The Paradox of Choice

”Everything was better back when everything was worse.”

Tänkvärt:

Tipstack till Erik. (Mer på wikipedia om denna paradox)

Med ovanstående video i åtanke – hur kommer framtidens akademiker att må när de ska tvingas välja och vraka bland den oändliga mängd genus- och jämställdhetslitteratur som rekommenderas i följande litteraturlista i genusvetenskap för lärarutbildare (”Delar av litteraturen är dock relevant för all personal”). Och hur ska lärarstudenterna hinna med allt när de också, om tid finns över givetvis, även ska läsa kurser inom de ämnesområden det är tänkt att de ska undervisa i? Och litteraturlistan är givetvis inte fullständig: ”Litteraturlistan är inte att betrakta som fullständig utan snarare som ett pågående projekt som regelbundet fylls på och justeras.” Jag trodde verkligen det skulle räcka med min kurs i Härskarteknik 7,5 hp men jag får visst bygga på den med en politiskt korrekt fördjupningsdel, en sk pk-kurs (påbyggnadskurs)!

Denna nation konvergerar starkt mot vansinne i varje kompakt och genuserat delrum av könsmarkerat landområde – detta innebär i dagsläget almost everywhere, och jag har med matematisk induktion lyckats visa att detta kommer att fortskrida om vi inte genast kapar banden mellan Centrum för Genusvetenskap och Statsmakten som finansierar genusvansinnet.

Uppmuntrande att inte alla anser att det är jag som är ute och cyklar…

Genuseriet skulle nämligen inte vara möjligt utan sina fem basingredienser:

G – Galenskap och  galaktisk toleransexpansion

E – Enfald och effektiv hjärntvätt

N – Neuronkollaps och  nomenklaturadyrkan

U – Unken marxism och utstuderad nonchalans

S – Svenskt konfliktundvikarbeteende och sedvanlig anpassning

Jag orkar inte förklara hur just nu, men genom att tilldela varje basingrediens ett värde mellan noll och oändligheten så kan man via formeln I(t_0)=\int_{0}^{t_0}\sin G^2(t)e^{E(t)^{N(t)}}\ln U(t)\cdot S^3(t)dt beräkna ett lands Genusindex I(t_0) vid tidpunken t_0.  Sveriges värde ligger idag på \infty^{\infty} , och det är riktigt illa! Jag ska genast ringa upp Kungen, Säpo, regeringens jämställdhetsgrupp och min psykiater för att se vad de kan göra åt saken. Sedan måste jag blogga om DEJA som jag lovat!

Uppdatering 1: jag ser att allt färre klarar målen för godkänt i matematik (SVD). Men regeringen har satsat 86,5 miljoner kronor för lokalt utvecklingsarbete med matematikundervisning i grundskolan. Bra att INTE HELA regeringsbudgeten gick till genusprojekt i år!🙂 Lyssna till pressträffen med Björklund.

Uppdatering 2: Det finns inte längre bara 5 härskartekniker, utan 33!

Här är hela listan (tack QED)!


51 kommentarer till The Paradox of Choice

  1. Ya Krivetko skriver:

    Tanja. Stort tack för video. Jätte intressant.

  2. Info skriver:

    HÄRSKARTEKNIK 7,5 HP

    Naturligtvis klickade jag på länken ”Härskarteknik 7,5 hp” för att friska upp minnet. Och vad hittar jag bland kommentarerna (av Tanja) om inte att undertecknad (Info)

    ”för övrigt inte bara [är] kvalificerad att gå kursen utan du är till och med påtänkt som föreläsare – vad säger du?”

    Jo, tack, jag känner mig mycket hedrad. Bäst att börja förbereda sig redan nu. Jag har massor av ämnen på lut, som lätt kan anknytas till något härskartekniskt tema. Vad sägs t.ex. om ”LYCKAD SOCIAL OMKONSTRUKTION AV HETEROSEXUELL POJKE TILL FLICKA: EXEMPLET DAVID/BRENDA REIMER – DR. JOHN MONEY”

    http://en.wikipedia.org/wiki/David_Reimer

  3. Tanja Bergkvist skriver:

    Ya Krivetko, se när GÖRAN PERSSON BLIR KONFRONTERAD EFTER ATT HA UTÖVAT HÄRSKARTEKNIK MOT MAUD OLOFSSON:

  4. Tanja Bergkvist skriver:

    Info, ja det är bara att sätta igång att förbereda din nya karriär – börja med att plöja litteraturlistan för lärarutbildare!🙂

  5. Ya Krivetko skriver:

    Info: Mycket intressant länk. Tack så mycket!

    Tanja: Wow! Jag har inte sett detta tidigare. Mycket märkligt. Jag trodde inte att personer på Persons nivå håller på med att på ett sådant sätt visa att de inte respekterar sina opponenter, dessutom live i teve. Men jag tycker att det är vanligt ”disrespect”, inte någon härskarteknik. Har jag fel?

  6. Tanja Bergkvist skriver:

    Ya Krivetko – jo sånt håller de på med på den nivån…

  7. Ya Krivetko skriver:

    Jag tycker att det är intressant att observera att Wiki har artikeln ”Härskarteknik” bara på följande fem språk: danska, engelska, norska, svenska och tyska.

  8. QED skriver:

    Hela listan på 33 härskartekniker

  9. Tanja Bergkvist skriver:

    Ya Krivetko, ja det är talande ju!

    QED – klockrent att du har listan!!! Jag som tänkte beställa lösnummer från (s) – nu slipper jag det!🙂

  10. Info skriver:

    BERIT ÅHS

    Här har ni Berit Åhs, uppfinnerskan av en av Norges främsta exportartiklar, läran om De Fem Härskarteknikerna:

    Här håller hon själv föredrag om desamma, illustration i tre scener (bred bild):

  11. Nordbo skriver:

    Bra video: ”The paradox of choice”.

    Jag stördes av det som jag upplevede som försök att indoktrinera mig när jag var student. Det är skönt att se hur du exponerar högskolornas nonsens med humor och intelligens.

  12. Stefan skriver:

    ”När man väl ha fått på sig svampglasögonen ser man kantareller överallt” …och med genusglasögon ser man härskartekniker överallt… ”De används till exempel också av kvinnor mot kvinnor, eller av chefer mot anställda, eller av vuxna mot barn” …eller av kvinnor mot män, eller av feminister mot oliktänkande… Nr 10 och 17 på listan tycker jag är roligast – paternalism och martyrskap – själva essensen av feminism uttryckt som två härskartekniker🙂

  13. Charlotte skriver:

    Hej Tanja! Hur får du in ”svenskt konfliktundvikarbeteende” i ”genuseriet”? Det rimmar lite dåligt med bilden att genusvetare skulle vara viktigpettrar som prackar sina teorier på alla och bråkar med folk som inte håller med dem. Feminister brukar betraktas som bitchar med pms dessutom, så jag skulle mer förstå om du såg ”genuseriet” som en strävan efter att skapa konflikter.

  14. QED skriver:

    Några år gammal artikel från New York Times

    ”Criticism of a Gender Theory, and a Scientist Under Siege

    The central figure, J. Michael Bailey, a psychologist at Northwestern University, has promoted a theory that his critics think is inaccurate, insulting and potentially damaging to transgender women. In the past few years, several prominent academics who are transgender have made a series of accusations against the psychologist, including that he committed ethics violations

    To many of Dr. Bailey’s peers, his story is a morality play about the corrosive effects of political correctness on academic freedom. Some scientists say that it has become increasingly treacherous to discuss politically sensitive issues.

    “What happened to Bailey is important, because the harassment was so extraordinarily bad and because it could happen to any researcher in the field,” said Alice Dreger, an ethics scholar and patients’ rights advocate at Northwestern who, after conducting a lengthy investigation of Dr. Bailey’s actions, has concluded that he is essentially blameless. “If we’re going to have research at all, then we’re going to have people saying unpopular things, and if this is what happens to them, then we’ve got problems not only for science but free expression itself.”

    http://www.nytimes.com/2007/08/21/health/psychology/21gender.html?pagewanted=1&_r=1

  15. Info skriver:

    SÅ TALAR EN FRÄLST SOCIOLOGISTUDERANDE

    Charlotte har hört av sig igen (ovan). En ohjälpligt bokstavstroende genusvetare. På sin blogg talar hon klarspråk utan att darra på manschetten. Lägg ned alla världens etologiska och biologiska institutioner! Underkänn ämnen som molekylärbiologi, genetik, ekologi, evolutionsforskning! Här vittnar Charlotte om sin Tro (2009-08-10):

    ”Kön är en social konstruktion, och just eftersom vi konstruerar kön får män och kvinnor olika perspektiv. Att säga “det är en social konstruktion, alltså finns det inte på riktigt” är att missförstå socialkonstruktionismen. Konstruktionerna är vår verklighet. Problemet med dessa konstruktioner är just att vi tvingar in människor i roller som begränsar dem. Läs på om vad socialkonstruktionismen innebär innan du börjar kritisera den, det blir bara pinsamt annars.”

    Hör du du, Charlotte, jag har läst mer om s.k. social konstruktion än du ens har läst NAMNEN på de vetenskapsområden, som nämns ovan. Och detta med början redan innan du ens kunde stava till så svåra och långa ord som ”socialkonstruktionismen”.

  16. QED skriver:

    Charlotte, ” S= Svenskt konfliktundvikarbeteende och sedvanlig anpassning” i den skämtsamma formeln skall nog tolkas som avseende på samhället i stort (inte på genusvetarna). Genuseriet tycks i mycket vara orsakad av påbud från statsmakten, som i sin tur vill vara bäst i klassen i både FN och EU sammanhang.

  17. Ya Krivetko skriver:

    QED:

    ”Genuseriet tycks i mycket vara orsakad av påbud från statsmakten, som i sin tur vill vara bäst i klassen i både FN och EU sammanhang.”

    Det är mycket intressant. Jag paratde med många utländska (europeiska) kollegor och arbetade dessutom under en period utomlands. Det är hellt klart att t.ex. i Tyskland och Strobritanien genuseriet har inte ännu erövrat så mycket makt som t.ex. i Sverige. Hur förklarar man detta?

  18. QED skriver:

    Ya Krivetko, det sägs i bland elakt om Sverige att här är det överheten som gör revolution, t.ex. Gustav Vasa, Gustaf III och socialdemokratins samhällsingenjörer.

  19. Ya Krivetko skriver:

    Å andra sidan, kan man tänka sig att det liger i sakens natur att varje samhälle behöver sin egen lysenkoism. Kanske är genuseriet hellt enkelt den svenska lysenkoismen?

  20. Tanja Bergkvist skriver:

    Tack nordbo!🙂

    Stefan, instämmer – de använder sig själva av just de härskarteknikerna, fast egentligen använder de sig av nästan alla. Det här är ju mer allmänmänskliga beteenden snarare än specifikt manliga, men med tanke på den ödmjukhet som utmärker gensuvetarna (not) så har de ju gjort den här listan för alla andra som är drabbade – men att de själva är förövare har inte slagit dem. Så ”Att inte vara sympatisk” är en härskarteknik – då är ju ganska många gensuvetare själva förbrytare, ha ha!🙂 När ska man börja bli lagförd för de här brotten då? Efter nästa val? Jag menar, i dagsläget är det brott mot 5 härskartekniker som straffas, men snart blir det alltså 33!

  21. Tanja Bergkvist skriver:

    Charlotte, ”Hur får du in “svenskt konfliktundvikarbeteende” i “genuseriet”? Det rimmar lite dåligt med bilden att genusvetare skulle vara viktigpettrar som prackar sina teorier på alla och bråkar med folk som inte håller med dem.” Det jag avsåg var alltså konflikträdslan hos mottagarna, alltså medborgarna – offren för genuseriet. Jag blandade kanske egenskaperna hos offer resp förövare i basingredienserna, men ett förtryck förutsätter både vissa egenskaper hos förtryckaren såväl som hos mottagaren. Med andra egenskaper hos mottagaren hade genusväldet kanske aldrig fått fäste! Så menar jag!

  22. Tanja Bergkvist skriver:

    QED, intressant, skrämmande, men inte ett dugg förvånande.

    Ya Krivetko,
    men det är påväg till övriga länder. De ska åka och lobba i Bryssel för svensk genusforskning snart (om de inte redan åkt) för att skaffa finansiering till att bygga ett TRANSNATIONELLT JÄTTEGENUSCENTRUM, troligen i närheten av Linköping. Sverige kommer alltså att bli Europas genusvetarcentrum, läs mer här: https://tanjabergkvist.wordpress.com/2009/03/20/varifran-kommer-genusvansinnet/

    Men först ska de ägna de kommande tre åren åt att finansiera genusindoktrineringen inom all statlig förvaltning inom Sverige: https://tanjabergkvist.wordpress.com/2009/04/03/mer-genusvansinne-at-folket/

    Ja, hur förklarar man att det gått så långt i just Sverige? Sverige är ju extremt i många avseenden, och det mentala klimatet gör det att det är som bäddat för att lyckas med allehanda idioti just här. Under många år nu har man jobbat systematiskt och målmedvetet med att göra folk mottagliga för sådant här, och för varje ”framsteg” flyttar man fram positionerna. Svenskarna är försöksdjur. Allt som pågår här är som ett gigantiskt psykologiskt experiment! Hoppas de avbryter det snart och erkänner att allt var ett enda stort skämt för att se hur man kunde tänja ut det mänskliga psykets gränser!🙂

  23. Tanja Bergkvist skriver:

    Ya Krivetko, ja men Lysenko hade ju delvis rätt🙂.
    Se här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Epigenetik Observera dock att det är genernas uttryck som förändras, inte generna i sig. Man kan alltså inte via miljöpåverkan skapa helt nya gener – däremot påverka vilka befintliga som slås på och av. Se mer info här: http://epigenome.eu/sw/1,1,0

  24. Tanja Bergkvist skriver:

    Och här: http://epigenome.eu/sw/2,58,1144
    ”För att sammanfatta; förändringar som inte påverkar DNA-sekvensen kallas epigenetiska – de förändrar sätter på vilket DNA är lindat i kärnan.” Osv. Mkt intressant.

  25. Anders skriver:

    Det finns en tystnadens tyrrani i Sverige, där allt mer av den offentliga diskussionen censureras, likriktas och trivialiseras. Inom vissa debattområden råder rena inkvisitionsstämningen, t.ex genus, invandring och etnicitet, hbt. Debattutrymmet är kontrollerat, åsikterna förutsägbara och diskussionen reducerad till mekaniskt upprepande av slagord. Därför; fortsätt Tanja!
    Anders Hellsten

  26. moliate skriver:

    Att det numera finns 33 härskartekniker blir lite problematiskt. Med fem härskartekniker kunde man hålla upp ett finger för att synliggöra för andra med genusglasögonen på vilken härskarteknik som för tillfället utövas i rummet. Dock med risk att den härskarteknik som representeras av tummen förväxlas med bifall för patriarkatet.

    Man skulle kunna lösa detta genom att införa ett binärt system. Dock ger detta med fem fingrar bara möjlighet att representera 32 härskartekniker. Den sista: Nr 33 ”en skyddande ring” skulle visserligen kunna representeras genom att en vigselring tas av och hålls mellan tumme och pekfinger. Men vilken feminist skulle bära en sådan symbol för århundraden av manligt förtryck?

  27. QED skriver:

    Tanja, du skrev ju om genussekretariatet i våras.

    Sekreriatet är sannerligen en märklig konstruktion som stadfästs i en förordning och skall propagera för att viss forskning och att vissa perspektiv har stor betydelse. Finns det någon annan sådan inrättning?

    ” 2 § Sekretariatet skall med ett rikstäckande perspektiv
    främja genusforskning i vid bemärkelse och verka för att
    betydelsen av genusperspektiv uppmärksammas i all forskning.
    Detta skall ske genom utredningsarbete, opinionsbildning och
    informationsspridning samt på de andra sätt som sekretariatet
    finner lämpliga. I sekretariatets uppgifter ingår bl.a. att

    – överblicka genusforskningen i Sverige och aktivt främja
    spridningen av dess resultat,

    – analysera behovet av genusforskning inom alla
    vetenskapsområden, och

    – arbeta för ett ökat medvetande om genusforskningens och
    genusperspektivens betydelse.”

    http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=3911&bet=1997:61

    Ya Krivetko apropå Lysenkoism eller Mitjurismen som
    den också kallas, hittar man detta citat från något sovjetiskt dokument:

    ‘ But the condition in the Academy has now sharply changed
    thanks to the interest taken in it by the Party, the Government,
    and Comrade Stalin personally. A considerable number of
    Michurinists have been elected members and corresponding
    members of our Academy, and more will be added shortly, at the
    coming elections. This will create a new situation in the Academy
    and new opportunities for the further development of the Michurin
    teaching.’

    http://digital.library.adelaide.edu.au/coll/special//fisher/229.pdf

    (via Wikipedia)

  28. Josef Boberg skriver:

    Tanja – tack för länken om de 33 HÄRSKARTEKNIKERna❗ – av Maria Knutsson. Den länken inleder nu mitt eget blogginlägg om MaktPrinciperna.

  29. KL skriver:

    Härskarteknik nummer 34: Genusvetare

  30. Charlotte skriver:

    Tanja, tack, nu förstår jag! (Trots att jag mycket sällan håller med dig är jag här och läser ibland. Jag tycker att det är roligt att du bygger din kritik mot ”genuseriet” på konkreta saker, typ länkar till litteraturlistor, och faktiskt verkar vara verkligt engagerad i det hela. Oinsatta människor som bara är intresserade av att gnälla finns det alldeles för många av, i båda lägren.)

  31. QED skriver:

    Ya Krivetko, av mitt ovanstående inlägg framgår väl vissa likheter mellan Genuseriet och Lysenkoismen. En viktig skillnad är förstås att genusdirektoratet inte har tillgång till statens våldsmonopol.🙂

  32. Ya Krivetko skriver:

    QED:

    ”En viktig skillnad är förstås att genusdirektoratet inte har tillgång till statens våldsmonopol.”

    Jag håller inte hellt med. Det finns redan många genusvetare som har maktpositioner och därmed tillgång till någon slags våld (nja, kanske inte ännu till militärvåld men säkärt till en sån makt när man kan avskeda/bestraffa folk på grund av ”genus”). T.Ex. forbundsdirektor i Sverige Universitets Lärare Förbund SULF är väl genusvetare.

    http://www.sulf.se/templates/Page.aspx?id=5339

  33. Tanja Bergkvist skriver:

    Anders, tack för dina uppmuntande ord!🙂 Jag håller med dig, ett tag funderade jag på att sluta kolla på Debatt och annat fullständigt förutsägbart, men det är bra att följa dessa program ändå för att ha koll på läget. Det enda bra med Debatt någonsin var när Janne Josefsson under fem sekunder nämnde min Genustrumpetartikel i SVD! Jag bloggade om programmet, men jag antar det inte längre går att se på webben. Josefsson: ”Jag läser här i SVD: ”Trumpeten som genussymbol”. Vetenskapsrådet har beviljat en halv miljon kronor för att studera detta. Vad tycker du om det?” (frågan riktad till Kristina Hultman).

  34. Tanja Bergkvist skriver:

    Moliate, jag tror inte feministerna vill använda symbolspråk – det blir för abstrakt för deras bräckliga psyke. De lämnar nog in en polisanmälan i efterhand istället, och en sådan polisanmälan lär väl se ut som en typisk avhandling i genusvetenskap! Är det därför man redan nu tar in genuskurser i polisutbildningen?🙂

  35. Tanja Bergkvist skriver:

    QED, ”[Genus]Sekreriatet är sannerligen en märklig konstruktion som stadfästs i en förordning och skall propagera för att viss forskning och att vissa perspektiv har stor betydelse. Finns det någon annan sådan inrättning?” Jag vet inte om det finns någon annan sådan inrättning. Riksdagen själv kanske?😉 Genussekretariatet är ju politikernas verk.

  36. Tanja Bergkvist skriver:

    Josef – vad glädjande att jag kunde lämna ett bidrag till din oäääändliga länksamling!

    KL,
    ja fast räcker verkligen ordet ”härskarteknik” för att beskriva en genusvetare? Inom varje genusvetare finns ett inherent härskarförråd av förrädliga tekniker – det är därför de så enkelt lyckats identifiera dem. En genusvetare är alltså inkarnationen av listan med de 33 härskarteknikerna.

    Charlotte, vad bra – det betyder att jag besitter viss pedagogisk förmåga, trots att jag inte läst gensuvetenskap! Ja, just det ja, jag lovade ju dig att jag skulle ta en genuskurs i höst – jag missade att söka och nu är det nog försent! Kanske det ändå finns lediga platser. Eller, om någon kursdeltagare dör av hjärtattack under första föreläsningen (inte helt otänkbart) kanske jag kan hoppa in och ta dennes plats?😉

  37. Tanja Bergkvist skriver:

    QED, ”En viktig skillnad är förstås att genusdirektoratet inte har tillgång till statens våldsmonopol”, jag instämmer med Ya Krivetko, dvs jag instämmer inte helt med ovanstående påstående. Man kan dessutom utöva psykiskt våld också, det kan varje genusvetare intyga!🙂

  38. Ya Krivetko skriver:

    Tanja. ”Psykiskt våld” var jätte bra, jag missade detta!

  39. moliate skriver:

    Vad jag refererade till:

    ”Professor (Berit) Ås uppmanade sina kvinnliga politikerkollegor att signalera till varandra genom att höja ett finger varje gång en viss teknik användes mot dem. Ett finger för Osynliggörande, två för Förlöjligande och så vidare. På så vis mister de sin makt.”

    http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=144643

    Samma teknik användes flitigt inom FI. Det innebar att en talare fullständigt kunde förintas med en enkel handgest. Avhoppare har vittnat om att just denna icke-verbala mobbning fått dem att lämna partiet.

  40. QED skriver:

    (Jag kommenterade visst fel inlägg. Här kommer det på rätt plats.)

    Ya Krivetko, du har rätt: Svenska universitetslärarförbundets (SULFs) förbundsdirektör Git Claesson Pipping är faktiskt lektor i genusvetenskap. Det kanske var förklaringen varför SULF ansträngde sig så mycket för att Eva Lundgren skulle återupprättas vid Uppsala universitet efter granskningen!

    En fackmedlem klagade i SULFs tidning:

    ”Att Eva Lundgren ”friats” beror som jag ser det endast på att Uppsala universitet har mycket bristfälliga riktlinjer för hur oredlighet i forskningen bör bedömas. Hade universitetet istället arbetat utifrån SULF:s etiska riktlinjer, eller utifrån Vetenskapsrådets definition av ”vetenskaplig oredlighet”, så hade utslaget av allt att döma blivit ett annat.

    Mot bakgrund av ovanstående yrkar jag på att SULF:s etiska råd tar upp frågan om SULF har handlat rätt när de har lyckats utverka två års
    universitetsfinansierad och ostörd forskningstid för Eva Lundgren. Det är ett farligt prejudikat för vetenskapen i stort om man blir belönad när man har brutit mot god vetenskaplig sed. ”

    http://www.sulf.se/templates/CopyrightPage.aspx?id=6294

  41. QED skriver:

    Ya Krivetko (forts. ) Sedan hör det till saken att SACO, den centralorganisation SULF ingår i, leds av feministen Anna Ekström som också är inflytelserik ledamot i Uppsala universitets styrelse.

  42. Tanja Bergkvist skriver:

    Moliate – ok då förstår jag!🙂 Och här står också lite om härskarteknikerna inom FI: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_452757.svd Dock går inte din Dagen-artikel att se, det står att man måste vara prenumerant, men det är ingen fara, du förklarade ju vad det handlade om!

  43. Tanja Bergkvist skriver:

    QED, och jag svarade på fel inlägg i så fall. Nåja, eftersom det huvudsakligen är genus som diskuteras så spelar det inte så stor roll vilket inlägg det hamnade i!🙂

  44. Josef Boberg skriver:

    Jo… – Tanja – min länksamling är ej oändlig – men mycket innehållsrik (ca 150 sidor i min ordbehandling) – det håller jag med om.

    Men vaddå – ifall Wi skall kunna upplevas av andra som att Wi har ”rejält med kött på benen” – i det Wi tänker och skriver – så skadar det ju ej att ”klä på” det Wi skälva vet – med sådant som andra också vet – som jag ser det i vart fall.😉

  45. Charlotte skriver:

    Tanja, jag minns inte att det gavs några direkta löften men det är roligt att du vill läsa en genuskurs. Om inte annat kommer en sådan att ge dig nya ämnen att blogga om. Det vanliga är ju att de som redan tror på genusperspektivet läser genuskurserna medan de som inte tror på det läser något annat, så det hade varit kul med en genuskritiker som bloggar om sina perspektiv på genusstudier. Du kan ju söka en kurs till i vår, för jag gissar att du lika lite som jag tror att universiteten och högskolorna lägger ner sitt genusperspektiv till våren.

  46. Tanja Bergkvist skriver:

    Charlotte, ja annars kan man ju faktiskt gå in på en kurshemsida och läsa den aktuella kurslitteraturen ändå.🙂

  47. […] Nu måste man istället fixa till allt i efterhand eftersom man sänkte kraven för inte kränka någon och för att ge eleven mer tid att ”finna sig själv” och grubbla över sin roll i Universum och välja sin identitet oberoende av något annat,  men som vi alla vet kan för många valmöjligheter faktiskt förvirra (The Paradox of Choice). […]

  48. Tanja Bergkvist skriver:

    Josef, tack för länk till citat från Russell, hade hört något i den stilen angående innehållet men har inte boken själv.

Kommentera

