Rolig julläsning: Robotpartiets blogg!

Kommentatorn QED tipsade om denna väldigt underhållande nya blogg: ROBOTPARTIETS BLOGG! Läs! 🙂 Jag måste låta denna partiblogg granska min vetenskapliga ansats till förståelse (ang tillståndet i landet) – ett anspråkslöst första steg mot GUT (Grand Unified Theory) eller TOE (Theory Of Everything) som är hela den teoretiska fysikens slutmål, och även mitt personliga. Vi vet alla att den enda anledningen till att vi ännu inte är där är att Genusmaffian tillskansat sig alla anslag. Hur ska de kunna granska hela världen ur ett genusperspektiv om de inte låter oss insatta först kartlägga hela Universum? För att detta inlägg inte ska vara helt genusfritt så får jag ta upp detta: DJ (delegationen för jämställdhet i högskolan) har haft en avslutningskonferens i Stockholm. Här kan vi läsa om ett förslag på 50 miljoner kronor per år i jämställdhetsbonus. Men inte bara det: ”Kåre Bremer, rektor för Stockholms universitet, som deltog i ett panelsamtal under dagen, välkomnade förslaget till bonus. Han menade dessutom att det kanske inte bara behövs morot utan piska också, i form av böter… Det handlar om att ”i all enkelhet krossa patriarkatet” som Gudrun  Schyman, talesperson för Feministiskt initiativ, sade när hon deltog i panelsamtalet” (mer om Delegationens förehavanden i inlägget Jämställdhetsindex och trafikljus vid våra lärosäten). Missa inte att Stiftelsen för Strategisk Forskning uttalar sig om rapporten jag tog upp i förra inlägget (tipstack till Anna F). Men glöm nu inte att läsa Robotpartiets blogg! Väldigt kul! 🙂

34 Responses to Rolig julläsning: Robotpartiets blogg!

  1. Bengt O. skriver:

    Jag har läst din ursprungliga artikel med formler och allt. Nu tycker jag det är mycket lovvärt att du försöker förklara tillvaron med hjälp av relevanta och kontemporära storheter som genus, förfall, språklig brytning, trigonimetri m.m. Men samtidigt blir det ju ganska komplicerat: man kan nog säga elitistiskt. Och då är jag ändå inte ett offer för den s.k. flumskolan utan har gått gamla reallinjen. Kan du inte förklara med vanliga ord? Jag är en enkel skomakare som gärna skulle vilja veta vad det är frågan om.

    Sen vet jag inte vad du har emot genustrumpeter. Det här låter väl inte så dumt?

  2. Josef Boberg skriver:

    Vett och etikett bland robotar
    ” * Behandla roboten som en människa.
    * En laptop som använts för dagligt bruk räknas som närmast sörjande och bör ha vit slips. Såvida laptopen inte är en Mac, då det istället är den avlidne som räknas som närmast sörjande.
    * Män behöver inte resa på sig då robotar oftast kan vila stående, precis som en häst. Undantag är robotar som är utrustade med komplex reglerteknik (typ Segway) då man bör ge roboten sin plats för miljöns skull.
    * Vigselringen köps gemensamt av praktiska skäl tills samhället enats om en dimensions- och gängningsstandard. Kom ihåg att tala med er svetsare vilka material som är lämpliga och att aluminiumsvetsning kräver speciell kompetens.
    * Om en robot ber om ert DNA, kissprov eller skjortsvett: Räck genast fram lämplig kroppsdel till angiven inputenhet.
    * Skulle en robot fingra på sin domedagsmaskin på en finare restaurang så säg till personalen och ge därefter rikligt med dricks när hovmästaren har räddat världen.”

  3. Tanja Bergkvist skriver:

    Bengt, ok så här ligger det till: landet förfaller eftersom det statligt sanktionerade genusvansinnet fyller våra landsmäns huvuden med meningslösa tomma floskler och idioti. Detta orsakar irreversibla hjärnskador som manifesterar sig i form av förvirring, dåligt omdöme, fördumning, personlighetsklyvning, identitetskris, frustration och för samhället som helhet innebär det en evolutionär och civilisatorisk tillbakagång. Genusvansinnet håller på att sabotera det som tagit naturen årtusenden av evolution att skapa: normala och fungerande individer som lyckats skicka folk till månen. Genusvansinnet är en socialt konstruerad JÄTTEMUTATION som genast måste avlägsnas från Jordens yta. Det är det min matteformel betyder, översatt till svenka – att genusvansinnet är kulmen på en FÖRDUMNINGSINDUSTRI.

    Inbäddning av ditt Youtubeklipp är förresten inaktiverat, den som vill se/höra det kan klicka två gånger. Det var ett vackert stycke, men det där är inte genustrumpeten utan en vanlig trumpet. Detta är genustrmpeten: https://tanjabergkvist.wordpress.com/2010/01/25/jag-har-inhandlat-genustrumpeten/

  4. Tanja Bergkvist skriver:

    Josef, var såg du det där? Har missat det, kanske inte direkt det roligaste på bloggen. Jag gillade det här: http://robotpartiet.se/blogg/2010/12/14/fra-bomben-blaste-bort-belackarna/

    ”Demokrati fungerar så att människor (och helst även robotar) röstar på politiska partier som representerar deras åsikter. När människorna byter åsikter så byter de även parti. För att en demokrati ska fungera så måste även det omvända gälla: när ett parti byter åsikt så byter även deras väljare åsikt. Ibland är det svårt att kombinera människa->åsikt->parti, och det är därför man har ledarsidor och tevedebatter, och det är därför man tvingas se Jan Björklunds tandglugg på valaffischer vart fjärde år. Vacklarna ska trilla in i gluggen.

    Det är därför glädjande att en liten bomb i Stockholm fick Socialdemokraterna och därmed ytterligare 30 % av väljarkåren att unisont ropa efter ökad övervakning och mindre av den demokrati som vår demokrati bygger på.

    Med 112 extra FRA-mandat i riksdagen så vet vi att över 80 % av svenskarna vill ha Säpos kablar direktkopplade till ett USB-uttag i nacken. Enklast vore om en bluetooth-sändare i hjärnan kontinuerligt kunde skicka signaler till den egna mobiltelefonen och automatiskt SMS:a tankeverksamhet till Säpo*.

    Äldre, teknikfientliga medborgare utan tillgång till mobil eller internet kan istället besöka närmaste postutlämningsställe för att ladda ur hjärnan varje eftermiddag. Detta kan även användas som backup inför framtida demens.

    Med över 80 % av väljarkåren bakom oss behöver vi inte längre argumentera om säkra register, integritet och liknande trams. Nu kör vi!

    *En fördel med detta system är att tänkaren själv betalar för sin egen tankeverksamhet via SMS-kostnaden (5 kr + abonnentens trafikavgifter). Därmed kan man påverka tänkaren att tänka mindre, vilket vore bra för samhället och minska Säpos arbetsbörda.”

    Och de andra inläggen 🙂 Var fann du det där med vett och etikett?

  5. Tanja Bergkvist skriver:

    Ha ha: http://robotpartiet.se/blogg/2010/09/04/reinfeldt-spelar-tetris-med-sverige/ Ok, jag är väl en nörd då, men jag tycker det här är jättekul :-).

  6. Tanja Bergkvist skriver:

    Josef, ok jag såg att du ju länkat till det. Det där var ju ett genusinlägg skulle man nästan kunna säga.

  7. Josef Boberg skriver:

    Jo, verkligen… 💡 🙄

  8. Info skriver:

    ROBOTPARTIET

    Tja, jag bara undrar litet – ska ”Robotpartiet” uttalas E-X-P-O?

    • ”Sveriges radio bevisar idag att De rödgröna och Sverigedemokraterna är samma sak trots att Sverigedemokraternas Jimmie Åkesson hoppas på ett samarbete med Alliansen. Vi vet att båda utsagorna är sanna eftersom politik innebär att allt kan vara sant samtidigt. Till skillnad från alla andra partier så har Robotpartiet inga som helst gemensamma sakfrågor med Sverigedemokraterna.”

    • ”Fuck Jimmie Åkesson. – Sveriges nye Bert Karlsson kläckte ur sig följande groda: Jag tror man alltid måste ha respekt för hur svenska folket har valt.”

    • ” Sverigedemokraterna polerar robotars bajs.”

    • ”Många felprogrammerade robotar och människor känner utanförskap under julhelgerna. Många tror nämligen att julen är en kristen högtid. – – – Göran Hägglund tror det eftersom han gick i söndagsskola. Sverigedemokraterna tror det eftersom dom gick i obs-klass.”

    • ”Lagom till jul engagerar sig Sverigedemokraterna på Facebook för att uppmuntra till den gamla traditionen med griljerade grishuvuden och förvandlas som en Askunge-pumpa till Sveriges fjärde största parti.”

    • ”Verklighetens folk har aldrig kontrollerat internet. Dom har bara fyllt internet med bajs.”

  9. Tanja Bergkvist skriver:

    Info, jag tror man ska ta allt på den där bloggen med en nypa salt, de gör ju narr av andra politiker också. Både Reinfeldt och s-politiker får en känga. Nä, jag tror inte att bloggen stavas E**0, jag vet faktiskt inte vad det är för personer, tyckte bara den var underhållande. Måste ni ta fasta på det ni inte gillar bara? Bloggen är knappast på allvar, antagligen mest skapad i underhållningssyfte.

    Kolla kampanjen ”Vi gillar logik” (parodi på ”Vi gillar olika”?): http://robotpartiet.se/blogg/2010/10/08/vi-gillar-logik/

    ”Åtta medmänskliga vansinnespartier sitter i vår riksdag idag. Ingen grundar sin politik på logik. Alla saknar empati för samhällets egentliga maskineri.

    Vi har lärt oss att missnöje uttrycks med protester. Vi är missnöjda med den nästan hundraprocentiga mänskligheten som frivilligt röstade fram konservativa, reaktionära, människosolidariska, robotfientliga representanter. Vi underkänner demokratin. Vi förkastar den “allmänna” rösträtten. Vi vill stoppa tillbaks koden och kompilera om.

    Därför inleder vi vår högst innovativa kampanj Vi gillar logik. För logiken, mot allt annat.”

    Som sagt: med en nypa salt.

    Jag tyckte den här var ganska kul:

    http://robotpartiet.se/blogg/2010/12/03/natokrig-for-robotarnas-skull/

    ”Nu när Wikileaks äntligen har avslöjat att Sverige i stort sett är med i Nato så kan Robotpartiet äntligen sänka neutralitetsgarden och glatt säga: Ja, det är klart att vi är!

    Pacifism är fascism. Utan USA och övriga Natoländer som bundsförvanter kommer vi aldrig att uppnå den hundraprocentiga robotarmé som verklighetens folk förtjänar. Krig är demokrati. Med ett starkt försvar kan folket och dom folkvalda själva välja vilket land som ska attackeras härnäst. Utan ett starkt försvar kommer en mer demokratisk stat att attackera oss istället. Vilka länder som ska attackeras avgörs mest rättvist med folkomröstningar.

    Men varför ska robotar ut i krig? Därför att ingenstans i hela världen har robotar demokratiska rättigheter. Och krig är lösningen på allt (speciellt när man misslyckats med mjuka demokratiska metoder, exempelvis fåniga folkomröstningar).

    * Robotar måste ha rätt till fri programmering (helst Lisp, aldrig Ada).
    * Stater med robotar utan rösträtt måste bombas frikostigt (all kollateral skada undviks genom externa backuper).
    * Playstationmaskiner som oskyldigt monterats ner till scudmissiler måste fritas och rehabiliteras.

    Naturligtvis kommer robotarna inte att äntra världens slagfält ensamma. Enligt en promemoria från Robotpartiets ungdomsförbund ska robotarnas bombsäkra pansar skyddas med hjälp av bidragsberoende och arbetslösa köttsköldar. Även äldre människor med högt BMI och bombabsorberande kroppar kan avvaras.

    Förutom demokrati, frihet och övriga aktuella honnörsord så innebär ett Natomedlemsskap bättre robotar, fler krigsförmögna robotar (som förbereder oss för framtidens oundvikliga rymdinvasioner), och framför allt friare och mer välprogrammerade robotar.”

  10. QED skriver:

    Jag tycker att man lika gärna hävda att Robotpartiet är futurister.

  11. Info skriver:

    FOLK- OCH SPRÅKBYTE I SWEDEN

    Det är inte bara den svenska ursprungsbefolkningen som – utan att den tillfrågats – håller på att bytas ut i rask takt. Det svenska språket står inför samma omvandling. Inte bara delvis och ur ett genusperspektiv utan helt och hållet. Polacken och nationalekonomen Marian Radetzskis m.fl:s ansträngningar i denna riktning har tidigare behandlats flera gånger i Tanjas blogg.

    Det nya monsterhuset vid Centralen, som skymmer utsikten för tusentals människor och förvandlar en av Sveriges vackraste byggnader, Stockholms stadshus, till en ynklig vedbod på bakgården, kallas naturligtvis STOCKHOLM WATERFRONT. Trafik- och renhållningsnämndens nästa projekt har döpts till CHRISTMAS IN SCANDINAVIA. Till vänster om Stockholm Waterfront (härifrån sett) reser sig anläggningen NORDIC LIGHT HOTEL.

    Justitieombudsmannens uppfattning i språkbytesfrågan framgår av Språkförsvarets nyhetsbrev 2/11 2010:

    ”VARNINGSTEXTER BEHÖVER INTE VARA SKRIVNA PÅ SVENSKA

    Detta är kontentan av JO:s beslut av den 15/10 med anledning av Mariann Tells anmälan – Hennes anmälan riktade sig mot gummiplattorna (s.k. asfaltsdekaler) med enbart engelskspråkig text vid bl.a. övergångsstället Regeringsgatan/Hamngatan med texten: ´Look up – Tramcars passing´. – – –

    Som anmälaren påpekade är engelska varken huvudspråk eller officiellt minoritetsspråk i Sverige.

    Stockholms läns landsting, som är en skattefinansierad politisk församling, äger aktiebolaget SL och det är landstingspolitikerna som utser SL:s styrelse. – – – Regeringsformen stadgar att ´all offentlig makt i Sverige utgår från folket´. Men när har svenska folket gett tillkänna att det önskar att tilltalas på engelska?

    Medlemmar i nätverket Språkförsvaret
    Olle Käll/Per-Åke Lindblom/Jan Malmstedt/Hillo Nordström/Arne Rubensson”

  12. Tanja Bergkvist skriver:

    QED, hm jag tycker inte de verkar krigiska alls. Arkeofuturister kanske, på tal om futurism? Eller bara allmänt understimulerade och därför startat en blogg? 🙂

  13. Tanja Bergkvist skriver:

    Hm, vi får väl vänta och se om de ger sig till känna. Jag tror inte de har någon politisk agenda, de är bara lite… galna? Roliga inlägg i alla fall, det här kan bara personer med en nördbakgrund, som jag tex, förstå. 🙂 Sluta sura nu över att jag länkade till den där bloggen!! Förresten, det var ju QED som tipsade om den i förra inlägget!

  14. Tanja Bergkvist skriver:

    Info, Språkförsvaret, där borde man gå med. Har de ett nyhetsbrev? Måste också skriva upp mig som prenumerant! Här, under ”Övergripande analyser av svenska språkets ställning i Sverige” http://sprakforsvaret.se/sf/index.php?id=386 finner man mitt inlägg om Radetzki: https://tanjabergkvist.wordpress.com/2009/06/28/ett-ansprakslost-forslag/

  15. QED skriver:

    Jag skrev ”lika gärna”. De verkar mest ha skoj.

  16. Tanja Bergkvist skriver:

    QED, ja, strunt i det nu. De har nog mest gjort detta på skoj, inte som jag med min blogg på blodigt allvar 😉 så pass att jag även måste blogga på självaste juldagen! Fast två gånger har vi varit ute och åkt pulka. Det var inte meningen att blogga idag, det var ditt fel – det var du som tipsade om robotbloggen :-).

  17. Alvin Stoltz skriver:

    Fan vad ni gnäller på FRA! Jag gillar att bli övervakad! Tänk att någon intresserar sig för mig! Jag är smickrad! Förr var det ingen som brydde sig om vad jag gjorde. Inte en jävel! Nu hoppas jag på ändring därvidlag. Det är roligt att veta att det inte är bara min mamma och jag som pratar med varandra utan flera. Vi är som en enda stor familj! Det är roligt. Och ni ska ge fan i att göra narr av oss lite ensamma individer som uppskattar lite uppmärksamhet!

  18. Tanja Bergkvist skriver:

    Alvin, vem har gnällt på FRA? När jag var doktorand var det någon (annan doktorand) som fick för sig att alla som mailade någon skulle göra cc till FRA, så att de inte skulle missa något.

    ”Och ni ska ge fan i att göra narr av oss lite ensamma individer som uppskattar lite uppmärksamhet!”

    Alvin, skaffa en blogg istället, det gjorde jag. 🙂 Och sluta skriva ”FRA” på min blogg så att den inte blir extra uppmärksammad!!! Jag vill vara anonym – enstörig matematiker som jag är.

  19. QED skriver:

    Arkeofuturism låter intressant. Jag känner redan viss sympati för detta. Mina politiska rättesnören äro tvenne (hämtade från Blandaren):

    Det var bätrre förr. Ju förr desto bättre.

    Det är inte ens fel att två träter. Det är inte ens fel.

    😉

  20. QED skriver:

    Alvin, ja det är viktigt att bli sedd och hörd. Favorit i repris:

  21. QED skriver:

    Tanja, fel och fel. Kul att du tog upp Robotpartiets blogg. Den tilltalade min nördiga humor i högsta grad.

  22. Anna F skriver:

    gott nytt år Tanja!

    Detta måste du följa upp! I årets sista nummer kommer tidningen Genus att avhandla trumpetens könade ton:

    ”Genus tar upp frågor som ställs inom aktuell genusforskning. Vilket genus har trumpeten?”

    http://www.genus.se/Publikationer/tidningen-genus/

    Kanske dags att anskaffa en ny genustrumpet?

  23. Alvin Stoltz skriver:

    Tanja sa: ”Alvin, skaffa en blogg istället, det gjorde jag.”

    Det har jag gjort
    Och ingen läser den!!! Buuhu,snyft. (hoppas emellertid på mina vänner inom F-hum-hum)

  24. QED skriver:

    En man har på sig damstrumpor och utsätts för upprörande diskriminering och
    fobiskt beteende i butiker och på restauranger. Ja, det skall kanske tilläggas att det bara är en strumpa och … att han har den över huvudet:

    (Från Australisk TV: Chaser’s war on everything.)

  25. Magnus Johansson skriver:

    Det roligaste med Robotpartiets blogg var att de länkade till SvD-artikeln ”Julens historia en riktig PR-kupp” av Patrik Lindenfors och Christer Sturmark. Jag tror dock inte det gjordes för den i nämnd artikel dråpligt okunniga meningen ”Julen är därför inte exkluderande utan alla kan vara med i firandet, oberoende av religiös tillhörighet eller livsåskådning!”. Jag tror det istället gjordes för att artikeln berättar om att Jesu födelsedag är okänd (det är till och med troligt att han inte föddes denna tid på året) och att julen ursprungligen är en solfest. Men för alla oss som redan känner till det och vet lite mer om religioner än Lindenfors och Sturmark är den citerade meningen här ovan den egentliga behållningen. Tack, Tanja!

  26. Andreas Nurbo skriver:

    Hehe. GUT och TOE. Påminner mig om det Big Bang Theory avsnitt där Sheldon och hans ”flickvän” bråkar om vad som är viktigast och kommer först. Forskning för att komma fram till TOE eller neurovetenskap.
    Forskar du på hjärnan kan du se när teorin tar form i någons hjärna innan denne är medveten om det, alltså kommer neurovetenskapen först.

  27. Josef Boberg skriver:

    Är hjärnan en femdimensionell kvantdator

  28. […] – hon är en ypperlig motvikt till dom kristna feministerna AA och SW. Tanja kan allt om genusvansinnet i dagens […]

  29. Sven-Ove Johansson skriver:

    Vilka kön kan konstrueras för en robot?
    Följande metoder står till förfogande:

    TIG-svetsning
    MIG-svetsning
    MAG-svetsning
    Gassvetsning
    Slaglödning
    Nitförband
    Skruvförband

    Alla dessa metoder är emellertid konstruerade/uppfunna av män varför följande alternativ bör övervägas:

    Symaskin (går inte, även denna apparat är konstruerad/uppfunnen av män)
    ?
    ?

    En ytterligare komplikation är det antal frihetsgrader roboten har.
    1-dimentionell (om roboten manlig, kompatibel med genusforskningen)
    2..n-dimentionell (om roboten manlig, inkompatibel med genusforskningen)

    Kanske robotens naturliga kön är genuslärans null-element?

  30. Tanja Bergkvist skriver:

    QED, ok :-).

    Anna F, jag printade ut det där aktuella numret för några veckor sedan, nr 2. Ska det komma ett nummer till innan nyår, eller står det om trumpeten i det aktuella numret? Jag har inte läst tidningen än. Hade ju glömt den, den ligger här i en hög! Men minns inte att jag såg något om trumpeten när jag printade nr 2. Ska det komma ett tredje nummer av Genus?

    Alvin,
    ingen läser den eftersom du inte länkar till den! Ge mig länken så ska jag ge dig läsare! Eller ljuger du om din blogg? Knasboll! 😉

    Andreas,
    jag som aldrig sett ett enda avsnitt av det programmet! Däremot måste man ju se Pensionärsjävlar, som tex går idag kl 20.30-21.00 på TV 5. Jag tror jag bloggar för mycket, min 7-åriga dotter har börjat vinna över mig i schack. Därför jag muntrar upp mig själv med två blogginlägg på raken, idag vann hon igen! Jag kanske börjar bli dement? Det förklarar varför jag tycker serien Pensionärsjävlar är så bra, jag känner väl igen mig, ha ha :-). Är det du som ligger bakom den här? http://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=1336697&fileOId=1646714 Ursäkta, men jag snokar alltid på mina kommentatorer ;-). Den där uppsatsen kanske drar upp medel-IQ:n på mitt kommentarsflöde från 138 till 139, och det måste jag ju registera. Genusmedveten är den också, med en kvinnlig och en manlig författare! 🙂

    Josef, jag vet faktiskt inte. Hur ska jag veta det?

    Sven-Ove,
    du får konsultera Robotpartiet i frågan! Be dem om ett klargörande blogginlägg i robot-genusfrågan. Hur ska man annars kunna bemöta sin robot med alla de fördomar man bär med sig om kön? Jag vägrar kommunicera med en robot som inte har en klar könsidentitet. Något av Butlers åtta kön måste ju en robot också ha, precis vi andra.

  31. Tanja Bergkvist skriver:

    Magnus, var det inte Humanisterna som som först kritiserade konfirmering och sedan anordnade ett eget konfirmeringsläger för ateister? Det börjar bli lite för hysteriskt det där med religionskritiken kan man tycka. Jag prenumererade ju på deras nyhetsbrev när jag var anställd vid SU och kom just på jag inte fått ett nyhetsbrev på länge, hade ju helt glömt att börja prenumerera igen med ny mailadress. Får genast ordna detta, har missat ett halvt års utspel ju!

    Där var det ju: http://www.humanisterna.se/index.php?option=com_content&view=article&id=34&Itemid=47

    Här kan man prenumerera: http://www.humanisterna.se/index.php?option=com_facileforms&Itemid=148 Måste börja göra det igen, har missat vad de haft för sig det senaste halvåret. Men det är väl det vanliga…

  32. Anna F skriver:

    Tanja

    Det kommer en tredje nummer i år!

  33. Andreas Nurbo skriver:

    Tanja: Ja men jag gillar den inte, tycker den är kass. Hade förskjutit den från mitt minne och nu är den tillbaka.
    Ingen aning om min IQ aldrig gjort ett sådant där riktigt test.

  34. Magnus Johansson skriver:

    Tanja: ”Magnus, var det inte Humanisterna som först kritiserade konfirmering och sedan anordnade ett eget konfirmeringsläger för ateister?”

    Jo, det stämmer nog, men deras konfirmationskritik var väl helt grundad på att det var just en kristen konfirmation. Christer Sturmarks religionskritik är egentligen kristendomskritik; när det kommer till exempelvis islam vet han inte hur mjuka filttofflor han skall trippa runt i för att undvika att stöta sig med ”fredens religion”. Humanisterna framstår ändå som lika troende som medlemmar i vilket riktigt religiöst samfund som helst. Det är märkligt att t.ex. Sturmark, som så ofta predikar vetenskaplighet, själv är en så troende person — och så feg och hycklande sedan — fast det sista är ju inte ovanligt även bland så kallat kristna.

    Tanja: ”Får genast ordna detta [prenumeration på Humanisternas nyhetsbrev], har missat ett halvt års utspel ju!”

    Roligt skrivet! Jag tror du kan hitta uppslag till bloggartiklar om du får igång prenumerationen igen.

Lämna en kommentar