Mitt bidrag till den moderna konsten

(Konstverket återfinnes längst ner i inlägget!) I SVD-ledaren ”Vem är insnöad” av Per Gudmundson  kan vi läsa om en artikel som även fångade min uppmärksamhet i senaste numret av Axess : ”Forskning utan forskare” (finns inte på nätet) skriven av Johan Lundberg (min krönika finns inte heller på nätet men innehållsmässigt svarar den mot detta och detta inlägg). Så här skriver Gudmundson: ”Kanske går det heller inte att tänka nytt utan att utgå från traditionen. Om man utplånar traditionen tar man bort de grundläggande byggstenar som allt annat vilar på. Tidskriften Axess har länge drivit en debatt just om traditionens roll inom främst måleriet. Man menar att delar av den samtida konsten är intellektuellt tom, därför att den aktivt motarbetat och försökt frigöra sig från varje form av tradition. I nya numret återtrycks en katalogtext från Moderna museets pågående utställning av samtida svensk konst, som exempel.

Chokladrutor som konst

Chokladrutor som konst

”Viktor Kopp målar choklad. Som en del i hans undersökning av det måleriska bildrummet har han sedan 2007 i flera sviter återkommit till chokladkakan som motiv. I kraftig uppförstoring och genom en nyfiket utforskande blick visas chokladens rutmönster. Varje målning är samtidigt flera mindre bilder. Kakans högplatåer närmar sig monokromens serena stillhet, medan de illusoriskt målade mellanrummen dramatiskt avtecknar sig som belysta eller skuggade sänkor. Målningen buktar in och ut i ett spel mellan realism och abstraktion. Som om den vill vara både choklad och färg. I början brukade Viktor Kopp låta sina initialer avteckna sig i chokladen. Versalerna V och K framträdde nedsänkta i färgen som ett skämtsamt firmanamn. Målningarna från 2010 präglas mindre av den sortens humor och mer av allvar. Kanske till och med av sorg. De byggs upp av en tyngre och mörkare kulör än tidigare och med tydligare rester av den måleriska akten. Viktor Kopps chokladytor fixerar seendet. Att de kommer ur ett undersökande av dörrar är därför inte förvånande. Inte heller den medvetna blinkningen åt såväl geometrisk modernism som popkonst. Målningarnas vertikala plan pekar tillbaka på sig själva. ’Se mig i min framställning som chokladdörr.’ Så talar målningarna till betraktaren. Om färgen och om händelser i färgen. Om motivets realism. Och penseldragets.  Tidigare föreställde oljefärgen choklad. Nu är chokladen verkligen målad färg.”

Frågan är väl vem som är mest insnöad. Den som upprätthåller sin tradition eller den som klippt av banden? Traditionen kan kännas som meningslös upprepning. Men traditionen är ackumulerad kultur, själva utgångspunkten för varje ansträngning att tänka nytt. Utan traditionen blir skapandet tomt.”

Gubbslem är en encellig alg som exploderar om den utsätts för värme eller beröring

Gubbslem är en encellig alg som exploderar om den utsätts för värme eller beröring - googla själva

Gudmundsson har bra koll på vansinnet – tidigare i år fann han som bekant en rolig artikel i Arena där en genusforskare konstaterade att hon delar 70% av sina gener med en brödlimpa och drar därför slutsatsen att ”vi har aldrig varit människor”, och vi fick också veta att många menar att ”det finns ingen skillnad mellan det som händer innanför och utanför människans kranium”. Istället lanseras bilden av ”slemsvamp”” osv. Moderna galenskaper med svenskt ursprung – varför blir man inte förvånad? Inget förvånar mig faktiskt längre, vilket ju visar att man uppnått sitt mål: att normalisera vansinnet. Så här fortsätter Axessartikeln:

”Det bör kanske påpekas att Viktor Kopp lika lite som andra konstnärer bör hållas ansvarig för receptionen av sitt eget oeuvre. Han är inte heller den  konstnär som är mest representativ för den estetik som dominerar utställningen, vilken med en term hämtad från från konstfack och Konstfack-läraren Gunnar Larsson kan sägas präglas av ”hitte-på-konst”. Som exempel kan anföras Kajsa Dahlberg, som bidrar med en installation med sidor ur Wirginia Woolfs ”A Room of One’s Own”. Dahlberg har samlat marginalanteckningar från de exemplar av boken som hon beställt fram på olika bibliotek. Idén är möjligen intressant för den som aldrig lånat en bok på något universitets kursbibliotek. Men är den ens det?”

”Hitte-på-konstens företrädare är säkerligen till sin merpart hyggliga och trevliga människor med ett demokratsikt patos och en humanistisk människo- och samhällsssyn. Men det de sysslar med kan lätt uppfattas som vittnande om något annat. Nämligen att de underförstår att den gängse galleri- och museibesökaren är någon sorts heltigenom vegeterande varelse, som inte kan fås att reflektera med mindre än att man ställer vederbörande framför en museimonter, som i sin tur helst ska vara försedd med en beledsagande text av en kurator som så att säga ska leda in museibesökarens tankar på rätt spår. I just Kajsa Dahlbergs fall påpekas till exempel att hon

gör… oss medvetna om läsningens betydelse, att reception och tolkning är en del av upphovsmannaskapet. Ett eget rum/Tusen bibliotek skriver in sig i den tradition som tematiserar möjligheten för det egna förnuftet att skapa sig någon form av frihet, både i förhållande till andras berättelser och till ekonomiska system.”

Lundberg kämpar mot vaninnet i konstvärlden

Lundberg kämpar mot vansinnet i konstvärlden

Att hitte-på-konsten har svårt att göra sig gällande beror, tror jag, på just detta: att man inte beaktar att människor faktiskt tänker konstant och att de hellre tänker och reflekterar fritt än på order av konstnärer och kuratorer som i sin tur har förläst sig på de senaste årens feministiska eller postkoloniala trend-filosofer. Jag misstänker kort sagt att de flesta människor upplever att den värld som vi lever i är tillräckligt gåtfull och spännande i sig själv, och att de inte behöver assistans i att upptäcka detta.”

Det här med marginalanteckningarna är intressant, det betyder att jag numera utöver alla mina andra titlar även kan titulera mig konstnär. Här är mitt bidrag till den moderna svenska konsten: mina egna marginalanteckningar från tre slumpmässigt utvalda kursböcker i matematik (alla mina ca femtio kursböcker ser ut så här – dvs som modern konst): Priestly: ”Introduction to Complex Analysis” (läst 1997 vid Lunds Univ), Do Carmo: ”Differential Geometry of Curves and Surfaces” (läst 1999 vid Lunds Univ) och Strichartz:  ”A guide to Distribution Theory and Fourier Transforms” (läst 2005 vid KTH). Konstverket döper jag till En egen bokhylla/Tusen kursböcker. Längst ner bifogar jag även två tavlor jag pyrograferade medan jag var mammaledig. De manifesterar något så djupt som det egna förnuftets möjlighet att skapa något under mammaledigheten.


95 Responses to Mitt bidrag till den moderna konsten

  1. Dalahest skriver:

    Du har en skön stil 🙂

  2. QED skriver:

    Roligt! Påminner vagt om Jacksson Pollocks abstrakta expressionism, fast utfört i blyert och tusch:

    http://www.google.se/images?hl=sv&biw=1110&bih=668&gbv=2&tbs=isch%3A1&sa=1&q=pollock&aq=f&aqi=g1&aql=&oq=&gs_rfai=

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Jackson_Pollock

    Abstrakt är det och expressivt!

  3. Osynlige Mannen skriver:

    Gott Nytt År. Och tack för din blogg. Verkligen ett stort tack. Att du orkar plöja igenom alla dessa genustexter är imponerande (eller ett tecken på mental ohälsa). Men det gör å andra sidan att du inte behöver lägga någon större kraft på att ironisera över dem. Det räcker ju oftast att citera…

    Verkligen fin SvampBob-pyrografi! Jag var på väg att skriva SvampBob-pornografi där. Något att ta upp med genusterapeuten… Och apropå det; i SvampBobs långfilm finns en scen med Patrik Sjöstjärna i nätstrumpor. Något för nästa konstverk?

    Gott nytt 2011 Tanja. Du är bra.

  4. Tanja Bergkvist skriver:

    Dalahest, ja en mycket effektiv studieteknik har jag haft, som tagit mig flera hundra universitetspoäng fram i livet. 🙂

    QED, jaha, så jag hamnar även i en annan konstkategori än svensk konstgalenskap? Vad roligt! 🙂

  5. Ya.Krivetko skriver:

    Gott Nytt År, Tanja! 🙂

  6. Tommy Jonsson skriver:

    Tanja,
    ditt bidrag till konsten slår mycket för att inte talat om din humor.
    Dina noteringar i läroböckerna slå allt jag sett tidigare med hästlängder. Stiligt.

  7. Morgonsur skriver:

    Dina kursboksanteckningar får mig att tänka på filmen ”A Beautiful Mind”. Lyckades du koda av något dolt budskap i böckerna under ditt extraknäck för den hemliga organisationen;-)?

    Svamp-Bob är ju jättefin.

    Gott Nytt År, Tanja. Och tack för Paolo Roberto-tipset. Jag tänkte återkomma med en betraktelse över några intressanta fenomen kring den intervjun vid tillfälle.

  8. Det finns uppenbarligen fler galenskaper än genus Du borde utsätta för Din vassa penna – förlåt, tangentbord.

    Björn B

  9. D skriver:

    Tack för ett bra inlägg!

    Din blogg är förresten omnämnd som ”en symbolisk form av motstånd mot aspekter av hegemonin” i Oskoreis senaste inlägg:
    http://oskorei.motpol.nu/?p=4309

  10. John Bergström skriver:

    Tack att för att du finns, använder din underbara förmåga att förstå, begripa, inse, påverka, synliggöra etc i det godas tjänst !

    Du och Ayaan Hirsi Ali är mkt bra förebilder!
    Gott Nytt År!

  11. Tanja Bergkvist skriver:

    Osynliga mannen, Gott Nytt Åt till dig med! 🙂 Patrik Sjöstjärna i nätstrumpor – det skulle kunna funka, och sedan skänka anonymt till Nationella Sekretariatet.

    Nu när vi ändå är inne på konst, minns du den här? https://tanjabergkvist.wordpress.com/2009/09/18/bokbal-forlag-far-pris-for-intersektionellt-manshat/

    Ya Krivetko, tack detsamma! 🙂

    Tommy, vad bra, då kanske jag kan debutera som konstnär och ställa ut mina kursböcker någonstans, ha ha :-).

    Morgonsur (ska länken till din blogg inte vara denna förresten: http://morgonsur.wordpress.com/ ), va menar du någon genusorganisation? 😉 Ordet genus i betydelsen socialt kön stötte jag på först vintern 2008, så jag vara totalt icke-genusmedveten under min studietid. Jag antar att jag måste gå om hela utbildningen nu när det uppdagats?

    ”Jag tänkte återkomma med en betraktelse över några intressanta fenomen kring den intervjun vid tillfälle.” Ja gör det, och meddela mig!

    Björn, ja genusvansinnet är bara ett av alla vansinnesdåd! Gott Nytt År! 🙂

    D, ok ska kolla :-).

  12. Josef Boberg skriver:

    50 kursböcker berikade med Dina fantastiska dekorationer. Dessa böcker kommer nog att vara guld värda om några hundra år, tror jag… 💡

    Gott slut – och Gott Nytt År !

    önskar Josef 🙄

  13. Tanja Bergkvist skriver:

    Var är Info!? Jag vill ha mitt konstverk granskat och bedömt av en expert! Och Info är, för er som inte vet, en konstnär som dessutom doktorerat. Info, går mina tavlor att sälja? Just det ja, skulle ordna sms-donationsfunktion på bloggen ju, ska se till att fixa det nu kring nyår. Annars får jag pyrografera tavlor och öppna butik på bloggen :-). Matteböckerna säljer jag dock inte, de är en del av det svenska kulturarvet, eller kommer att bli det så småningom när jag är färdig med det här landet.

  14. Tanja Bergkvist skriver:

    Josef, ja låt oss hoppas det! Gott Nytt År! 🙂

  15. Tanja Bergkvist skriver:

    Här var ett annat modernt konstverk: http://batikhaxanberit.blogspot.com/2010/12/ann-charlotte-marteus-min-mankultur.html

    Någon som har fler roliga galenskaper att tipsa om? 🙂 Jag vill minnas ett konstverk där en man satt naken med hundkoppel och som någon doktorand nämnde för fem år sedan. Det var det som var konstverket – att han stod på alla fyra naken med hundkoppel.

    Man kan också göra något mindre uppseendeväckande, som att klä en byggnad (i detta fallet en skola) med tyg: http://www.ystadsallehanda.se/simrishamn/article719198/Konst-elever-klaumldde-in-skola-med-tyg.html Detta måste vara inspirerat av den bulgariske konstnären Christo: http://sv.wikipedia.org/wiki/Christo_och_Jeanne-Claude som klätt flera byggnader med tyg: http://www.christojeanneclaude.net/wr.shtml

  16. Alvin Stoltz skriver:

    Oj, vilken kluddmoster!:-) Men Gudmundson är inne på rätt spår. Många konstnärer tror att begränsningar är ett hinder och de inbillar sig att att bara fullständig frihet är förutsättning för god konst. ”Bollocks!” som engelsmännen säger! En bra artist gör bra saker även om ramarna är snäva. Har man inte gåvan får man i stället uppmärksamhet genom att provocera, chockera eller andra tröttsamma och ointressanta uppkast (t.e.x låtsas hoppa från Västerbron). Jösses vad jag är trött på dessa egotrippare!!!

  17. Magnus Johansson skriver:

    Morgonsur: ”Jag tänkte återkomma med en betraktelse över några intressanta fenomen kring den intervjun [med Paolo Roberto] vid tillfälle.”
    Tanja: ”Ja gör det, och meddela mig!”

    Jag har redan observerat ett intressant om inte fenomen så i alla fall en lite lustig omständighet, men är mycket intresserad av flera, så jag gör gärna Tanja sällskap. Hör av er!

  18. Shastra skriver:

    Gott Nytt År Tanja!

    Lite mer performance art, dock inte helt färsk:

    http://www.nathanieljohnston.com/2009/06/11630-is-the-first-uninteresting-number/

  19. Magnus Johansson skriver:

    Alvin Stoltz: ”Många konstnärer tror att begränsningar är ett hinder och de inbillar sig att att bara fullständig frihet är förutsättning för god konst. ”Bollocks!” som engelsmännen säger!”

    En helt korrekt iakttagelse, skulle jag vilja säga. Det är till och med så att begränsningar i yttre förutsättningar för skapandet ofta är bra för kreativiteten. T.ex. lär författaren Stig ”Slas” Claesson ha sagt att ingenting är så inspirerande som ett bra förskott och en deadline.

  20. QED skriver:

    Tanja, mer gamla konstgalenskaper: man kan stjäla inredningen i den konsthall
    som bjudit in en att ställa ut och sälja den. Detta är konst. Sedan får man böter,
    men kan sälja domslutet, som konst, för ett betydligt högre belopp. Man måste nog vara litet känd först för att detta ska funka. Men på detta blev konstnären riktigt känd för allmänheten.

    http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/0001/10/wolgers.html

  21. Rosenhane skriver:

    Tanja, som gammal konstvetare har jag två synpunkter på ditt nya inlägg.
    Vad gäller katalogtexten om Viktor Kopps chokladalster skiljer den sig inte ett dugg från de senaste 50 årens fikonspråk producerat i det oändliga av medelmåttiga konstrecencenter. Möjligen har detta språk på senare år begåvats med ”lyckan” att få använda en ny infallsvinkel nämligen genusgalenskapens. Jag är övertygad om att exempelvis Zorn, Carl Larsson, Munch eller vem du vill hade garvat läppen av sig om dom kunde läsa allt som skrivits om deras konst på senare år.Undantaget skulle möjligen vara de gamla Åsa-Nissesurrealisterna nere i Halmstad, dom trodde att dom satt inne med den övergripande sanningen om alltet, ungefär som klimathotsförespråkarna idag…

    Och, vi ska naturligtvis göra en litografisvit av dina studieanteckningar och lansera på konstmarknaden och när du blivit tillräckligt känd och gångbar gör vi samma sak med dina blogginlägg. Ett par släpp vart tredje år och jag ser redan hur miljarrrrderna rullar in!
    50/50, är det ok? 😉

  22. Magnus Johansson skriver:

    Rosenhane: ”[…] dom trodde att dom satt inne med den övergripande sanningen om alltet, ungefär som klimathotsförespråkarna idag…”

    Här har du nog fått en del om bakfoten. Skitprat och osanning brukar slå tillbaka hårt. Tänk på Tage Danielssons ord i den så kallade Harrisburg-monologen som Tanja hade här på bloggen i en tidigare artikel: ”Tala alltid sanning, barn!”.

  23. Rosenhane skriver:

    Magnus Johansson

    Who are you for one, är du elallergiker?

  24. Cavatus skriver:

    Gott nytt år, Tanja!

  25. Maria skriver:

    QED:
    Ja, tänk vad släkten hittar på. Men inte var det galenskap, det var ju genial marknadsföring!

  26. Magnus Johansson skriver:

    Vad får dig att misstänka det, Rosenhane? Menar du att min eventuella elallergi skulle ha något att göra med dina osanningar?

  27. Wanderlust skriver:

    Vilken multibegåvning du är Tanja, både en framstående matematiker och en begåvade tecknare (själv är jag usel på att rita, teckna och måla…)
    Önskar dig ett Gott nytt( och förhoppningsvis åtminstone aningen mindre genusförgiftat)2011!

  28. Rosenhane skriver:

    Magnus Johansson

    Efter att ha skummat dina eskapader i kommentarsfälten på Newsmill
    framstår du som en i raden av alla dessa överlevande USA-hatande stollar som har hämtat sin näring ur Olof Lagercrantz:s och Myrdals:s perverterade 60-70tals förvillelser.
    Magnus Johansson, berlinmuren finns inte längre!

  29. Olle Bergman skriver:

    Tanja – dina matteböcker är underbart vackra! Jag blir alldeles gripen av hur du har lyckats fånga den intellektuella kampen mellan dig och vad jag i brist på bättre benämningar kan kalla ”det svåra”.

    En till mig närstående tonåring grips av panik när skolämnena inte öppnar sig för henne som en dubbeldörrad pärleport till tonerna av orgelbrus. Då förklarar jag för henne att mycken kunskap kräver hård kamp. Det är bara att ge sig i kast med räkneövningar och uppgifter. Insikten tar form i ett reaktionskärl som bubblar av ansträngning och ångar av frustration.

    Tydligast var detta för mig under tentaspurten till fortsättningskursen i organisk kemi på Teknis i Lund. Trots att ämnet nu ligger mer än två decennier bakom mig kommer jag så väl ihåg hur alla de hundratals reaktionerna i den sönderlästa boken på 1 200 sidor bytte skepnad. De var inte längre ett myllrande menageri av obesläktade varelser, utan varianter av en handfull huvudarter.

  30. Tommy Jonsson skriver:

    Tanja,
    den nakna mannen på alla fyra var en fånge i fängelset Abu Ghraib i Bagdad. Han rastades av en amerikansk kvinnlig soldat med ett hundkoppel. Det var inte konst men konstigt. Hon hamnade i fängelse för det när hon kom em till USA.

  31. David Holman skriver:

    Man blir alltid lika glad varje gång man läser din blogg. Tacka fan för att du finns Tanja!

    Hur kan man för övrigt ens läsa dina böcker? Det är otroligt vad du kladdat!

  32. 16830911 skriver:

    Hoppas verkligen att du inte lämnade tillbaks böckerna i det skicket!

  33. Magnus Johansson skriver:

    Rosenhane: ”Efter att ha skummat dina eskapader i kommentarsfälten på Newsmill […]”

    Läs om dem, mina artiklar och blogginlägg lite noggrannare och återkom sedan med din reviderade uppfattning om mig.

  34. NisseNyfiken skriver:

    Så där såg minsann inte mina matteböcker från Chalmers ut. Syns att det är ett geni som varit i farten 🙂

    Gott Nytt År, Tanja och alla andra fantastiska jämställdhetskämpar!

  35. Bitte skriver:

    Mitt i prick – som alltid! Gott nytt år och på återhörande 2011. Din röst är behövd och kommer att förbli behövd – såvida inte genusvansinnet plötsligt får ett stopp, men det är naturligtvis en utopi 🙂

  36. […] avslutning vill jag säga tack till alla fellow-bloggare (Pär Ström, Tanja Bergkvist, Pelle Billing, You people rock!) särskilt tack till er alla som gett ekonomiskt stöd. Utan er […]

  37. Kristian J skriver:

    Mitt bidrag till den moderna konsten: En nyskriven men traditionell(nyårs-)låt.

    Kristian J

  38. QED skriver:

    Modern konst – dålig, sämre, sämst se

    http://www.crackedpot.org/4-7/1864

    Verk av nämnde Martin Creed kan beskådas här. :gäsp:

    http://www.martincreed.com/works/index.html

    Turner-priset 2001 gick till detta verk:

    http://www.martincreed.com/works/workno227.html

    :rool:

  39. Kristian J skriver:

    Martin Creed gäsp Just det, men tänk på alla som faller pladask för nollorna

  40. LP skriver:

    Man skall ha väldigt klart för sig att det finns texter och diskussioner om konst, och så finns det konst! Det är inte samma sak, även om man from postmodernismen ibland påstår detta.

    Personligen tycker jag att Kopp är en kul målare. Strunta i de skitnödiga texterna som formuleras av obegåvade konstskribenter, curatorer och annat ”hangaround”.

    Tyvärr är det så att konstnärerna själva börjat krysta ur sig texter om konst av det slag Tanja citerar ovan. På de konstnärliga utbildningarna, och i synnerhet då på högskolenivå, lär man sig att man måste göra så om man skall hänga med och vara någon att räkna med i konstvärlden.

    Då det gäller den annars så skarpe Gudmundsson kritik mot traditionslösheten inom samtidskonsten, blir jag lite fundersam:
    Gudmundsson citerar ju en katalogtext som tydligt beskriver att Kopp arbetar i en målerisk tradition, fast med en skämtsam ingång. Katalogtexten är visserligen ganska enfaldig, men dels är den faktisk sann, och dels motsäger den ju Gudmundssons påstående om traditionslösheten.

    Man bör också fråga sig vad man menar med traditioner inom konsten. Dagens konst, som ju Gudmundsson verkar störa sig på pga dess traditionslöshet, följer i allra högsta grad en tradition som tog sin början redan i början av 1900-talet och där Duchamp väl får sägas vara den viktigaste inspiratören.
    Menar Gudmundsson kanske att Kopp skall måla som Michelangelo eller någon annan av de gamla mästarna? Senast jag kollade fanns det en hel fårskock ”brunmålare” som i sin romantiska naivitet tror att de kan åstadkomma stor konst genom att vandra i sin samtida läromästare Odd Nerdrums fotspår och Nerdrum, som visserligen är en skicklig hantverkare, verkar i sin tur försöka måla som ”man gjorde förr i tiden”. Inte så kul…

    Jag tror att problemet med samtidskonsten (ett I-landsproblem, men ändå) till stor del ligger i att den inte tror på konsten som en egen process med egna villkor, utan till varje pris vill in i de akademiska finrummen och där stå sida vid sida med tex naturvetenskapen.
    Detta resulterar i att överspända curatorer och skribenter, och tyvärr även konstnärer, tar i för kung och fosterland så fort de skall formulera något om konst. Att man sedan glömmer innehåll och känsla verkar spela mindre roll. Det viktiga är att man formulerar sig enligt akademiska konventioner.
    Det blir som teater, man leker akademi och härmar.

    Jag brukar säga att om tex en konstvideo inte håller då den betraktas genom en filmrecensents ögon, utan kräver konstskribenter och curatorer för att godkännas, då är det med 99% sannolikhet helt enkelt en dålig konstvideo. Det betyder däremot inte att videokonst alltid är dålig och att man istället måste börja måla porträtt på kungar till häst i olja.

    Sen bör man var ödmjuk. Då det gäller konst är vi alla experter eftersom det inte handlar om en exakt vetenskap. Men det är onekligen så att ju mer man ser, desto mer sofistikerad blir ens smak och desto mer allomfattande blir ens referensramar.
    Problemet är tyvärr att desto mer korrumperad och oärlig mot sig själv kan man också bli…

  41. Magnus Johansson skriver:

    David Holman: ”Tacka fan för att du finns Tanja!”

    Jag tror du tackar fel instans här.

  42. Galne Gunnar skriver:

    Härom veckan släppte SÄPO en rapport där de påstår att det finns totalt 200 islamistiska extremister i Sverige:

    * EN av dem var självmordsbombaren Taimour Abdulwahab; (Lördag 11 dec 2010).

    * Ytterligare FYRA ”svenskar” arresterades i Danmark; (Onsdag 29 dec 2010).

    * Och nu ännu EN gripen i Uganda; (Lördag 1 jan 2011).

    På bara TRE veckor har alltså totalt SEX stycken av dessa enligt SÄPO 200 islamistiska extremister gett sig tillkänna och på olika sätt oskadliggjorts, vilket då betyder att det nu bara finns 194 ”svenska” islamistiska extremister kvar att oroa sig för… Eller?

    Hur sannolikt är det att hela 3% av alla ”svenska” islamistiska extremister gett sig tillkänna på bara tre veckor?

  43. QED skriver:

    Kommunalråd i Uppsala vill införa tjockis-skatt:

    ”– De utsätter det gemensamma systemet för större påfrestningar än de som äter och dricker normalt och tränar regelbundet, skriver Stefan Hanna i sin blogg.”

    ”– Problemet är att vi lever i ett samhälle där vi alltid, till stora kostnader, har valt att stötta alla oavsett de individuella okloka valen, skriver han.
    – En väg kan vara att de som väljer att inte vårda sig själva får betala högre skatt än de som gör det.”

    http://www.unt.se/startsidan/kommunalrad-vill-beskatta-tjocka-1181287.aspx

    Gissa partiet? Centern!

  44. Tanja Bergkvist skriver:

    Shastra, tack för denna intressanta länk, jag kände inte till denna matematiska (skämt)sats:

    ”The interesting number paradox is a semi-humorous paradox that arises from attempting to classify natural numbers as ”interesting” or ”dull”. The paradox states that all natural numbers are interesting. The ”proof” is by contradiction: if there were uninteresting numbers, there would be a smallest uninteresting number – but the smallest uninteresting number is itself interesting by being so, producing a contradiction.” Ha ha – klockrent 🙂

  45. Tanja Bergkvist skriver:

    QED, ha ha ha 🙂 Ja det var ju verkligen ett exempel på typisk modern konst! Skulle jag inte kunna skärmdumpa kommentarerna till mitt konstverk och ställa ut det som konst, istället för själva konstverket med matteböckerna? Konstverket består då i responsen från läsarna på det jag luras med att ställa ut som konstverket, och kommentatorerna är ovetande om att de själva deltar i skapandet av det ”egentliga” Konstverket. Det är moderna konst. Sedan säljer jag bloggen, eller jag menar skärmdumparna. Eller kanske inlägget? Kan man sälja ett blogginlägg? Som då skulle bestå i redigerings- och modereringsmöjligheter för inköparen till just det inlägget? Måste kolla med wordpress support.

  46. Tanja Bergkvist skriver:

    Rosenhane, ja 50/50 låter bra :-). Men du har inte sett mina anteckningar i GENUSDOKUMENTEN jag läst, där finns halvfärdiga blogginlägg klottrade i marginalerna. Det borde också kunna säljas dyrt, åtminstone efter att vi störtat Genusväldet!

  47. Tanja Bergkvist skriver:

    Rosenhane och Magnus, här har ni något att se och sedan diskutera: Kunskapskanalens ”Mänsklighetens sista dagar” (trailer) http://svtplay.se/v/2280196/mansklighetens_sista_dagar

    Del 1 om hoten utifrån, del 2 om hoten inifrån, dvs från oss själva. Såg de två delarna igår och idag. Konstigt att de glömde Genusvansinnet som en av topp tio incidenter som kan utplåna mänskligheten…

    Del 1 (hoten från naturen): http://www.ur.se/play/160857

    Kan det svarta hålet vara en omskrivning för Genusväldet?

    Del 2: Hoten från oss själva: http://www.ur.se/play/160858

  48. Tanja Bergkvist skriver:

    Gott Nytt År Cavatus och Wanderlust! Så här två dagar försenat… Glöm inte gratta mig på min födelsedag, som är imorgon ;-).

  49. Tanja Bergkvist skriver:

    Olle, ja det är en bra beskrivning av processen. Vill du ställa ut din kemibok som konstverk på bloggen? 🙂

    Tommy,
    nej det var inte det. Detta var ett ”riktigt” konstverk, på allvar.

    David,
    ”Hur kan man för övrigt ens läsa dina böcker? Det är otroligt vad du kladdat!” Vad menas!? Det är ju nu det går att läsa dem, och förstå – efter att jag rett ut allt i marginalerna! 🙂

  50. Tanja Bergkvist skriver:

    16830911, ”Hoppas verkligen att du inte lämnade tillbaks böckerna i det skicket!” Ha ha, nej alla mina kursböcker är inköpta så ingen fara :-). Men som jag skrev till David just ovan, mina anteckningar gör ju kursböckerna bättre! Men givetvis har jag inte lämnat dem någonstans – hur skulle jag då kunna fota dem så här flera år i efterhand. Dock, om du hittar en bok som ser ut så i något bibliotek någonstans i Sverige, så kan du vara säker på att det är jag som lånat den ;-). Pga detta så köper jag alltid mina böcker, eftersom de måste läsas noga. En bok som inte ser ut sådär är inte läst i mina ögon. 😉

  51. Josef Boberg skriver:

    ”…En bok som inte ser ut sådär är inte läst i mina ögon. …”

    Jag håller med Dig om det – för annars ”åker Wi ju dit” på att tänka lika ”haltande” som författaren. Men att kladda och tänka självständigt är ju ej så vanligt precis, tyvärr tyvärr…

    Så inget konstigt alls att Du är kontroversiell – för Du kan ju tänka självständigt = fritt (= Ditt ego är ej så mainstreamat precis… ) – och tack och lov för det ❗ 🙄

  52. Tanja Bergkvist skriver:

    Gott Nytt År Nisse Nyfiken! 🙂 Geni – det betyder som du vet 99% hårt arbete!

    Bitte Gott Nytt År! Har du dragit igång din blogg igen? 🙂

  53. QED skriver:

    Tanja säger ”Geni – det betyder som du vet 99% hårt arbete!”

    Bara ett geni vet att det värt att lägga ner så mycket arbete!

  54. Tanja Bergkvist skriver:

    Hm, nu hann jag inte läsa klart kommentarerna 😦 Får fortsätta imorgon! På Tradition och Fason har de ett inlägg om genus, det jag länkat till ovan, för den som vill dividera natten lång. Jag måste sova, jag fyller faktiskt år imorgon. Godnatt kära själsfränder :-).

  55. Tanja Bergkvist skriver:

    QED, helt rätt! Och bara ett geni vet att det ÄR så mycket arbete. Och disciplin, fanatism, isolationism osv, eller heter det ensamhet? Det var förresten länge sedan jag bevisade något. Hur ska jag bevisa att jag har rätt i allt jag skrivit på bloggen? Jag kan ju bara tänka matematiskt. Men hur gör en samhällsvetare?

  56. QED skriver:

    Från Anno dazu mal (1987): morgondagen tillhör oss

    Så di dramatiserade icke-socialistiska valsegrar på den tiden.

  57. Ulf Åkesson skriver:

    Tanja:

    Grattis på födelsedagen! 🙂 Du slår mig med två dagar. 😉

  58. mach skriver:

    Grattis Tanja på födelsedagen 😀
    Ser fram emot ett nytt fantastiskt år med nya ”byxorna-nere” avslöjanden av genusvansinnet!!

    Läser i ”genus perspektiv” 6/10 bland annat att Yvonne ”genussystemet” Hirdman tilldelats August priset för årets fack-bok!! Att tidningen ”Genus” tar upp frågor som ställs inom aktuell genusforskning. Vilket genus har trumpeten? (Rapporten klar eller??) Vem är flickkonstnär? Vem är druga? etc. etc. Det finns massor av dåsrkap att gräva i 🙂

    Klicka för att komma åt 1324105_gp6_2010.pdf

    Glöm inte att det är en partiell solförmörkelse imorgon den 4:e januari klockan 08:50 UTC, 09:50 Svensk tid! Maximum (85%) sker i norra Sverige men kan ses över hela landet! Hoppas att vädret blir klart och fint bara…
    http://eclipse.gsfc.nasa.gov/OH/OH2011.html#SE2011Jan04P

  59. mach skriver:

    Förlösande att se dina anteckningar i kurslitteraturen. Påminner om den hitte-på konst jag ägnade mig åt med gul och rosa marker i mina fysik, kemi och matteböcker 🙂

    Läste vidare i ”genus perspektiv” att SD inlägg in i motionsflödet bland annat består i en motion med krav på ”avveckling av det skattefinansierade stödet till genuspedagogik och annan verksamhet där staten med utgångspunkt i verklighetsfrånvända politiska teorier försöker experimentera med, eller ändra på, våra barns och ungdomars beteendemönster och könsidentitet.” -Klockrent!

  60. Cavatus skriver:

    Jag vet inte om du hittat till Kristers blogg gluefox. Här är i alla fall en intressant sida om ondskan i dagens samhälle:

    http://www.gluefox.com/kontr/ondsaml.shtm

    Det är långt, men väl värt att läsa!

  61. Joakim skriver:

    Grattis på födelsedagen!

    Här får du en sång. (En gång till, tror jag.)

  62. Wanderlust skriver:

    Grattis på födelsedagen Tanja! 🙂 Då är du alltså stenbock precis som jag (fyllde på Nyårsdagen..)
    I en artikel under Wendela-avdelningen i gårdagens Aftonbladet så skriver de om en undersökning i England där män och kvinnor får svara på vad de finner mest attraktivt hos det motsatta könet – föga förvånande så visar det sig bl.a. att män gillar feminina kvinnor: ”De fyra huvudattributen som män finner mest attraherande hos kvinnor är ett utpräglat feminint sätt, självförtroende,…” Återigen firar alltså den biologiska verkligheten triumfer, samma verklighet som genusmaffian och alla olika sorter av feminister antingen brukar ignorera eller, ännu värre, försöka ändra på…
    http://www.aftonbladet.se/wendela/article8359139.ab

  63. Tanja Bergkvist skriver:

    Kristian – den var ju bra! 🙂 Kanske för bra för att vara ”modern” konst, som ju ska provocera normer?

    LP, ”Man bör också fråga sig vad man menar med traditioner inom konsten. Dagens konst, som ju Gudmundsson verkar störa sig på pga dess traditionslöshet, följer i allra högsta grad en tradition som tog sin början redan i början av 1900-talet” Ja det stämmer ju! 🙂 Är själv inte så bevandrad i konstvärlden, men att kalla det här: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article420687.ab ett konstverk känns ju ganska absurt. Ja ja, det är väl en tradition av vansinne det handlar om. Vad är egentligen en curator/kurator inom konstvärlden?

  64. Tanja Bergkvist skriver:

    Galne Gunnar, Galne Gunnar…. Här har du något roligt att läsa: en magisteruppsats om blågul islam och ”objektifiering” av islam mm, givetvis från Södertörns högskola, institutionen för GENUS: http://sh.diva-portal.org/smash/get/diva2:353679/FULLTEXT01 Om vi inte hade de här ämnena att problematisera dagligen i nyhetsartiklar och doktorsavhandlingar så tror jag att vi redan hade byggt kolonier på andra planeter och avancerat på andra sätt. Varför ska man hålla på med det här?

    Josef,
    tack! Men om 10 år är jag nog ganska mainstream. Inte för att jag förändrats, utan för att alla andra gjort det – i rätt riktning ;-).

    QED, ja jag såg det just hos Camilla L: http://camilla-lindberg.blogspot.com/2011/01/kanske-dags-att-borja-banta.html Och hennes ”En foliehatt är inte alltid en foliehatt”-inlägg tillägnar jag Josef :-): http://camilla-lindberg.blogspot.com/2010/12/en-foliehatt-ar-inte-alltid-en.html

  65. Tanja Bergkvist skriver:

    Just det, jag fyller ju år idag! Inte ett grattis? Nähä, inte det, är alla ute och festar på min födelsedag, utan mig? 😦 Här har vi just ätit prinsesstårta, och min dotter har broderat en fågel till mig! Hennes första broderi! 🙂

  66. Tanja Bergkvist skriver:

    Oj, förlåt, jag missade de senaste inläggen som ligger inklämda mellan mina. Tack för alla gratulationer – nu blev jag genast gladare! 🙂

  67. Måns Dennuit skriver:

    Konsten måste tillåta allt. Även chokladkakor. Det som egenkligen är poblemen, är att det inte finns en tillkräklig mängd blanketter. Med rutan övrigt. Där man kan ifylla det man inte kunde ikryssa på den övriga delen på blanketen. Och på varje blankett, även konstnärens blankett, ska finnas förljande rutan:

    1. jag vet vad jag gör
    2. jag vet ungefär vad jag gör
    3. jag har ingen aning om vad jag gör.

    och från det han och hon ikryssade, drar man slutsatsen om den personens konstfärdigheter.

    Så Tanja Bergkvisten, lägg dej inte vad konsten gör. Håll dig till mattematiksa formeln. För inte in konstens värld i din.

  68. Tanja Bergkvist skriver:

    Mach, tack för information både om att nya GP är ute + solförmörkelse! Hade missat båda! 🙂 Senast jag såg en (då total) solförmörkelse var ett stort antal år sedan när jag var på solförmörkelseexpedition med Svenska Amatörastronomisk Föreningen i Finland! Ang det andra, ja det stämmer ju, måste vara denna: http://www.riksdagen.se/webbnav/?nid=410&dokid=GY02A292 Varför står det inget om statlig finansiering av min blogg? 😉

    Cavatus, ska kolla det nu! Så får jag själv känna på hur det känns att läsa långa blogginlägg! 😉

  69. Tanja Bergkvist skriver:

    Måns, jag får väl titta på modern konst lika mycket som konstnärer får läsa min doktorsavhandling? Den är förresten ett konstverk: http://www2.math.uu.se/~tanjab/thesis.pdf Den där blanketten med rutorna/punkterna du radat upp är ju bra – passar även för forskare inom matematik! Jag undrade ofta vad jag egentligen sysslade med när jag grubblade fram min avhandling. 🙂 Det viktiga var att jag hamnade i ett tillstånd av flow, liksom flertalet matematiker. Undrar om den kissande kvinnan i det berömda konstverket också befann sig i, eller försatte sin publik i, ett flowtillstånd. Eller kanske äckeltillstånd, vilket ju var syftet?

  70. QED skriver:

    Gratulerar på födelsedagen, Tanja! Din brillianta blogg inspirerar så många.
    Solen är närmast jorden denna dag.

    Här är andra betydelsefulla händelser den 3 januari enligt Wikipedia

    http://en.wikipedia.org/wiki/January_3

  71. Galne Gunnar skriver:

    @ Tanja B:

    *SUCK* Uppsatsen är 107 sidor lång!

    Har du verkligen läst hela själv, eller skickar du bara fram mig till offerplatsen…!? 😉

    Jag gillade artikeln i Corren som du länkade till.

    Att man inte behöver vara ett offer; att man faktiskt kan – och bör – ta ansvar för sitt eget liv, är ett begrepp som uppenbarligen inte existerar i den svenska sosseinfesterade mentaliteten. Bra att det finns sådana som oss, som påpekar det emellanåt.

    Jag googlade Carina Glenning, och enligt Pär Ström på Genusnytt så har hon skrivit bra saker tidigare.

    Finns ditt föredrag i riksdagen att se någonstans?

    Grattis på födelsedagen!

  72. […] faktum att demokrati förutsätter folk får ha olika åsikter. Precis som de som vill får gilla Viktor Kopps chokladdörrar. ”Men just precis så är butikerna inredda med militärgröna våldsinriktade pojkleksaker […]

  73. Helena Palena skriver:

    God fortsättning på dej galenpanna! Du är för härlig. Och smart. Nä, man får absolut inte gröt i skallen när man får barn. Men man vill ha det på ett visst sätt. Den som klarar sig bäst i naturen är en mamma med små barn. Självklart. Hur skulle det annars ha blivit? Svamp-Bob Fyrkant.

    Men Tanja! Fyllde du år igår? Grattis i efterskott!

  74. QED skriver:

    Remakes av filmaffischer för de heteronormativa (?) filmerna Iron Man och X-Men

    http://www.chilloutpoint.com/featured/20-most-hilarious-movie-poster-remakes.html/2

  75. Måns Dennuit skriver:

    tack för att du svarade. jag förstår inte matmetaik och kan döärmför int säga om din avhandling är ett konstverk. rama in den och ställut den, så får du se vad andr atycker. men bry dig inte om vad andra tycker.

    egentligen vet jag bara att det behövs mer blanketter. och det vet jag eftersom jag är en byråkrat. blanketter, blanketter och åter blanketter. med många rutor, rader och a-b-c-d-e-f-g-h-alternativ. att ikryssa. och rutan vörigt såklart.

    för övrigt är din blogg bra och även rolig. jag kommer inte att störa dig i fortsättningen. fortsätt skriva vad du tyckjer om sakerna och ting.

  76. Galne Gunnar skriver:

    @QED:

    Roligast var ju helt klart ”Done in 60 Seconds”, och sen en bild på en ledsen Angelina Jolie. Grymt kul!

  77. Helena Palena skriver:

    Tanja: När jag tänker efter är du lika smart som Einstein. Det ser man på dina krumelurer. Du kanske till och med är smartare.

  78. F d SSB skriver:

    Du är lika bra som Ian W, men betydligt snyggare.

  79. Galne Gunnar skriver:

    [b]@ Tanja B:[/b]

    Den nyblivne amerikanske kongressledamoten, den karismatiske Allen West, begriper hotet från den växande radikala islamismen och formulerar det som ingen annan:

  80. Matte Matik skriver:

    Gott nytt år – i efterskott, och grattis på födelsedagen – i efterskott. Det är kul att klottra i böcker – och tydligen ska det göra att man blir mer uppmärksam påstår vissa.

  81. Maria skriver:

    Bakgrunden till Wolgers stöld av Liljevalchs bänkar 1992:

    ”Beskedet om Dan Wolgers utställning på Liljevalchs har väckt förvåning. Många, inte bara i konstlivet, har trott att det funnits en animositet mellan konstnären och konsthallen. Bakgrunden är att Liljevalchs inbjöd Dan Wolgers att delta i utställningen Se Människan 1992 vars ämne var att spegla människans situation i samtiden. Wolgers vände sig mot konsthallens snålt tilltagna produktionspengar och handlade genom att diskret göra förberedelser för att sälja två av Liljevalchs bänkar i avsikt att belysa orimligheten i kravet att frambringa konst till offentligheten från ingenting. Wolgers sålde för egen vinning bänkarna på Stockholms Auktionsverk. Det resulterade i en massmedial uppmärksamhet av sällan skådat slag.

    Notera att varandra ovetande och parallellt med Wolgers tilltag så stal utställningskommisssarien Philippe Legros Wolgers omslag till Gula Sidorna och omvandlade den till katalogomslag och affisch för just utställningen Se Människan. Wolgers tilltag resulterade i allmänt åtal och en rad rättsliga följder, medan Liljevalchs tilltag inte drabbades av någon påföljd, vilket uttrycker något om samhällets värdering av materiell egendom i förhållande till immateriell. Frånvaron av kommunikation mellan konstnär och utställningskommissarie skymtar bakom båda parternas stölder och exponerar dåtidens problematiska realtion mellan konstnär och curator vilket det svenska konstlivet präglats av länge.

    I utställningen Se Människan kan man tolka Wolgers tilltag som institutionskritik, men kanske mer som en reflektion kring konstbegreppet och dess institutionella ramar”.

    Bo Nilsson i förordet till utställningskatalogen till Wolgers mitt i karriären-utställning på Liljevalchs 27 okt 2001-6 januari 2002.

  82. […] nu var det ju min matematiska kompetens som var intressant för FOI, inte min bloggverksamhet eller min konstnärliga verksamhet. Jag vill inte gå in på detaljer, har ju sekretessavtalet att tänka på osv, men jag kan ändå […]

  83. […] som litteratur – en av mina käraste ägodelar från tonårstiden, nedklottrad och fin liksom alla mina andra konstverk. Men jag antar att det är det här man ska göra, eller underskattar jag landstingsledningens […]

  84. […] Möjligheterna är ju oändliga… Jag gjorde som bekantsjälvettkonstverk i vintras – här är det  (nederst) för den som missat . Ledsen att även detta inlägg svällde upp, trots att hälften […]

  85. […] duk, och gjorde mina första pyrograferade tavlor (som jag bla ställt ut längst ner i inlägget  Mitt bidrag till den moderna konsten). Dessutom skötte vi hela grönsakslandet hos våra morföräldrar varje sommar i Bulgarien. Ja, […]

  86. […] jag att jag skulle göra något till den, och nu var det ju länge sedan jag gjorde ett konstverk, mitt senaste bidrag till den moderna konsten publicerade jag i december,  så den är ju inte längre modern. Och därför tänkte jag göra […]

  87. Susanna Varis skriver:

    Tack för en intressant och tankeväckande blogg! Jag är civilingenjör och freelance inom konst och tycker att inlägget här var, som brukligt, mycket roligt! Jag tycker gott att dina blad har sin plats minst på Vårsalongen 2012. Tyvärr är det så inom konstvärlden, eftersom det saknas ett objektivt kriterium på vad som är konst, att man är utlämnad till experter och godtycke. Är du en i ankdammen, producerar du konst, annars inte. Jag personligen har aldrig haft ambitionen att få mina verk klassade som konst av någon, jag hade själv svårt att kalla dem för det till en början, medveten som jag var om tingens ordning. Men å andra sidan, blir du inte erkänd av konstetablissemanget med dina verk, så kan du genom ett kändisskap snart sälja dem för bra slantar…

  88. […] en matematiker förstå – se bara hur vällästa mina matteböcker är här på bilderna i ”Mitt bidrag till den moderna konsten”). I vilket fall, SVD har ju många artiklar och jag kan inte hålla reda på alla, det måste […]

  89. Anna skriver:

    Enligt min åsikt ger de något suddiga bilderna extra djup till kollektionen, kanske är de bevis för att allt inte är perfekt i den värld vi så gärna låtsas vara så perfekt… Eller att vi inte alltid kan se klart på logiska lösningar i samhället (det du bloggar om). Eller så är det bara dina skolanteckningar som antagligen ingen annan än du någonsin kommer att ha nytta av på samma sätt som du själv.

    Vi kan inte alla försöka vara Marcel Duchamps. Om meningen med all ny konst (eller stora delar av den) är att fråga sig ”Är detta konst? Vad är konst?” – finns då konst längre? Om alla frågar sig var den tog vägen för att de har glömt av hur den såg ut blir det väl svårt att hitta den igen..?

    Det modern konst framför allt gör är att visa vart samhället är på väg, det är en indikation för vad som komma skall. Även om jag hoppas att et inte är fallet.

    Tack Tanja för att du är en förebild för unga tjejer som mig, det finns fortfarande hopp 🙂

  90. […] av alla mina titlar – konstnär!   Det stämmer, jag är även konstnär så klart – se mitt bidrag till den moderna konsten! Jag samlade ihop flera titlar i min titel ”allvetare” men det kanske inte framgick. […]

  91. I. skriver:

    Så, du kämpar mot ”fördumningsindustrin”?
    Genom ditt ogrunda konstförakt bidrar du snarare till fördumningen av samhället.

Lämna en kommentar