan, men man sover inte gott efteråt… Därför måste ni avsluta kvällen med denna underbara Mandelbrot set video (handlar om hur man får fram mängden):

Rothsteins genusbrev är en klassiker!

Rothsteins genusbrev är en klassiker!

Slutligen, för att sova ännu bättre (eller kanske inte…?) måste ni läsa ROTHSTEINS GENUSBREV – en klassiker! Detta utspelade sig för två år sedan. Rothstein (professor i statsvetenskap) fick följande brev (min fetstil): ”Forskningsrådet för arbetsliv och social-vetenskap (FAS) har i regleringsbrevet för budgetåret 2008 fått i uppdrag att bl.a.redovisa köns- och åldersfördelning för medarbetare inom pågående forskningsprojekt och program… Då du har beviljats ett projektbidrag eller programstöd av FAS och då bidrag till detta utbetalas under 2008, är vi angelägna om att du besvarar den enkät som nu finns i eKlara…. Med vänliga hälsningar Erland Hjelmquist Huvudsekreterare.”

Varpå Rothstein svarade (13 oktober 2008): ”Jag skulle gärna tillmötesgå er begäran nedan, dvs svara på hur många män och kvinnor som arbetar i mitt av FAS finansierade projekt. Problemet är att det faktiskt vetenskapligt inte längre låter sig göras. Enligt Vetenskapsrådets egen skriftserie och även enligt Nationella sekretariatet för genusforskning är nämligen numera kön och personers könstillhörighet att se som sociala konstruktioner. Enligt de nyare rönen inom genusforskningen som finansierats av VR och jag antar FAS (den sk. queer-teorin) är det nu inte längre förenligt med god vetenskap att bara prata om två könsidentiter utan socialkonstruktivistiskt måste vi ge utrymme både för många fler (Judith Butler lär vara uppe i åtta) samt också ge utrymme för att en och samma individ kan ändra sitt genus/kön då och då. Som det står på Genussekretariatets hemsida: ”Det är i praktiken omöjligt att dra en skarp gräns mellan det kroppsligt givna och det kulturellt skapade”.

Vidare anför man att kön formas ”inom ramen för kulturella och sociala maktordningar och skiljer sig från en tid och plats till en annan”. Den biologistiska kroppsräkning som ni vill att jag skall utföra är således vad jag kan se numera ett vetenskapligt sett passerat stadium. Mina medarbetare kan som framgår ovan ha en könstillhörighet/genus på morgonen, en annan till lunch och en tredje till kvällen och hur skall jag kunna hålla reda på detta? Med förlov sagt har jag en del annat att syssla med. Jag kan dessutom inte tro att ni vill att jag skall vidta okulära besiktningar av deras fysionomi, är detta kravet ber jag vänligt men bestämt att få avstå.

Ålder - en social konstruktion

Ålder - en social konstruktion?

Jag har dessutom numera (född 1954) kommit att anamma samma teori vad gäller ålder och kan därför inte heller svara på frågan om mina medarbetares ålder. Logiskt sett, om nu kön kan vara en social konstruktion måste väl också ålder vara det. Den positivistiska mätfetischism vad gäller tid, dvs bruket att exakt försöka räkna och jämföra tidsenheter som vore de något absolut, måste följande Foucault ses som ett utslag av ren och skär maktutövning och sådan har jag ingen anledning att medverka i. Sammantaget kan jag inte ta på mitt vetenskapliga ansvar att besvara enkäten nedan – ett sådant pre-vetenskapligt förhållningssätt till begreppen ”kön” och ”ålder” som FAS nu ägnar sig åt är dessvärre ett sedan länge passerat stadium inom forskningen.

Vänliga hälsningar Bo Rothstein ” Ha ha  – klockrent! 🙂 Genusgalenskapen tar aldrig slut. Jag återkommer med en seriös jämställdhetsartikel snart, gällande prop 2005/06:155!

73 Responses to Favorit i repris, valvaka och TV-tips!

  1. anokak skriver:

    Det krävs väl inte en professor för att reda ut jämkade uddatals-metoden?!? Det räcker gått och väl med matematik motsvarande årskurs 9. Att den däremot teoretiskt sett ger en statistisk fördelning ungefär motsvarande valresultatet är kanske lite över den nivån. Men själva principen är ju enkel.

    Med det sagt… nivån av matematik hos svenska folket har MYCKET att önska. Matematik-certifiering av universitetens institutioner skulle förmodligen öka status på svensk forskning. Helst borde samtliga pedagoger tillgodogöra sig matematik motsvarande 7.5 universitetspoäng. Åtminstone.

    Lysande av Rothstein. Hans logik är ofelbar 🙂

  2. Matte Matik skriver:

    Ta’t lugnt, Tanja, vi förstår att du har fullt upp nu med jobb, pendlande och barn. Tyvärr är det ju så att de som inte tycker som resten av den politiska eliten inte får betalt för sitt arbete utan måste engagera sig på sin fritid medan man på tankesmedjor som Nationellt Centrum för Genusvetenskap lyfter lön för att sprida politisk propaganda – maskerad som vetenskap.

    Visste du förresten att man på en förskola i Huddinge förbjuder pojkarna att ha spindelmannenkläder (medan tjejerna får ha det)? Om jag fattat det rätt fick en mamma veta att de inte ville ta emot sonen på dagiset om han hade dom kläderna. Tror du att det ens är lagligt att göra på det viset?

    http://mattematiksblogg.blogspot.com/2010/09/exempel-pa-genusarbete-i-praktiken.html

  3. Tanja Bergkvist skriver:

    Anokak, ja det stämmer att det inte borde vara omöjligt för en gymnasieelev att förstå. Åtminstone delar av det. Mina elever på SSHL (gymnasiet) lärde sig matematisk induktion på två timmar när jag testade detta lilla experiment medan jag var gästlektor där ett år på halvtid. Det gick utmärkt. I Bulgarien och andra östeuropeiska länder lärde man sina elever matematisk induktion i 7:e klass under kommunisttiden. Eleverna blev så smarta att de sedan störtade systemet. Men många saker var bättre förr där. Undersökningen kring 20-års jubileet visade att 44% ansåg att det mesta blivit sämre sedan 1989 medan bara 22% ansåg det blivit bättre sedan 1989. Har tagit upp detta i ett äldre inlägg och ska inte gå in på det nu. På tal om valsystem så fann jag, eller det var en kommentator som tipsade i förra inlägget om jag minns rätt, denna artikel om skillnader mellan nordiska länder vad gäler även annan praxis: http://www.sydsvenskan.se/kultur-och-nojen/kulturkritik/article1228291/Befolkningen-vacker-fruktan-och-bavan.html

    Matte, varför är jag inte förvånad? 🙂 Måste sluta nu, Agenda började för 3 minuter sedan!!!

  4. steenad skriver:

    Vad är det för vits med att lagstifta om mål?
    ”Under nästa mandatperiod skall vi stäva efter att höja lyckan med 10%” (Tage Danielsson)

    Jag har hört rykten om att Bo Rothstein eventuellt kommer till Lund.
    Stämmer det så är han varmt välkommen.
    Han behövs här.

  5. Jax skriver:

    Hej Tanja.
    Det gångna valet var en olustig upplevelse. Jag känner mig beklämd och illa till mods. Vart är vårt land och vår demokrati på väg? Först har alla sju partier samma åsikter. Sedan delar dom upp sig i två block och försöker ”triangulera” sig till den åsikt där de tror det finns flest väljare. SD kommer med i kampen och i takt med att deras opinionssiffror stiger ökar PK-sveriges förföljelse till en hatstorm. Det är mer än var 20:e Svensk som nu blivit kategoriserade som dumma, okunniga, obildade, avskyvärda och en fara för framtiden. Vad skall det komma ut av det? Efter valet har det blivit en explosion av nedlåtande och hatiska tillmälen och vridna och vinklade mediainslag. Alla försöker ge förklaringar till hur det kunde hända att Sverige fått ett ”främlingsfientligt” parti. Ingen föreslår den självklara förklaringen att det beror på att en stor del av folket anser att SD tar upp ett viktigt samhällsproblem. Den andra omskakande upplevelsen är att se (S) förintas inför våra ögon. Den tredje är när Mona tillsätter en krisgrupp som skall utreda hur detta kunde hända. Vad hon därmed gör är att frånsäga sig ansvaret för valförlusten. Hon säger att nu skall ”vi” ta reda på vad ”vi” har gjort för fel, varför det gick så illa i valet. Inte en sekund att hon tar upp att det kanske har med henne som person och hennes ledarskap att göra. Tror ni ”Monas” krisgrupp kan komma fram till det uppenbara att partiledaren har ett särskilt ansvar för valresultatet? Särskilt som hon är en av de mest kontroversiella partiledare (S) haft. Mona är kvinna och den första kvinnliga partiledaren (S) haft. Hon är inte möjlig att utkräva ansvar av för ett katastrofalt valresultat. Hon är immun. Nu kan (S) komma att gå i graven som ett 15% parti om ett par val. Läste ni Nalin Pekguls artikel på Newsmill där hon menar att äldre män är en belastning för partiet?
    http://www.newsmill.se/node/2280
    Kan det ha skrämt bort någon väljare tro???

  6. anokak skriver:

    Vi fick räkna på jämkade uddatalsmetoden, under en samhällskunskapslektion på högstadiet (förmodligen åk 8), minns jag. Men det var läääänge sedan. Hehe… ja, matematisk induktion lärs ju inte ens ut på gymnasiet, utom i undantagsfall, men det är nog tur. Få elever klarar av en lösning med mer än två moment :/ , än mindre tre.

    Jag tror problemet med svenskar är att ingen vågar ha en åsikt som inte är PK, och etablissemanget utnyttjar detta. Danskar är betydligt mer frispråkiga. Å andra sidan tror jag faktiskt att vi har de politiker vi förtjänar – varken mer eller mindre.

  7. Cuben skriver:

    Din formel kanske passar bra att använda för att beräkna halveringstiden för ett visst politiskt parti också! Strålande! som vi kärnfysiker säger. När jag säger kärnfysiker tänker jag förstås på Anders Borg i valdebatt.

    Jag tror att problemet för Sahlin är den traditionella paradoxen mellan filosofer och matematiker. Som filosof kommer hon aldrig fram.

    Låt oss tänka en filosof som ska gå till en dörr. Först går hon halva vägen. Då återstår ju halva vägen. Därefter går hon halva vägen av halva vägen. Då återstår bara en fjärdedel av den ursprungliga vägen. Då går hon hälften av vad som är kvar, osv. Men når aldrig dörren, även om hon ständigt närmar sig den.

    Detta tror jag är Sahlins problem. Hon når aldrig fram.

    Cuben Vetenskaplig(?) Rådgivare(?)

  8. Info skriver:

    SVERIGEDEMOKRATERNA – INSPIRERADE AV TANJA – GRANSKAR STATENS GENUSUTREDNINGAR?

    I och med inträdet i riksdagen har Sverigedemokraterna rätt att anlita Riksdagens utredningstjänst. Man har i första hand ämnat försöka få svar på den fråga som Ian W:r förgäves ställde under sin tid i riksdagen rörande massinvandringens verkliga kostnader (det invandringsindustriella komplexets omkostnader för t.ex. bidrag, förtidspensioner, löner och arvoden till tolkar, flyktingadvokater och annan domstolspersonal, migrationsverkspersonal, SFI-lärare, äldreförsörjningsstöd, häktes- och fängelseplatser, skadestånd till brottsoffer, materiella skador i form av nedbrända skolor och uppbrända bilar, renovering av vanvårdade lägenheter och trapphus, vård av skottskador, knivskador och skador efter fall från balkonger, subventionerad tandvård.)

    Men också en granskning av själva utredningsförfarandet i vissa fall, t.ex. beträffande tendentiösa GENUSUTREDNINGAR, kan bli aktuell. Kommentatorn ”Jonny” skriver bl.a. följande den 26/9 i Thoralf Alfssons blogg under inlägget ”Aftonbladet hänger ut Anders Leander”:

    ”Sverigedemokraterna bör därför först beställa en metautredning där utredarna betraktas och politiska korrekt subjektivitet inom statsförvaltningen och akademin kartläggs och utreds. De bör även uppmärksamma korruption med bruket av utredningsbeställningar som SOU:er; det är inte orimligt att förmoda att t.ex. genustroende inom riksdagen använder utredningstjänsten för att beställa genusutredningar och därmed finansiera sina trosfränder inom akademin. Mängden av bisarra SOU:er i genusvansinnets kölvattnet talar för ett omfattande missbruk av detta slag. Genuskritikern TANJA BERGKVISTS utmärkta arbete talar för detta.”

    http://thoralfalfsson.webblogg.se/

  9. Leif Lindau skriver:

    Följde tråden med den slöe akademikern som ej ägnade odelad uppmärksamhet åt genuföreläsaren. Fann att juristerna på Uppsala Universitet funnit att ovälkomna kommentarer om utseende och privatliv är könsdiskriminering.
    Med denna bas kan man anmäla hela världens samlade populärpress, i synnerhet modetidningarna, en god del av internet, biografier, och t ex vetenskaplig historisk litteratur . ÄNTLIGEN!

  10. Lennart W skriver:

    Tredje gången gillt? Försöker igen få iaf lite uppmärksamhet om att Buddha gömmer sig i Mandelbrotmatematiken:

    http://en.wikipedia.org/wiki/Buddhabrot

  11. QED skriver:

    Test om valvakan går att bädda in:

  12. Patrik (PP) skriver:

    Många godbitar i valvakan Sveavägen 168.

    ”Jag känner mig jättedeppig och måste tröstäta. Kan någon hämta en Toblerone?”

  13. QED skriver:

    Fredrik Virtanen i Aftonbladet

    ”Elitens godhet – ren arrogans”

    ”Komikern Henrik Schyffert var en av alla som skrev en artikel riktad mot Sverigedemokraterna. Skojsig och retoriskt fiffig på ytan men genomskinlig vid närläsning. Vad tror Schyffert, mångmiljonären, komikern, ironikungen? Att sverigedemokrater skulle sluta vara sverigedemokrater för att Henrik Schyffert inte är sverigedemokrat. Sanningen tyvärr, är tvärtom.”

    ”Det blir väldigt obehagligt när de utbildade, rika, gentrifierade och kända tävlar i godhet som resulterar i arrogans och total brist på ödmjukhet. Den dryga kylan viner neråt i klassamhället, klyftan vidgas och till sist blir den omöjlig att limma ihop.

    Etablissemanget borde alltid bry sig om de marginaliserade, inte bara veckan efter ett val som gick åt helvete. Nu när det är för sent är det på plats med ödmjukhet”

    http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/kronikorer/fredrikvirtanen/article7851923.ab

  14. Tanja Bergkvist skriver:

    steenad,Vad är det för vits med att lagstifta om mål?” Varför inte? Några mål måste väl samhället sträva mot? Men när det gäller jämställdhetsfrågan skriver man i den antagna propositionen uttryckligen att det handlar om utfallet – det är alltså det man ska lagstifta om. Jag ska ta upp denna proposition så snart jag kan, i helgen om inte innan. Jag har över hundra vetgiriga civilingenjörer som kräver alla min uppmärksamhet just nu.

    Om någon av er läser detta: ni kommer att finna två kritiska punkter på uppgift 13.2:9. Med gradienten till T(x,y)=(x+y)e^{-x^2-y^2}lika med nollvektorn har ni ju två ekvationer och två obekanta, ingen linje som lösning således. När ni nu redan listat ut att x=y så inser ni att ni kan använda en av de två ekvationerna till att verkligen få ut två punkter. Och glöm inte parametrisera randen och kolla den också! Lycka till så ses vi imorgon! 🙂

  15. Tanja Bergkvist skriver:

    Jax, för det första var det Mona Sahlin som yttrade följande motsägelsefulla utsaga i TV 28 december 2003: ”Jag tror inte folkomröstningar är gynnsamma för demokratin”. Annat hon har sagt är att män också ska föda barn, som jag ju tagit upp i ett äldre inlägg och så har jag lagt in detta hennes citat på wikiquote här: http://sv.wikiquote.org/wiki/Mona_Sahlin 🙂

    ”Ett jämlikt Sverige där både män och kvinnor, både kan föda barn, ha barn och också kunna arbeta – det finns inget viktigare för att bygga upp ett jämlikt samhälle” Mona Sahlin i Kvart i fem Ekot i P1 den 8 juli 2010.

    Det om demokrati och folkomröstningar borde också föras in givetvis men jag måste be SVT om materialet så att det är 100%. Jag har inte läst Pekguls artikel på Newsmill om äldre män som belastning, ska kolla det. Tror inte det är så sannolikt att det är de äldre männen i (s) som skrämt bort väljarna utan det är Sahlin som skrämt bort dem.

    Jag hörde ett radioprogram dagen efter valet (eller om det var tisdagen?) där en kvinna som doktorerat på valaffischer uttalade sig om hur all svenska analfabeter (!) möjligtvis feltolkat partiernas budskap och därför inte kunnat rösta enligt övertygelse eftersom de inte kunnat läsa texten till bilden! Detta samhälle med svenska analfabeter är bland annat Sahlins verk. Jag kommer att såga vissa nya inslag i svensk skola i nästa nummer av Axess. Ett sådant samhälle och dess ledande politiker måste givetvis underkännas.

    När det gäller motståndet mot den förda politiken så hörde jag i söndags morse av en slump, medan jag satt och räknade i Calculus, i programmet Skavlan kl 08.00-09.00 vad Sahlin och Aschberg hade att säga angående att den svenska politiska utvecklingen när det gäller missnöjespartier ligger 10-15 år efter den i grannländerna. Och Aschberg sa för en gångs skull något som jag tror på: Ny Demokrati ”sög musten ur” motståndet. Jag tror det stämmer. Det gick för snabbt och fick ett abrupt slut. Många människor ”förbrukades” i och med detta. Fast man hade ju som grund Medborgarnas Offentliga Utredningar från tankesmedjan Den nya Välfärden – dessa: http://www.dnv.se/mou/mou1.html men det var väl en massa organisatoriska problem + att det alltid blir svårt när ett parti växer för snabbt, i synnerhet ett missnöjesparti. Plötsligt måste man ha en massa representanter och då hinner man inte skola in dem eller ens komma överens om vilken politik man egentligen ska föra – man drog nog till sig för många olika människor på en gång, alla med olika agendor, antar jag. Och i medvind vill alla vara med givetvis. Men i vilket fall tror jag Aschbergs analys är korrekt.

  16. Tanja Bergkvist skriver:

    Cuben, ja du kan bli vetenskaplig rådgivare :-). kanske åt Borg också då som du omnämner (”När jag säger kärnfysiker tänker jag förstås på Anders Borg i valdebatt.”) Minns att han en gång försökta addera tre tal: 35 + 9 + 15 = 60. http://www.politikerbloggen.se/2009/04/15/15205/ Nåja, nu ska jag inte vara petig. vad har Borg att säga i genusfrågan då? http://www.regeringen.se/sb/d/7674/a/78545

    ”För mig är det tydligt att samhället pådyvlar tjejer en roll som är mer begränsad än för killar. Indelning av människor efter kön börjar redan på BB och fortsätter genom hela livet. Barnböcker och TV öser över våra barn med rollbeskrivningar som de inte bett om och som begränsar deras frihet.”

    Intressant, enligt genusforskarna är det framförallt killarna som är begränsade. Man oroar sig mycket för att flickor får vara pojkflickor men inte tvärtom. Tex kan inte pojkar fritt dansa balett utan att bli retade osv. kan ligga något i det. Dock borde genusvetarna ta en till på Östeuropa som skolar många manliga ”ballerinor”. Inga problem där inte. Och Tiina Rosenberg som läst vid Karl-Marx-Universität i Leipzig…

    Jag hade dottern på balett under ett år, många barn med östeuropeiskt påbrå (och grundaren för denna City Balettskola är bulgariska, balettutbildad i Sofia :-)), jag fick en förklaring till varför det var östeuropeisk överrepresentation efter ett tag: flera svenska föräldrar tyckte att baletten (som var mycket lekfull och rolig för barnen med barnmusik) var ”militärliknande” i och med att barnen gjorde synkroniserade rörelser! Jag förstår inte varför Ohly m fl har det fd Östeuropa som sin förebild – det fanns ju ingen kulturmarxism där, bara ekonomisk kommunism. Samhällena var fulla med elitskolor och det var genom mina kommunistiska morföräldrar (de var givetvis aktiva i Partiet :-)) jag lärde mig disciplin och ansvar. Svensk vänster gör precis tvärtom…

  17. Tanja Bergkvist skriver:

    Info, intressant. Lagom då att jag reder ut nuvarande jämställdhetspolitiska mål i prop 2006/06:155. Jag har redan föreläst om denna vid några tillfällen men aldrig dragit upp hela eländet på bloggen. Ja, det var mycket genus och jämställdhet under SD:s sommartal – jag fick mail från en kollega om att Åkesson nämnde att man inte skulle ge pengar till projekt i stil med VR:s där man ska studera trumpeten som genussymbol + citat från min SVD-artikel. Måste lägga in det på wikiquote – ha ha 🙂 Men det är sant det som kommentatorn skrivit – att det pågår en jätteindustri med genusutredningar som berör snart varje aspekt av samhället, och där man ser just en genusanalys (med på förhand givna resultat) som lösningen på ALLT.

  18. Tanja Bergkvist skriver:

    Leif, ja det hade man kunnat givetvis, men den industrin är för mäktig. Angående Uppsala-fallet: ovälkomna kommentarer om utseende och privatliv kan utgöra kränkning givetvis. Det var bläddrandet i papprena under föreläsningen och därmed utövandet av härskartekniken osynliggörande som var mest bisarrt i den historien.

  19. Nordbo skriver:

    Mona Sahlin: ”Jag tror inte folkomröstningar är gynnsamma för demokratin”.

    Den hade jag missat. Men jag tycker inte det är motsägelsefullt eftersom hennes förståelse av vad en demokrati är har mer gemensamt med DDR än det vi kanske spontant förknippar med termen. Det kan vara så att hon inte är medveten om det själv, men hennes sinne är präglat av en ideologi. Det är en 1984 demokrati som hon och hennes likar bär i sinnet. Det tror jag har blivit tydligt för ganska många den sista tiden, med tanke på att varken tidningar eller politiker hittills har visat någon repsekt för den del av folkviljan som röstade fram SD. Istället har man satt igång den värsta propgandakampanjen jag någonsin beskådat. Undrar hur länge det dröjer innan någon känner sig berättigad att mörda en SD politiker? Hittills har två personer blivit knivhuggna, såvitt jag vet. En i Göteborg, som hoppade av från sitt uppdrag efter att ha blivit misshandlad av ett gäng på 10 personer. Den andra i Stockholm, men det var tydligen ett misstag. Det var en vanlig människa, inte bara någon från SD.

    Vilket spektakel.

  20. Tanja Bergkvist skriver:

    Lennart, kände inte till det där – lustigt :-).

    QED, ja det funkar om man klickar två gånger. Tack för testet! Gick dock inte att bädda in i inlägget.

    Fick veta att det pågår debatt om valet på mitt förra inlägg, ledsen jag missat detta, kommer att kolla på onsdag och se vad ni har analyserat fram och vilka kommentatorer jag kan rekrytera in i min hemliga klubb ;-). Som jag dock av tidsbrist inte hinner starta upp förrän efter tentan 25 oktober….

  21. Nordbo skriver:

    Jag vet inte om doktorn är intresserad av detta, men jag tror doktorn är mycket upptagen och inte har tid att hänga med. Jag är trött på allt prat om SD på sätt och vis, men samtidigt är det intressant för jag har aldrig upplevt ett sånt här politiskt kivande förrut. Det finns inget objektivt skrivet i svenska tidningar om saken, är min bedömning. Men så här säger en liberal dansk i rysk teve:

  22. Cuben skriver:

    Mina kvalifikationer lämpar sig nog mer för Borg..utan att gå in på några detaljer. Jag föredrar Sveavägen 65 jämfört med Sveavägen 68. Borg, som ansvarig för finanserna lär han ju upptäcka att det finns två sidor på myntet. Precis som det finns två genus. (Jo jag är lite för mycket traditionalist inom detta ämne jämfört med Rothstein). Om Borg bara vore lite mer introvert kanske han hade sett både inåt och utåt samtidigt. Det vill säga sett två genus. Tur att de då finns såna som Nyamko Sabuni, som säger att det räcker att sätta beteckningen liberal. Om man heter Borg och vill vara riddare så kan man ju vara feminist också. Även solen har sina fläckar…

    På tal om matematik. Och applicerad sådan i nationalekonomi, så får du förstå att ekonomi är en ”social science”. Det enda man kan vara säker på i prognoser är att de slår fel. Om de skulle träffa rätt är det antagligen ett ”beta-fel”. Borgs illustration är i det sammanhanget klockren. Receptet fick jag från en spin-doctor. Denna gång inte kärnfysiker, specialiserad på charm och p-orbitalen. Exciterad var doktorn inte heller.

    Lika bra att avrunda uppåt då. 60 ligger ju ändå i den statistiska felmarginalen. Du kan inte vara så kinkig. Frihetsgrader kanske det skulle kallas? Sånt borde liberala matematiker gilla!

    Attans inte visste jag att Tiina hade läst vid Karl-Marx Universität i Leipzig. Det kanske förklarar en del. Då kan hon ju säkert få Lysenkos hederpris ändå. Måste nominera henne nästa gång! Undrar just vad Groucho Marx hade sagt om henne? Han hade antagligen yttrar sig så här om hennes böcker, skulle jag tro;
    ”From the moment I picked your book up until I laid it down I was convulsed with laughter. Someday I intend reading it”.

    Sen blir jag lite trött på att du talar illa om Ohly. Titta bara på denna blogg så kommer alla att finna att den finns ingen anledning därtill!

    http://blogg.vk.se/Mexan/2010/07/28/vart-nya-statsrad-i-host-180914/

  23. Kalle skriver:

    Här e en annan favorit i repris

  24. Info skriver:

    TANJA, INTRESSANT DET DÄR DU SKRIVER OM BALETT

    Redan som mycket liten fick jag klart för mig, att min mamma var en dansmästarinna. Trots att hon inte var från Östeuropa utan bara en vanlig, enkel, svensk flicka från en vanlig, enkel, hederlig, svensk familj från Mellansverige.

    Hon blev aldrig en balettdansös. Men fick tydligen ett rykte om sig i den expanderande köpingen, att hon var den flicka som dansade bäst i hela landskapet. Som vuxen dansade jag naturligtvis med min mamma på fester och middagar några gånger och kunde konstatera, att hon utan vidare följde vartenda steg jag tog, lätt som en fjäder – också de felsteg jag tog någon gång i skämtsamt syfte…

    Allt ovanstående gäller naturligtvis normal pardans till normal dansmusik.

    Min pappa däremot var fullkomligt omusikalisk och vägrade att dansa. Vägrade kategoriskt i hela sitt liv.

    Själv är jag både hypermusikalisk och bra på att dansa – men tycker liksom min pappa egentligen inte om att dansa.

    Vad har det blivit av en sådan hybrid?

    Tja, jag har dansat bra många gånger i mitt liv – inte för att själva dansen var särskilt kul utan för att den kvinna, jag höll i mina armar, fångade mitt intresse och min uppmärksamhet.

    Slut nu med det känslosamma. De flesta här vill väl helst bara diskutera Mandelbrot dag ut och dag in. Så nu ska jag försöka vara litet tillmötesgående mot er:

    I FRÅGA OM DEN ADVENTIVA ABUNDANSEN ANSLUTER JAG MIG TILL DEN AKOLYTOFYTA TEORIN, ATT EPOIKOFYTERNAS IDIOKORA HISTORIA DELVIS ÖVERENSSTÄMMER MED DE EUHEMEROBA APOFYTERNAS.

    Eller vad säger ni andra?

  25. Jax skriver:

    Hej igen Tanja.
    Nej, det är ingen annan än Nalin och Mona som skulle hävda att äldre män skrämmer bort väljare från Socialdemokratiska arbetarpartiet.

    På tal om dans…
    Det sägs ju att manliga balettdansare till stor del är homosexuella. Du vet väl att roten till ordet ”bög” kommer från ”Bulgar”?

    Puss
    Jax

  26. Tanja Bergkvist skriver:

    Jax, nä det visste jag inte 🙂 Hm, kan det stämma? Källa?

    Har man sett på maken! Har Ungdom mot rasism blivit etnopluralister? 🙂 http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/dags-att-skrota-integrationspolitiken_5398125.svd

    ”Att dagens integrationspolitik har misslyckats anser många. Till skillnad från andra anser vi inte att integrationspolitiken har misslyckats på grund av att den är illa genomförd, om detta är fallet låter vi vara osagt. Istället menar vi att visionen om en integration så som den formulerats i Sverige är ett fundamentalt feltänk i hur ett mångkulturellt samhälle kan skapas. Den svenska integrationspolitiken var dömd att misslyckas redan vid dess införande.”

    ”En strävan efter integration resulterar ofta i att det skapas en intolerans mot olika identiteter, kulturer och tänkande i samhället. Vår slutsats är därför att om vi fortsätter sträva efter en integration på samma sätt som vi gör idag, kommer vi aldrig att kunna utforma en mångkulturell vision. En vilja att likrikta människors identiteter är alltid ett uttryck för att en mångkulturell vision inte erkänns fullt ut.”

    Det stämmer ju att en mångkultur i ordets rätta bemärkelse faktiskt innebär att flera olika kulturer (och därmed olika värderingar) existerar sida vid sida. Nu får väl Ungdom mot rasism ta fighten med Nyamko Sabuni… Debatt inom etablissemanget – roligt 🙂

  27. Info skriver:

    SVAR TILL JAX

    Fullkomligt rätt och sen länge uppenbart. Ledaren för den berömde skandinaviska baletten i Paris var naturligtvis homosexuell. Den mest berömda dansören genom tiderna (Djagilev) var naturligtvis homosexuell. Själv har jag som orkestermedlem en gång i tiden turnerat med bl.a. Drottningholmsbaletten (Ivo Kramér). Alla manliga dansare utom en var homosexuella.

  28. Peter skriver:

    Vet inte hurpass ofta du som verkar inom universitetsvärlden känner igen dig i Dilberts värld. Strippen från 27/9 visar i alla fall att det är tur för Dilbert att han inte arbetar på Uppsala universitet: http://dilbert.com/2010-09-27/

    Intressant att läsa om uddatalsmetoden, den kände jag inte till. Att pressen hävdar att man måste vara matematikprofessor för att förstå är ju bara pinsamt och att undervärdera svenska folkets kunskap.

  29. Lennart W skriver:

    OK Tanja, jag hittar de nämnda kritiska punkterna på diagonalen, men var går randen du talar om? Måste erkänna att jag går bet på T:s maxvärde, OM det är samma yttre rand som Mandelbrotmängdens fraktala rand(vilket inte skulle förvåna – lite roligt måste man ju ha..). Men min-värdet hittar man nog faktiskt t.o.m. i det fallet.

  30. QED skriver:

    Lars Vilks framträder i Uppsala den 7 oktober, för att genomföra den föreläsning som avbröts med våld vid förra försöket. Denna gång skall den hållas ute på
    Polacksbacken.

    http://www.uu.se/node1364

  31. […] är ingen slump det är Professor Bo Rothstein som ger detta svar. Som har påpekats av Tanja Bergkvist var det också han som drev med förespråkare av genussystemet genom att i ett svarsbrev angående […]

  32. QED skriver:

    Tanja, detta kanske kan vara intressant för dig att kommentera:

    ”Politiskt korrekt i Bulgarien och Sverige”


    ”Så då landar jag i den något märkliga slutsatsen att Sverige är en stabilare demokrati men att debatten är friare i Bulgarien. I Sverige debatterar vi efter hur världen borde vara, medan man i Bulgarien debatterar efter hur världen faktiskt är.”

    http://adhocibulgarien.blogspot.com/2010/09/politiskt-korrekt-i-bulgarien-och.html

  33. Jax skriver:

    Källa och källa…
    Det ligger till så att Bulgarerna var Katharer under 1100-1200 talet. Det ansågs konstigt i det katolska Europa varför ordet ”Bulgar” (Bugres, om jag minns rätt) kom att betyda ungefär ”konstig person”. Detta ord skall ha införts till Sverige av August Strindberg, då fortfarande betecknande en konstig person. Så småningom innefattades homosexuella i begreppet och ordet ändrades med tiden till ”bög”.

    Om jag minns rätt skriver Michael Nordberg om detta i sin bok ”Den dynamiska medeltiden”. Om du vill kan jag leta fram den och ge dig sidhänvisning.

    Vad gäller homosexuella är det ju i sig en gåta att evolutionen tillåtit homosexuell läggning. Det finns nog bara en förklaring till det – homosexuella behövs i samhället. Kanske bland annat för att dansa balett för oss andra.

  34. Lennart W skriver:

    Jax, homosexualitet i sig har förstås ingen överlevnadsfördel, iaf inte för arten. Men gener har tydligen ofta fler konsekvenser än bara en. Ett förslag till förklaring (som jag sett någonstans från biologer, möjligen i en bok av Dawkins) skulle alltså vara att det finns en eller flera gener som både ökar risken/chansen (verkar troligt tycker jag att det inte är helt deterministiskt..) för homosexualitet, OCH är bra för överlevnaden på andra sätt.

  35. Tanja Bergkvist skriver:

    Jax & Lennart, naturen är väldigt fascinerande och smart och det finns oftast en bra förklaring på allt :-). Ivf är de östeuropeiska balettdansarna, både kvinnor och män, oavsett läggning och annat totalt irrelevant i sammanhanget, väldigt duktiga och det är en fröjd för ögat att se dem! Mina morföräldrar släpade ju inte bara med mig och brorsan på en rundtur runt hela Bulgarien med kommunistpartiets pensionärssektion varje sommar i sann patriotisk anda, utan det var också opera, balett och annat så klart.

    Jax, ”Bulgarerna var Katharer under 1100-1200 talet”. Say what? menar du tatarer? http://en.wikipedia.org/wiki/Crimean_Tatars_in_Bulgaria

    Det enda Kathar jag känner till är denna: http://en.wikipedia.org/wiki/Kathar

    Här finns lite info också: http://en.wikipedia.org/wiki/Bulgarians
    Ethnogenesis: http://en.wikipedia.org/wiki/Bulgarians#Ethnogenesis
    Genetic origin: http://en.wikipedia.org/wiki/Bulgarians#Genetic_origin

    Hm, lite mycket att läsa, men om du orkar ;-).

    QED tack för länk, jag hade ju glömt bort den där bloggen, http://adhocibulgarien.blogspot.com tack för påminnelsen om den! :-). Där framgår också att det faktiskt är konstigare i Sverige än i Bulgarien, eller hur Jax? Men allt annorlunda betraktas väl som konstigt om man är hemmablind. Eftersom jag är blandad så tycker jag inte att någon är konstig – jag kan med min flexibla hjärna faktiskt förstå alla, till och med Ohly! 😉

  36. QED skriver:

    Jax menar kanske kättare. Bogomilerna i Bulgarien var kättare, och det gillade man inte i Rom …

    http://en.wikipedia.org/wiki/Bogomilism

  37. Jax skriver:

    TANJA! FÖRLÅT!
    Jag menade inget illa. Jag tycker bara det har en humoristisk poäng. Jag högaktar Bulgarer i allmänhet och DIG i synnerhet, mer än de flesta människor här under himlapällen! Men faktum är att Bulgarerna var Katharer och det gillade inte katolska kyrkan. (Det är från Katharer som ordet kättare kommer). Katharismen (heter det så?) kommer ursprungligen från Manikeismen och Iran och det var en stor och mycket fin religion innan kyrkan brände de troende på bål. Själve Augustinus var Maniké innan han blev katolik. Albigenserna i Sydfrankrike och Italien var under ett par hundra år Katharer och skapade den fantastiska högkulturen med riddarromantik och dito poesi. Det är inte många som vet att stora delar av Sydeuropa inte var kristet under ett par århundraden under medeltiden, men så var det. Fast det tog ju slut med korstågen och inkvisitionen.

  38. Jax skriver:

    Tanja. Denna dikt är från mig till dig. Vem som skrivit den har fallit ur mitt minne men den är från den Kathariska högkulturen under 1100-1200 talen. Jag tror det är Evert Taube som översatt den, han har iallafall sjungit in den och gjort den känd.

    Duvan på Canigou.

    Ack, på den hårda skarsnön
    fann jag just denna morgon
    en stackars frusen duva
    som stormen rövat bort.

    Jag såg det var din duva
    min älskade, och därför
    jag vårdar den med ömhet.
    Hon flyger inom kort.

    Ack sorgsen är den duvan
    som sakna får sin hemtrakt
    och sorgsen är den kärlek
    som ensam brinner ner.

    Men nog kan livet jubla
    än, om jag blott får se dig,
    och nog står himlen öppen
    var gång du mot mig ler.

  39. Matte Matik skriver:

    Stora nyheter från Umeå Universitet! I en ny avhandling studeras Flickscoutsrörelsen i relation till den kvinnohistoriska brytningstid den verkade i, men också formade.

    Formark analyserar flickscoutrörelsens uppkomst vid Wallinska skolan i Stockholm år 1911 och den organisation och verksamhet som därefter växte fram under mellankrigstiden. Utifrån Simone de Beauvoirs alltjämt banbrytande verk från år 1949, Det andra könet, studeras flickscoutrörelsen i relation till den kvinnohistoriska brytningstid som rörelsen verkade i, men som den också var med och formade.

    http://www.umu.se/ViewPage.action?siteNodeId=4432&languageId=3&contentId=140260

  40. Matte Matik skriver:

    Ni glömmer väl inte bort att det imorgon, 1:a Oktober, är Genusvetenskapens dag? Latinamerikakännaren och antropologen Susan Paulson kommer att tala om dragaktivism och sociala förändringar i Bolivia på denna.

    Deras dragaktivism skiljer sig markant från de vi är vana vid i Europa och USA, säger Susan Paulson. Medan HBT-rörelsen i norr slåss för den egna gruppens juridiska, social och politiska rättigheter, så har ”las tranformistas” i Bolivia en tydlig koppling till den globala rättviserörelsen och kampen mot nyliberalism.

    Förutom hennes föredrag hålls ett trettiotal andra korta och kärnfulla föreläsningar om allt från rätten till sex till könets betydelse Mellanösterns fredsprocess.

    http://www.lu.se/o.o.i.s?id=708&news_item=5636

  41. Cuben skriver:

    Matte Matik, verkligen bra att du pushar för Genusvetenskapens Dag. Synd att jag missar förläsningen om las transformistas från Bolivia. Vi har säkert mycket att lära från dem om deras lyckade kamp mot nyliberalismen och dess effekt på folket i Bolivia…

    Det finns väl inget land i hela världen som har nått så högt som just Bolivia, eller hur. När jag ser bilden i länken förstår jag omedelbart kopplingen till den globala rättviserörelsen. Men ändå inte. Hur mycket kostar kalaset förresten?

    Det är positivt när vi kan ha råd med att lägga pengar på dessa typer av aktiviteter. För det innebär ju att allting annat som har högre prioritet och skulle ge mer nytta redan har fått pengar för detta. Det är ju jättebra.

    Kan inte alla i den globala rättviserörelsen flytta till Bolivia och arbeta fram ett ännu bättre alternativ. Arbeta gärna länge och väl i Bolivia. Är det någon som vet varifrån ordet Copacabana kommer från förresten?

  42. Matte Matik skriver:

    Var tvungen att skriva ett inlägg på den – genusvetenskapens ojämställda dag! Inte en enda manlig föreläsare på hela dagen har dom:
    http://mattematiksblogg.blogspot.com/2010/09/genusvetenskapens-dag.html

  43. Nordbo skriver:

    Är det dags igen, Jax?

  44. Jax skriver:

    Välj vapen.

  45. Jax skriver:

    Nordbo.
    Jag har upptäckt att du har en hemsida, och den var ju trevlig om än lite pretentiös. Jag ger dig härmed ett anbud om fred och föreslår att även du lägger in en dikt till Tanja så får hon själv avgöra vem av oss hon föredrar. Vi får då båda lova att acceptera hennes utslag och inte vidare försöka angripa varandra. OK?

  46. Nordbo skriver:

    Det ena utesluter väl inte det andra? Vi kan både duellera och fira doktor Tanja med dikter.

  47. Tanja Bergkvist skriver:

    Jax, aha så Katharismen är en religion? Jag googlade på katar men fick inget, men på Katharism får jag fram det: http://sv.wikipedia.org/wiki/Katarer

    Katarer (av grekiska katharos, ”ren”) är ett kollektivnamn för de många sekter med dualistisk grundåskådning, vilka på 1000-talet började utbreda sig i Europa. Ordet kättare härrör från namnet på denna trosinriktning; för både katolska och ortodoxa kyrkorna var katarerna hedningar. De katarer som levde i södra Frankrike benämndes albigenser efter katarernas borg i Albi, en stad i regionen Languedoc. Uttrycket katarer användes tidigt om avfällingar i allmänhet från katolicismen. I tyskan kom ordet att beteckna avfällingar från varje ortodox kyrka, och från plattyskans ketter (högtyskans ketzer) härleder sig det svenska kättare.”

    Tack för dikten! 🙂 Du behöver inte be om ursäkt för något, nu lärde jag mig något nytt ju!

  48. Tanja Bergkvist skriver:

    Matte, ”Genusvetenskapens dag” – mycket intressant! Det hade jag missat!

  49. Tanja Bergkvist skriver:

    Jax, ”Jag ger dig härmed ett anbud om fred och föreslår att även du lägger in en dikt till Tanja så får hon själv avgöra vem av oss hon föredrar. Vi får då båda lova att acceptera hennes utslag och inte vidare försöka angripa varandra. OK?”

    Jax och Nordbo, just det – det var ju ni som duellerade virtuellt här på bloggen för ngt år sedan vill jag minnas 🙂

    Så här ligger det till: Tanja har inte något (privat)liv. Jag har inte haft det på flera år och än mindre sedan jag gav mig in i samhällsdebatten/började blogga. Varje fredag, som idag, spenderar jag hela kvällen med hela veckans hushållsarbete. Roligt va? 😉 Just nu pendlar jag ju också till Uppsala några timmar om dagen så det blir ju ännu tightare med tiden när föreläsningar och lektioner också ska förberedas. Iofs älskar jag mitt jobb så mycket att det är värt det så klart! 🙂

    Men frågan om när jag ska skaffa mig ett liv, eller mer precist en kärleksrelation, vilket väl är det ni är intresserade av att veta, är fortfarande ett öppet problem. Jag har skjutit på det i några år nu, men nästa datum jag har satt (och som alltid skjuts fram) är att jag ska skaffa mig ett liv efter tentan den 25 oktober, eller kanske 30 oktober, måste ju rätta över hundra tentor också :-).

    Men sedan kommer ju min kurs i envariabelanalays, som dock blir på distans, så då räknar jag med att kunna spendera mer tid med bloggen. Så då hinner jag inte heller ha något privatliv, eftersom jag ju både ska jobba, blogga och vara med min dotter på kvällarna, det är till henne all min fria tid går. Sedan måste jag se på nyheterna minst en gång om dagen. Det där med att scanna av hela Internet varje dag har jag gett upp :-). Nyhetsflödet är ju oändligt. Tur dock att Aktivarum, Matte Matik, Pär Ström m fl bloggar på i genusfrågan nu när jag har lite tidsbrist.

    Den enda lösningen är att vi drar igång en organisation så att jag får träffa er genom den, eftersom jag ju utgår ifrån att ni kommer att gå med ifall jag startar upp något? Den som värvar flest anhängare till vår rörelse gifter jag mig med. Ska vi säga så? 🙂

  50. Tanja Bergkvist skriver:

    Och nu är klockan 22 så jag måste se på TV4-nyheterna!

  51. Nordbo skriver:

    Jag filmade några av mina vänner som just gick med i rörelsen:

  52. Jax skriver:

    Hmmmm….
    Slå min dikt istället om du kan!

  53. Jax skriver:

    Tanja.
    Du tycks verkligen behöva någon som tar hand om dig så din kropp och själ får vila lite från ditt målinriktade och effektiva sinne. Jag drar nu ut i världen på min vita springare (Volvo) för att samla namn till vår rörelse.

  54. QED skriver:

    ”Stopp för pedagogisk hiphop

    Oklahoma har köpt ett läromedel som ska underlätta inlärningen genom att rappa kunskapen till eleverna. Flera lärare i området har dock kritiserat innehållet i låten ”Old Dead White Men” om USA:s första presidenter med flera. Nu stoppas projektet.”

    ”Läromedelsföretaget heter Flocabulary och har flera inriktningar – läsförståelse, skrivande, samhällskunskap och matematik/naturvetenskap – och finns på över tiotusen amerikanska skolor. Enligt hemsidan har lärande via hiphop visat sig vara ett effektivt redskap för att höja elevernas skolprestationer och det var anledningen till varför Oklahoma köpte det för elever i stödundervisning”

    http://www.dn.se/kultur-noje/stopp-for-pedagogisk-hiphop-1.1181574

  55. Tanja Bergkvist skriver:

    Nordbo, ska jag tro på det där? 😉

    Så, nu har jag fixat klart hushållssysslor som mest har bestått i att röja bland en en meter hög hög där det står vad jag måste göra den närmsta tiden. Och så har jag räknat dubbelintegraler i Calculus under kvällen fram tills nu inför några av veckans lektioner. Ja jag skulle behöva någon som tog hand om mig, eller åtminstone min disk, och alla postits-lappar jag klistrar över hela lägenheten, så att jag kan ägna mig åt att rädda landet innan det är för sent. Jag har haft en period när jag tvivlat på att det kommer att gå… Men jag måste skärpa mig nu och ta nya tag. Fast vi kommer inte att kunna blogga oss ur allt elände, det är bara fas 1. Det kommer att ta minst en generation att fixa alltifrån utbildningsväsende till genusgalenskaper och det får mig att inse att jag kanske kommer att lämna jordelivet innan kriget är vunnet, om vi nu vinner det. Så halva kampen kommer att bestå i att forma den kritiska massa som ska ta över när vi dött.

    Jax, vänta vänta, vadå samla namn? Du har ju inte fått någon information av mig än? OK men ta denna så länge: http://www.val.se/pdf/blankett_namnunderskrifter_reg_partibet.pdf

    Namnet får vi tänka ut och fylla i i efterhand för att förhindra sabotage. Säg bara att det är ett parti som är under bildande och att genus-Tanja är involverad så skriver alla på ;-). Jaha, en vit Volvo, ok åk du runt i den och samla namn på blanketten ovan (kryssa i val till allt) så länge så återkommer jag. 50 namn per kommun eller 1.500 namn om du tänkte åka runt hela riket med din Volvo. Säg till om du behöver bensinpengar!

  56. Tanja Bergkvist skriver:

    QED, påminner om Örebroprofessorn som tyckte man skulle anpassa svenskundervisningen efter ungdomars sms-vanor… http://www.vr.se/forskningvistodjer/forskarportratt/forskarportrattarkiv/honvillvidgasprakbegreppet.5.5adac704126af4b4be280006406.html

  57. Fredrik skriver:

    Den här debatten är nog bland de knasigaste jag hört.

    http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1650&artikel=4047229

    Det är högsta hönset för svenska hembygdsförbundet som debatterar svensk kultur. Som vanligt i svensk debatt blir allting sådär genomknasigt då det officiella ramverket brister i stringens. Man kan tycka att svenska hembygdsförbundet som ändå är skapat för att dokumentera och främja svenska småbygders historia borde acceptera det faktum att svenska folket existerar och att vi har en egen kulturhistoria.

    Lustigt nog så har även denna rörelse spårat ur och definierar svensk kultur som multikultur och svenska folket som mångfald och alla inom Sveriges gränser som svenskar (för svensk är ju något man bara föreställer sig). Detta samtidigt som både kurder och samer har egen kultur och bör värnas som folk och tydligen existerar …

  58. Nordbo skriver:

    De här orden tillägnade dig, doktor Tanja, för ganska exakt ett år sedan. Orden passar dig. Evighetens sfärer är naturligtvis inte genuserierna, utan matematiken och då framförallt kosmologin:

    ”Med blicken fäst på evighetens sfärer stod Beatrice; och på henne fäste jag min,
    sedan jag från solen vänt bort den.
    Vid hennes åsyn blev jag i mitt inre lik Glaucus,
    när han hade smakat örten som lät honom förvandlas till en havsgud.”

    Från ”den gudomliga komedin”, Paradiset: Canto I

  59. QED skriver:

    Ha ha, ”Vi gillar olika” men inte olika åsikter.

  60. QED skriver:

    De mjukaste socialistdiktaturerna håller längst: DDR (1989), Jugoslavien (1992), Sverige (2010?).

  61. QED skriver:

    Tanja, problem med post-it lappar? Titta här:

  62. Jax skriver:

    Tanja, förtvivla inte.
    När det är som mörkast är gryningen som närmast. De tre sista dinosaurierna är snart medialt utdöda, Gudrun, Tina och Eva. Snart har alla sansade människor i detta land förstått vad dom vill göra med oss. Det block som har starkast genusanknytning har gått tillbaka mest i valet och Fi är i praktiken utraderat. Södertörns högskola är ett skämt. Tidningar börjar sakta ta upp frågor ur ett jämlikhetsperspektiv och inte ur ett feministiskt genusperspektiv. Folk tycker inte det är bra med genuspedagoger på dagis som bränner sagoböcker och förtrycker pojkarna. Pendeln är så sjukt högt åt ena hållet att när rekylen kommer kan hela genusapparaten var bortsopad på ett par månader. Allt fler inser att kejsaren är naken, viskningarna hörs redan. Snart växer dom till ett rop och ett vrål. Folkets vrål när genusprofessorerna blir utsatta för det lurade folkets vrede!

  63. Jax skriver:

    Nordbo.
    Inte illa!

  64. Jax skriver:

    Ni har väl sett denna informativa video riktad mot Fi?

  65. Nordbo skriver:

    Nu är det dags Jax:

  66. Jax skriver:

    hjälp!

    vilken av dom är du?

  67. Tanja Bergkvist skriver:

    QED, postits-lapparna – så ser min lägenhet ut! Ha ha ha ha! 🙂

  68. Tanja Bergkvist skriver:

    Jax, ”Pendeln är så sjukt högt åt ena hållet att när rekylen kommer kan hela genusapparaten var bortsopad på ett par månader. Allt fler inser att kejsaren är naken, viskningarna hörs redan. Snart växer dom till ett rop och ett vrål. Folkets vrål när genusprofessorerna blir utsatta för det lurade folkets vrede!” Vilken vacker poesi! Väl talat! 🙂

  69. Jax skriver:

    Tack Tanja.
    Poesi och skaldekonst faller över mig när jag besöker Din blogg.

  70. James skriver:

    Efter att ha läst bloggar på nätet angående valet i ungefär ett års tid och med tanke på den fullständiga paniken över att SD kom in i riksdagen så känns det glädjande att konstatera att dumheten inte har segrat överallt, jag tänker då på din blogg och även andra som ger mig hopp för framtiden, tack för att ni finns.
    Rothstein for president höll jag på att säga, men som du säger det var klockrent. //snygg är du också vilket väl är sexistiskt att säga, ska fråga Gudruun nästa gång jag träffar henne i simrishamn.

    Kram

  71. Jurgen Hochmuth skriver:

    Jag blev överfötjust när jag fann din blogg. Här var en vacker kvinna som var smart oc hade skinn på näsan. Sen såg jag det där med Schwartz och kom ihåg något min profesor sade på universitetet. ”Att doktorera är 5% talang och 95% ambition.

    Du måste ha en himla massa ambition.

  72. Göran Eriksson skriver:

    Glad jag hittade din blogg,,gillade Barry Schwartz.

Lämna en kommentar